Underskattade hingstar
Nær jag ser betæckningsstatistiken ær det inte många hingstar som kommer øver 10 ston. Jag missunnar inte någon hingst de stona utan jag tycker att fler hingstar borde ha fler ston. Vilka ær dina tio hingstar som borde haft fler ston? Gærna med motivering så återkommer jag i kvæll med mina tio då.
Dessa hinstar skulle jag sjalv vilja anvanda da jag tycker att de verkar fina och intressanta.
chip
citrus
darius roll (har redan manga ston ja)
edgar
fridhems jonatan
glim
hercules
juniper
jupiter
kurant
ling
monaco
myre
najk
oidipus
trojka viking
ruton
vidar
zeenith

Alla hingstar är ju intressanta på sitt sätt, men särskilt intressant tycker jag dessa är:
Didrik har inga (!)avkommor ännu.
Tor, enda godkända hingsten efter Nomad
Primat, e Indus - Mio - Piggelin
Stuves Monopol tycker jag är intressant med ee Pascal och ue Petrol
Orusst, tigrerad ue Donald S och dubbelt Mustang bakom
Nino, sista företrädaren av hingstlinje Balder
Namnlöse, enda godkända hingsten e Helios (eller?)
Monaco, ue Lotus - Glimmer
Lucifer, som företrädare av hingstlinjen Criban Daniel.
Jag kommer bara på 5 just nu och det är följande.
Trojka Viking - som om man räknar antal födda föl har en otroligt säker förvärvning. Slår de flesta hingstar i de flesta dicipliner om man räknar om det i procent. Han är nog den mest underskattade hingst JAG kan komma på.
Namnlöse -en mycket vacker hingst som har anvämnts alldeles för lite.
Silverboy- med denna exteriör borde han kunna konkurera ut många andra hingstar. OTROLIGT vacker och snäll.
Greger Goss- borde inte vara så tokig.Lite spännande. Fin stam men har ännu inte sett några avkommor efter honom.
Tejas Månljus- också en fin hingst som har fått vackra, användbara avkommor.

Intressanta hingstar tycker jag är Primat, Tor, Orrust, Marlon, Kajton å själv klart Nino…. Sen är det sto stammar jag tycker är roliga oxå… Enet stammen skulle jag vilja ha en hingst av… Fröja stammen är oxå rolig…
#5 Uppslag för en egen tråd tycker som du kommer med i slutet på ditt svar.

Jag skulle vilja betäcka med Ilead, 99% för att han har samma mamma som Oddny 4234, dvs Olga 2498. Dock vet jag inte mycket om Ilead om man jämför med Nomad G (vart inne och lusläst på din hemsida Liselott), också samma mamma men Nomad är väl inte längre i avel?
I övrigt är Trofé en personlig favorit, Darius också :)
//Mickan
Edgar, egna travmeriter, lite använd och travförärvare i härstamningen.
Linus, tigrerad, lite annorlunda härstamning med långa generationsintervall.
Nino, ende kvar i sin hingstlinje, samma möderne som Grane och Sverker
Panter, samma möderne som Polar, svart och lite annorlunda härstamning.
Raider, lite använd trots de travmeriter han har.
Ruton, långa generationsintervall och närhet till Dröm.
Stig-Helmer, egna travmeriter, lite använd.
Stuves Monopol, travmeriter, ganska udda härstamning, samma möderne som Trofé och Tuffing
Temp av Allgunnen G, Elit-föräldrar som finns bakom andra framgångsrika hästar.
Vidar, framgångsrikt möderne och udda fäderne
Korsnäs Brådis 551, ende hingsten e. Munter 326 som var en jättefin travare med anor från en hel hög fina russ…..dubbelt Dröm!
Man skulle också kunna tänka sig nån hingst e. Polar bl.a. annars instämmer jag till en del med ovanstående……jag är väl en av dom som såg till att Stig-Helmer fick en del bra avkommor……
#9 Det blir väl Maxxum då eller har du någon annan på lut?

Raider, tycker jag borde få fler ston med de meriter han har plus att jag tycker hans avkommor har ett kanon temperament.
Stig- Helmer, har själv fött upp två föl efter honom och jag är väldigt nöjd med resultatet.
Tejas Monljus, han är en urläcker hingst som verkar nedärva det till sina avkommor.
Ruffsen, gillar hingsten Effekt därför skulle jag gärna ha en avkomma efter Ruffsen.

#6 Jag menade hingstar ur de stostammarna…

Finns nog många som är underskattade.
Jag har nu lagt till en kolumn på Betäckningsstatistiken där man kan se hur många betäckningar totalt varje hingst har haft. Kanske säger en del om hur uppskattade de varit.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 13 Kul!
Sedan är det tyvärr så att många fortfarande betäcker med hingsthållaren, och att det har stor betydelse var i landet hingsten står. Jag ser det mycket positivt att hingstägarna vågar låna ut sina hingstar, så att de får chansen på olika håll. Det funkar ju dock inte alltid, skall hingsten tävla ex samtidigt är det näst intill omöjligt.
Annars tycker jag att det var ett ganska bra år. Det är några hingstar som betäckt mycket, men även många som har betäckt så där en 4-5 stycken.
Klart bättre att 100 hingstar betäcker 6 ston var, än att 10% av hingstarna står för en väldigt stor del av betäckningarna.
Det känns som att det varit bättre spridning i år, eller?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Är det bara jag som tycker det föds få föl till antalet betäckta ston? Är det stonas eller hingstarnas "fel"
Bara Duktig som har himla bra betäckningsstatistik. 32 avkommor på 6 betäckta ston! 
Personligen tycker jag att det är dags att börja tänka långsiktigt. Gotlandsrusset är trots allt en ganska liten ras och tar vi inte till vara de stammar vi har, så kommer rasen bli ännu mindre så småningom!
# 15 Fattas nog en 5:a där… skall vara 56 ston…
Jag tror det kan bero på att många ston inte kollas, en del hingstar går på frigång, och det behövs faktiskt en del koll, även om hingstarna är suveräna att hålla koll på brunster, så behövs det ibland att man hjälper till att hålla undan dominanta ston och annat så att hingstarna kommer till att betäcka.
Vad som är betydligt mer tråkigt tycker jag, är att många russhingstar tappar fertilitet väldigt tidigt, om man jämför med andra raser. De flesta är mer eller mindre sterila runt 23-24 år, medan man inom andra ponnyraser har hingstar som är fertila uppåt 30 års ålder.
Granit är 28 år nu, och är den äldsta av dem alla.
#16 Ja, då ser det ju bättre ut! :-)
Fast jämför jag med tex shetlandsponnyer som ofta också går på fribetäckning så tycker jag att de har betydligt bättre dräktighetsprocent över lag än vad jag kan se på russ.
Fast det måste bero på nått annat också. Finns ju hingstar som jag inte kan tänka mig går på fribetäckning (tex pga de tävlar) och inte har de bättre procent för det.

Är inte alla hingstar med mindre än 10 betäckta ston underskattade!
Jag har suttit och klurat på hingstar som vore intressanta att använda pga lite ovanligare linjer, stam eller annat.
Några av dessa är Stuves Monopol, Bloka Joker och Stig-Helmer, sen vore den nygodkände Castello spännande att använda.
Roligt att så många tycker att Stuves Monopol verkar intressant. Då han står långt upp i norr är det kanske inte så konstigt att han endast har tre (4?) avkommor, fast dessa har visat sig vara av god kvalitet. Om jag inte missminner mig, är alla dessa tre visade vid ett tillfälle, dvs. som ettåringar och samtliga har fått 38-39 poäng. Vore roligt om Peter Pan-linjen kunde leva vidare.
Tycker annars att Trofe och Edgar är två bra exempel på underskattade hingstar, båda är vackra och har jättebra travmeriter.

Monopol har en 1 års hingst som visades i Umeå i somras & fick 39 poäng, så han måste vi spara & se om det kan bli häst av han oxå =) Vore ju självklart kul om han fick fler men tyvärr är inte sto-utbudet så stort här uppe & han tävlar för fullt än.

#14 Hmm, jag vet inte om jag skulle vilja betäcka med hingsthållaren (
) men väl med hingsten…
Jag strävar efter att försöka ge de mer oanvända hingstarna en chans. (Då ser jag inte bara till statistiken, utan även till prestationer och exteriör så att de passar mina ston.) Tycker det är jättehäftigt att få vara del av att generna förs vidare, och våga prova. Man kan inte mer än misslyckas med kombinationen, trots att man försöker!

Bild på en ej misslyckad kombination! Qveiars Muonin i galopp!

#22 Jag tycker som du, en av anledningarna till att vi lånade ner Vick's Extra.
Vick's Extra e.Granit u.Rip. Viktoria ue.Brunte. 2 (!) registrerade avkommor varav en inte längre finns i livet, 1 sto -96 (40p och diplom som 3-åring) och 10 år senare 1 hingst. Det måste vara en av dom mest underskattade hingstarna tillsammans med Maxxum. Sen kan jag tycka att man borde använda Korsnäs Brådis mer innan han för alltid är borta. Trofe', självklart, en hingst som är underskattad och använd alldeles för lite i aveln…
Oavsett, hoppas så många som möjligt får chansen en dag att bevisa att dom är "värda" att avlas på innan det är för sent…
Jag har inte jättekoll på stammar och så vidare men mina personliga favoriter är Namnlöse(snygg!!), de tre skäckhingstarna och Linus(gillar färgglada russ och tycker att de borde bevaras).
Även Trofé har trevlig exteriör men jag personligen är inte jätteförtjust i temperamentet(det jag sett av det) men jag kan ju ändra uppfattning

#25 TACK Maggan!
#24 Och som jag skrivit i nån annan tråd så får du/ ni som undrar något om Trofe eller vill träffa honom innan man bestämmer sig för vilken hingst man ska ha mer än gärna ringa/ maila och komma hem och checka in honom!

Tkr fler borde använda Ernst Rasken undebart vacker o inte allt för mkt använd?

#16 Håller med om det där med att det känns som att hingstarna tappar fertiliteten tidigt jämfört med andra raser. Kanske något som borde uppmärksammas? Är ny inom rasen så jag kan väl inte säga så mycket men kan hålla med om att det är en känsla, man får..
Intressant tråd annars!

#28 Denna fråga togs upp vid exteriörkursen med Helena Kättström i helgen. Där sas det att russen inte har sämre fertilitet än andra raser. Vi påmindes också om att infertilitet kan bero på fler orsaker än bara det genetiska, tex infektioner.
# 29 Nej, sämre fertilitet har de inte generellt, däremot är det oroväckande många unga hingstar som tappar fertiliteten tidigt. Likaså är det högst ovanligt med en russhingst som är fertil efter 24-25 år, vilket är fallet i flera andra ponnyraser.

#30 nej jag håller med sämre fertilitet har de nog inte men som jag som har hållt på med NF innan så vet jag ingen hingst där som har tappat fertiliteten så tidigt, inte just nu. Finns flera riktigt gamla uvar som betäcker fortfarande :D Så det var så jag tänkte.
Men intressant det där med att det kan bero på infektion, det visste jag inte.

Hej!
Jag har tittat lite på Norrlandshingstarna Stuves Monopol (GII), Edgar(GI), Chip(GI) och min egen Karsk(GI). Alla dem hade betalt in licensen, men ändå fick de inga ston under 2008.
Sedan har vi Ysak(GII) och Lejonhjärta(G) som hade vilande licenser.
Den enda som har betäckt ston är Allgunnens Yes(GII) och det är med stuteriet egna ston.
Så visst är det lite orättvist… men bor man i norrland så gör man:)
Det kanske är det som är felet.. har man bott i metropolens mitt, kanske man har varit tvungen att ha kölapp (skämt å sido).
Monaco har tyvärr inte rapporterat in uppgifter i år och är väl därmed ute ur leken? Synd på en så fin hingst.
#25 Såg honom senast sommaren -08 vid körtävlingen i Stångagropen. Vet inte om det är längesen eller?
Jag PERSONLIGEN gillar inte gapiga och störiga hästar, om det sen beror på dålig uppfostran eller är medfött är svårt att avgöra när man bara ser hästen ifråga på tävlingsplats. Men JAG väljer helst bort sådana hästar, varesig det är hingstar, ston eller valacker. Om andra väljer att göra på annat vis är det upp till dem, och jag nedvärderar inte hingsten på något vis, jag bara talar om hur jag resonerar.
Och temperamentet har inte alltid något med prestationer att göra, har stött på otroligt otrevliga och störiga hästar med fantastiska resultat!

#34 TACK för att du är så ärlig med dina reflektioner av MIN hingst. Jag Jobbar STENhårt med honom för att han ska kunna vara med och visa sig vid alla möjliga sammanhang så att såna som du som inte vet när det är dags att lägga ner inte ska få vatten på bägaren.
Trots att du skriver att det är dina personliga reflektioner och tankar så väljer du att lägga ut dom på ett fokus där många/ största delen av aktiva russ sverige läser vilket jag inte tycker är så shysst. Jag tar detta högst personligt och gillar inte alls din ton. Eller mellanraderna skrivningar angånende Trofe i Gropen 08, att han va skrikig och gapig, herregud kan du NÅT om hästar? Du skriver att du inte är så påläst om stammar och gillar färgglada hästar… Ja just det då kanske du inte vet att en travare har ganska högt tempo och i körningen är det betydligt lugnare tillställning vid påselning och ja allt, vilket gör att Trofe som ÄLSKAR att springa och jobba tycker att vi människor är lite för långsamma och blir därför orolig. Att han gör ljud ifrån sig tycker jag är högst naturligt då han är hingst och det är naturligt för dem att tala om att de är på plats. Så länge han sköter sig så får han vara sig själv-HINGST.
Du får gärna tycka och tänka vad du vill både om mig och min hingst men gör det gärna för dig själv!
Tack.

Jag håller inte riktigt med dig…
Det finns vääääldigt många hingstar som blir lite stökigare när dom kommer hemifrån, dom vill synas och höras men så gör vell de flesta män också?

Klart man ska få tycka och diskutera olika hingstar ifråga, men det gör sig nog bäst via PM eller personligen.. Det är känsligt och vi tolkar alla saker olika. Kanske menar man inte alls som någon läser det.
Det är nog bäst att bara diskutera egenskaper så här, och inte nämna några namn.
Så bara för att jag gillar färgglada hästar vet jag ingenting om hästar? Den var ny!
Och det är svårt att ha hunnit lära sig alla stammar 14 generationer bakåt när jag precis har börjat satt mig in i rasen efter att förut mest intresserat mig för varmblodstravare… men jag vet inte, kanske bara jag som är korkad ? (Retorisk fråga, du behöver inte svara på den!
)
#37 det var väl så du gjorde efter generalmönstringen………läs dina egna råd och följ dem gärna!
Lite väl låg nivå?
Tycker att tråden börjar gå ur spår.. Tycker dock inte att man ska hänga ut någon hingst här!
Om någon har något emot någon hingst är det väll bäst att ta det med ägaren.. Det blir så lätt skit snack, o det är inget kul!
# 35 Malin! Dom flesta av oss vet att du lägger ner ett otroligt jobb på Trofé, både han och du är jätteduktiga, låt bli att ta dig så hårt av vad "folk" säger, det finns alltid dom som tycker det är kul att snacka skit om andras hästar och inte ser sina egna fel! Kram!
Nu tycker jag vi stannar där!

Håller med Maggan, Malin!! Han har blivit en helt ny häst sen han kom till dig! Va STOLT!!!=))
//Mickan

#39 VA?! 
Jag har då aldrig kommenterat någons hingst på ett negativt sätt. Skulle jag ha gjort det med din, som vi tom tidigare ägt.. Inget jag kan minnas, det låter dessutom bara märkligt tycker jag.
Måste vara den här tråkiga vintern som gör att folk blir sura och gnälliga……
Ha lite kul i stället, tänk positivt! Var glada åt varandras framgångar! Skit i jantelagen! Det är inte bara dina egna hästar som är bäst, andras kanske är bättre! Acceptera att saker är som dom är! Skicka lite varma goa kramar till varandra i stället!

#45 Va du är klok Maggan!

Jag har varit kusk åt Trofé på körtävlingarna 2008 och det är den första russhingst jag kört och han har varit SUPERTREVLIG!!
Klart han måste få visa upp sig lite, men han SKÖTER sig utomordentligt när han är i vagn och vi har kört nära inpå många andra hästar och ston och han bryr sig knappt om dem.
Jag vet också om att Trofé haft dåligt rykte om sig tidigare och Malin var nära ge upp honom i början,men hon har kämpat jättemkt med att få honom till en helt annan häst som han visar sig att vara idag!! Hur många hästar överhuvudtaget klarar att tävla i så många disicpliner så pass framgångsrikt som han gjort - och dessutom vara avelshingst!
Nog om detta men jag som känner Trofé ville säga mitt…

Vilket gnabb x) haha
Om jag hade ett sto så skulle jag välja en hingst med fin extriör för travet och som travade fint, men samtidigt ingen vanlig, jag gillar färgglada och ovanliga hingstar ;) Alltså sånna som det itne är alltför ofta man ser avkommor efter, iaf på travbanan. Gillar annorlunda också. Skulle inte vilja ha en avkomma efter en vanlig hingst, innom travet är det en hingst som lämnat bra avkommor och då är det jättemånga som betäckt med honom, tråkigt tycker jag. Eftersom alla hästar kan bli lika bra endå, visst, såklart är stammen en sak som spelar stor roll men samtidigt så går det att träna upp en häst bra bara den har det rätta psyket. Om jag skulle köpa någon skulle det nog vara en hingst med fin extriör och ovanlig färg, vet en skitfin till salu nu, - men föräldrar, dom..*suck*
en såndär drömhäst jag inte kommer få köpa, inte ens för ega pengarna :P Har trots allt tid och vilja för en till häst.

Jag tror inte att alla kan bli lika bra på att springa på travet.
Även om de kommer till de bästa tränarna så kan inte alla bli lika bra se på stor travarna inte är väl de lika bra allihoppa.
Det är väl så att visa linger har anlagen för att gå bra på travet medans andra har det på hoppning eller dressyr och detta kan vi inte råda över Det som avgör vilken hingst man vill använda är ju vilken diciplin man väljer, jag födde upp halvblöd innan och där är det lika dan att visa har men fallenhet för hoppning,dressyr eller fälttävlan och som en bra körhäst men det finns de som är bra på flera dicipliner och det gäller nog alla raser. att visa hingstar inte får så många ston beror nog på dels var de finns och dels på att de inte har några prestationer inom något det finns ingen inom halblodsaveln som använder en hingst som inte visar några prestationer. Man har inte ett halvblod bara för den har en fin extriör.

#50 Den stora skillnaden mellan varmblod, halvblod gentemot russen är attt Gotlandsrusset är en väldigt liten ras med förhållandevis smalt arvsmatrial. Att gämföra varmblod som är extremt avlade med Russet som är mer allmänt avlad är heller inte rättvist.
Givetvis kan inte varje enskild individ ´bli hur bra som helst i vilken diciplin som helst. Däremot tror jag inte att arvsanlagen har lika stor betydelse som det har i mer extremavlade raser. Går du tre-fyra generationer tillbaka på nästan vilket russ som helst så hittar du individer som är kända för sina förvärvningsegenskaper innom samtliga dicipliner.
För att en viss individ skall bli en bra tävlingshäst för en viss disiplin krävs att alla pusselbitar faller på plats, inte minst träning och kusk/ryttare
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Det finns många hingstar jag tycker verkar intressanta men en hingst helt utan meriter utanför utställningsringen skulle jag inte använda, helt enkelt för att det inte är intressant för mig med en hingst som enbart fått bra poäng!!
//Mickan

Kan iof förstå hur du resonerar, men jag tittar nog helre på de avkommor som finns och hur dom eventuellt utmärkt sig än att jag lägger vikt på vad hingsten har gjort…..
Jerker Klang,

#53 Förstår dig också men en del utav de hingstar jag tycker verkar intressanta har inte lämnat speciellt många avkommor eller så är de inte tillräckligt gamla för att utmärka sig på till exempel tävlingsbanan! =)
Kan tillägga att jag aldrig heller skulle använda en hingst som inte gått igenom på poängen utan behövt + på annat tex, meriter, färg eller härstammning. Enbart för att jag anser att det finns ett poängkrav och om hingsten inte uppnått det är han inte intressant för mig! Helt och hållet mina åsikter och jag accepterar klart fullt ut att andra tycker annorlunda :)
//Mickan
Började läsa en "gammal" tråd här men tycker att den börjar kännas aktuell nu när vinterpälsen rasar av och stona snart börjar komma i brunst.
Jag har fött upp både halvblod och fullblod och nu har dom fått flytta på sig eftersom det numera mest handlar om russ och shettisar pg av ponnytrav.Vad som dock är slående inom alla raser är att man ofta stirrar sig blind på hingsten,har dom första avkommorna inte presterat något är det svårt för hingsten att stå sig i konkurrensen.
Jag anser att man alltför ofta glömmer bort att titta på stoet.
Hästarna ,liksom vi, är ju faktiskt två om det………
Edgar är riktigt läcker att se på, fin stam och bra travare. Kanske är det att han bor så långt upp som gör att han inte är så mycket använd, men ändå tråkigt att han inte har fler avkommor!
Raider är otroligt lite använd om man jämför med andra travhingstar som har liknande meriter. Otroligt underskattad…
Men jag håller också med #55, det mesta handlar om stoet! Tror personligen att stoet har stört inverkan på vilken avkomma man får.

#2 Didrik har inte betäckt då han tävlas i hoppning. Han står numera i Oskarshamnstrakten men ägs fortf. av Helena Holm utanför Falköping. Didrik kommer inte betäcka så länge han tävlas tyvärr. Men å andra sidan får han fina meriter med sig i bagaget!

Rungegårdshingsten Najk 486 skulle jag vilja ha en avkomma till. Han har inte använts särskilt flitigt i aveln. Han kanske inte är någon exteriör glänsare, men jag tycker han har en intressant litet udda och mycket "gammal" härstamning.
# 58 Nja, exteriör glänsare? Han är baske mig inte dålig heller! En välbyggd hingst med en bra sida, och han har tilldelats 9:a på huvud-hals-bål de senaste generalmönstringarna.

Jag har ett par ston som jag framöver tänker betäcka med någon annan än våran Tejas Monljus 540, anledningen är att dom är efter honnom :-)
En av de hingstar jag deffinitivt kommer prova är Skärmnäs Pigall 504, en hingst som visat att han kan ge både snabba och vackra avkommor. Stuves Monopol 546, vore intressant om han kom lite närmre, vi har ju hans halvsyster Jubla II här. Korsnäs Brådis 551 är en annam som står på önskelistan. Sist men inte minst skulle jag oxå kunna tänka mig att betäcka med Maxxum 576.
Så länge Monljus fortsätter tävla är det inte aktuellt att låna ut honnom. Men sedan tror jag mycket på att vi uppfödare bör byta hingstar med varandra lite nu och då. Inte minst för att ge hingstarna möjlighet att betäcka på annat håll med ett annat utbud.
Jerker Klang,
# 60 Korsnäs Brådis! Ja det är bara att pallra sig till Gotland det…..

#61 Blir ju inte i år, dom två stona är bara två år så dom får vänta lite, bara hoppas att han är i farten när det är dax :-)
Jerker Klang,
# 62 Han är ju ganska gammal…..hoppas att nån är klok och spar en hingst efter honom så blodet förs vidare!