Lite kaosartat
Det är lite kaos här hemma.
En av russen har fått kolik, har haft det sedan 21.00 igår, och har det fortfarande…
Vid 03.00 kom det en ny liten kraba undan Conelia. Allt har gått bra förutom att fölungen vägrar äta någon mat, hon har ju inget tålamod att kolla efter den trots att vi hjälper henne! Gulbrun utan texken blev honom, precis som sin mamma. Hon är e: Greger Gross 572.
Har dock ingen bild på henne på datorn ännu, kommer.
Hoppas att det löser sig för er och att koliken går över och att fölet dricker och blir pigg. Lycka till och välkommen att skicka in till fölgalleriet, till malinfjellborg@hotmail.com
Oj, vad jobbigt! Hoppas det reder sig till slut.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ojoj, stackars Östman, är han sjuk fortfarande?
Men min telefon är minnsann tyst, så vart är fölrapporten?!
Hejar på er!

Märker att min stavning inte var så bra med mitt nya tangentbord…
Ja, Östman är fortfarande sjuk. Han har fått två påsar dropp, och distriktaren misstänker tarmvred. Att han inte haft kolik, utan att tarmarna bara vridit sig fel ute i hagen någon gång. Det behövde inte ha någon orsak…
Nu står han i boxen och det lät ingenting i magen på honom för en halvtimme sedan när distriktaren kollade innan hon åkte. Han skulle vila, och började han rulla och ha ont igen. Ja…
Men man får väl hoppas, dock lika bra att vara förberedd.
Lilla nya Conelia mår bara bra. Hon och mamma har legat och sovit i omgångar, tillsammans och var för sig. Hon springer och hon springer, sedan lite mat, sedan springa och springa.
Sandra, jag har faktiskt skickat ett mms till dig. Men du kanske inte kunde ta emot det?

Stackars gubben…
Nej, det är väl praktiskt taget det ända som en iphone INTE kan, du får skicka mail, för de kan jag kolla på den! helt otroligt att dom struntade i en sån sak som mms när den kan alla andra möjliga och omöjliga saker

Hur skickar man mejl till en iphone? Alltså, jag kan inte skicka mejl med min mobil eftersom jag har skaffat den extra tjänsten.

#7Då får du skicka från datorn helt enkelt
Grattis till fölet o hoppas att alla mår bra snart! 
Grattis till fölet och hoppas att det löser sig med östman.
Waldemar hade kolik som föl och som tur var var mamma hemma men jag var i skolan och var sååå orolig. Veterinären fick komma och ge dropp och parafinolja. Mama gick länge och hade massa täcken på honom. Turen var med oss och allt gick bra.
Läskigt med koliken eller om det nu var tarmvred! Hoppas att det ordnar sig. Min Gullviva fick en släng av kolik och jag gav henne raskt paraffinolja en 3- 4 dl. Sedan släppte det av sig självt som tur var till dagen därpå. Nu ger jag dem extra fodersalt i mineralerna så att de dricker ordentligt. Det syns i vattenbaljorna - bara saltsten räcker uppenbarligen inte! Men ibland har man ju bara otur ändå.
Hoppas det ordnar sig med fine Östman! Grattis till fölet också, hoppas få se henne i fölboxen på www.ponnytravet.com också!!!!!

En ny lägesrapport!
Fina (Jossa) kom och väckte mig vid 11.00. Då hade jag fått sova två timmar efter 27 timmars vakenhet…
Östman hade börjat skrapa med hoven, och visat tecken på att vilja lägga sig, men hade kissat två gånger då hon var ute och gick med honom. Två ynka fisar hade han också fått till. Hon ville att jag skulle kolla honom för eventuell borttagning av honom (enl vet's inrådan).
När jag kom ut stod han bara. Han var lite småtom i blicken. Jag lyssnade på hans vänstra buksida för att lyssna på tunntarmsaktiviteten. Den hade i princip varit noll sedan 23.00 igårkväll.
Tyckte att jag hörde något, men var väldigt osäker. Ville att vet. skulle komma och lyssna igen innan jag ringde farmartjänst för nödslakt.
I väntan på henne släppte jag ut honom i vår lilla konvalicenshage på gårdsplanen. I 20 minuter bara stod han där, ungefär där vi lämnat honom. Sedan kom stona upp för att kolla läget. Två av dem är ordentligt brunstiga, och började kissa. Östman gnäggade, och …brak… la han av en jättefis. Sedan började vändningen!
När vet kom hade tarmarna kommit igång, och vi kunde sonda i honom paraffinolja (en hel liter!) vilket vi inte kunnat tidigare. Han var sondad 3 ggr tidigare, varav två med kvarstående maginnehåll, vilket brukar tyda på totalstopp i tunntarmen.
Gissa om jag (och resten av familjen, samt Emma Ottosson i Umeå) känner det som att vi vunnit högsta vinsten! Än kan man tro på mirakel! 

Vi har i princip väntat oss att han skulle bli tvungen att tas bort ända sedan runt 24-tiden i natt då vi tömde magsäcken på flera liter magsaftsinnehåll.
Jag känner mig faktiskt riktigt lycklig i dag!!!
Bilder kommer på lilla ljuvliga Qveiars Leil Cummin e: Greger Gross 572 u Conelia 4853 under egen rubrik såfort Linnéa Elofsson (alias vår egen "proffsfotograf") laddat in korten.

Aj, var det Östman! Stackars killen! Hoppas det går vägen nu då när det släppt. Tips: ge honom psyllium (loppfrön) i fortsättningen i maten. Jag vet att det håller tarmarna i trim.
Grattis till den lille nye!
Vad skönt att det verkar lösa sig.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Vad skönt att det verkar lösa sig.

Ja, verkligen jätteskönt att det blivit mycket bättre. Man var bra orolig ett tag…
Skönt för er och Östman.

Tråkigt med Ösman :/
Kul att Conelia har fölat! Blev det en hingst? :)
Tur att han blev lite upphetsad…..Tänk vad skönt för honom när knipet släppte (!)……
Väntar på fölbilder…..Grattis!

Nu har han under efternatten börjat bajsa också.
Det är himla skönt, och han har verkligen varit en fighter. Hans tunntarmar har i princip varit overksamma i 10-12 timmar, och med överfylld magsäck i två omgångar. Avlivning verkade vara enda alternativet, och veterinärenn förberedde oss på att om han inte kom igång (vilket hon inte trodde) så skulle vi beställa hem Farmartjänst för avlivning. Vi var faktiskt helt inställda på att få ta bort honom, men som sagt var, mirakel inträffar…

Nu är han väl värd det dubbla? Jag menar, han är ju nästan född på nytt! Mirakel-Östman! Går han bra i travet, så häng på det, det gör honom säkert lite mer känd.