Visning på premiering.
Tycker inte man behover ha stor vana for att visa sitt sto pa premiering. Tranar du bra hemma sa ar det inte ett problem. Jag har alltid visat sjalv anda fran forsta borjan. Du ska kunna visa stoet i skritt och trav (bra fart) och sa ska hon kunna sta still. Jag har for mig att det kravs minst 30 p for att premiera ett sto. Krav for diplom er minst 40 p for 3-ars sto.
Jag ser utställning som en utmaning som man inte är så duktig på de. Att ställa ut. Men träna mycket hemma. Man blir ju bättre för varje gång man göra de!. Och så tycker jag att de är kul att ställa ut! Kanske inte gav så mycke svar på din fråga men!

Ibland undrar jag varför premieringarna läggs på vardagarna , inte alla som får ledigt från jobbet då ju

Jag hade bara visat på en utställning innan jag åkte på premiering med våra hästar (eller två hästar i varsin klass rättare sagt). Jag läste på, och övade hemma innan, både innan utställning och premiering. Det gick bra tycker jag om man bortser från det frispel Primavara helt plötsligt fick precis innan vi skulle in i ringen på premieringen, vilket resulterade i att hon hade mycket svårt att stå stilla resten av den dagen. Men, men, sånt är svårt att förutse, och unghästar är unghästar.

Träna mycket hemma och fråga gärna om råd innan du ställer ut. Att ställa ut på utställning kan man mycket väl ta som träning men att ställa ut på premiering tycker jag erfodrar mer rutin hos utställaren..
En duktig utställare kan avgöra skillnaden mellan diplom eller inte diplom (godkänd eller inte godkän hingst)!
Ställer du ut på premiering så blir hästen alltid premierad och stamboksförd, det är det premieringen är till för. De poängen du får på premieringen blir de poäng stoet stamboksförs med. Dock måste du ha minst 38p för att få Klass I, och minst 40p för att få Klass I Diplom.
Jag ställer ut mina hästar själv efter många års träning.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus