räcker ut tungan?
Hej
jag tänkte bara berätta om mitt lilla russin på 33 år. Jag har ett litet problem med henne. Hon sträcker numera ut tungan jämt och jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre. har funderat på om hon kan ha tappat tänder, fått förlite mineraler eller att hon helt enkelt inte kan ta in tungan i munnen för att den är svullen. Hon börjar ha den ute mer och mer och beteendet började för några veckor sedan men då tog hon in tungan så fort man petade på den och då trodde vi att hon bara jävlas(hon är ett litet busfrö min stackars mormor)
Har ni några tips om vad man kan göra? och vad som kan vara fel?

Ta ut en veterinär som får undersöka munnen osv. på henne. 

jo vi har försökt men våran vetrinär har aldrig tid och några andra vetrinärer tycker att det är onödigt att behålla en sån gammal häst som hon är. Så det är lite svårt.
har någon nån idé om vad det kan vara, har ni upplevt detta förut?

Konstiga veterinärer måste jag säga. Om du vill att de ska komma ut och titta på hästen så borde de ju göra det också. Finns det inga andra att ringa.
~Jag tror på ödet~
Det är faktiskt deras skyldighet att komma…..men har du kollat tänderna, hon kanske har ont!

min travare tar ut tungan och gnisslar tänder när han är uttråkad. kan det vara något sånt? jag antar att du inte rider/kör henne så mycket som när hon var yngre?
Skynda långsamt så går det fortare.

nej, hon har råkat ut för ett antal olyckor så nu går det inte att varken rida eller köra henne.. så det blir att ta långpromenader typ som med en hund fast jag ahr fördelen att om jag blir trött i benen m.m kan jag bara hoppa upp och skritta tillbaka:P

ok. vid vilka tillfällen gör hon det då? när som helst eller bara när någon är med henne?

När som helst.. Hon gör det ofta innan jag kommer ut och ger dem hö på lunchen så står hon så.. Men annars när som helst. hon går sällan så utan det är bara när hon står still…

kan ju vara att hon är uttråkad. min travare gör så när han är i boxen utan mat eller står uppbunden t ex.

mm.. Vi ska få hit någon som ska komma och kolla på tänderna, se om dom kanske behöver raspas eller något

ja d kan alltid vara bra att kolla d först.
Som jag har lärt mig så har hästar med tungan ute/gnisslar tänder känslomässiga problem eller mentala spänningar. De är i en situation där det är något som inte stämmer och de kan inte göra något åt det själva.
En dressyrhäst som har tungan ute eller gnisslar tänder får dåliga poäng pga detta just för att det tyder på mentala spänningar.
Hörde att det finns dressyrryttare på hög nivå som får tungan avklippt på sin häst så att inte domarna ska se detta. I usa så binder en del ryttare ihop tänderna med pianotråd för att inte hästrana ska kunna gnissla tänder på tävlign. (western) Allt för att slippa gå till orsaken på beteendet och åtgärda det.
Vad just din häst har tungan ute för är svårt att säga. Naturligtvis är det bäst att låta en vet eller tandläkare kolla munstatus först. Sedan se över rutiner, rasthagar, fodermängd, kompisar osv.
Hoppas det går bra för din gamla lady.

jo jag har koll på det där, är lite utbildad i ämnet. som sagt min travare gör så när han har tråkigt, dock aldrig när man rider. jag vet själv vad det beror på i mitt fall men alla har ju olika orsaker. han har ju knappast någon mental spänning iallafall för han slutar så fort man släpper ut honom (han gillar ej att vara i box).

Om hon mår bra för övrigt, är det nog inte så mycket att bekymra sig om. Vår gamla Tidde (32år) fladdrar med tungan utanför munnen när hon får något gott, en morot, ett äpple, en sockerbit eller något annat hon gillar. Hon har dock alltid gjort så, så jag tycker bara att det är charmigt (om hon skulle sluta med det skulle jag bli orolig). Vår andra gamlig, Jonatan (25 år) har en annan egenhet, han suger som om han snuttade, en bra stund efter att han fått något gott. Han har också gjort så i hela sitt liv. Det ser faktiskt ganska roligt ut när dessa två står där och "snuttar" och "fladdrar", njutningsfullt, med en innåtvänd blick. Jag tror inte att det är ett tecken på vantrivsel eller stress, tvärtom det är en njutning.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#13 om han inte gillar att vara i box visar det ju på mental spänning. (klaustrofobi tex)
#14 Suga på tungan är en extrem form av extrovert beteende. "catatonic" De går in i sig själva, stänger av omvärlden och får ett "happy room" där de tycker om att vara. I detta tillstånd går det inte att kommunicera med dem. Detta börjar vanligtvis vid extrem stress men utvecklas sedan till ett stereotypt beteende (såsom vävning)

#15. Ja, hans extrema stress började väl i såfall när han föddes. Inte är han okontaktbar heller, och inte har han utvecklat ett steriotypt beteende - han gör det ju bara när han har fått något gott. Men visst går han in i ett "happy room", men han stänger inte dörren, utan är hela tiden kontaktbar - det skulle ju kanske vankas mer godis
. Mina gamlingars beteende är inget som bekymrar varken dem eller mig. Om det med tiden skulle orsaka någon form av problem, får vi väl ta ställning till det då. Till dess lever vi lyckliga i vår egen lilla värld.
www.vikingponnycenter.se

är inte helt hundra på mentala spänningar men fysiska spänningar släpper ju alltid inte så fort orsaken tas bort. tex om hästen rids med ett bett den inte gillar och spänner nacken pga detta så försvinner inte spänningen så fort man tar av tränset. och min häst visar inga tecken på spänningar så länge han inte är i box, transport går bra, så knappast klaustrofobi. numera står han ej i box heller.
# 16 Jag vet flera hästar (läs russ), riktiga godisgrisar, som suger på tungan när dom fått godis. Har inte märkt några inre spänningar där heller…..Man behöver nog inte misstänka "det värsta" så fort hästen har små egenheter för sig och i övrigt mår bra!
Naturligtvis så är det så! En del hästar har små egenheter för sig utan att det innebär något alls egentligen. Jag vill bara tala om att det KAN vara så att det ligger stress och frustration bakom dessa beteenden. Jag har sett flera, som oxå avfärdat detta och tycker bara det "ser roligt ut" när hästen gör så, fast hästen varit "catatonic" och helt okontaktbar när den inte finner någon annan utväg än att gå in i sig själv och sitt eget "happy room".
Det finns många beteenden hos hästar som de flesta inte vet varför den gör så och IBLAND finns det ganska allvarliga saker bakom.
En sann historia som jag hörde var:
Hästen ville inte gå av gården med ryttare. Halvblodshäst och ryttaren var mycket van att rida. Varje gång fick mannen i huset hjälpa till med långpisken för att få den av gården. De konstaterade att hästen var dum och isstadig. Detta pågick i ett års tid men blev bara värre. TILL SLUT kom de på att det kanske var nåt fel på hästen. Efter underskökning konstaterades en allvarlig skada i ryggen och hästen hade mycket ont!!
Detta har inget att göramed att räcka ut tungan men hur lätt det är att avfärda ett "dåligt" beteende med att hästen är dum.

Jo jag vet att det kan vara så. har mött en travhäst som dom var tvungna att träna innan han släpptes i hagen, släpptes han ut på morgonen så gick det inte att fånga honom förrän det var dags för kvällsmat. där borde ju varningsklockorna ringt, men icke. ägaren beslutade iallafall sen att ge bort hästen till en vän till mig. hon och jag åkte på NH-kurs tillsammans. hon tog med den aktuella hästen men det var faktiskt ganska hemskt att se när hon skulle göra dessa övningar. hon försökte så gott hon kunde men mesta tiden stod hästen och stirrade rakt framför sig ut i fjärran. han hade lärt sig att allt människor gör ska undvikas! så fort han förstod att han skulle få gå ut från ridbanan så följde han snällt med.. vad jag vet mår han bättre idag eftersom han inte har varit i träning på flera år.

Nä, det är klart att man inte skall negligera något som kan vara ett problem, men har man det minsta anlag för hypokondri (det har många av oss) skall man inte heller "måla fan på väggen" vid minsta misstanke om att något är onormalt.
Vad gäller förmågan att gå in i "sitt happy room" kan det ju också vara en fördel att hästen kan koppla av och hämta nya krafter. Detta är kännetecknande för många bra tävlingsindivider, inte minst vår hingst, men som sagt han är aldrig okontaktbar. F.ö. vet jag inte vad "catatonic" betyder.
www.vikingponnycenter.se
Vi pratar om gotlandsruss, och dom allra flesta russ behandlas lite annorlunda än "stora" travare……

Hos människa
Katatoni är ett allvarligt psykiatriskt och medicinskt syndrom, som karakteriseras av förändrad muskelspänning och störd motorik.
Symptom: En kataton person kan ligga stel och stum (mutistisk) i kataton orörlighet (stupor) alternativt vara extremt överaktiv (exciterad) med ändamålslösa, upprepade, stereotypa, rörelser. Temperaturen, pulsfrekvensen och blodtrycket kan vara förhöjda.
Tillståndet är livshotande, då den katatona personen inte dricker eller äter, vilket leder till uttorkning och cirkulationskollaps.

#23. Tack för upplysningen. Låter hemskt.
www.vikingponnycenter.se

#24 Har en kompis som jobbade på akutpsyk och nä, det är inget trevligt tillstånd. Det mest extrema av försvarsmekanismer. Påminner om de sovande flyktingbarnen, man sett i media under de sista åren.
Annars påminner det lite grann om mig själv när jag ska upp och jobba…fniss. (Ursäkta att jag skämtar om ett allvarligt ämne).

#25. Nä, man skall väl inte skämta om det, men det du lider av är kanske "Katatoni light"
www.vikingponnycenter.se