Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 1435 ggr
QuickStep
0

Betfor och mineraler

Jag har som några vet köpt mitt första russ. Hilmer från torpets.
Men det här är roligt. Han är den första hästen jag mött som inte tycker om betfor. Han tar en tugg o sen spottar han ut! =)

Jag ger lite grann bara för att dem ska få i sig mineralerna.
Men ja får muta med morötter istället!

Min shettis däremot. Han e extrem. Lyckas att peta bort mineralerna iaf fast jag rör in dem i betforen. Så han äter bara betforen.
Nån som har nått bra förslag att kunna lura i min shettis mineralerna?

Tusen
0

Vår Monita är likadan. Gillar INTE betfor alls.Glad Vill du att han ska äta mineraler som du portionerar ut kan man köpa pelliterad mineralfoder. Det brukar vara populärt. Annars brukar hästar själva kunna äta så mycket de behöver (precis som salt) om man ger dem fri tillgånng. Då kan man dock inte ge det peliterade fodret då det innehåller socker. Granulat är bättre vid fri tillgång.

equuleus
0

Antingen kan du pröva granulerade(finkornigt) mineraler men behöver han verkligen mineralerna då? Kanske därför han puttar bort dem?

Jag gav Equuleus krafft miner blå förut men när hinken nästan var slut började han lämna dem så då slutade jag ge miner.

[Grabbarna-A]
0

Grattis till hästköpet. Hästar brukar äta mineraler när dom behöver annars brukar dom peta undan dom. Just nu slänger jag ner i krubban lite då och då utan den övriga maten.

Jag har alltid haft fri tillgång på mineraler till mina, dom äter när dom behöver. Sist jag köpte en ny säck så fanns det bara i pelletsform. Det gick ju inte att ha fri tillgång på dom, hästarna bara kastade i sig som om det vore godis. Men om det är socker i som Tusen skrev så förstår jag att dom äter det som godis. Är det ngn mer skillnad på granulat och pellets än sockret?

murkla
0

aldrig varit med om att de inte tycker om betfor, minneralerna brukar inte vara så intressant de vet man…  Finns väl såna mineralbuttar man kan ha i hagen . Så kan de slicka i sig när de vill.

QuickStep
0

ja precis. dem brukar ju äta om dem behöver det. Men det blir nog annars till o köpa i pelletsform till dem! =)

Teja-Bea
0

Jag har inte gett mina hästar betfor på flera år, men jag har dock vart med om flera kräsna hästar som inte gillar det.

Jag ger mina hästar mineraler i pellets form och det funkar bra att dosera och är populärt hos hästarna. Rekommenderas.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

hannibal-roll
0

Har också stött på ett fåtal hästar och ponnyer som inte gillar betfor, shettisen vi hade när jag var yngre tex. Har även stött på en del som inte äter pellets, Hannibal hatar pelletsfoder. Om mineralerna inte blir uppätna har det hjälpt att köpa ett pelletrerat mineralfoder istället. Har fodrat med pelletsmineraler ett par år nu och Calippo tycker att det är så gott att hon äter det ur handen.

agnes_S
0

Har också ett russ som inte äter betfor. Var lite förvånad första gången hon ratade betforen :P Hon får rivna morötter om jag behöver lura i henne mineraler. Annars är mineraler i pelletsform väldigt smidigt.

einarsson
0

Hästar äter inte alltid så mycket mineraler som de behöver om de har fri tillgång! Vissa tycker att det är gott och äter mycket, andra tycker inte att det är gott och äter lite/inget. Om man ger fri tillgång kan vissa få i sig alldeles för mycket och vissa alldeles för lite!

Ge ett mineralfoder som den enskilda hästen gillar och portionera ut det i rätt mängd.

Tusen
0

#9 Där håller jag inte med dig alls. Vissa hästar äter inte lika mycket mineraler men det kan bero på andra saker. De kan få i sig mineraler på annat sätt. Det är däremot alldeles för vanligt att vi överdoserar mineralerna. Mineraler äter inga hästar för att de tycker det är så himla gott. De gör det för de behöver det. Endast pelleterat mineralfoder äter de för att deta är gott. Pga det jag skrev tidigare.

Impulz
0

Vi har faktiskt 2 st som är helt tokiga i mineraler, vi hade ju tänkt att ha fri tillgång till dom, men det gick inte, för dom åt allt som godis, sååå stor mängd mineraler är ju inte så nyttigt kanske…

[Grabbarna-A]
0

Jag har ju haft fri tillgång på granulat utan problem, dom har ätit när dom behövt. Nu när jag har pellets så äter dom det som godis inte för att dom behöver mineralerna. Köper man mineraler i färdig balja så är det melass i, så då äter dom mer oxå än vad dom behöver. Det blir granulat nästa gång för att inte överdosera mineralintaget pga socker och melass.

EwaAngantyr
0

Många av de syntetiska mineralerna har tillsatta smakämnen (ex melass) för att hästarna ska gilla dem. Då är det lätt att de äter för mycket av dem.

[Tjiwi]
0

Njord är inte heller så särskilt förtjust i betfor…han äter lite när han kommer in sedan äter han sitt ensilage istället, men han äter upp det till slut….han vill inte heller ha mineraler. Ger pelletrerat ihop med havren och han lyckas lämna kvar dom…ligger som en blöt klump i botten på krubban. Så jag ger honom bara någon gång då och då numera. Han verkar inte behöva mineraler.

karisma
0

Räkna foderstat så vet du hur mycket mineraler  Hilmer ska ha

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~