Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2309 ggr
GranoStall
0

Lojsta Starlight godkänd i Norge

Fick precis besked från Lojsta Starlights ägare i Norge att han blivit godkänd för avel. Stort lycka till Benedicte!Skrattande Och ser med spänning framemot små Starrebebisar.

//Cecilia

Cara-Mia
0

Roligt! Jag har alltid tyckt att han är vacker.

SigneK
0

Vad bra! Grattis grattis!!

SigneK
0

Vad bra! Grattis grattis!!

[Croneld]
0

Ett stort grattis! Det var roligt, och lycka till med honom i grannlandet!

PernillaJ
0

#0 Gratulerar.

Jag blir dock litet förvirrad. När och var visades Starlight? "Hingsteutstilling for ponnier" hölls 27-29 mars på Norsk Hestesenter (Starum), och där var han väl inte med?

VeronicaP
0

Grattis till det

#5 Finns ju ett stället till som de brukar visa på lite högra upp i landet eller vad man ska säga men just nu kommer jag inte ihåg vad det heter.

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis! =)

stoppar in en bild

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

crazycattiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis!

Var han visad på någon premiering i sverige innan han exporterades?

Wimsy
0

Vad har han för stam?

Reko
0
Pernille-G
0

Jättetrevligt det kom in en lojsta-hingst med den stammen!

Tittut
0

Grattis till alla inblandade.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

GranoStall
0

Han visades den 18 april, vet inte var men tror det började på S.

I Sverige är han bara visad på utställning med 42 p som bäst, men blev på föruttagning rekomenderad.

Vet inte om det var någon svenskrasrepresentant. Uppgifterna vi fått är från Starre ägare.

Tittut
0

# 13 Det var ingen repesentant med på plats, men de har haft kontakt den svenske rasledamoten innan för att kolla att allt var i sin ordning ang stam och liknande.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

PernillaJ
0

Starlight visades på Nord-Norsk Hestesenter, i Moen i Troms Fylke, alltså en god bit norr om polcirkeln. Jag hittade hans protokoll, bifogas. Han var det enda anmälda gotlandsrusset.

#13 Det vore trevligt om det gick att få fram foto till nästa nummer av Gotlandsrusset, nr 3, sista manusdag i augusti?

GranoStall
0

#Vill du ha bilder från när han visades eller även övriga bilder. Kan prata med hans ägare så kanske hon kan maila över lite bilder.

PernillaJ
0

#16 Vad bra! Be henne maila direkt till Gotlandsrussets redaktör Chris (gotlandsrusset@bredband.net), högupplöst uppställningsbild och gärna en kort text.

ryttarn
0

#14 Vad gäller då om man skulle vilja använda honnom i Sverige?

Gillar denna hingst som är halvbror med våran Jaritza…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
0

#18 (redigerar: såg just att frågan var ställd till Liselotte, men jag låter mitt svar stå ändå) Han är inte avelsvärderad i Sverige och har inte svensk betäckningslicens.

MagganS-B
0

Jättestort Grattis! Nu gäller det bara att skicka dit lite ston också!

GranoStall
0

#18 Ev kommer Benedicte att visa honom även i Sverige. Men hon har nog inte bestämt sig om det ännu.

ryttarn
0

#19 Jo, det förstår jag.

Vad jag skulle vilja veta är mer dom praktiska konsekvenserna. Mitt intresse i detta, förutom att jag gillar Lojsta Starlight, är att jag sålt en unghingst till Norge och dom kommer att försöka få honnom godkänd när det är dax.

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
0

#22 Jag förstår inte frågan, kan du vara mer specifik? Praktiska konsekvenser, hurdå?

ryttarn
0

#23 Jo, kan en avkomma efter Starre registreras i den svenska stamboken (givetvis under förutsättning att stoet i fråga är registrerat i den sv stamboken)?

Om inte, hadde det gjort någon skillnad om en svensk rasrepresentant hadde varit närvarande?

Eller krävs det att en Norskägd hingst visas på svensk avelsvärdering för att avkomman skall kunna registreras i den svenska stamboken?

Vill minnas att det var en diskusion runt Pejnarve Polis just runt detta.

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
0

#24 Det låter som en fråga för registrator.

ryttarn
0

#25 Precis, det var därför jag ställde frågan till henne först Glad

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

Är det inte så att om du åker till Norge med ditt sto och betäcker, och får ett föl, så kan du registrera fölet, för hingsten är ju godkänd i Norge. Men kommer hingsten till sverige för att betäcka måste han vara godkänd enligt rasvisa bestämmelser i Sverige för att fölet ska bli stamboksgillt.

MagganS-B
0

# 27 Det var det svaret jag fick när jag frågade samma sak…..

karisma
0

Grattis

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus