Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 2450 ggr
Boode
0

Dräktighet

Hej, mitt russ-sto ska förhoppningsvis föla i början/mitten av maj men jag är lite tveksam då hon inte är direkt tjock om man jämför med andra dräktiga ston. det är visserligen hennes första föl om det har någon betydelse, men igår när jag ryktade henna upptäckte jag att hon fått som "påsar" på sidan om spenarna, är detta att hon har börjat fylla ut juvret eller är det något annat?

när är det vanligt att de börjar fylla ut sina juver?

eftersom det är både hennes och mitt första föl är man ju lite extra nervös och orolig :P

Mvh Sophie

murkla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt russ ska oxå föla för första gången i Maj .. Och jag tycker att hon är inte så tjock.. Är ju typ en  månad kvar.. Men jag hoppas att de finns något där inne en då! Men jag har inte kollat upp med juverna, men de ska jag nog göra.  Skrattande

Boode
0

putt?

Teja-Bea
0

Alla ston bär sina föl olika. Endel blir jätterunda medans andra knappt ser dräktiga ut. Något man brukar kunna se på magen är att den är bredare lite längre ner, jämfört med om dom är jämt runda runt magen.

Precis som med magen så fyller de djuver olika. Endel börjar över en månad innan medans andra knappt fyller ut alls! Men de "påsar" du berättar om är troligtvis början på utfyllnad på djuvret.

Tecken på att det börjar närma sig fölning:

• De blir mjuka runt svansfästet. Muslkerna runt bäckenet slappnar av så att förlossningen ska gå lättare
  • Ofta fyller de djuver ordentligt innan fölning. En del får sk. vaxproppar (mjölken läcker ut och stelnar som små droppar på spenarna). Oftast är det ca 1-2 dygn kvar till fölning när de börjar få vaxproppar.
  • Man kan även - om stoet tillåter, bråka inte med henne - prova att mjölka ut lite i handen. Veckor innan fölning är mjölken genomskinlig och lite gulaktig. När mjölken börjar få vit färg är det inte många dagar kvar!

Lycka till! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

murkla
0

Intressant!  bör nog ta o läsa på lite mer om fölning. . Man kan inte läsa allt men vara lite mer uppdaterad i allafall!Cool

Boode
0

tack så mycket #3 :)

Denna kommentar har tagits bort.
Cara-Mia
0

När stoet börjar närma sig fölning blir hon smalare då? Hur långt innan vänder sig fölet i rätt läge?

hermitage
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

orra har med påsar vid sidorna på djurven

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3