Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1883 ggr
NovaRoll
2009-04-08 11:37
0

Hantering/tillvänjning?

Hur ser ni på att hantera era föl/åringar under lugna lekartade former? typ tömmkörning och annat som tillhör vardagen i den vuxna hästens liv och naturligtvis på ponnyns villkor.

palomia
2009-04-08 11:41
0

Jag "nöjer mig" med att begränsa hanteringen till grimma och grimskaft till-från hagen. Allvaret kommer tids nog och under tiden får dom leka med likasinnade.

nemesis
2009-04-08 12:02
0

vi hanterar våra föl/1 åringar genom att leda dem dagligen in och ut samt tränar de på att lyfta hovarna. något annat speciellt gör vi inte. bara låter de ha kul med varandra!Skrattande

ryttarn
2009-04-08 12:03
0

Som vi gjort hittills har det bara varit grimmträning tills sommaren som ettåringar, då har dom fått prova på träns och om allt går lungt även lite tömkörning. Inget arbete utan enbart en tillvänjning i sakta mak.

Under vinterhalvåret blir det ingenting mer än lite grimträning när det är "av nöden tvunget". Under sommaren som 2 åringar börjar lite mer strukturerad inkörning som sedan övergår i regelbunden träning under hösten.

Det viktiga, tycker jag, är att vara lyhörd för varje individ. Vissa föl/unghästar tycker det är väldigt roligt och prova på allt möjligt, medan andra är av naturen väldigt treserverade för nyheter. Detta måste man vara lyhörd för och anpassa träning/prova på vartefter.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
2009-04-08 12:08
0

# Jag tror på att ha fölungen/ettåringen med sig i grimma lite varstans. Regelbundna promenader eller bara vara med i trädgården och sola. På promenaderna kan man ha en kedja i vänsterhanden som rasslar i gruset, så blir det naturligt för den lilla/e att ha något som låter bakom sig. En enkel sak för att förbereda för inkörning. Och det kan man ju även göra mellan hage och stall. Vad gäller fölungar under de första månaderna är min erfarenhet att stoets reaktion på att man lånar fölis får styra också. Jag har haft ett sto t.ex som var helt trygg med att jag tog fölungen en stund, men nu har jag ett sto som reagerar helt annorlunda. Hon blir stressad och orolig och detta smittar givetvis av sig på fölungarna. Detta är svårt att påverka, tror jag. Och då får man väl, som matte, rätta sig efter stoet. Hanteringen får ju inte bli något negativt för fölungen.

NovaRoll
2009-04-08 12:48
0

Vår hingst 10 mån. har lekkompis på dagarna (hingst). Har hela tiden varit MYCKET självständig vilket har underlättat. Nova ledsnade på honom när han var 6 mån. då även avvänjningen gjordes. Sen juli månad  har han kunnat stå på gången med hovslagaren, duschat själv utan mamma utan protester från något håll. I dag är han trafikvan vid promenader, tränsvan, tömkörd och utspänd för LÄTT vagn, helt på hans villkor utan att någon sitter i vagnen.

Hans kompis är det annat med, har haft sele på rygg men inte huvudlag men trafiktränad för hand och kan i dag stå på gången och uppföra sej med eller utan hovslagare och är avvand sen ca 1,5 månader.

Mvh.

Teja-Bea
2009-04-08 13:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag finner inte alls någon aneldning i att ha brottom med unghästarna. Klart de inte själva säger ifrån, de vill vara sina skötare till lags. Men de kan inte själva avgöra om det är nyttigt för utveckligen eller inte! Samma gäller 2,5åringar som blir söndertränade eller ridna.. De kanske har lätt för att springa, men de vet inte själva att det kan ge dem skador för livet!

somliga menar att inkörningen går lättare om de är träns- och selvana redan när de är "små". Men en välhanterad häst med bra socialt umgänge går lika bra att köra in som 3-åring som 1-åring…

Min åringar är ledtama och snälla i hantering. Jag har nog aldrig lagt en sele på, eller satt träns, en unghäst yngre än fyllda 2 år. (Hästarna fyller INTE år vid årsskiftet!!) Och jag har heller inte haft problem med att köra in dem…

Låt dem vara hästar! Leka, busa och framför allt Social flockträning! Det är det absolut viktigaste - att de får lära sig hur hästar beter sig! För det kan vi som människor aldrig lära en häst!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

SigneK
2009-04-08 13:46
0

Det var bra skrivet Bea. Jag håller helt med.

Vidalin är 11 månader, hon kommer når man ropar på henne, är glad för att få grimman på och av, tycker om att bli borstad och kliad över hela kroppen, följer med ur hagen och går en kort promenad utan mamma (inom hörhåll) eller en lite längre i sällskap med mamma eller någon av tanterna. Inte rädd för trafiken. Börjar lära sig stå bunden (under uppsyn) och att lyfta på benen mer än två sek utan att sprättla. Hade jag haft en transport hade jag kunnat träna på att gå ut och in, men det har jag inte, så det får vara. Hon tränas inte alls regelbundet, har gått 3 promenader i hela sitt liv och är väldigt duktig och lugn.

Longering, träns, sele, sadel, tömkörning, inkörning, inridning det är saker som INTE hör hemma i hanteringen av föl, 1 och 2 åringar hos oss.

NovaRoll
2009-04-08 14:08
0

Det handlar inte om att det ska gå fort (bråttom) utan om att skynda långsamt i skritt och ingen kan väll påstå att god grundhantering är till ondo om den sker efter individen, tro mej föl/unghästar kan visa missnöje vid stress/oro och felhantering, det förrutsätter lyhördhet för individen så ALL hantering anpassas.

Som jag skrev ovan är min strax över 10 mån. och hans dagar är fyllda av lek och bus inklusive social flockträning, men det utesluter inte daglig hantering och en dag i veckan promenad utselad, vilket lägger stort ansvar på oss som skötare/tränare.

Ska väll tillägga att våran ambition har aldrig varit att komma snabbt i vagn eller till start, endast få hållbara hästar som är bekanta med situationerna som kommer i framtiden och kan hanteras efter sina förmågor utan stress.

Jag kan lova att dom är hästar i första hand ut i hovspetsarna och kommer så förbli. Mvh

NovaRoll
2009-04-08 14:18
0

Sist och inte minst handlar det om individen vilken man alltid utgår ifrån.

Det verkar som om det är ett känsligt ämne och jag ber om ursäkt om jag stött mej med någon då det endast handlar om hantering INTE träning. Mvh

palomia
2009-04-08 14:50
0

#9 Du frågade och har fått många tänkvärda svar. Att alla inte håller med dig betyder inte att det var ett känsligt ämne. Glad

Tusen
2009-04-08 14:59
0

Ja. Frågar man får man svar. Flört Kanske inte alltid de svar man kanske önskar sig men detta med hur hästar sköts kan diskuteras i det oändliga och sätten är lika många som det finns hästmänniskor. Det är bra att det diskuteras så kan var och en göra det som känns bäst och som passar den egna hästen.

Detta ÄR ju ett diskusionsforumGlad och jag tycker det är jättebra att man kan få utbyta erfarenheter. Alltid lär man sig något nytt.

alpros
2009-04-08 15:19
0

#11 Jag håller med, men alla ska komma ihåg, när man skriver ett inlägg i debatten, att det är viktigt hur man uttrycker sig. Läs igenom innan publikation och fundera över hur andra kan uppfatta det man skriver. Det kan vara svårt ibland, men är ack så viktigt. Hur använder man versaler, fet stil, kursiv stil, understrykningar, utropstecken osv osv. Vänder man sig direkt till en debattör, eller inte. Sådana saker. En hel vetenskap.

MagganS-B
2009-04-08 16:17
0

Faktiskt har vi tömkört 1-1,5 åringar för några år sen. Numera brukar vi ju inte ha kvar dom så länge…. Jag kan verkligen inte se att det är något fel i att lägga på en sele, ett huvudlag och tömmar för att gå ut och gå i stället för med grimma och grimskaft…..Det är ju inget annat än social träning, likaväl som att man lyfter hovarna eller tränar med transporten…..Och det Bea behandlar är ju träning av unghästar, vilket det absolut inte handlade om i det här fallet!

NovaRoll
2009-04-08 20:24
0

Tack Maggan S-B, skönt att du förstår vad jag menar. Kram på dej

Tusen
2009-04-08 22:26
0

#12 Visst men sen kan man ju också läsa inläggen med positiva ögon. Efter att ha blivit påhoppad som kritisk och negativ, lägger jag alltid till en smiley Glad i mina inlägg, för säkerhets skull. Fast jag tycker att det inte ska behövas, egentligen.

NovaRoll
2009-04-08 22:44
0

#15 det där om påhopp mm. hoppas jag inte är riktat mot mej…men man kanske inte ska skriva i detta forumet då det bara blir och uppfattas som tokigt i stället för possitivt av många men inte alla. Mvh

Tusen
2009-04-08 23:39
0

#16 Nej. Det är inte riktat till dig och inte till någon annan heller på den här siten.

Men självklart ska man skriva. Men om alla försöker skriva på ett så tydligt sätt som möjligt och att de som läser samtidigt läser med positiva ögon så kommer dessa forum bli toppenbra. ( Just detta forum tycker jag faktiskt redan har den inställningen och är så bra man kan önska sig)

Kajhugo
2009-04-08 23:53
0

Jag håller med dig "NovaRoll" att handskas med unghästar är viktigt och jag tycker man tjänar på att de litar på människor i unga år, det underlättar arbete med dem senare. För många hnadlar det om tror jag det handlar om socialträning och inte regelrätt travträning.

RC71
2009-04-08 23:57
0

Håller med #6

Med undantag för träns.( Connemarahingstar måste ha träns på visning f.o.m ett års ålder)

Mina åringar går i hage med jämngamla och busar för fullt hela dagarna. Dom är ledvana och vana att stå uppbundna, verkas osv. Mer än så blir det inte före betet. Glad

Teja-Bea
2009-04-09 10:24
0

#16 jag tycker absolut du ska fortsätta skriva i detta forum då man lär sig enormt mycket genom att dela med sig av sina erfarenheter.

Alla säger  sin åsikt och jag tycket det är härlig stämning här på Gotlandsruss i fokus! Skrattande

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kajhugo
2009-04-09 11:13
0

Något jag undrar över är hur många fasar över att man tömkör eller sätter unghästar i vagn i lugn hemmamiljö men inte tvekar att lasta och åka på utställning med unghästar som ofta brukar vara långdragna tillställningar?

palomia
2009-04-09 11:17
0

#21 Vi gör varken eller…

Tusen
2009-04-09 12:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 …och vi gör både och… Jag tror att om man håller saker och ting på en rimligt låg nivå och dessutom är mycket lyhörd då det gäller ponnyn och anpassar resor och aktiviteter efter ålder så brukar det inte vara några problem. Vi har ju turen att bo precis brevid Sundbyholms travbana där det både är tävlingar i trav och utställningar. Våra kan ju får åka hem då de är klara och dessutom inte komma till tävlingen/utställningen förrän precis innan. Vi har det jättebra på det viset. 

Jag kan berätta för #22 att nästa tävlingsdag på Sundbyholm ska lilla Fanny LEAF, få följa med och titta en liten stund på hur det är på en travbana under en tävlingsdag. Vi ska går runt lite och känna in miljön. Förhoppningsvis kommer hon tycka det är roligt att se alla andra ponnysar.

NovaRoll
2009-04-09 22:40
0

Tänk så olikt vi tänker på det här med hantering och tillvänjning….