Hingst på station?
Till nästa år hade jag tänkt söka lite nya utmaningar och funderar över lite olika "vägar"… En av de saker som jag tycker skulle vara ganska kul är att ha en hingst på station - och även träna och tävla i ponnytrav då givetvis!
Har dock inte sysslat med avel tidigare och undrar lite över vad som krävs för det? Vad bör man tänka på? Hur fungerar det?
Och vet någon redan nu nån hingst som vill ha station + ponnytravtävlande under 2010?
Mhv /Amandah

Ja det man bör tänka på är ju att man har ordentliga hagar som hingsten kan gå i. Att boxen är anpassad så en hingst kan stå där. Om han ska ta emot ston behövs ju även beteshagar till dessa ston. Att man hört sig för med en äldre mer rutinerad uppfödare, vilket du ju iof görhär och ber om råd, rutiner o så. När o hur ska du betäcka osv. Papperarbete osv. Marknadsföring är ju viktigt att tänka på om man vill få några ston :) Gärna en hemsida.
Sen är det ju klart man ska ha kontraktmen hingstägaren om stona, om hingstägaren vill ha någon ersättning för de ston du tar emot. Om du får priserna samt prissummorna om hingsten vinner osv.
Det var det jag kom på just nu..
Lycka till!
Tack för svaret :)
Mitt problem är väl att jag inte har något direkt bete… Jag har otroligt fina skogshagar att tillgå, och vi har jättemycket mark där det finns möjlighet att ha hagar, så skogsbete finns, men inget stort gräsbete. Perfekt hingstbox har vi :)
Känns som det skulle vara roligt med en hingst faktiskt. Känns som jag behöver en "nykick" och någonting nytt utöver ponnytravet att syssla med. Är inne på avel, western eller islandshäst… ;)

Är tanken att du ska ta emot ston så måste du ha plats för dom också.. Hingstvana är ju en fördel, även om alla hingstar är olika så är det ju en hel del man måste tänka på extra mycket jämfört med valacker eller ston även i den allmänna skötseln =)
Sen vet jag inte riktigt men personligen skulle jag inte låna ut min hingst (om jag hade haft någon) till minderårig utan föräldraransvar och att dom har hingstkunskap och är delaktiga… (Nu är ju inte jag insatt i din situation eller familj så jag menar absolut inget illa bara att jag inte skulle vilja stå som ansvarig om en minderårig tar hand om min hingst) ;)
//Mickan
Jag har stöd från både föräldrar och morföräldrar i min hästverksamhet, sen fyller jag 18 nästa år :)

#4 Då är det väl bara tuta och köra om det är det du vill göra ;) Lägg ut en annons om att du vill låna hingst, det vore jättekul att se en hingst man normalt sett "bara" ser på utställning ute på travbanan ;)
//Mickan
#5, jo känns som om det skulle vara en ganska så rolig utmaning. Alltid lika roligt att ge sig in på någonting nytt och få nya kunskaper!
Ska kolla upp lite mer nu hur det skulle vara möjligt för mig att hålla hingst och kanske ta emot några ston. Sen får vi se till hösten hur jag väljer att göra :)
Men om någon redan nu känner att de har en hingst som de vill låna ut till 2010 så kan ni ju säga till, bra erbjudanden nappar jag säkert på ;)

Läs allt du kommer över om brunster och betäckningar!
Gör studiebesök hos olika stuterier,hingsthållare, uppfödare och om möjligt närvara vid olika betäckningsmetoder så du har varit med innan hela ansvaret ligger på dig…

Sen en sak du kan gör är ju att skaffa dig en mentor som bor nära dig som föder upp hästar så du har någon nära som ev kan komma över om det är något.
Är själv ung, visserligen några år äldre än dig, men ser inte dte som något hinder. Ofta är yngre mer vana då de har mer tid och ofta lägger all sin tid på hästar även om man går i skolan så upplever jag som vuxen att man har mindre tid än innan. Hästvanan är ju kvar här men jag är ju otroligt inbiten hästmänniska :D
Tack för tipsen! Ska försöka rota fram lite bra litteratur :)
Skulle vara kul om fler hingsthållare berättar lite mer! Vill ta del av så mycket fakta och kunskaper som möljigt! :)