Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 2435 ggr
ryttarn
0

Resultat Bankeryd

Jag lägger in de resultat jag hann anteckna på de hingstar som blev godkända idag i Bankeryd

2,5 åringar

1. Stans   9-9-8-9-7=42

2. Dalsgårds Libero 9-8-9-8-7=41

3. Lordi KL 9-8-7-8-8=40

4. Enkvicken 8-8-7-9-8=40

5. Rubus 8-7-8-9-8=40

3,5 åringar

1. Dalsgårds Kanon 9-8-8-8-8=41

Äldre

1. Metod 9-8-7-9-8=41

2. Castello 8-7-7-8-8=38 +2 för härstamning

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
0

Stort grattis till Dalsgårds Kanon, han såg verkligen kanonfin ut. Tejas Monljus går det inte längre att prata med efter alla årets framgångar, men hälsar till sonen gör han :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

alpros
0

Enkvicken godkändes! Vad roligt!

olesen
0

Födda 2004

1. Jabb KL 599 9-9-9-9-9=45p          8888=32

2. Juter KL 598 9-8-8-9-9=43p          9999=36

3. Myre 9-9-7-9-8=42p                     7888=31

4. Dolk 596 9-9-7-7-9=41p               travrek

5. Knytte`s Sparris 601 9-8-8-8-7=40p    ejgdk bruksprov

6. Ecksy 600 8-8-8-8-8=40p                  6666=24

7. Juvel KL 602 8-7-8-7-8=38p               7777=28

STORT grattis till Jabbs fina poäng =). Vilken vacker hingst.

Grattis oxå till andra alla =)

Scillajsa
0

Ingen som tagit kort på dessa fina herrar och vill dela med sig till oss som inte hade möjlighet att närvara Glad

Chirak-96
0

#2 Säger som du! Kul att Enkvicken blev godkänd.

Ingen som har några fina foton?

[Croneld]
0

Grattis alla till de fina resultaten!

GAJarhult
0

Grattis till er alla som fick era hingstar godkända.

Grattis oxå till Fam Kurt Larsson till hans fina tavla som han fick på Hadar som blev "årets ponny" förra året…

Och ett stort Grattis till Bosse Andersson för Håkans Ströms vandringspris som han fick för Lego-Lasse. Bosses hingstar är alltid mycket fina…..Glad

wilson
0

Grattis till fina resultat!!

GAJarhult
0

På KL s hemsida finns kort på Stans och Lordi….

Pia740
0

#1 Tack så mkt….Kanon är en väldig trevlig hingst att hålla på med. Båda 2 är faktiskt väldigt mysiga…Jag hade ju Dalsgårds Libero också. Helt otroligt att ha 2 hingstar med som går igenom båda och sen vinner min dotter Kriteriet i Stockholm kat B på fina tiden 1,59.

Alltså full pott idag…Glad

Pia740
0

#1 Har Tejas Monljus fått fler söner och vilka är det då?

Wruss
0

Jag har lagt ut bilder på pixbox för de som redan lagt till sig som mina "vänner" där… se annan tråd (russbilder på pixbox). Har inte tid att lägga ut ngr fler bilder ikväll nu.

ryttarn
0

#11 Tejas Monljus har tidigare fått Tejas Musseron godkänd. Han togs dock ur avel pga dålig fertilitet i år. Tejas Pegasuss var oxå med idag som 2,5 åring men räckte inte riktigt till, 39p, men kommer säkerligen igen.

Sedan kommer det fler framöver :-)

De framgångar jag menade i #1 är dels Ijor som gått under 2 minuter i år som 4 åring och kom 6a i det snabbaste derbyt genom tiderna. Han har fått sitt första diplomsto samt sänkt sitt eget travrekord till 2.11, samt att han haft ett mycket bra utställningsår både för egen del och för sina avkommor. Tur att han har så gott temperament för annars hade han nog blivit odräglig i sin stolthet :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

SigneK
0

GRATTIS till de nya hingstarna, speciellt da Enkvicken som er brorson till Akleia!

Pernille-G
0

Grattis till de nya hingstarna!  Men hur gik det för Frisky? 

Det är väl snart på tiden för Primat G, med hans relativt ovanliga blod, att få in en son i aveln.

ryttarn
0

#15 Frisky fick 7-8-7-9-7=38p

Jerker Klang,

www.isil.se

Pernille-G
0

Tack för svaret!

Wruss
0

Ytterligare två hingstar som inte nämnts ovan, fick tillräckligt med poäng för godkännande… och det var Gin (41 p) och Oligark (40 p). Tyvärr var det dock "trassel" med deras identitet. Chipen i hästarna stämde inte mot passen. De skall nu DNA-typas för att man skall fastslå identiteten. OM det visar sig att Gin är den häst som idag var anmäld som Gin och att Oligark var den som visats som Oligark, kommer de godkännas. Annars måste de visas om nästa år. Lycka till med DNA-typningarna Christer med familj!!! Som plåster på såren hade ni ju i alla fall den alldeles underbara Jabb KL. Vilken pärla!!

VeronicaP
0

#0 Grattis till  en godkänd son till Tejas Monljus :-). Förstår att han är lite stöddig där hemma nu herren , med sådana fina söner och döttrar ;-)

Grattis syrran till båda dina godkända hingstar i dag och dotterns seger :-) sen även att du fick en uppfödarframgång med din shetlandshingst Ekstrands Hiawatha som du hade sålt :-)

Även Grattis till Dalsgårds och Juters fina poäng och kanon fina bruksprov ( som han reds i )

Även Grattis till alla andra som är nöjda med sin dag.

Tittut
0

Grattis till er alla som hade fina resultat, och även till er med hingstar som inte räckte riktigt ända fram.

Lycka till om ni kommer igen!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriQveiar
0

Instämmer i #20!

Lisa-trollet
0

Grattis till alla fina resultat

SigneK
0

"18 oj, hoppas att de visar sig vara de som man trodde!

Tyfon
0

någon osm har fångat Myre på bild?

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu finns det bilder (mer eller mindre bra) på alla hingstar utom Ecksy, som jag missade, på min hemsida www.liselottesruss.se under bildarkiv hingstpremiering, om någon vill se fler bilder.

Reko
0

Flera av hingstarna som visades ær till salu. Om jag minns rætt var Dolk, Juter, Rubus, Castello och Metod till salu. Har någon av dem bytt ægare?

Dolk har travmeriter och Metods halvsyster har travmeriter. Det hade varit kul att se Dolks fortsatta karriær inom travet och se om Metod kan matcha sin syster.

GAJarhult
0

Och Rubus fader har varit med i SM i körning….

Reko
0

Och visst skulle Broængens Kicken visas i år før att få førlængt førtroende?

PernillaJ
0

#26 Inget ägarbyte är i alla fall inrapporterat ännu.

#28 Ja, det stämmer: han fick G II t o m 2008 förra året, och måste visas vid avelsvärdering innan han får lösa licens igen.

Reko
0

Hur har det gått med Gin och Oligark? Jag har svårt att förstå hur det har gått till så jag hade gärna hört en trolig förklaring också…

Tittut
0

# 30 Jag har pratat med AVN ordförande, och det är nu bevisat med DNA-teknik att hingstarna förväxlats.

De kan därför inte godkännas, utan måste visas vid ny avelsvärdering och med rätt identitet för nytt beslut.

JuliaS
0

Betyder det att Oligark var Gin och tvärtom eller har de helt andra identiteter?

Tittut
0

# 32 Precis, härstamningskontrollen visar på att det är rätt uppgifter i passen, men att de förväxlats sinsemellan.

entill
0

F*n va bra det är med chipmärkning!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hagelberg
0

#30 Vill man veta hur förväxlingen gått till tycker jag att man frågar ägaren istället för att be andra spekullera. Allgunnens är en seriös uppfödare men alla kan göra misstag och misstaget är vad jag förstår utrett.

isla
0

#30 Det är verkligen inte första gången det hänt!

Två ston på ett större shettisstuteri bytte föl med varandra så när den ena gick igenom som godkänd hingst visade det sig att mamman som fölet gått med  i själva verket var mormor.

På ett annat stuteri förväxlades också två hingstar. Den ena visades på hingstpremiering, den andra gick på travet så de fick byta pass helt enkelt och den ena visades om och förblev godkänd men med nytt namn och den som gick på travet fick byta namn i travets register.

Båda dessa fall hände på större stuterier.

Finns garanterat fler exempel men dessa två är de jag kommer på just nu.

PernillaJ
0

Gin och Oligark-förväxlingen är tråkig för ägaren, men det är bara att visa dem igen (Gotland i vår?) så kommer det säkert att gå galant.

Jag vet att det är lätt hänt! Jag har själv för några år sedan förväxlat två ettårsston (varav den ena var min egen uppfödning), bruna utan tecken, när jag tog hem dem från sommarbetet. Vi insåg följande dag att något inte stämde och bekräftade med en chipavläsning (jag håller med #34!) att tjejerna blivit sammanblandade.

Tittut
0

# 35 Det är väl ingen som spekulerat i hur det gått till, utan frågan ställdes och jag har lämnat svar efter att ha kontrollerat med AVN ordförande.

Hingstarna är visade vid officiell avelsvärdering, och resultatet är således också officiellt.

Är det någon som vill veta mer än så, håller jag med om att det är på sin plats att ställa frågan till den det berör, dvs hingstägaren.

Hagelberg
0

#38 Har inte skrivit att någon spekulerat, du har gett ett svar på hingstarnas identitet är MEN  #30 ber om en trolig förklaring till hur det kunnat ske, vilket är att be andra spekulera i hur hingstägaren gott sitt mistag.

Tittut
0

# 38 Ok, jag läste väl inte ordentligt. Ledsen om jag uttryckte mig tokigt.

Reko
0

#39 Jag anklagar inte hingstägaren men ber om ursäkt när jag uttryckte mig dumt. Hästarna är födda på olika ställen efter vad jag kan förstå och borde väl varit chipmärkta innan de bytt ägare?

Tittut
0

# 41 De är chipmärkta och idkontrollerade som föl, innan de grundstambokfördes.

PernillaJ
0

Artikel om kallblod med fel chipnummer. I Norge chipmärks travhästarna; till skillnad från i Sverige där frysmärkning fortfarande används. Även Italien och Frankrike m fl länder chipar travarna.

Reko
0

Är det inte lite märkligt att inte Rubus och Castello fortfarande inte har mer än preliminär stamboksnummer två månader efter visning? Vad är det som hänger upp sig där?

PernillaJ
0

#44 Rubus 626 är nu stambokförd, det är bara Castello som återstår, pga att hans härstamningskontroll inte är klar. Jag är inte insatt i teknikaliteterna men ibland tar det tid (hos Husdjursgenetiska laboratoriet).

crazycattiz
0

Fast Castello har ett stamboksnummer i denna annons http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=212572&inriktning=10&typ=6

PernillaJ
0

#46 Ja, 628 är det stamboksnummer som Castello preliminärt tilldelats.

Reko
0

Jag har en fundering över resultatet i Bankeryd. Det gäller inte en specifik häst eller en specifik domare men jag använder mig av ett exempel. Cedrus var rekommenderad, om jag minns rätt, att visas på den centrala avelsvärderingen men får där en femma på benställningen. En så skev benställning borde inte fått en rekommendation eller är det bedömningen i Bankeryd som skevar? Kan man helt enkelt lita på den bedömning som görs, både på föruttagningen och den centrala?

PernillaJ
0

#48 I Blå Basen har din exempelhäst fyra exteriörbedömningar från russutställningar registrerade:

• 88887=39 p (2003)
  • 88888=40 p (2003)
  • 87888=39 p (2005)
  • 88788=39 p (2006)

I Bankeryd 2008 fick han 88578=36 p. Kritiken för extremiteterna löd: "Tryckt i sina framknän, tät fram, vinklad has, gracil, betydande bred bak, instabila kotor".