Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3051 ggr
Snurrii
0

Motion av fölsto

Jag undrar hur ni brukar motionera era fölston när dom har föl vid sidan?

Har ni några tips på vad man ska tänka på osv?Glad

[Croneld]
0

Förra sommaren skadade sig fölet vid tre veckors ålder och fick boxvila i 6 veckor, då körde jag stoet en sväng varje kväll för hon skulle få röra på sig, och så fick hon vara ute i hagen på förmiddagen en kort stund så hon skulle få bete. Började kortare stunder så fölet inte behövde vara ensam så länge. Men han hade sällskap av Dorina som stod med i boxen brevid. Som senare när han fick vara ute var hans extramamma.

Jag har inte tidigare motionerat sto och tagit med fölet vid sidan, och tror inte jag skulle göra det. Stoet har fått vara mamma och bara tagit hand om sitt föl.

Lycka till, jag vet ju att en del rider kör med sina föl vid sidan om, men har inte provat själv.

MagganS-B
0

Det går jättebra att köra stoet och ha fölet vid sidan, fråga Birgitta Cramér! Hon har kört fyrspann med alla fölen vid sidan av stona! En fantastisk syn! Förr användes ju arbetshästarna även om dom hade föl, fölen fick vandra med i åkrarna rad upp och rad ner, tror inte att dom tog skada av det, tvärtom var det säkert lättare att köra in dom sen när dom var vana vid kommandona…..

Teja-Bea
0

vi brukar både köra och rida stona med föl vid sidan. Är de mammiga så kan de gå lösa och håller sig nära. Men självständiga fölungar har vi bundit vid sidan så de inte drar på egna äventyr!

Turerna är självklart korta promenader så fölet inte ansträngs!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Snurrii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, hur gammalt brukar fölet vara när ni kör? Hur lång är linan mellan sto och föl och hur sätter ni fast den?Glad

Att försöka motionera Delta när Eragon står inne går inte så bra, hehe. Hon går mest och skriker efter honom och vill inte alls lyssna. Så det skulle vara skönt att ha med honom när man är ute med henne. Att kunna köra en kort bit med honom vid sidan skulle vara guldvärt om det gick!

Stallmima
0

Vi motionerar inte våra ston när dom går med föl. De har en välförtjänt mammaledighet och går på bete och mår bra.

Snurrii
0

# 5 I Deltas fall så ska hon troligen på premiering i år. Hon har inte tränat ordentligt på 3 år. Utan bara gått/kört i skritt små rundor. Och nu är hon i överhull vilket ändå är bra nu när hon ger mat för en till. Men att gå ner lite skulle inte skada då hon börjar få en väldigt tjock hals och mage.

Funderar på om jag kanske ska dra ner lite på kraften också då jag fått påpekningar på att det kan vara "proteinnacke".

Idags läget äter hon 2kg krafft grov 60 om dagen. 2dl betfor där jag blandar i 1dl mineraler och 10ml multivitamin.
Sedan får hon 6.5kg hösilage.

Vad tror ni?

*bilden: här ser ni hennes hals väldigt tydligt

karisma
0

Vad jag har lärt mig bör man ge sto och föl få ca 6 veckor innan man sätter igång stoet

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Snurrii
0

#7 okej, ja det låter rimligt och vettigt! :)

Tusen
0

Jag tror inte man ska stirra sig blint på siffror utan ta hänsyn till vad stoet och fölet vill då det gäller motion.

Monita, som är träningsnarkoman, reds dagen innan fölning och redan två veckor efter fölningen var hon uttråkad och ville ut. Fölet, Montró, fick då följa med på den lilla 10 minutersrunda som Monita då gjorde (endast skritt). Med tiden blev rundorna längre och vi försökte då lämna fölet hemma. Detta gick inte då fölet vid upprepade tillfällen smet ut och följde med då mamma, eller någon annan, skulle ut på träning. Det var bara att anpassa träningen efter fölet. Montró är idag en lika stor träningsnarkoman som sin mor.

Madicken, var precis tvärtom. 3 månader före fölning ville hon inte ens gå en kort prmenad och efter fölningen gick det närmare 4 månader innan hon var sugen på att börja röra på sig igen. Hennes föl, Mad Max, ville dessutom helst vara med styvpappan Umil, så då Madicken började träna igen var det inga problem med rymmande föl som alltid ville hänga med på träning. Max ville hellre vara kvar i hagen med Umil.

Så det är väldigt olika och det är jätteviktigt att lyssna på individen och försöka läsa av hästen. Umgås man mycket med sin häst lär man sig att tolka deras signaler riktigt bra.Glad

Teja-Bea
0

Ojj va mycket kraftfoder!!! Förvånad

behöver hon verkligen det? Är hon svår att hålla hull på så förstår jag men som det låter på det du skriver så verkar hon vara i överhull..

Jag skulle ta bort all kraften, ge vitamin, mineral, tocosel och öka på höet med ca 2kg/dag! Tänk på att ett bra hö/gräs är alltid viktigast för hästen!!

När vi har föl bundet vid sidan så har linan vart precis så lång så fölet inte kan gå in framför mamman. För hamnar de framför kan det lätt bli trassel!  Vid körning band vi fölet i vagnen, så att om det skulle dra lite, drog i vagnen istället för i utrustningen.

Vi brukar nog vänta några veckor om det går (om man inte har en sån som monita!Flört)  Och så börja med kortare promenader..

Lycka till! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

murkla
0
Snurrii
0

#9 Ja precis.Glad Delta har ju aldrig varit så direkt arbetsvillig. Mat är det bästa som finns. Men det är ju för hennes eget bästa man vill få henne att gå en liten promenad och röra på sig i allafall. Eragon har inga problem att vara själv i boxen alls som tur är, men Delta därimot blir som förbytt. Hon skriker och lyssnar inte alls på det man ber henne om. Medans Eragon älskar att springa, hoppa runt och busa. Travar gärna brevid mamma på väg till och från hagen i grimma och grimskaft.Flört

#10 Eftersom att jag är fodervärd måste jag ju följa ägarens anvisningar vad gäller fodret. Obestämd Hon säger att det är vad Delta behöver för att kroppen ska fungera och för att fölet ska få i sig ordentligt med mat. Men just den här tjocka nacken/halsen oroar mig. Hon har snarare lätt att gå upp än gå ner i vikt. Pang säger det på betet så är hon smällfet! Samma sak gäller foder.Glad
Men ska försöka dra ner till hälten av kraften till att börja med och se vad ägaren säger.

MagganS-B
0

# 12 Oj, men kanske ägaren inte har så väldigt mycket begrepp om vad russ skall fodras med…..Det här verkar i alla fall i mina ögon, farligt nära överutfodring med stora besvär av fång som följd…..

Snurrii
0

#13 ja precis, jag va väldigt rädd för förlossningsfång ett tag. Jag kan inte ge mindre bara sådär heller då hon har en annan ponny i samma stall och tittar både hinkar och höpåsar tyvärr.

GranoStall
0

När vi lånat ut hästar på foder är det fodervärden som haft ansvaret för fodret även fast vi kan gett rekommendationer om hästen är svår eller lättfödd.

Angående motion så har det varierat lite beroende på häst och föl men de har generellt fått tagit det lugnt på stora beten där de haft andra kompisar att busa med.

//Cecilia