Dräktig..???
Här kommer en bild på Wenche som brunstade i höstas och har två veckor kvar enligt betäckningsrapporten. Kan hon vara dräktig??? Vad tror ni?

På bild 1 tycker jag deffinitivt hon ser dräktig ut, men det är alltisd lurigt att avgöra på bild. Skulle vilja se henne bakifrån oxå samt kunna känna lite på henne för att avgöra "grundhullet".
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
På bilderna ser hon mycket dräktig ut, så ser magen ut en tid innan hästen skall föla. Att hon brunstade i höstas betyder ingenting, det är ganska vanligt att ston brunstar på hösten fast dom är dräktiga. Tycker också det ser ut som om hon liksom sjunkit bak i korset. Känn efter på båda sidor om svansen lite ovanför om hon inte är liksom lite lös och sladdrig där…..
Grundhullet är normalt. Man känner revbenen tydligt även om man inte ser dem i vintepälsen. Hon har inte släppt bäckenbanden men det kommer enklar vätska ur juvret.
Är hon dräktig så är fölet beräknat till den 1:a april!!!

Har hon fyllt juver så borde det inte vara någon tvekan. Till en början är mjölken gulaktig och lite genomskinlig.
När bjölken börjar få vit färg brukar det vara ca 1 dygn kvar.
Lycka till!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vad roligt att Nova ändå ska få ett syskon i år! För visst verkar det vara en fölunge pågång!
Ja, det verkar så!! Jätteroligt!! Fast jag var så inställd på att det inte skulle bli nåt eftersom hon brunstade.. Måste ut och fixa iordning boxen!!
Tror också att hon är dräktig.
Kollade juvret och mjölken är nu vitaktig och inte klar som i går.

Spännande!
Ja verkligen!!
Se till att du inte blir lurade som de var den första april. Men så spännande! Mitt sto ser inte så dräktig ut heller, Men de finns föl de vet jag.

Hon ser helt klart dräktig ut,,så fin så! 
Vad spännande,då kanske det kommer ett litet April skämt snart då.

Ja nog verkar hon dräktig alltid :-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
kankse de kommer ett föl imorgon då??
Ingen förändring i bäckenbandet eller juvret idag på morgonen. Hon går i hagen och ser väldigt lugn ut.
Inget är som väntans tider…
putt!
Ja, jag väntar och väntar. Wenche står och solar sig i hagen.

Nog är hon dräktig! Lycka till från "gammalmatte".

Spännande!
Väntar med spänning…. hur kommer de att gå????
Ja, jag hoppas det går bra och att en lite fuxtjej eller kille tittar ut snart. HAr börjat nattvakan… hör av mig med bilder så fort h*n kommit!!
Nu har mjölken blivit vitare samtidigt som det ser ut som hon brunstar… blir inte klok på detta…
Jag tycker att du ska låta bli att mjölka ut och låta mjolken vara till fölet. Du ska se att hon fölar når hon är klar :) Lycka till.
Säger de igen spännade
#26 - Men den hinner ju bli sur. . . 
Allt oförändrat i kväll men jag kollade inte mjölken.. 338 dagar…
Nu är hon på 344 dagar… hur länge kan de gå??
Läste i hälsoråd för häst från Apoteket: Normalt 11 månaders dräktighet men kan variera på plus minus 2-3 veckor.
Ja, då kan hon ju gå en vecka till…
En gång gick Emelie 3000 prick ett år!!!
# 32 Herregud! Vad kom det ut då ?

2007 gick Idunn 351 dagar och 1992 gick mitt halvblodssto 357 dagar! Båda var kollade med ultraljud. Av mina hittills två uppfödningar har bägge alltså gått mer än tre veckor över. Båda gångerna har det fötts friska pigga hingstföl. Nu går jag och väntar på Idunn igen idag på dag 339 och det tar nog ett tag till tror jag!

Bajazzo tog ett helst år på sig att komma ut. Jag till och med tog ut vet för att kolla om fölet levde där inne
. Stackars Hanna blev lite inkontinent efter hans födelse men hästar bryr sig inte så mkt om sånt!
#33 Ett hingstföl i normal storlek. Faktiskt en helt vanlig förlossning….

#36 Du har nog inte sett din "felskrivning", 3000 det är ju mer än en elefant…

"Emelie 3000"; 3000 råkar vara Emelies riksstamboksnummer, så det är ingen felskrivning.
TS: inhandla Ridsport Avelsextra, där står det mycket matnyttigt och bl a en artikel om långa dräktigheter.

Så det kan bli, det var ju jag som läste att hon gick prick 3000 och trodde det skulle stå 300…
#39 Så kan det bli ibland…..3000 är ju ett ganska kul stamboks nummer fö….
Ojj, jag som trodde det var en felskrivning kunde inte låta bli att skojja lite !
Jag tror hon ärs skendräktig… inget nytt alls…
Köp ett test och kolla henne för säkerhets skull. Skulle jag nog göra.
Nu har hon gått 1 månad och 10 dagar över tiden och juvret ser li,kadant ut. Löst och mjukt men med mjölk.
Jag tror hon lurar mig!! Det blir inget föl, tror jag.

Usch vad tråkigt, så var det för mig med, mjölk i juvret och stor mage. Hon var riktigt fölsjuk två kvällar. Oroligt vankande i boxen och mkt irriterad på sin mage. Hon till och med låg ner. Jag var så övertygad om att jag skulle få föl men sen var det som om magen bara pyste ihop och kvar var var en fet liten russdam.

Varför tar du inte ut veterinär och kollar??

Vi var också osäkra på vårat arabsto iår, var betäckt förra året men enligt veterinär skulle det inte bli något för hon hade inte släppt ägget i tiden eller hur det var, struntade därför i ultraljudet på 17:onde dygnet. Då hon i våras började bli rund ( men lagom över revbenen) tog vi ut veterinär och kollade med blodprov, fick svar på några dagar och det var mycket riktigt ett litet föl i magen. Tror det kostade 500-600:-. Hoppas det går bra.
//Cecilia