Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 891 ggr
Snurrii
0

Ålder för utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten fråga angående föl och dess ålder när det gäller utställning.

Delta lära föla vilken dag som helst nu. Och om allt går bra och det kommer ut en frisk fölunge hade jag tänkt anmäla Delta och fölisen till Julita den 27 Juni.

Är det för tidigt för fölet då eller är det lagom?

Delta på bilden. (Tagen för nån dag sen){#emotions_dlg.laughing}

Snurrii
0

putt

Teja-Bea
0

Man brukar föredra att fölet är åtminstonde ca en månad gammal. Dels för att den ska orka med ett sånt ståhej som en utställning innebär. Och dels för att den ska vara tillräckligt utvecklad för att visa upp sig i ringen.

Lycka till! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Snurrii
0

Okej, tack så jätte mycket för svaret Bea! :)

Snurrii
0

Ni börjar säkert bli jätte trötta på mig och mitt frågande om utsällning hela tiden. Skäms

Men det är så himla svårt att veta nu när man är helt ny med det här. T.ex nu har jag blivit jätte förvirrad!

Om jag nu ska anmäla Delta och (det förhoppningsvis födda och friska fölet) till Julita. Det finns inga propositioner(?). Ska man bara skicka in anmälningsblanketten då?

Jag har skrivit ut ett antal anmälningsblanketter för "avelsvärdering för ston och unghästar" så jag har lite att "öva på" och kladda lite på så jag lär mig. Och när jag satt och fyllde i lite på kul fick jag lite funderingar.

• Jag har ju Delta på foder. Ska ägaren då skriva i sina uppgifter och underteckna eller hur är det med det? Eller ska jag fylla i ägarens uppgifter men skriva under själv?
  • Sen när det gäller fölet. Då ska jag väll kryssa i "fölmönstring"? Den kommer ju inte vara grundstamboksförd ännu vid anmälan. Ska jag då fylla i det jag vet. (dvs stam, färg) och sen skriva i "SE 30-09-" på regnr. Men tänkte på uppfödare och ägare. Ska jag fylla i mina uppgifter som det kommer stå i pass osv i framtiden där?
  • Även då på Deltas anmälan. "Avkommeföreteckning", Ska jag då fylla i fölets födelseår, kön, färg, regnr (SE 30-09-), faderns namn och stbnr. Men jag skriver inget namn på fölet då eller ska jag skriva det namn jag "tänkt mig"?

Ännu en gågn förlåt för alla frågor. Men det är inte så lätt nu i början!SkämsTyst

PernillaJ
0

#4 Till att börja med är Julita 27 juni inte en utställning utan avelsvärdering, s k sommarpremiering. Se artikel på SvRAFs hemsida för förklaring av skillnaden.

Ja, fyll i ägarens alla uppgifter på Deltas anmälningsblankett, och sedan undertecknar du själv och skriver "fodervärd" vid din namnteckning. Du kan ju skriva i marginalen att du är fodervärd och anmälare av Delta.

Ja, kryssa i "fölmönstring" för fölet. Skriv "under registrering" i rutan för registreringsnummer, eller lämna tomt. Om du har avtal med stoets ägare att det är du som ska stå som uppfödare och äga fölungen skriver du dig som uppfödare och ägare.

Skriv det namn som du tänkt dig att fölet ska heta på fölets fölmönstringsanmälan och i stoets avkommeförteckning.

Trevligt att Delta ska visas för stambokföring. Hennes lillasyster Kålmans Demona (exporterad till Norge) fick ju diplom som treåring, och Delta fick bra poäng på utställningar som unghäst. Lycka till.

Snurrii
0

Tack så jätte mycket för det bra svaret! Nu förstår jag precis hur jag ska göra.

Tack så mycket, jag hoppas att Delta kommer få fina poäng även denna gång och även hennes avkomma! :)

Snurrii
0

En sista fråga bara!Skäms

Kopia av pass ska ju sändas med anmälan. Då skickar jag alltså helt enkelt inte med något pass (eftersom att h*n ännu inte kommer ha något) med fölests anmälan utan bara en kopia på Deltas pass?

PernillaJ
0

#7 Precis.

Snurrii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jätte jätte mycket för hjälpen! Det här gav mig verkligen en skjus framåt. Tycker att det här med avel och utställning är så roligt och intressant och vill fortsätta med det. Och därför är jag så glad att det finns så hjälpsamma människor som gör allting klarare och lättare! KyssSkrattande

Jag är ju som sagt en ung russengagerad tjej. Ynka 17 år gammal men med mycket vilja och drömmar! Ingenting är omöjligt som man säger!Glad

Alla är vi nybörjare i början och någonstans måste man ju börja… :)

(På bilden; Jag och Delta Dar på Förlunda gård när jag lämnade av henne hos Parat 451 för betäckning Maj -08)