Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 999 ggr
rebeccajansson
0

Ang Stamboksföring!

Hej..

Har en fråga. Skall hjälpa till att anmäla tv russton till stamboksföring i sommar på Gotland. Den ena är född 2000 och den andra 1997. Vad jag har förstått så får "äldre" ston ej poäng utan bara ext och sin bokstav. Gäller detta dem här två damerna oxå elr kommer dom att få poäng? sedan så har jag ytterligare en fråga. Stona är ju dräktiga men har ej fölat ännu? hur skriver jag då i anmälningsblanketten? vi tänkte nämligen skicka in den redan nästa vecka.

PernillaJ
0

Ston 10 år gamla och äldre poängsätts normalt inte vid avelsvärdering (men om ägaren väldigt gärna vill ha sitt stos poäng och pratar med premieringsförrättaren brukar det gå att ordna). I ditt fall betyder det att det nioåriga stoet född 2000 poängsätts, men inte det tolvåriga stoet född 1997. Se artikel om avelsvärdering och stambokföring på SvRAFs hemsida.

Skriv på anmälningsblanketten vilken hingst stoet är dräktig med, och "ej fölat ännu". Så fort stoet har fölat - komplettera anmälan genom att meddela arrangören kön och färg (ev namn) på fölungen.