Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 7618 ggr
murkla
0

Vilken transport har ni?!

Vilken model o märke av transport har du/ni ?

Vilken tycker du/ni är bäst eller sämre?

Ska de vara boggi eller vanlig?

Nyfiken, om eventuellt ska köpa mig en ..

Vill ha lite tips o råd, på vad man ska tänka på oxh så. 

Tack.. Skriv vad ni tycker!

Cara-Mia
0

Jag har en Star trailer Rubin en blå. Den har fronturlastning och bommar, sadelkammare.

Den är lätt att dra och går VÄLDIGT stadigt. Jag är jättenöjd med den. Fronturlastningen är väldigt bra då jag har en häst som kastar sig ur bakåt. Det var faktiskt huvudorsaken till detta bra släp. Är även gott om plats för hästarna. Har haft den i flera år och åkt många mil.

Chirak-96
0

Jag har en gamal Kylingekärra från -86. Enaxlad och med fronturlastning. Det vill jag ha på min nästa oxå, fronturlastning alltså. Jag är nöjd med den och den får rulla så länge det går. Börjar komma små skavanker på den men i det stora hela så är den helt ok.

CarolaG
0

Vi har en Boj årsmodell 2003. Enkelaxlad. Vi tycker väldigt bra om den så när vi byter transport blir det definitivt en Boj igen, dock kanske en boogie.. Vi har inte bestämt det än. :-)

ryttarn
0

Vi har en Kyllinge 1300HT från 1991. Enaxlat släp med fronturlastning. Är väldigt nöjd med den och skall renovera den i sommar.

Funderar på att kompletera med ett större boggiesläp där jag kan köra 3 russ eller två stora. Nästa år ändras reglerna för totalvikt på ekipage och då skall jag kunna dra 2 ton med min bil. Hittar jag rätt kärra så går nog Kyllinge kärran i arv till min dotter :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
0

Vi har en Cheval Liberté, boggi. Vet inte exakt vad modellen heter, men vi köpte släpet 2003. Det har rullat många mil, och är lättdraget och stabilt. Aldrig mer ett enkelaxlat släp!

[Grabbarna-A]
0

Har haft Boj (boggi) sen 2001 och är jättenöjd. Köpte ett nytt nu i julas bla för att få ett släp med en bakläm som gick att dela, eller om man vill, ha som vanlig ramp. Kan säga att det går väldigt lätt att lasta den svårlastade lilla pållen nu när han slipper kliva på en läskig ramp!

#3 Om du inte ska boggi så får du specialbeställa enaxlat, dom har boggi som standard numera.

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har också en Cheval Liberté boggi :) En helt suverän tranport,finns i många olika modeller.

här får du deras hemsida så kan du kolla där!

http://www.cheval-liberte.se/ 

På bild våran transport!

murkla
0

Intressant! Skrattande

Finns ju så många att välja på!

marika-J
0

Själv har jag en värmlandsvagnen, enkelaxlad. tror det är en -01:a. Är väldigt nöjd med den överlag, men skulle vilja byta till en boogietransport, det är så stor skillnad på dem. Med boogie känner du knappt att du har något efter bilden, den går stadigare och för hästarna känns det inte när man kör på ojämna vägar eller kör ner i gupp o.s.v..

finns ju många i dagens läge som man får köra med vanligt B körkort.

Fiffilura
0

Jag har en Kylinge från 87. Tvåaxlad och fronturlastning. Det sista var viktigt för mig! Jag är jättenöjd!

Impulz
0

Vi har ett umesläp -02 med boggi och vi är mycket nöjda med det. När vi beställde det så var det den "äkta" boggin och vikten som vi var ute efter.

Generellt sett så tycker jag att om man går runt på ridtävlingar så är det många boj-släp, medans man deffinitivt ser mest umesläp på travtävlingar.

Scillajsa
0

Jag har inget eget släp men min mor har en Star Trailer Rubin och den är jag inte alls imponerad av tycker dom är rangliga och inte alls stadiga på vägen, Brukar dock låna Böckmann både enhästars och tvåhästars dom är KANON hästarna står som ljus om dom inte gjort det innan. dom är lite bredare än normala släp man.

Dessutom så drar bilden mindre soppa när jag har en sån efter Glad Skiljde 5DL/MIL när jag åkte längt i sommras samma sträcka nea gången med star och andra med böckmann..

chriztinee
0

Vi har en Thule Star -06 . Vi har inte , och vill inte ha fronturlastning , men däremot har vi en "vädringslucka" fram . Vilket jag tycker är superbra om man måste ha hästarna kvar i tansporten och det är varmt ute . Fler plus är att det knappt märkts att man har transporten på där bak . Vi har en boggi och den går stadigt , lätt och bra på vägen . Man får dessutom lasta ganska mycket vilket är bra eftersom varken jag eller min mamma har något annat än B körkort .

Vi är med andra ord väldigt nöjda med våran transport .

Körde en enaxlad star innan vilket vi oxå var väldigt nöjd med . Den va inte lika stadig som den vi har nu . Men vi va väldigt nöjda :)

Norrveda
0

Vi har en Star Trailer Diamant -02 med sadelkammare och fronturlastning, självklart boogi.

Börjar så smått att fundera på att byta till nyare modell men ett stort krav är fronturlastning som vi jämt använder. Ev ny transport ska också vara lika rymlig som Diamanten är.

Då både syrran och jag har E kort är vikten inget problem.

MagganS-B
0

Vi kör med en gammal Läckö från 90-talet! Funkar utmärkt!

garrilina
0

Umesläp med fronturlastning, boggi, tror den är från -94.

[Croneld]
0

Värmlandsvagn, som är enaxlad från 1993. Den går lätt att köra och är stabil på vägen, även tom. Ingen fronturlastning, men en lucka som är lätt att öppna stänga bak.
Jag fick den i present i januari och är så nöjd att ha en egen transport.

[Tjiwi]
0

Jag har ett enaxlat Hebesläp-95 som går jättestadigt bakom bilen. Nu letar jag dock efter en passande hästlastbil istället då vi alltid tävlar i flera dagar på körtävling…..tips mottages!

hannibal-roll
0

Jag har en gammal dubbelaxlad Boj från 80-talet (86 tror jag). Den passar utmärkt till mina russ (kan tänka mig att den skulle kännas liten om man hade en stor häst). Den enda förbättring vi gjort funktionsmässigt är att vi satt in bättre ventilation, så nu har den allt jag behöver: dubbelaxlad/boggie, bra ventilation och säkerhetsbommar som kan lossas utifrån.

Det enda negativa med den är att karossen är av plåt vilket gör att det blir stenskott i lacken som rostar om man inte håller efter det noga.

Tittut
0

Jag har ett Umesläp, med äkta boggi som samarbetar, alltså inte tvåaxlat, vilket jag lärt mig är stor skillnad!

Fronturlastning har den också. Tungt men väldigt stabilt och när jag har råd vill jag ha ett likadant fast i alujumjum.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MartinaFrick
0

Vi kör Värmlandsvagnen, en -95a tror jag. Den känns helt okej till två russ och är stabil om pållsen står still!!! Vi har bytt ut bakbommarna mot innerdörrar, det är jag mycket nöjd med! Vårt släp är enaxlat, men vi har aldrig haft annat, så jag kan inte jämföra.

Egedal
0

Jeg har en Boj Classic (år 2008), med innerhöjde på 2,40 m. Glad

Jeg har fået lavet den specielt, så jeg kan køre med enten 2 ex. halvblods på vanligvis, eller 3 russ, eller 2 fölston med föl. Når jeg kører med russ, står de på skrå i bokse, altså ingen forbom de kan springe over eller krybe under. Det fungere super. Vi har også sadelkammer i, det er rart når man kører på udstillinger til alt grejet. Vi har kun haft traileren i et år, men har allerede kørt rigtig mange kilometer i Danmark og Sverige, og det er en fornøjelse at have den efter bilen.

murkla
0

Ja de finns ju en hel del med transporter att välja på..

Intressant läsning.

Om man köper en transport som har några år på nacken, När vet man då att man ska bytta golv o så där??

Akerberg
0

Köpte idag en Boj från 1970 =) Enkelaxlad. Ska kolla golvet, måla om den och besiktiga så är det förhoppningsvis bara att tuta o köra sen!

Tittut
0

# 23 Du får lyfta på mattan och känna efter om botten varkar porös om det trä, eller om den är ok. Om man tar ngt vasst och trycker med, kan man ganska snabbt känna hur det verkar. Kanter och ev skarvar är ömtåliga punkter, eller om ytmaterialet inte är intakt och det där kan tränga in fukt i träet.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Polenta
0

Hm, jag har ingen aning om vad vi har för transport, jag kommer aldrig ihåg vad den heter. Men den har några år på nacken, skulle tippa på slutet av -80 början på -90 talet. Den är enaxlad, fungerar som den ska för oss .. däremot saknar jag att det inte är en boogie och fronturlastning då. Det skulle vara jättebra för Polenta då hon har brådis ut ur transporten och går inte gärna rakt ur den heller :)

Annars gillar jag Umesläpen och nu minns jag inte vad de andra märket heter .. hm :P

[Ella2007]
0

Jag och min syster har 2 Star trailer, en XR 3000 med upphöjd totalvikt så det får lastas 2 stora hästar i den. Sedan har vi en Star Diamant extra bred med fronturlastning som Månskära åker i då hon inte gillar att backa ut ur transporten. Båda är boogie, de ligger jättebra på vägen och jag är super nöjd med båda.

Lisa-trollet
0

Vi har en Kungs trailer, enaxlad. Den är bra men vill helst ha en boggi men de får ingen i familjen dra

carcha01
0

Mitt släp heter Valeryd Favorit och är en riktig veteran från -73 med bara två ägare! Jag köpte det av en granne på 80-talet och det går fortfarande genom besiktningarna utan problem.

Största fördelen är att det är lätt så jag får köra det med en medelstor bil, och enaxlat så att det räcker med B-körkort. Två russ går bra att köra i det, liksom hö och spån. Har flera gånger blivit stoppad på gatan av folk som vill köpa det!

Men det gäller att vårda det väl om det ska hålla länge. Jag gör rent det efter varje användning, både ut- och invändigt. Vi har så stora portar mellan logen och stallet, så jag kan faktiskt tvätta det i spolspiltan. Tar också ut mattorna och låter golvet torka om det har blivit fuktigt.

De första 28 åren gick det bara i Norrbotten där man slipper vägsalt. Här i Skåne står det inomhus på logen; jag rostskyddsbehandlar och målar om det med jämna mellanrum.

Kolla bromsar och kopplingsanordning om du köper begagnat! Försök komma under också och se att de bärande delarna inte är rostskadade samt undersök golvet och landgången. Lycka till!

MarleneGustafsson
0

Vi har en värmlandsvagnen -06 boggie med sadelskåp.

Funkar utmärkt med två ponnyer. Men kör man den tom så stuttsar den längs vägen. Och min stora på 1.65 slår i huvudet när hon sträcker upp sig. Som sagt, väldigt bra ponnyvagn..

Ska köpa en lite äldre umesläp nu i stället.

murkla
0

Ok. Har sett dom nya transoprterna så finns de flera fönster. Tänkte då kanske de inte blir så mörk i transporten då! Eller hur är de med de???

Hagelberg
0

Jag har ett enkel axlat släp, en dalavagn. Gillar den och trivs bra med den, köpte den ny -03 (tror jag).

LinnJ
0

Vi har ett läckösläp från senare 90-talet. Tycker det är jättebra!

Bilden är tagen från läckösläpets hemsida.

Hovgarden
0

Jag har en Kylingekärran -89 1300. Brun med vitt tak, kanske inte snyggaste men väldigt funktionsduglig! Jätte bra med fronturlastningen oxå!Ingen boggie där inte men funkar ändå!

Om man får drömma hade man helst haft en B-korts lastbil…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

johannafl
0

vi har en Thule Equiliner de lux 2008.

inte vår på bilden men den ser ut så där.

Malu
0

Värmlandsvagnen -91´.Boggie 1360 kg.Suverän!!

karisma
0

Ifor Williams 96 boggi fronturlastning övervakningskamera mekanisk fläkt Den är som ett blockipinn inuti går att ändra på så många sätt. Haft den sen den var ny och är super nöjd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

[cancan]
0

Vi har en Thule Star Diamant.. med fronturlastning och sadelkammare.. givetvis en boggie..

inte våran på bilden, men har en likadan..