Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 879 ggr
Linda-A
0

Ex-jobb om russet!

Hej alla glada russmänniskor!
Idag har jag påbörjat mitt examensarbete om gotlandsrusset. Jag ska kolla på inavel och effektiv populationsstorlek. Sedan ska jag också få exteriördata och tänkte då kolla om en eventuell inavel påverkar dessa egenskaper. Om tid finns tänker jag även försöka räkna fram lite arvbarheter.

Även fast jag inte är inbiten russmänniska ska detta bli jättekul!

johannaolofsson
0

Låter intressant

Lycka till!

StuteriQveiar
0

Kul! Vad pluggar du?

Linda-A
0

#1 Tack! Jag hoppas att det kommer bli intressant även om statistiken verkar lite läskigOskyldig

#2 Jag pluggar till husdjursagronom och kommer vara klar till sommaren!

Reko
0

Du återkommer väl för att tala om när exjobbet är färdigt?

Denna kommentar har tagits bort.
Linda-A
0

#5 Självklart! Det är ju russfolket som kommer att ha nytta av resultaten!

Tittut
0

Superspännande! Vi väntar redan på resultatet!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Linda-A
0

Jo fast det dröjer nog liteFlört Idag ska jag försöka leka detektiv och komplettera min härstamningsdata, det fattas en hel del mammor till hästarna i filen som jag ska använda.

Linda-A
0

Jag tänkte ta och uppdatera med lite resultat nu när jag hunnit arbeta ett tag!

Medelinavelsgraden är 10,4 % för de hästarna som är födda de senaste 10 åren. Ökningen av inaveln per år är ungefär 0,5%. Generationsintervallet är lite drygt 10 år, dvs de djur som själva blir avelsdjur föds när föräldrarna är ca 10 år gamla. Årligen kommer det (i genomsnitt) in 10 nya hingstar i avel och 81 ston.

Den effektiva populationsstorleken är ca 60 djur.

ryttarn
0

#9 Vad menas med den effektiva poppulationsstorleken?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Linda-A
0