Löss
Det är nu tredja året i rad som min storhäst har fått löss. Dom kommer alltid i februari/mars. Jag vet ju vid det här laget hur jag ska bli av med dom men det hade ju varit trevligare att inte få dom från första början. Orsaken är att han inte klipps, klippta häster får ej löss så vitt jag vet. Han är ju så att säga utegångshäst och han rids inte så överdrivet mycket och därför vill jag inte klippa honom. Han är för övrigt ganska svår att klippa, inte för att han är rädd för maskinen men hans päls verkar vara så pass fet så att den glider igenom skären utan att klippas. Fattar inte hur det är möjligt men så gick det när jag provade. Vill ju som sagt helst inte klippa honom alls. Kan säga att mitt russ får ej löss fast hästarna är tillsammans dygnet runt.. Det görs ju reklam för frontline mot bla löss på hundar och katter. Finns det något motsvarande för hästar? Vanliga flugmedel avskräcker väl bara flugor, mygg oh fästingar? Hade varit smidigt att bara sätta på honom något sånt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Switch är bra mot fästingar och knott, alltså är det inte fel att sätta på det mot löss och pälsätare heller…..men OBS! det är inte godkänt för löss, endast för ovanstående, därmed inte sagt att det inte hjälper…..
Kolla på Granngården , dom har något som heter Flusa det är till kor men det hjälper på hästar också mot löss mfl, kolla med din vetrinär om du är osäker.

ok tack! ska kolla upp det!
Min veterinär säger att jättemånga hästar med täcken får löss!!
Flusa ska vara jättestark. Finns det inget som hetet Etotal som ska vara mot löss och pälsätare??

#4 hehe, och här får vi höra att det är hästar utan täcke på lösdrift som får det. Vår erfarenhet är även den.
Löss på häst måste man rapportera oxå. När vi fick hem en ponny med löss så kollade vi med flera olika veterinärer, och fick då höra att det inte finns något direkt medel mot löss på häst som det finns till andra djur. Minns inte vad vi fick för medel att bada honom i, men det var inte trevligt!
Jag såg på en annan sajt att etotal endast är tillåtet för jaktiller…. jag vet dock att flera som har "täckeshästar" använder det ändå.

min veterinär har alltid rekomenderar switch dom gånger pållarna har haft löss
# 5 Antagligen så badade ni hästarna med Bayticol, det är heller inte godkänt för häst…..Vart rapporterar man hästlöss????? Har aldrig hört talas om det? Däremot får hästar som går med täcken ofta mer löss än dom på lösdrift. Fukt + värme är verkligen drivhus för löss och pälsätare! Kylan på lösdrift dödar både löss och ägg!

#8 Ja inte vet jag, men vi fick recept och dom fick fixa iordning det på apoteket, stank gjorde de och ponnyn tyckte inte att det var skönt alls att bli badad i de, dessutom så blev han helt gul på sina vita delar av kroppen. Men lössen dog iaf, rann i vågor ur pälsen på honom!
Ja, de fick vi höra, att det var precis som med A2, av distriktaren.
Våran erfarenhet är iaf aldrig någonsin löss eller pälsätare på hästarna och vi har aldrig lösdrift och har täcken dygnet runt eller på den delen av dygnet då dom är ute under kallare delen av året. Men 3 hästar har vi tagit hem från lösdrift, alla 3 har haft löss eller pälsätare.

#4 mina hästar har aldrig täcken men den stora får ändå löss. det är vinterpälsen som gör det. han klipps aldrig. etotal är bara för illrar egentligen. flusa måste man har speciellt tillstånd för att köpa, det är bekämpningsmedel klass 2L. (switch är klass 3) switch är ju desutom svindyrt! flus är billigare men det är väl bara för dom tror att alla "rika hästägare" är dumma att betala vad som helst. Kyla dödar knappst löss, min har gått ute dygnet runt sen i början på mars. det är sommarvärmen dom dör av.

#9 anmälningspliktiga parasitära sjukdomar på häst är enligt SVA: * Echinokockos
* Trikinos
* Beskällarsjuka (Dourine)
* Surra
* Skabb
* Babesios
#10 hur menar du att vinterpälsen är orsaken till löss? så vitt jag vet har man inte kunnat påvisa något sådant.
och hur menar du med att sommarvärmen avdödar ektoparasiter? det finns ju fortfarande lusbefängda hästar sommartid.
medarbetare på djurskydd.ifokus

dom dör under högsommaren då det ä typ+25 under en period. då försvinner lössen och kommer igen på senvintern. allt jag läst om löss säger att lössen är beroende av hästens vinterpäls, det gör ju att det blir varmare för dom. en täckad häst kan säkert också få men risken är garanterat större om hästen inte är klippt. min hade nog inte fått om han varit klippt. min ponny får inte löss (har vinterpäls) och dom två går i samma hage.. det beror ju i slutändan på hur känslig individen är.
# 10 Det här finns att läsa om Flusa på nätet: "Flusa® bekämpar flugor, knott, fästingar och löss på betesgående nötkreatur och får. Under stallperioden får Flusa användas vid angrepp av löss.
Flusa är en pour-on produkt som hälls i en sträng längs djurets rygg.
Karenstiden för mjölk är 0 dagar och för kött 7 dagar.
Flusa har god dokumenterad effekt mot Svidknott som sprider Blåtunga.
Flusa finns på apotek och i lantbrukets handel."
Vad beträffar priset på Switch och Flusa, som ligger ganska nära varandra (i alla fall på Apoteket), så tror jag inte att det är satt för att ruinera stackars hästägare, utan för att det i det här landet inte bör användas så mycket bekämpningsmedel och då är priserna därefter!
Hästlöss är precis som människolöss, mycket smittsamt, och att hästar som kommer från lösdrift har löss, beror säkert på att det i flocken funnits en som ständigt har löss. Vissa individer är mycket mottagliga, medan andra nästan aldrig blir angripna. Om en häst är lite nersatt så angrips den lättare.

jag läste själv om flusa på internet men vad som inte framgick varken här eller på deras egen sida är att man måste ha tillstånd (sprutcertifikat/bekämpningsutbildning) för att köpa det. som tur är kan min sambo köpa. det var det jag mest reagerade på. ger man råd om ett medel måste man ju kunna köpa det med.. (ta det inte personligt)
#14 Min vetrinär rekomenderade Flusa när mitt gamla sto fick löss förra året och det behövdes inget tillstånd för att köpa. Det var bara att åka in till Granngården och köpa och lössen försvann efter två behandlingar.

#15 tror de har ändrat vissa regler. flusa är klass 2 och det får inte alla köpa. switch däremot är klass 3, fritt fram alltså.

# köpte flusa idag till x-et inga problem
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 14 I så fall är det där med tillstånd helt nytt eftersom vi säljer det på Apoteket fritt! Eftersom jag varit på utbildning i vet.-medicin (receptfritt!), har erfarenhet av både kor, får, grisar m.m. och har arbetat mycket länge på Apotek, så anser jag mig ha full rätt att ge lite goda råd ibland!

Det spelar eg ingen roll om de är täckade, otäckade ,klilppta eller långa i pälsen , vi har haft på vilket som.
Det som är att hästen i sig måste vara mottaglig mot det bla.
Ofta så är det ju sjuka hästar, gamla hästar och unghästar som får löss.
Vi hade tex ett år 2 st åringar i samma box hela vintern den ena fick löss men inte den andra. Sen så är jag tveksam faktiskt hur smittsamt det är om jag ska vara ärlig, löss hoppar ju inte och hästarna måste ha nära kontakt för att de ska få det + att de måste vara mottagliga också, vi har stora flockar och det är aldrig hela flocken som får det oftast bara några st.
Lilkadant med människor också , i en familj kan det vara så att det bara är en person som får löss och inte några andra och inte ovanligt att det är samma som får det fler gånger.

det var konstigt.. klass två preparat bör man nite kunna köpa själv, kan ju såklart vara skillnad på djurpreparat och växtskyddsmedel..
#19 min ungponny får inte löss men travaren får.. han har alltid varit lite speciell..