Premiär tur med Hilmer
Äntligen efter mycket om och men så kunde jag få på vagnen och köra en sväng.
Han e så snäll och verkligen rutinerad känns det som.
Omusklad till tusen och världens underhals men sånt får ta tid och bygga upp.
Vad tycker ni om tillpassningen av selen och vagnen av vad ni kan se på bilderna?
När vi va på väg hem så blev lite nedförbacke och han ökar takten varav jag gör små halvhalter så han ska ta det lite försiktigt. Då snubblar han så han går ner på knä. Skitläskigt med vagnen ju och allt men han tog sig upp igen och allt gick bra men om han e väldigt snubblig i forsättningen och det inte va en engångshändelse..
Hade ni sett till att han får framskor då? Det va en tanke som slog mig iaf..

Hej! riktigt roligt att se bilder av Hilmer! Jag ska försöka få tid att leta o scanna ev bilder av honom, så småning om. Just nu är jag i flyonges omgivningar tom tisdag. Träna på o visa flera bilder senare.

Ja det kommer fler bilder på honom. =)
I vilken ordning hade du honom? Va du uppfödaren?

Ja,han e en himla trevlig kille,Hilmer
Så synd att han var steril,vilka finabebisar man hade fått
Jättefin häst. Jag tycker det mesta ser bra ut med utselningen men på sista bilden ser man att du behöver få upp bröstan ett hål. Som den ligger nu så skaver den på bogbladet och det är inte bra, kör man så för länge kan han få ont och bli dragovillig. Det är svårt att tillpassa just bröstan på de små ponnyerna för det finns inte så mycket utrymme. Testa med ett hål och ta gärna nya kort i den vinkeln, jag hjälper gärna till.
Lycka till!!

Roligt att se bilder och fina bilder är det , han ser verkligen snäll ut :-)
Jag tycker att bettet ser ut att sitta lite högt upp på honom, det stramar för mycket i mungipan .

ok tack! Jag ska försöka hinna sela på imorgon och ta bilder.
funderar på o köpa fårskinn och sätta på bröstan.
ÄR det många som har det för skydd? Däckelunderlag vill jag oxå ha!
Tycker inte att du ska ha bröst skydd, då blir det ännu trängre för honom, selen är så bra fodrad att det räcker gott.
Däremot kan du mycket väl använda däckelunderlägg, om inte annat för att skydda selen lite och om man tycker det är snyggt!

Hmm okej. Däckelunderlägg blir det nog då.
Nu red min kompis lilla kille och dem skrittade på grusvägarna och på vägen hem efter ca 30 minuter snubblar han igen.
D e lite läskigt.
Snubbliga hästar… behöver dem skor? eller bara träning i att lyfta på fötterna. Kanske tömköra över lite cavalletti?
#11 Skulle tro att han bara är ömfotad. Prova att sko honom, kan räcka med fram.

ja jag ska ringa min hovis och be att han skor honom fram…

# 13 Gnistra i svar 4 är dotter till uppfödaren och har säkert visat honom det är en tjej med go i
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Här kommer lite bilder igen. Nu tror jag att börjar få kläm på selen och vi har kört ett par ggr nu faktiskt. Det går bättre o bättre faktiskt och han börjar få lite mer flås nu! =) Jag tror kastreringen tog lite på han i vintras..
Åsikter om selen och tillpassning mottages tacksamt!
Har önskat mig en grundkurs i körning av sambo och släktingar nu.. Hihi.

Nej vad har hänt med Hilmers vackra låånga man?

Ser ju jättetrevligt ut. Bröstan ser fortfarande lite för låg ut, men det beror nog på att svängeln sitter för högt. Den verkar sitta högre än bröstan och då blir draglinjen fel. Sedan undrar jag hur du har fäst skacklarna i öglorna? Skackeln skall ju ligga "lös" i öglan, så att den kan glida utan att däckeln rör sig.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Vad har ni gjort med manen??????? Klippt? Aldrig på ett russ!

haha vad roligt. på shettissidan här på ifkouks blir oxå halshuggen om man ens tar en hårstrå på dem. får man klippa hästarna då?

nr 21
har du någon bild på öglorna?

Bortsett från att hans fina man är borta, så tycker jag att han ser riktigt fin ut! (och nej jag säger inte klipp aldrig ett russ, jag säger klipp aldrig manen på någon häst alls!)

oki tur att man får tycka olika! Jag är en inbiten halvblodshästmänniska och det är så bekvämt och lättskött med kort man tycker jag. Jag får väl bli halshuggen på denna sajt…. 

#24. Jag vet inte om det syns så tydligt vad jag menar på den här bilden.
www.vikingponnycenter.se
Jag tycker det ser trevligt ut. Förutom att jag tycker som Agge så ska bakselen upp ca 1 dm som det ser ut nu.
Klipp du din häst så han slipper att bli så varm när han jobbar. Manen "ska" inte ryckas men det är klart att du gör det som du vill på din häst. Själv vill jag ha lång man men vid det tillfället då Wilda tävlade dressyr fick hon ha en prydligare ryckt man så den gick att knoppa! Nu är den utväxt sedan länge…..man får anpasa sig.
Svängeln är för hög, bakselen för låg och dina öglor ser konstiga ut! Tror du har satt ihop dem fel :)

Jag ger upp….! tror han får bli pensionär istället…. 

Nej nej nej, ge inte upp! Det hela funkar nog hjälpligt som det är, men du kommer nog att ändra lite hit och dit så småningom. Jag tror inte det är akut så länge hästen funkar och trivs med körturerna och du kör bekvämt. Kämpa på, ni är ett trevligt ekipage!
www.vikingponnycenter.se

alltså svängeln går inte o sänka. då måste svetsa och skruva o bygga om lite hit o dit på vagnen. Ja ska pröva o sälja den tror jag o hitta en annan.
Det är som sagt. Man får vad man betalar för.

Nej ge inte upp ni ser ut att vara ett jättefint kör ekipage! Hitta någon som kan svetsta så kan du få hjälp att flytta ner svängeln, vagnen i sig ser jätte trevlig ut.
Du vill inte ha en parhäst till honom??? 

parhäst? ska du sälja någon? hihi…
Du ska fortsätta att köra, det är bara lite små justeringar att göra, som det ser ut nu kan du fortsätta att köra.
Lycka till med körningen!

tack. det är så kul så jag vill inte sluta köra! Hilmer verkar stortrivas bakom vagnen så det är bra!