Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: betäckningar-fölningar
Läst 5181 ggr
Christina-Lundberg
0

Korsa russ och annat

Hej på Er alla.
Jag skulle vilja veta vad Ni tycker om detta.

Om man betäcker ett sto som har islänning och shettis i sig, med en g-russ hingst.

//Christina

PernillaJ
0

Över min döda kropp Hemlis

StuteriSolo
0

Det är väl upp till hingstägaren att tycka till. Vi har betäckt sto som varit korsat med russ och annat, även om det inte blir ett gdk russ kan det bli en tävlingsponny. (Fast jag vet då inte vad det blev av avkomman, den borde vara typ 15 år…)

vasiria
0

jag tycker det är bättre att ta en russhingst och betäcka korsningssto än att ta ett russ sto och betäcka med annan hingst. slöseri på russ stoet då. fast egentligen är jag helt emot korsningsavel överhuvudtaget, på alla raser. vi hade en korsning varmblodstravare - Russ. den löshoppar 1,30 nu. maxad d-ponny och ägaren tjatar på mig att vi ska ta fram fler av den sorten. en sån ponny är ju tyvärr värd 5 gånger så mycket som ett renrasigt russ med samma utbildning..

jag är ändå väldigt svårövertalad.

PernillaJ
0

Länk till äldre tråd om framgångsrika russkorsningar

Christina-Lundberg
0

Det är så att jag har fått en förfrågan om en betäckning. Där stoet är en korsning mellan shettis och islänning.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra…..
och vill ha råd av Er som har bättre erfarenhet.

Avkomman kommer troligtvis att hålla på med körning (ej trav).

Så snälla kom med råd.. jag är villrådig.

PernillaJ
0

#5 Oj, jag blir nästan förvånad att du överhuvudtaget överväger att ta emot stoet…

Jag skulle ha sagt vänligt men bestämt nej, har som du märker starka åsikter i ämnet. Den typen av korsning anser jag är oseriös fortplantning (till skillnad från genomtänkt avel), och det skulle jag inte vilja medverka till.

Vanligen har stoägaren en dröm om vad avkomman ska användas till, och planerar att den ska behållas i familjen. Ändå är Blocket fullt av liknande billiga små korsningsponnyer som söker nytt hem snabbt för en spottstyver, "billigare vid snabb affär, måste bort": deprimerande.

CarolaG
0

Jag har fått förfrågan både från korsningar och renrasiga tidigare men alltid sagt nej och varit lite hård och sträng som Pernilla. Det här stoet som Christina frågar ang är registrerad kosning hos ASRP utan stam. Hon är lite av russtyp och har "russtorlek". Till henne har jag faktiskt gjort mitt första (kanske enda?) undantag och sagt ja. Jag trodde att hon skulle komma på lördag. Men så är kanske inte fallet.

Jag är medveten om Blocket men hennes ägare är vuxen och har andra hästar sedan tidigare, kändes därför mer "lovande" än ex  en 13-åring som vill göra en C-ponny (haft en sådan fråga tidigare). Det finns tyvärr inte bara korsningar utan även renrasiga "billiga" på Blocket och andra annonssidor ibland.

PernillaJ
1

#7 Jo, jag blir rabiat i ämnet. Hästar som är så typ- eller blodsmässigt konsoliderade som t ex shetlandsponny, islandshäst eller fjordhäst är inte lämpliga för korsningsavel. Om man nödvändigtvis måste betäcka ett shettis-islands-korsningssto vore det bästa antagligen att ta en shetlands- eller islandshingst.

Det finns tyvärr en överproduktion av ponnyer i Sverige, och att tillverka gulliga men statuslösa små korsningsponnyer bidrar till problemet.

Blokaruss
0

Funderade bara på några saker angående korsningsavel. De som har godkända(?) islandshingstar är inte tillåtna att korsa med annan ras efter vad jag har förstått. Vi har ju inget liknande ännu i varje fall men det känns inte helt bra att producera korsningar. Och så stämmer det ju som #7 skriver att det finns massor av renrasiga ponnyer som reas ut också och även de är ett problem tycker jag. I dag kostar ju en blandrashundvalp mer än ett renrasigt russföl!

Är det verkligen en överproduktion av ponnyer i Sverige? Vi importerar ju en massa också. Finns det några siffror vore det intressant.

PernillaJ
0

#9 Det som importeras är väl främst äldre utbildade ponnyer av litet större storlek, för tävlingsändamål?

Jag har ingen statistik, men tror personligen att det produceras fler A- och B-ponnyer än vad det egentligen finns avsättning för.

Fidelia
1

Själv tar jag emot andra raser till min hingst då jag anser att planerad korsningsavel är lika mycket värd som rasavel. Avkommorna blir precis som hos hundar ofta väldigt tåliga och sunda. Om man ändå väljer en avelsgodkänd hingst visar man att man åtminstone är lite seriös. Denilson fick en dotter med ett D-ponnysto för en vecka sedan som ser jättefin ut. Mamman till henne är lite smånervös men hoppar som en gud och har bra gångarter. Denilsons övriga avkommor är lugna som filbunkar och med denna korsningen hoppas vi på hans temprament och hennes hoppförmåga. Ägarinnan är idag 13år och hoppas hon blir C-ponny.

Jag vill absolut inte förorda korsningsavel med vilket sto som helst. Viktigt är att stoet är sundt, precis som vid all avel.

MagganS-B
0

Jag säger som nån annan här ovanför: "Över min döda kropp"!

Jag har sett många korsningar med russ x fullblod, russ x liten travare, russ x arab, och jag tycker nog att det är dom allra bästa korsningarna. Många av dom som är registrerade som Svensk Ridponny har den härstamninge i botten. Då är i de flesta fallet russet som är mamman. Men INTE korsningar russ x shetland, russ x fjording, russ x island m.m. då kan dom lika gärna köpa ett renrasigt russföl!

Tusen
0

Oavsett vad man tycker om olika korsningar tycker jag ändå att det är upp till stoägaren att bestämma vilken typ av hingst man vill ha. Sen kan man tycka vad man vill om olika korsningar. Själv skulle jag nog inte välja just den korsningen som i #0.

dullen
0

Jag fick också förfrågan ang detta sto men följde mitt hjärta , och tackade nej på ett vänligt sätt, men jag fördömmer ingen, men jag tyckte inte att det kändes rätt.

Jag försökte peppa henne att skaffa ett russto istället så skulle hon vara välkommen , och det lät int e helt omöjligt…..

Anna-Uppsala
0

Jag tycker korsningsavel är helt okej om man korsar två sunda, bra och trevliga individer.

Vad gäller renrasavel, så titta på vad SKK lyckats få fram efter drygt hundra år av renrasiga hundar: tikar som inte kan valpa naturligt, hundar med hjärtfel, höftledsfel, lösa bentbitar, dåligt temperament, hundar som är "gamla" när de är 6-7 år, och så vidare i all oändlighet.

Renrasiga djur i all ära, men jag tror genblandning är bra - oavsett om det är människor eller djur det handlar om! Russen är ju dessutom inte precis renrasiga från början - ta bara Khediven …

rebeccajansson
0

Detta är bara vad jag tycker, ingen behöver känna att jag smutskastar osv…

Såg nu enligt blå basen att min russhingst Lego-Lasse har betäckt en shettis (hos förra ägaren). Blev förbannad. Jag tycker att det är onödigt att korsa hur som helst. Dels så är det svårt att sälja sådana hästar (verkar det som) om man tittar på annonssidor det finns hur mkt som helst. Jag tycker inte heller att russ-shettisar är särskillt snygga heller. Men visst dom duger till trav osv men man kan ju inte premiera/ställa ut osv… Jag skulle blankt tacka nej nu om någon frågade mig.

Ledin
0

16 jag håller med där russ o shettis blir inte bra oftast slår ju hela shettisen igenom å dom blir typ bara 115 imk. Jag tycker shettisar är så fina som dom är ändå. Finns ju bättre ponnys man kan korsa med om man vil ädla upp en ridponny lite som typ arab-russ welsh-russ bara exempel.

entill
0

Ja, en medveten korsning russ/shetland gör man väl kanske inte. När vi fick hem ett sto som varit utlånad visade det sig att hon var däktig med shettishingst. Fölungen hade inte många shettisdrag, utan såg ut som ett normalt kraftigt russföl. Han är nu som vuxen ca 125 cm och ser fortfarande mer ut som ett russ än en shettis. Däremot har vi gjort några avsiktliga korsningar med våra russhingstar. Den första var e. Jonatan och vårt lilla halvblodssto. Det blev en jättetrevlig ganska stor C-ponny, som tävlar framgångsrikt i hoppning. I år har vi ett stoföl e. Trojka och vår New Forestmärr. Det fölet ser också lovande ut. Vi har även tagit emot andra ston av olika raser, men vill först se stoet för att avgöra om det kan passa. Tycker ändå att det är bättre att betäcka sitt korsningssto med en godkänd russhingst än med "grannens bastard". Men jag respekterar att andra hingstägare inte tar emot ston av annan ras.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

amandahandersson
0

Jag tror faktiskt att en korsning mellan russ-island-shettis skulle bli en intressant och trevlig korsning. Alla raser är tre trevliga och mycket fina raser, mina personliga favoriter.

Korsningar är väl ändå ganska populära inom ridsporten? På ridskolan där jag gick var minst 80% korsningar.

Evis
0

Jag förstår att frågan är ganska känslig av att läsa här. Själv skulle jag kunna tänka mig att ta emot ston av andra raser, det svåra är då att dra gränsen för vilka ston av andra raser som jag kan tänka mej, och vilka som jag inte vill ta emot.

Anledningen är att jag träffat en hel del arab/russ-korsningar som varit mycket trevliga och jag kan erkänna att jag själv - om jag har möjlighet att avla på min hingst (han är godkänd), hellre skulle ha ett par arabston till honom än russston. Inte för att jag inte gillar russen, men för att jag som person skulle kunna ridutbilda och tävla (ridning) russ-arab-avkommor. Russen kan jag ju bara köra! :D

När det gäller hur man bör korsningsavla så anser jag att det är viktigt att försöka korsa två individer som är hyfsat lika varandra i typ. Det handlar mer om att man då "lättare" vet vad man får, det blir inte samma "gambling" som om man korsar två individer av olika ras som har helt olika genbank från början och är väldigt olika i typ - man vet inte riktigt vad som kommer ut.

Russ & arab kanske inte alla tycker är så lika i typ men det går inte att bortse från att russen har en rätt "stor" andel arab i sej, och i många hänseenden syns det mycket väl.

Bland annat hade jag funderingar på att köpa ett arabsto som fru till min russhingst. Detta sto har tävlat upp till Msv i hoppning med mycket placeringar, och har en mycket intressant stam då hon har samma mor som bland annat Red Baron (en av få arabhingstar godkända för halvblodsavel) och pappan är Samurai. Både Red Baron och Samurai har använts i korsningsavel med russ med lyckat resultat. Tyvärr har jag inte riktigt möjligheten att ta fram föl just nu, men annars hade jag inte tvekat.

Är mer restriktiv mot att russton används hos andra hingstar, mestadels för att varje sto som betäcks med annan ras är ju en förlust för rasens genbank…

Tusen
0

#20   "men det går inte att bortse från att russen har en rätt "stor" andel arab i sej, och i många hänseenden syns det mycket väl."

VA!??????Förvånad Att russen har arabblod i sig är väl inte sant? Det är väl Kehdiven man syftar på då kanske men han var inte arab. Eller hur?!

alpros
0

# Pappa till Khediven ska ha varit "Böösens arab".

amandahandersson
0

Russen har väl welsh i sig om jag inte minns fel, och welsh har väl arabblod? De ser iaf ganska så arabliknande ut.

Evis
0

Jag syftade egentligen på Khediven och Olle. Räknar man tillbaka från den tiden, hela vägen i stamtavlorna, så har alla russ väldigt stor andel arab! :P Det jag menar är att det i grund och botten finns likheter i "genbank".

Welsh har ju liknande historia, de hingstar man grundat rasen på hade många stor andel arab eller var rena araber (även hackney etc).

CarolaG
0

#24 Varken Khediven eller Olle var araber. "Böösens arab" var förmodligen en knabstrupper, tigrering finns inte hos araberna.

MagganS-B
0

# 23 Alla russ har inte welsh i sig, utan det korsades in två olika welshhingstar för att rädda russaveln för att bli allt för inavlad, det här skedde på 50-talet, och procenten welsh i en del av russen är numera enligt min åsikt försumbar.

Tusen
0

#23 Nej alla russ har inte welsh i sig. Bara ett av våra  russ har det. Och welsh är inga araber.

amandahandersson
0

#27, welsh påminner då väldigt mycket om araber i utseendet tycker jag, samma slags huvud och ganska nätt typ. Men jag kanske är helt blind?

Tusen
0

#24 Jag förstår inte hur du räknar när du säger att alla russ har en stor andel av sig fårn Khediven och Olle. Vår russ har dessa i sin stam men då de inte förekommer på så många ställen och dessutom minst 10 led bakåt, så kan jag rent matematiskt inte få det till mycket. Tror inte heller att våra russ är så väldigt unika.

MagganS-B
0

# 29 Unika på så sätt att dom levt på Gotland i många tusen år, inblandning eller inte…..ett kulturarv som hela Sverige har fått nöjet (?) att ta del av…..

Talebolion
1

I russen finns welsharna Criban Daniel och Revel General inkorsade. Olle var en syrisk hingst från Aleppo. Khediven var troligtvis knabstruper på mödernet medans hans far var Halim en arab från Bäckaskog. Welshen har mycket arabblod i sig samt blod från engelskt fullblod, hackney, galloway samt yorkshire coach horse och norfolk trotter. En del större kraftigare raser finns också inkorsade vilket syns på cobtypen av welshponnyn. För den som vill läsa mer om welshen rekomenderar jag boken One houndred glorious years av Dr Wynne Davies en riktig kännare som kan det mesta om welsh och har skrivit mängder av welshböcker.

Tittut
0

# 31 Olle var inte en syrisk hingst från Aleppo, däremot sägs hans far vara det, medan modern var ett russto från Liffride.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Talebolion
0

Helt rätt,beklagar att jag läste för fort i min gamla stambok, bra att du uppmärksammade det. Hittade även en anteckning om att hans mormor hette Fia och även hon var liffridestammad.