Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1000 ggr
Pernille-G
0

Gotlandsruss - lantras

I tråden om Dina lantrasdjur var det flera som tog med sina gotlandsruss.

Jag hör ibland att gotlandsrusset inte kan räknas som lantras (främst bland folk engagerade i andra lantrasföreningar). Alternativen har varit att det är en föreningsras eller kanske en produktionsras!

Men när jag var i Ultuna på SLU och Centrum för Biologisk Mångfald för någon vecka sedan pratade vi bland annat om lantraser och jag fick med ett ex av deras tidning Biodiverse (Nr 4 2006) där det finns en artikel om lantraser. Och där minsann finns gotlandsrusset nämnt i själva lantrasdefinitionen av Håkan Hallander (Sveriges främste expert på lantraser):

"Vad är en lantras?

Man brukar definiera en lantras som en population husdjur av en art, som funnits så länge i ett särskilt område att den har anpassat sig till det aktuella området och dess förutsättningar. Ett exempel är gotlandsrusset på Gotland." (Hallander och Tunon s. 20)

Vad tycker ni. Är gotlandsrusset en lantras?

ryttarn
0

Visst är det det. Som jag ser det är en lantras ett husdjur som i många generationer använts i lantarbetet och så är det ju med russen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

Visst är det väl det!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
0

Visst är det en lantras Har en bok som heter Lantraser 93 av Håkan Hallander där står russet medFörvånad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Pernille-G
0

Va bra att alla här är överens. Så klart gotlandsrusset är en lantras och inget annat! Men jag tycker vi är dårliga på att lyfta fram det.

MagganS-B
0

Precis som Malin säger, russet finns med som lantras i Hallanders bok! Helt klart är det en lantras! Dom användes ju i jordbruket här på Gotland fram till det började fraktas hit hästar av större raser! Jag vet inte att det skulle vara nån ändring på det????? Är folk dumma eller?

Pernille-G
1

Gotlandsrusset finns mycket bra behandlat i Hallanders stora bok om lantraser från 1989.  Hallander hade också själv ett russ. Men jag tycker annars det har funnits mycket lite intresse för gotlandsrusset i forum där jag har varit och där det diskuteras lantraser i allmänhet.

Jag tror inte heller ordet lantras nämns någonstans på Svenska Russavelsföreningen hemsida - rätta mig om jag har fel!

ErikaJ83
0

Visst är Gotlandsrusset en lantras! !

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En lantras så god som någon!

En stark, tålig och arbetsvillig sådan. det märks när vi arbetar med dem att detta finns i generna sen urminnes tider!

[Croneld]
0

Javisst!

Pernille-G
0

# 8 Vilken fin bild! Ja, den visar verkligen att russet ännu har kvar sina ursprungsgener.

Reko
0

Vad är en föreningsras?

Jag tror att det kan vara så att nu när rasen börjar konkurrera om SJV´s pengar till bevarande så gäller det att hitta argument för att slå undan benen på oss.

Fast nog tycker jag att russen kvalar in för att kallas lantras!

Pernille-G
0

# 11 Tack för ditt inlägg!

Som alla kanske förstår tycker jag absolut också att gotlandsrusset är något av det mesta i lantrasväg som finns och något helt unikt. Det är en urgammal lokal ras och den allra sista av alla små svenska lanthästar som fortfarande finns kvar. Det är således något som verkligen är värd att bevara!

Men jag tycker russavelsföreningen är dårlig på att bevaka gotlandsrussets status som lantras och då blir det lätt för andra i lantraskretser att inte ta russet på riktigt allvar.

Hallander i "Svenska Lantraser" 1989 (s. 32) skriver om lantras, föreningsras och serminras.

Föreningsras: "I detta fall bestämmer ett antal människor vad som skall höra till en vis ras oberoende av rasens egenskapar. Vanligen är det utseendet man lägger vikt vid. Hit hör merparten av alla moderna raser, även om de samtidigt kan höra till en annan kategori."

Reko
0

Med illvilja skulle det gå att definiera russet som både föreningsras och produktionras. Det är ju ett mindre antal människor som bestämmer vilka hingstar som passar in i föreningens definition av rasen och satsas det enbart på trav så blir det mer av en produktionsras med en riktad avel mot ett mål. Det är mångfalden som är styrkan, tycker jag.

Sommarens utställning sker tillsammans med de andra hästraserna som räknas som lantraser. Det har varit tal om kringarrangemang med andra lantraser. Ett utbyte av tankar mellan alla parter skulle gynna raserna, tror jag.