Russ i Canada!
Jag fick ett mail från Jen i Canada, Manitoba. Jag efterlyste Russ Havens Farms hemsida som försvunnit. Hade bara en mailadress till Pat som äger Russ Haven, och fick ett trevligt brev från webmastern som också är russfreak! Hon har varit på långritt och skriver om det i sin blogg här! Hon håller också på att göra en ny hemsida för Russ Haven Farm, den hittar ni här! Visst är det kul att läsa om russ i andra länder…….

Åh va kul att läsa! Jätteroligt att russen frodas i andra länder - hoppas de kan sprida sig ännumer!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Håller med! Jag har lagt in den nya adressen under våra länkar.
Tycker ni det ser illa ut med vuxna människor på russen? Jag tycker inte det! varför görs det inga långritter på russ i det här landet, varför duger bara islänningarna? Många vuxna väger ju absolut inte för mycket för att rida på russen…..
Bara en lite brandfackla…..eller skall vi ta det i en anna tråd?

Mycket intressant läsning! Spännande att se vilka egenskapar hos russet man uppskattar på andra ställen.
Roligt också att se Russ Haven Farms avelsto Kokovoko Camelia med sin gamlla stam av tidiga exporter.
Så bra du håller kontakten Maggan och informerar oss andra!

#3 Jag tycker det ser illa ut med oproportionerligt stora ryttare. Harmoniska ekipage har jag inget emot, då är ryttarens ålder ointressant.
Det här med storlek på russryttare har tröskats åtskilliga gånger i andra trådar. Jag har aldrig gillat den där jargongen de har i USA att russ skulle vara så viktbärande (not!) och en lämplig ridhäst för vuxna. Medellängden för svenskarna (ca 166 cm kvinnor, ca 180 cm män) är ganska statisk men medelvikten bara ökar. Gå en sväng på ett högstadium och kolla in elevernas storlek, och fundera över hur många potentiella russryttare du ser. I Amerika är de ändå större.

#5 tur att jag håller mig utanför statistiken och är ganska liten
Roligt att se Russ i andra länder Men jag vill nog att ekipagen ska harmoniera 
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

# 3 Mycket intressant ämne att ta upp Maggan. Artiklen fick faktiskt mig att undra - kanske en långritt på Tor . . . .
#3 Håller med dig Maggan!
För många år sedan var vi på Gotland och där fanns det möjlighet att rida russ på en liten inhängnadd slinga, vilket barnen också gjorde. Då kom idén om att ha ridskola/ turridning med russ. En dröm som jag tyvärr aldrig lyckats införliva. Hoppas nu på att dotter så småningom får en sådan möjlighet. Det skulle vara underbart. För nog skulle man kunna ha en sådan aktivitet med en maxvukt på ryttarna. (65 kg som maxvikt i montén är inte på något vis vetenskapligt tagen.) Om sedan en ryttare är lång så är nog inte det ett så stort problem för hästen. Många små raser bär långa ryttare runt om i världen. det är nog mest "ridfolk" som har fått för sig att hästens mankhöjd bör överstiga ryttarens längd. Gärna med minste en decimeter.
#5 Jag jobbar på ett gymnasium och jag skulle vilja säga att de flesta tjejer, i alla fall, är rätt små och smala. Merparten är under 166 cm och riktugt smala. Varför skulle inte dessa kuna rida russ? I de klasser jag har är faktiskt hälften av tjejerna i klasserna under 160 cm. Och så har det varit i många år. Däremot, de som är över 166 cm är ofta riktigt långa. Bortemot 175cm och vikten hos dessa tjejer är mer ett problem åt andra hållet. De är ruggit smala.

Jag tycker det ser trevligt ut jag. Roligt att några russ hittat hem även i Canada. Skönt att se att folk där inte är så insnöade på storlekar, vikter och längder som här i Sverige.
#8 Jag som trodde att idealet för hästens mankhöjd var ryttarens längd minus en decimeter.
Jen har läst den här tråden och vill klargöra följande angående vikten på vuxna russryttare:
In the "Russ in Canada" thread one person expressed concern about rider size. Please assure her we are NOT too big. We are all small women. For example; I ride Willow - she is 13 hands (132cm) and about 775lbs (350kg). The ratio of horse to rider weight is 20% so she can carry 155lbs (70kg). I am "only" 135lbs (61kg) and 5'2" (157.5cm) tall. Certainly small enough for her!
#9 Du kan ju titta på hur dressyrryttarna ser ut på sina stora hästar
. De sitter som små flugor på enorma muskelberg. Ser nästan lite löjligt ut.
Fniss!

#11 Ja, jag håller med. Fattar inte att de vill ha det så. Får hästen för sig nåt dumt, på eller inte på ryggen, har de egentligen inte mycket att komma med emot de krafterna. Har själv blivit översprungen av ett stort halvblod som inte "såg" mig. Ska man vara tvungen att gå igenom en dust med varenda stor häst får det va för min del.
Det finns så härliga russ som räcker bra till. Vi lastade av oförstånd på ett för tungt lass vedkubbar på vagnen idag. Fattade inte förrän efteråt sen Lennart förklarade att det där väger ju nära ett ton. Men drog, det gjorde Gaist, så vagnen blev sned…