Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: ur-spår
Läst 7757 ggr
PernillaJ
1

Häst på villovägar, 1961

Måste bara visa mitt senaste bokinköp:

Häst på villovägar, publicerad av Wahlströms 1961, text Rolf Lengstrand, foto Arthur Svenonius. En fotoillustrerad berättelse om ett russföl på äventyr i Stockholm. Boken förekommer även med (under?)titeln Det var en gång en liten häst på äventyr i en stor stad, och gavs ut på engelska 1965 som A horse astray in Stockholm.

Fölet är Kung Bore, tillhörig firman Ponny-Reklam, som Agge-entill skrivit om bland annat på sin hemsida.

Nostalgi!

karisma
0

Å vilka minnen från den tiden Skrattande

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

entill
0

Och, gissa vem som sitter i spårvagnen… ja det är faktiskt lilla jag. Jag fick sitta och hålla i en tunn lina, om han inte skulle vilja gå in.

Himla kul att du fått tag i boken. Jag har haft ett exemolar av den men den råkade bli sönderläst när mina barn var små. Skulle gärna vilja komma över ett nytt ex.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[Croneld]
0

Det var så förr tydligen, att hästen var mer delaktig i vardagen? Flera bodde i stan och tog spårvagen till jobbet.Flört

Intressant läsning, skulle också gärna vilja ha tag i den boken.

PernillaJ
0

#2 Är det du som skymtar i fönstret till höger om dörren, med blicken på fölet? Häftigt!

Det går att hitta alla möjliga antikvariska pärlor om man håller ögonen öppna på internet, Tradera etc. Jag kan tipsa om Bokbörsen, en riktig guldgruva; sök på Lengstrand så får ni upp alla Ponnyklubben-böckerna med Hero/Pytteliten, och flera ex av Häst på villovägar för 70-80 kr per styck, plus frakt.

Där finns också just nu Det var en gång en liten häst… utannonserad för 200 pix. Jag tror att det också handlar om Kung Bore, eventuellt är det samma bok som Häst på villovägar?

mallan-nog
0

Kung Bore var rejält inavlad, ser jag.Flört

Hette Pytteliten Hero egentligen???

(Ann inloggad på Malenas ID)

PernillaJ
0

#5 Ja, så mycket inavel att det är incestuöst, far+dotter.

På Agge-entills hemsida kan du läsa litet om Hero, som kallades Pytteliten när han var med i Wahlströms Ponnyklubben-böcker med Fia.

Man kan också kolla in Pojken och hästen (även den skriven av Rolf Lengstrand, publicerad 1962), där den fyrbente huvudpersonen är russet Benito från Huvudsta Ponnystall.

Fler russiga boktips?

MagganS-B
0

Ponnyklubben och äventyret på hästarnas ö är från Gotland. Russen är från Stall Sellin som låg precis bredvid flyget. Dom hade en hel del fina russ, Sonny 542, Clepy 570 bl.a. Kolla på Sellin, Harry i band V av stamboken! Där finns många av dom som är med i boken!

karisma
0

#5 Ja han hette Hero och stod på Huvusta ridskola

annn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också Häst på villovägar. Jag har fler böcker utgivna av Wahlströms Ponnyklubb. Hur man blir vän med sin ponny och de fem första i serien om Fia och Pytteliten.

PernillaJ
1

#7 Ska omedelbart inhandlas! Jag hade den nog när jag var liten, så det blir ett kärt återseende.

#8 Hängde du i Huvudsta Ponnystall (som 1968 blev Huvudsta Ridklubb) när du var liten, Malin?

Jag bifogar HuRK-bladet nr 13, som handlar mycket om Hufvudsta Ridklubbs 40-årsjubileum förra året. Kolla in russet Laban på sidan 24, och alla russen i Familjegalleriet från cirka 1963 på sidorna 26-28: Åsa 478 (mor till travaren Apollo II 1.58), Balett (som råkat få fel födelseår och härstamning) och hennes avkommor Ballerina och Collo, Ellinor 406 som kallades Lotta och hennes son Nicke, bok-kändisarna Hero och Benito förstås, Benitos föräldrar Blixten och Belami, och Stjärna.

En kul grej är min kusins kusin Anna är redaktör för HuRK-bladet! Alla känner alla…

annn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från boken Hur man blir vän…. Är det någon som känner igen kuskar eller hästar. Lite synd att det inte står vilka det är i boken. Det är många fina bilder på russar.

MagganS-B
0

Den på insidan kan vara en Hageby-häst, ser tydligt ett H på ryggen…..Maggan Thienemann vet alldeles säkert……Hallå Maggan, du som kollar här, skriv en rad också!

[Croneld]
0

Jag red på Huvudsta ibland i mitten av 70-talet för där kunde man rida själv i en timme på volten och de hade så trevliga små ponnys, i alla dess möjliga färger.

Även när vi hade fritt val på högstadiet, så fick vi lektioner både på Huvudsta och Solna ridskola.

karisma
0

#13 Vi red alltid ut på pampas  med Raggen Fläcken mfl å vilka minnenGlad

[Croneld]
0

# 14 Jag ville rida på volten, för hade ju själv egen häst och red alltid "bara" ut. Så att rida på "riktigt" var så spännande.

Pernilla-N
0

Jag har den kompletta samlingen av Wahlströms Ponnyklubbsböckerna. Blev medlem 1976 och var med framtill sista årsboken kom ut. Resterande böcker har köpts till efterhand. Den sista saknade, "äventyret på hästarnas ö" hittade jag så sent som nu i januari via Bokbörsen.

Det vimlar av russ i alla de tidiga böckerna och jag tycker det är så härliga bilder. De rids verkligen av tjejer i alla storlekar både barbacka och med sadel. Det är också roligt att se hur utrustning och kläder förändrats idag. Det är  så man längtar tillbaka till det enkla och opretantiösa.

PernillaJ
0

#9, #16 Hur ser kronologin ut, titlar och utgivningsår, för de första Ponnyklubben-böckerna: de med Hero/Pytteliten och de andra Huvudsta-russen i framträdande roller?

entill
1

#4. Ja visst är det jag som skymtar i fönstret. Jag var med under hela tiden. Vi fotade i olika miljöer under ca en veckas tid, under försommaren 1961. Någon bild är dock tagen senare på hösten. Kung Bore var född i stallet på Smålandsgatan 2 januari 1961. Året efter ville Lengstrand/Svenonius göra en uppföljare men blev då av Bores ägare rekommenderad att vända sig till Sigge Liljegren på Huvudsta ridskola, dit han just sålt en häst, Hero. Därefter gjordes boken om Pojken och hästen. Genom kontakten med Huvudsta kom Wahlströms Ponnyklubb till stånd och den första boken "Ponnyklubben och det stora ponnyloppet" gavs ut.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Pernilla-N
0

#17 Jag ska kolla det ikväll när jag kommer hem! Fia var min idol när jag var i 7-10 års åldern och min grannes också, så när vi lekte turades vi om att heta Fia Wahlström, Pytteliten kunde vi inte komma överens om så han fick oftast ingen ha…

Pernilla-N
1

De första Ponnyklubbsböckerna är dessa:

1963 Det stora ponnyloppet. Pytteliten föds och Fia får sommarjobb på stuteriet som köpt honom och ansvar för 6 ponnyer som säkert är russ. Fia får rida honom i en galopptävling och hela startfältet ser russiga ut.

1964 Ponnyklubben genom rök och eld. Fia får åter sommarjobb på stuteriet som har Pytteliten men han har fång och får inte ridas utan släpps på ett magert bete i skogen. Under en hajk, där många av ponnyerna ser ut att vara russ och Fia rider en brun ponny med mjölmule som kallas Pontus, bryter en skogsbrand ut och sprider sig mot Pyttelitens hage. Fia måste rädda honom. Det hela slutar med att Fia får honom i present av ryttmästaren. 

1965 Ponnyklubben och kvarnsjöns hemlighet. Fia är på besök hos sin mormor och Pytteliten är inte med. Ser inte ut att vara så många russ heller mest d-ponnyer.

1966 Ponnyklubben och äventyret på hästarnas ö. Utspelar sig på Gotland. Många russ men ingen Pytteliten, Fia ser ut att rida en stor häst. Bokens hjältinna heter Annika och hon hittar bla ett nyfött föl på Lojsta hed vars mamma är sjuk och sedan dör.

1967 Ponnyklubben och hästtjuvarna. Fia och Pytteliten har en liten biroll. Ponnyer i olika format, inte så mycket russ. En Welsh Mountain (som heter Russica!) blir stulen.

1968 Ponnyklubben och det trettonde hindret. Fia och Pytteliten är tillbaka på Sjöholma stuteri. De ska delta i en stor terränghoppning, blandade ponnyer några är säkert russ. Sista boken med Pytteliten.

1969 Ponnyklubben och överfallet på ranchen. Fia är inte med och inte så många russ heller.

1970 Ponnyklubben och borgens hemlighet. Fia reser till österrike och rider haflinger. Första färgboken!

1971 Ponnyklubben och jakten på spökhästen. Ett russ som heter Rustibuss har en huvudroll. Hans ägarinnor bor på en ö i skärgården och ska på ridläger med honom. Det tar en eka och ror till lägret, Rustibuss får simma efter där bak! En av tjejerna rider hubertusjakt i slutet och där är flera ponnyer garanterat russ.

I det kommande böckerna är Fia vuxen och rider stora hästar. En del russ figurerar på bilderna men det är inget som har huvudrollen.

Jag bara älskar dessa böcker fortfarande!

Tusen
1

Satt och tittade lite på russen på "idolplanschen" som Pernilla laggt in i #10. Då upptäcker jag att den hade jag själv på väggen som liten. Dessutom hittar jag där ett russ vid namn Ellinonr som kallas för Lotta. Detta russ tror jag att jag red på som liten. Hennes utseende, ålder och namn samt smeknamn stämmer precis med de som jag minns från den tiden. Hon stog på den tiden på Hamre i Västerås som då var ett privatägt litet stall. Dit fick man komma och rida en lite tur på hästarna. För en femma fick man rida i en kvart om jag minns rätt. Något ridhus fanns inte alls på den tiden. Idag är ju Hamre ett stort ridcenter.

Är det någon som vet något om denna ponny Ellinor/Lotta. Hon hade en väldigt speciell brun färg men ljusare man. Hon var dock ingen fux om jag minns rätt utan brun. Om det är samma ponny skall hon ha gått kvar på Hamre tills hon fylld 30 år. Vad som hände sen vet jag inte. Någon som känner igen denna ponny?

PernillaJ
1

#20 Tack snälla för uttömmande info! Jag hade en hel del av Ponnyklubben-böckerna, men mina barn- och ungdomsböcker blev kvar i mitt föräldrahem när jag flyttade. Kan hända att de finns kvar på vinden; jag får leta. Jag kommer särskilt ihåg Ponnyklubben och dalahästen från 1976 förstås, där hästar och ryttare från Leksands Ridklubb medverkade.

#21 Det var säkert Ellinor 406, alias Lotta, som du träffade på Hamre. Det står i stamboken att hon såldes till Hamre Ponnystall i Västerås som 22-åring, 1970. Enligt stamboken var hon fux med stjärn, mankhöjd 124 cm.

Pernilla-N
0

#22 Ponnyklubben och dalahästen är min dotters favorit, jag fick läsa den högt hur många gånger som helst när hon var liten! Och den har SÅ vackra foton!

Tusen
0

#22 Jasså, hon var fux i alla fall. Ja, man var väl inte så duktig på färger på den tiden.

Rätt roligt att det var just 1970 som hon såldes dit för det var just då som jag kom dit för första gången. Hon var en rätt bestämd dam som passade på att vara riktigt slö om man inte var tillräckligt duktig. Annars var hon rätt enkel att rida. Jättesnäll om man kunde rida.