Tungkrångel och bett...
Har en tvåårig hingst som har haft träns sen ett år, har provat olika bett. Tredelat, raka, syntet, tvådelat (sämst), men inget trivs han med. Han krånglar med tungan nästan hela tiden och ofta får han den över bettet.
Sidepull vill jag inte använda p.g.a att han är hingst (åtminstone fram till hösten).
Annars är han väldigt snäll och läraktig, vi tömkör och har vant honom med linor och svängel och har fått dra lite lätt ved.

kanske en tandkoll?
Föreslår oxå en tandkoll

Nu utgår jag från att du har koll på tänderna.
Testa ett Läderbett av något slag. Vi har en som trivs bra med ett entömsbett i läder. Annars är han också en munklöddare.

Vet ni någon hästtandläkare som åker ut, runt Örebro?
Själv kan jag inte se att det är något fel på tänderna, men…

Har du prövat ett bett med en sk. tunnel så du kommer åt tungfriheten? :)
#5 Du får gärna sätta ut en bild på detta bett, jag har inte ens hört talas om detta bett
Kanske känner igen med en bild som sagt

#4 Svårt att avgöra själv utan rätt utrustning och utbildning. Jag har inga tips på personer i Örebro, men nog borde din ordinarie veterinär kunna göras en första bedömning? Här är distriktarna vidareutbildade på tänder. All heder åt dom! 
Spelar inte så stor roll vilket bett du väljer om grundproblemet är tandproblem.
Lycka till!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Är det ett sånt här du menar?
Jag skulle föreslå något bettlöst. Kapson, repgrimma eller lindell. Jag har sett många hästar med problem i munnen bli bättre efter ngt halvår utan bett. Även en hingst går att rida/tömköra i dessa tre varianter som jag nämde. (jag antar att en tandläkare kollat munnen)

#6+8 Använder själv en sk. jaktstång med tunnel på min då han annars lägger tungan över jämt och den trivs han väldigt bra med. Går att ta bort kedjan också om man inte vill ha den på men då måste man ju endast använda tygeln/tömmen i den "stora ringen" så inte tunneln kommer upp i gommen.
http://www.dkimages.com/discover/previews/847/80004059.JPG sån där har en "tunnel" därav tungfriheten.
#10 Okay då vet jag, tack

Jag har själv kollat honom i munnen så grundligt det går utan munstege, det finns inga onormalheter på tänderna. Jag tar inte ut vet. eller tandläkare, och betalar tusenlappar när jag inte har de pengarna, bara för att konstatera att han är normal. Lite sunt förnuft måste man väl ändå ha.
Det är med tungan han krånglar, han gillar helt enkelt inte trycket över tungan och försöker komma undan med tungan. Det ser ut som han försöker svälja den ibland.
Tack för tipset om jaktstången, det tror jag mest på i dagens läge. Det raka lätt böjda bettet är det han krånglat minst med, fast det är inte rktigt bra det heller. Jag använder det just nu på honom.
Lindell, kapson, repgrimma - jo det funkar, men han måste i alla fall gå att hantera köra med bett. Det är nämligen inte tillåtet att köra bettlöst på utställningar, premieringar och liknande med hingst.
Ska till stan idag och se om det går att få tag i en stång med tungfrihet, en med vanliga ringar vore bäst.
Jag återkommer med rapport hur det går.
Det är så bra med detta forum där man kan bolla sina frågor med er alla.
Jag hade problem med Amaretto när han var yngre, han la tungan över bettet hela tiden, (hade inga tandproblem). Jag varvade med att ha remontnosgrimma och aschennosgrimma på honom. Efter ett tag slutade han faktiskt med dumheterna.

#12 Varsegod, hoppas det löser sig :)

#12 Inga vargtänder?
#8 det bettet på bilden är ett bridongbett och används oftast om du rider med kandar på hästen med en stång. Går även att ha som enkelbett då det blir anatomiskt i munnen, dock så passar det inte alla hästmunnar. Så jag rekomenderar att ta ut ngn specialicerad på tänder som även kan tala om hur din häst mun ser ut och vilka bett som passar bäst.
Lycka till!

Länk till artikel om hästens munstatus och vargtänder
Prova med spärrgrimma?
Hade de på mitt russ, han höll på att ta över tungan över bettet hela tiden, provade då med spärrgrimma på honom, och då tog han inte tungan över bettet längre. :)
#18 Vad är en spärrgrimma?? Ska man trycka ihop käkarna på honom eller?? Han visar ju att något är fel!
Han kanske behöver längre tid att vänja sig med bettet och då kan du ha bettet i munnen men tömköra i en kapson tex.

Jag hade liknande problem med Arvak.. Till slut kom jag underfund med att han bara gillade tvådelat, helst med remontnosgrimma eller helt utan nosgrimma. Värst ogillade han tredelat och pullarnosgrimma!! Idag funkar allt på honom! Försöker växla mellan olika bett.

de beror vell på vad han gör om han bara holler på och löjla sig lägger han tungan över bättet kanske han ska ha tungband för jag vet inte riktigt vad du menar

#21 Jag tror ingen häst "bara löjlar sej" när det gäller utrustning överhuvudtaget. Vid ev. protester är det vår skyldighet att se till vad som besvärar och avhjälpa problemet utan att tvinga på hästen ytterligare remmar och dyl.

Idag tittade vi lite mer på vad Blixt gör egentligen. Han har fått ha två olika bett, först ett som är tredelat ledat med kulleder och roterbart, ska vara väldigt skonsamt. Han gillade inte det. Sen satte jag på ett oledat svagt böjt bett, det fick han gå med ett tag i hagen. Han gillar inte det heller. Jag undersökte munnen på honom. Så fort man rör tungan, tuggar han på ett speciellt sätt, liksom kort, och så drar han till sig tungan uppåt. Det går inte att se något fel på tänderna annat än att jag tycker de ser små ut. Han är låg i gommen.
Vi körde lite med honom, men jag fäste inte tömmarna i bettet utan i grimman. Han gick så fin och lugn och trygg. Men han tuggar och håller på med tungan.
Jag ska nog fråga veterinären i alla fall, men tyvärr måste jag vänta till löning - tio dagar till. Pengarna är slut för den här månaden.

Jag hade ett sto som lade tungan över bettet, gapade och skevade med underkäken. Hennes vargtänder var borttagna och hennes tänder raspades och kollades flitigt, men vi lyckades aldrig hitta något fel. Jag testade att köra henne i hackamore, och det fungerade perfekt. I tävlingssammanhang hade hon ett oledat svagt böjt eggbett och tungband (som hon hatade).

#25 Ja en sån kanske kan vara något att prova, kan väl inte vara så dyr.
Det verkar ju uppenbarligan vara så att Blixt försöker få mer plats för tungan. Men vad sägs om den på en utställning? Fast då får han väl tugga bäst han vill…
Någon mer som har provat bettlyftare?
Han kan inte ha ett sår eller skav under tungan?

#27 Nej inte vad jag kan se. Har kollat under tungan också.

#26. Har testat bettlyftare en gång på dressyrtävling, jodå den funkade… men Jonis trodde att det var uppcheck, så han satte av i värsta travtempo
, så det var kanske inte så lyckat den gången.
Skulle tro att din häst fipplar med bettet för att han ännu inte har blivit van vid det. Han skall väl också byta tänder nu och det kan också påverka hur han fungerar i munnen. Tror du gör rätt i att låta honom ha bett i munnen men sätta tömmarna i grimman. Han kommer nog att vänja sig.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
När mitt russ la tungan över bettet så var det varken ngt fel i munnen eller att han inte trivdes med bettet utan det var så att han tuggade och lekte med bettet och då hamnade bettet fel ibland. Han blev lika paff varje gång och oftast fick man stanna honom och hjälpa bettet tillbaka till sin plats, det tog ett tag innan han lärde sig att själv lägga tungan rätt igen. Men man kan ju inte hålla på så jämt så då löste jag det genom att göra som jag skrev i #13. Ska tillägga att jag aldrig spännde nosgrimmorna hårdare än vad man ska, det hjälpte ändå.

Nu har jag haft veterinären här och kollat hans tänder. Han var lite öm i gommen och väldigt låg. Dessutom har han vargtänder på båda sidor, det är de som han besväras av när han har tränset på.
Veterinären KAN ta bort vargtänder, men har inte verktygen på veterinärstationen där han jobbar.
Nu undrar jag: är det något som vet om någon hästtandläkare som åker ut?
Måste man ta bort vargtänder?
Vad händer eller hur blir det för hästen om man inte tar bort dem?

#31 Jag citerar ur artikeln jag länkade till i #17:
"Vargtanden, som ledde in Ylva på intresset för tänder, är en liten, permanent tand som cirka hälften av hästarna får. Den sitter i överkäken, framför kindtänderna, och uppstår normalt vid 6-9 månaders ålder. Det är inte alltid den bryter genom slemhinnan så att den syns, vilket gör att man felaktigt kan tro att hästen inte har några vargtänder. Det kan också göra att när bettet ligger an så kommer slemhinnan i kläm och kan bli inflammerad. En sådan inflammation gör ont, vilket kan leda till att hästen sticker ut tungan (som Ylvas häst gjorde) eller lägger tungan över bettet. Ylva rekommenderar alltid att man tar bort vargtänderna innan de ställer till problem.
- Ska hästen ha bett i munnen så ta bort vargtanden!"
Jag föredrar att anlita en veterinär hellre än en (olegitimerad så kallad) hästtandläkare. Veterinärer får sedera hästen, det får inte en "hästtandläkare". Ring runt och kolla pris bland olika veterinärer i ditt område; kliniker, privatpraktiserande och distriktare. Vad jag har hört är "hästtandläkarna" ofta duktiga på att ta betalt, det är nog klokt att jämföra innan du bestämmer dig. Att ta bort vargtänder är normalt inte särskilt komplicerat, det borde de flesta veterinärer kunna göra.

#31 Vargtändet kan ställa till mkt problem , så det är bra om dom blir borttagna. Ligger bettet an så nöts dom ner och blir inflammerade. Ett mkt smärtsamt tillstånd för hästen. Har själv tagit bort vartänder med hjälp av distriktsveterinär här hemma i stallet. Det gick utmärkt.

#31 jag tycker att du ska ta en veterinär, av samma anledning som Pernilla säger!
Jag har faktiskt kvar ett par vargtänder efter vår varmblodstravare! Vi var på ATG-kliniken och tog ut dom. Dom har just ingen rot, ser mer ut som en lite spetsig, konformad hylsa, så ingreppet är inte stort. Kommer ihåg att han åt lite dåligt första och andra dagen, men sen var det jättebra!
#31 Vad bra att du fått reda på vad problemet var. Min exmoor fick sina vargtänder borttagna av en tandläkare på ATG-klinik. Många distriktsvetrinärer tar oxå bort vargtänder.

Jag har stort förtroende för den distriktsveterinär vi har här. En kille kommen ursprungligen från Portugal där han växte upp med bl.a. Lusitanos. Han har tyvärr sina verktyg kvar hos sina föräldrar där, sa han. En tång som han sa var jättebra att ta just vargtänder med. Han har alltså gjort det. Men tydligen tycker inte den chef som är på veterinärstationen i Hallsberg att det är någon idé att köpa in verktyget. Som jag citerar hans citat: "Det är så få ändå som behöver den behandlingen". Dumt sagt tyckte både han och jag.
Men jag skulle återkomma längre fram om besvären fortsätter, så skulle han ta dem andra enklare verktyg.
Den primära behandlingen jag skulle göra själv var att borsta (!!!) tänderna på hästen för att motverka inflammationer p.g.a. foderansamling i tandfickor bakom de övre framtänderna som han just nu har för att tänderna ännu är så små. Jag har inte gjort det än, jag är tveksam, men det är tur han är så snäll. Jag får väl offra min gamla favorittandborste 
Tack för era uppmaningar att hålla mig till distriktsveterinären - det ska jag göra.

Veterinären tyckte också jag skulle använda ett "platt" bett. Ett som inte tar plats i munnen. Det är möjligt att de kanske finns såna varianter i Portugal, men här har jag inte sett annat än de vanligare sorterna i butikerna. Någon av er som har tips?
Pee-Wee bettet som jag sett att Haglunds ridsport hade verkar bra. Men det är slutsålt, tyvärr. Om nån vet var man kan få tag i ett, skriv här eller i ett PM så vore jag tacksam.

Jag tycker att du ska respektera din häst när han säger att han inte tycker om bett och använda ett bettlöst alternativ. Vi använder sidpull de flesta av våra hästar inklusive vår treåriga hingst han går jättebra på det. Varför skulle ett bett vara bättre. För att det åsamkar hästen mer smärta om man tar i eller? Jag har aldrig förstått argumentet att ett bett skulle vara bättre än ett bettlöst alternativ. Jag upplever att en välinpassad sidepull många gånger förmedlar tydligare hjälper till hästen än ett bett och vi börjar alltid med sidepull och övergår först till bett när de förstår och lyssar bra på det. Bettet kan förmedla finare hjälper men då måste hästen var lyhörd på detta. Om den inte gillar bettet är den ju fullt sysselsatt med obehag och att göra sig av med det.
En parantes: Jag läser just en bok som heter "hästar från längesedan" och där står det att de gamla egypterna, som var väldigt framgångsrika krigare som färdades i små vagnar bakom häst. De körde sina häst i en typ av grimma (typ sidepull). Det var först när de började rida som bettet började användas. Det tycker jag var rätt tänkvärt.
Läs tråden om hästtandläkare på shettisifocus ! Där tipsar dom om bra hästtandläkare, en som är helt godkänd, samt om veterinärer med utbildning om tandvård !
ATG kliniken i Örebro är bra på tänder.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#40 Javisst har du rätt. Sidepull är bra, och han fungerar bra att köra bettlöst. Men hur gör jag på premieringsplatsen och på utställningen jag tänkte anmäla honom till? Där är det inte tillåtet att ens ta ut hästen ur transporten utan träns. Än mindre köra bruksprov (om vi kommer så långt)
#43 När du fått bort vargtänderna och ev raspat tänderna kan jag rekomendera dig ett extra smalt bett.
har en kompis till mig vars shettis va omöjlig att ha bett i munnen på, vi provade allt! Sen Testade de att köra på ett minibett. det fungerade han perfekt på. Nu sår fungerar han jätte fint med bett.
~ Anneli ~
Vi har ett rakt, svagt böjt bett som vi använde till ett utav våra russ förrut. Han fungerade jättebra med det. Det bettet var VÄLDIGT smalt. Ungefär samma tjocklek som ett "uppchecksbett" om du vet hur tjocka de är. Eftersom det är så mycket smalare kan det passa väldigt bra i små ponnymunnar. Om det verkar intressant kan jag försöka ta ett kort på det…

#45 Ja, gör det.
Undrar om man kan använda ett uppkäksbett istället för vanligt bett? Med tanke på formen och smalheten borde det passa. Det är ju bara ringarna som är väldigt mycket mindre.
#46 På shettisen jag skrev om fungerade inte ett sådant bett.
Det är svårt att få in tömmarna o ringarna då de är så svå, men man kan tillverka egna.
~ Anneli ~

#46 Jo, det kan man förstås. Men jag får nog inga rostfria ringar då.
Kanske vore värt att tillverka hela bettet själv då? Har en bekant som eventuellt skulle kunna fixa ett sånt av järn. Sen får man ju slipa och putse till det så det blir behagligt för hästen.
annars finns det att köpa på solvalla
~ Anneli ~

Tack för tipset, men det finns nog på närmare håll. Jag bor 5 mil söder om Örebro.
Men visst menade du i inlägg #47 att man gör om ringarna?
I och för sig tror jag det går ändå, för jag använder karbinhakar längst fram på tömmarna. Det tar mycket mindre plats, så det är bara huvudlagets sidstycke som tar det mesta av platsen i ringarna.
#50 Vi bor oxå inärheten av örebro, och inte hittat liknande bett på närmare håll. Men det går säkert att hitta.
Ja jag menade att man skulle göra nya ringar till det, för på ett check bett är ringarna nästan obefintliga. Men det ska nog gå att trixa till det.
~ Anneli ~