Gå ensam vid fölning?
Hur brukar ni göra när era ston ska föla? Låter ni dem gå själva?
Mitt sto ska snart föla och jag hade tänkt att jag skulle dela henne från hennes hagkompis som är en 5-årig russvalack (hennes son), så hon får gå själv. De funkar kanon ihop, men det jag funderar på är om han kan hålla sig "borta" när hon fölar, så han inte är där och stör. Hur hade ni gjort? Hade ni delat eller låtit dem gå kvar ihop?

Mina ston går kvar i flocken med hingsten så lever de året runt
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Min första årgång föddes inne i varsin box och gick ut med endast mamma i början och sedan med stoflocken (3 ston med föl och ettåring).
Förra året fölade Wirka i stoflocken och allt gick bra. Tanken i år är att alla ston ska föla ute i flocken. Jag har koll på dom morgon och kväll och ibland mitt på dagarna med. Har tre trådar på staketet den lägsta väldigt lågt så att fölungen inte kan rulla ut. Hoppas att det ska gå bra. Tror att det gör det när man har en tajt flock.
Om hästarna går i en stor hage och det finns ex.-vis en liten skog eler så, så har mina fått föla ute, om det har varit tidigt på året så har dom fölat inne i box. Bara en gång har det hänt att en märr fölat i en liten hage tillsammans med flera andra ston, och det gick också bra, eftersom jag kom strax efter och kunde rädda det lilla livet från en stor lerpöl 
Du kan ju prova att ha dom ihop och funkar det inte så är det bara att separera dom :) skulle då jag ha gjort :)

Våra ston som ska föla i år går ihop.
När vi bara haft ett sto som ska föla har dom gått me flocken men dom har vart ranghöga.

Alldeles riskfritt är det inte att ha högdräktiga ston i flock. Jag har varit med om att ett ranghögt gallsto stulit en nyfödd fölunge; lyckligtvis kom jag precis då och kunde genast ingripa. Se även den här tråden från i fjol.

Våra ston har fölat i flocken. Tror inte det är några problem i ditt fall då det är en vallack som dessutom är hennes son.
Vi har fått två föl vid två olika år. Båda gångerna fick stona gå med vår gamla shettisvalack. Första gången fick vi ett shettisföl och vår gamla shettis måste ha trott att han var mamma till fölet för han var först fram och nosa på fölet innan stoet hunnit resa på sig. Efter det var han heltokig i fölet. Var tvungen att separa dessa två ett par dagar då fölet helre ville vara med vallacken än sin mamma. De blev tillsist väldigt goda vänner istället men ett tag var vi nästan lite rädda att han skulle ta fölet från stoet.
Andra gången fick vi ett russföl. Då var han inte lika intresserad utan stog mest vid sidan om och tittade på.
Men visst var det bra för stoet att ha sällskap. Det tror jag i alla fall.
Jag undrar om hästarna verkligen VET vilken ras de tillhör. Verkar nästan som det.
_Bilden: Umil tillsammans med sin älskade Mad Max och mamman
_Madicken Engström

Salvia har gått tillsammans med sin halvbror Salomon, som är valack, när hon har fölat. De har gått i en stor kuperad hage nära stallet.
När fölet är nyfött har hon inte låtit honom komma nära, men han har vaktat henne och fölet så att hon har kunnat ägna sig åt fölbestyren.
Sedan har han varit en jättefin barnvakt, så att hon har fått äta ifred. En trygghet för både mor och barn!
Du kan säkert låta din valack gå kvar tillsammans med stoet. Blir han för närgången och hon inte säger ifrån får du väl sära på dem då. Lycka till!

Jag är bevisligen ganska "hynsig", vill inte att dom fölar i flocken. Har hänt två ggr och det har inte gått bra. Dom får gå i trähagar med eltråd på insidan när dom är nyfödda så dom lär sig gränserna.
Var för ett par år sedan med om en fölunge (inte min egen) som slet av hela tåsträckaren och fick tillbringa sommaren i box gipsad. Hon gick på elrep och mamman skulle skydda henne med resultat att hon hamnade närmast tråden och fastnade.

Vi brukar separera stoet från den större flocken, men inte lämna henne ensam. Minns att hästar är flockdjur!!
Vi brukar ha stoet tillsammans med en eller två goda vänner i en hage där stoet lätt kan gå undan och föla i lugn och ro. Oftast lämnar de andra i flocken fölstoet ifred. Om vi inte haft något bra sällskap till stoet så har flocken fått gå i angränsande hage på andra sidan staketet så de fortfarande kan prata med varandra och hålla varandra sällskap.
Vi flyttar oftast stoet till en mindre hage med lösdift och de har nästan alltid gått in och fölat i den rena halmen! =)
Bild: Tejas Cemona med en nykläkt Tejas Cripin. Han är dock född i ett skogsparti.. Cemona och bästa kompisen Hults Pirita var beräknade 3 veckor mellan fölningarna men väntade in varandra och fölade morgon och kväll samma dag!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jag kommer nog att ha dem för sig själva. Det är lite risk för att ranghöga ston norpar fölungen och då kan det gå illa om den inte får råmjölk eller dricker upp råmjölken för den rangahögas föl om hon ännu inte fått sitt.