Transportklaustrofobi
Min granne hade för något år sedan en häst som vägrade gå på transporten. Hon var då fyra år och ända tills min granne fick låna henne hade hon inte gjort så mycket och aldrig åkt transport.
Eftersom hon aldrig ville gå på transporten så började dom ju fundera på varför hon inte ville. Dom undersökte henne och allt möjligt men dom hittade inget fel. Det var någon som sa till dem att hästar som aldrig har åkt transport innan två, tre års åldern kan utveckla transportklaustrofobi och att det kunde vara en möjlig förklaring till att hästen inte villa gå på transporten.
Är det någon av er som hört talas om detta?
jasså. Där se man hur vitigt de är att utsätta dom för allt möjligt när de är små…
Har varit med och burit på vuxna russ, efter ett par gånger går dom på själva…..Det är ingen idé att försöka locka eller dra eller nånting, det är bara att bära!

#2 Ja russ går ju men när det är stora ridhästar är det inte längre så lätt att bära på dom.

Mitt arabsto har klaustrofobi och var väldigt svår att lasta tidigare. Med henne gick det inte att locka, lyfta eller använda linor på för att få på. Vi gick på lastningkurs med Lollo Whale som sa att det bästa var att använda repgrimma eller en kedja, som spänner åt undertill när man drar. Då det blir obehagligare för hästen att göra motstånd. Sen ska man tänka på att inte smälla igne luckan på en gång utan låta hästen gå på och av några gånger så den känner sig säker innan man stänger luckan. Nu går hon in utan problem, dock har vi numera en lastbil men hon har även åkt transport många gånger.
# 3 Trodde det var ett russ eftersom det här en russajt…..
Jag har hört att man kan ha en fronturlastad transport för att få dom att tänka framåt, dessutom leda dom igenom.
Det är mycket lättare med fronturlastning, då tror dom att dom skall gå tvärs igenom…..
Ibland kan det räcka med att byta till en transport utan ramp, till en som dom bara kliver in i.