Två avelshingstar
Har samma "problem" i år. Är inte orolig för staket eller liknande utan snarare att de ska stressa varandra så både ser anskrämligt smala ut. Har ju en generalmönstring att tänka på…
Håll dem på behörigt avstånd så att de inte ser varandra om du har möjlighet. Annars kan de bli väldigt stressade om det vill sig så.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 2 Precis vad jag skulle skriva! Dom skall inte se och höra varandra…..
Jag har hört av en person att man måste ha trästaket till godkända hingstar? x antal trådar m.m
#4 trästaket är säkert bra, men så dyrt! Jag har bara två trådar på det mesta, vissa ställen 4, och det har gått bra även med hingstar, även om de har hört grannens hingst lite grand (men inte sett honom.) Beror ju säkert på hingsten hur mycket eller lite den stressar upp sig.

#4 Vem skulle kräva att du skulle ha godkända hingstar innanför trästaket i så fall? Hingstägaren, grannar, försäkringsbolag, eller? Jag tror inte det finns någon sådan regel. Be personen som säger det att styrka sitt påstående.
Jag tycker det är varje hingstägares skyldighet att hålla sin hingst innanför staket som hingsten respekterar. Hingstar på rymmen är lika illa om de är avelsgodkända eller ej.

#4 Finns ingen sådan regel. Här går hingstarna på vanligt elstaket, två band. Fungerar utmärkt! Har dom lärt sej att elstaket alltid känns sedan dom var föl, så är det inga problem. 

#4 6 och 7. Är något som en del tror och påstår att det är så. Råkade ut för det påståendet i fjol sommar, då det flyttade in en granne med medföljande halvblodssto som har sin hage med endast ett dike mellan vår beteshage där Kurant går med stona eller de andra unghingstarna. Hon påstod sig veta att det måste vara trästaket där det går hingstar. Nu visade det sig att det var hon som hade och har problem med att ha sin häst i hagen.

Ibland har jag funderat på att sätta dubbla staket runt mina hagar. Ett staket för att hålla mina hästar inne, och ett staket ett par meter utanför för att hålla andras rymlingar ute.
Dubbelstaket är bra, även om mina börjar se lite luggslitna ut. Tre eltrådar på varje sida och lite drygt en meter emellan stängslen. Det har dock hänt att dom sparkat mot varandra och dragit ner elen……
Finns inga regler för hingstar vad jag har hört, men däremot så får ju naturligtvis varje hästägare se till att den har lämpligt stängsel, antingen det handlar om hingstar eller ston…..
Att ha ordentlig el på staketet är A och O. Har man inte det så hjälper det inte att man har många trådar om det är hästar som vill ut. Skulle inte våga ha djur utan el på som vissa har….
Jag tror också som fler ovan att det är viktigt att hingstarna får lugn och ro med sin flock och inte behöver oroa sig för den andra hingsten, alltså så är det ett måste att du har dom så långt ifrån varandra som möjligt så de inte känner av varandra.
Jag tycker det är mycket passande och ansvar med att ha en hingst, att ha två måste kräva en del…..
#4 Det var ett roligt påstående att man skulle behöva ha trästaket för att man har hingstar, Ha ha!! Däremot vet jag att jag läste på JBV hemsida för x antal år sen att om man hade avelshingst och tog emot ston så var man skyldig att ha ett rejält stängsel och dom rekommenderade 4 elrep. Vet inte om det finns kvar att läsa någonstans, går ju att leta lite i så fall.
Amor vincit omnia 
# 12 Undrar verkligen om fyra elrep är bättre än två med bra krut i…..det är ju inte repet i sig det kommer an på, utan hur stort aggregat man har…..
tre trådar har räckt här i alla fall, inga fölisar har smitit emellan, ingen hingst har gått ut, mer än Brådis och det fanns ju annan anledning