Längd på ryttaren.
Vad är en lagom längd på en ryttare som rider på ett ganska kraftigt russ som är 125-130 i manken?

Så kommer det återigen fråga om detta med vikt och längd, finns flera trådar om detta förut. Fattar inte vad ni är oroliga för. Titta på islandsryttarna, där verkar det inte finnas nån maxgräns alls.
Bry dig inte om konstiga normer som dressyrfolk eller andra ryttare har. Det sitter så många småväxta och skvalpar på jättestora halvblod och det ser inte bra ut det heller.
Jag tycker att man ska rida sitt russ så länge det funkar bra. Den säger själv ifrån om det skulle bli för tungt.
Rid och njut av ditt fina russ!

det som är tråkigt är att man inte får tävla med dom bara

i western får man tävla 
I distans får man väl tävla oxå?

Jag rider våra russ ibland (dock aldrig med sadel), oh då är jag 175 cm. :) Våra russ ligger runt 120-128 just nu.

Fast jag kan tycka att det är bra att frågan kommer upp så vi kan påverka. Så att vi kan sprida våra åsikter. Det är väl bättre att folk frågar och blir upplysta än att de går i tron att bara små barn kan rida russ. 
Själv rider jag mina russ. Både med sadel och utan sadel. Jag är 167 cm och väger ca 60 kg.
Apropå vikt är ålder och längd ingen garanti. En bekant till oss vars 12-åriga dotter tävlar på hög nivå i hoppning med sitt russ med stora framgångar…. Hon väger betydligt mer än jag!!!! Och ekipaget plockar rosetter på löpande band….

En fråga som är av det mer logiska slaget:
Min hingst är 121 cm i manken, välbyggd och vältränad - urstark. Han drog idag 600 liter fuktig hästgödsel i drygt två kilometer och en bit av vägen var en backe med mjuk sand. Han fick ta i men drog fram det med bravur. På slät mark travar han med vagnen. Jag vet inte hur mycket det väger, men jag tippar på mellan 300-500kg.
Om ett russ klarar att jobba för en så tung vagn, då borde det väl också kunna bära en tämligen tung ryttare!
(Bild från i höstas, men lasset är lika)

# 7 Va duktiga ni är och va bra du visar att russet fortfarande är urstarkt och klarar av att dra de 6-700 kg som nämns i äldre skrifter!
#7 Jo det är jättebra, men det går ju inte riktigt att jämföra det att dra med det att bära på ryggen. Man kan ju dra betydligt mer än man orkar bära!
Men det var ett sidospår. Frågan om längd….jag tycker inte det är så avgörande hur lång man är, om man bara inte vägar för mycket. 170 cm tycker jag går alldeles bra på ett medelstort till stort russ.
Allt beror väl ändå på vilken målsättning man har med ridningen. Om man hoppar med en för liten häst försämras ryttarens balans och sits förutom att det givetvis sliter mer på hästens ben att bära en tyngre ryttare.
Däremot är det ok att en vuxen sitter upp då och då och korrigerar en mindre ponny en kortare stund. Husbehovsridning är väl också ok och säkert inte så hårt.
Det är jättesvårt att sätta en maxlängd men när jag var barn fick vi rida B-ponny (mest russ) upp till 50 kg. Det kan ju vara ett riktmärke och längd efter ryttarens balans och ponnyns storlek.

En sak jag har funderat över vad gäller detta är att det nog inte hänger så mkt på vikten egentligen….
En nära bekant till oss har en storvuxen dotter som går på mellanstadiet. Hon har ett storvuxet russ dock inom maxgränsen. Flickan väger 15 kg. mer än vad jag gör! Hon tävlar sitt russ i hoppning på relativt hög nivå typ div. 3 eller nåt sånt….. Det går jätte bra för dem och de plockar rosett efter rosett.
men tänk om jag skulle komma till samma klubb på nån av mina russ för att rida lektion….. vad skulle jag möta för reaktioner tro?
Nu är ju jag längre än vad hon är oxå, jag är 1.67 och vad kan hon vara? 1.50 kanske??
På sista tiden har jag ridit ett av mina russ ganska mycket och det är helt underbart, han går fram överalllt och behöver man hoppa av är det bara att svänga upp benet liksom… Det är en fantastisk känsla att glida fram barbacka på ett smidigt litet russ….. 
Inom ridsporten brukar man prata om att man kan väga c:a 20% av hästens vikt. Ett russ på 350 kg borde då kunna bära 70 kg och en shettis på c:a 250 kg motsvarande 50 kg. Detta är vikten på ryttaren. Till detta kommer sadel och prylar.
Dessutom är dessa raser många gånger starkare än de större hästarna i förhållande till sin storlek.
Får lång blir man inte förrän man känner sig för lång. Beror helt på vad man kan och vill göra med sin ponny. Balansen sitter inte i längde på ryttaren. En lång ryttare har i allmänhet lättare att hålla balansen än en kort ryttare. Detta beroende av tröghetslagen (fysik)

Haha.. jag hade redan skrivit om vår bekant i mitt inlägg högre upp… Ja, minne som en akvariefisk…. 
#11 Minnet kort men gott? Håller med jag är lika lång o väger lika mkt. Tog ett 1a dopp med dotterns russ efter en rolig skogsritt, pigga o glada var vi. Dottern är dessutom för gammal för honom, men det skiter hon i så länge han betyder allt för henne!! bästa avkopplingen efter hårda studier, kärlekshistorier mm
Men undrar vad som skulle sägas om jag bokade en lektion uppe i ridhuset på honom
man skulle iaf bli ihågkommen.
# 12 Jag tror det är skillnad på vad den KAN bära och vad den kan bära och PRESTERA samtidigt.
Jag tror att det finns både starka och svaga russ och hur mycket dom bär är individuellt och HUR hårt man rider.
Att russet tar priser på tävlingar med en för stor ryttare säger inget om hållbarheten på sikt.
# 15 Samtidigt är ett russ som tränat med en tung ryttare också van vid tyngden och har därför starkare ryggmuskler. Att sätta upp en tung ryttare på ett ovant russ är värre än att blint stirra på vågen.
Självklart menar jag prestera. Russ kan BÄRA mycket mer. Men jag antar att det inte var det som diskuterades.

Tjaa, vad skall man säga… antingen var russen starkare förr eller så var vi riktiga djurplågare… Jag kan garantera att vi var minst lika måna om våra russ när jag var tonåring, som dagens tonåringar är. Hörde aldrig någon som hade kommentarer om att vi var för stora eller för långa för att rida russen. Våra russ höll för hårt arbete framför vagn på Stockholms gator år efter år. När det inte var något körjobb, motionerade vi dem under sadel, och det var inga 20 minuters skrittpass utan långturer i alla gångarter på Djurgården eller någon annan av Stockholm parker.
På bilden är det Bodick 98, då 16 år gammal, framför vagnen. Jag rider Laila 305, då 20 år gammal (jag var 15) Laila var bara 120 cm, men vi hoppade hinder lika höga som henne själv.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Blir man inpräntad redan från unga år att man är förstor för att rida b-ponny så är det kanske inte så konstigt att många tycker att det bara ska vara små ryttare (max 150 cm/ 40kg) på ett russ. Och så denna ålders fixering, är man 13 år då är man förstor oavsett längd
. Jag vet ju hur det är här i krokarna. Är man nere i ridhuset så kan man höra en del att: oj oj oj nu börjar du bli för stor för din d-ponny, och där sitter jag några cm längre i rocken och rider min b-ponny
.