Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 879 ggr
Linda-A
0

Ex-jobb om russet!

Hej alla glada russmänniskor!
Idag har jag påbörjat mitt examensarbete om gotlandsrusset. Jag ska kolla på inavel och effektiv populationsstorlek. Sedan ska jag också få exteriördata och tänkte då kolla om en eventuell inavel påverkar dessa egenskaper. Om tid finns tänker jag även försöka räkna fram lite arvbarheter.

Även fast jag inte är inbiten russmänniska ska detta bli jättekul!

johannaolofsson
0

Låter intressant

Lycka till!

StuteriQveiar
0

Kul! Vad pluggar du?

Linda-A
0

#1 Tack! Jag hoppas att det kommer bli intressant även om statistiken verkar lite läskigOskyldig

#2 Jag pluggar till husdjursagronom och kommer vara klar till sommaren!

Reko
0

Du återkommer väl för att tala om när exjobbet är färdigt?

Denna kommentar har tagits bort.
Linda-A
0

#5 Självklart! Det är ju russfolket som kommer att ha nytta av resultaten!

Tittut
0

Superspännande! Vi väntar redan på resultatet!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Linda-A
0

Jo fast det dröjer nog liteFlört Idag ska jag försöka leka detektiv och komplettera min härstamningsdata, det fattas en hel del mammor till hästarna i filen som jag ska använda.

Linda-A
0

Jag tänkte ta och uppdatera med lite resultat nu när jag hunnit arbeta ett tag!

Medelinavelsgraden är 10,4 % för de hästarna som är födda de senaste 10 åren. Ökningen av inaveln per år är ungefär 0,5%. Generationsintervallet är lite drygt 10 år, dvs de djur som själva blir avelsdjur föds när föräldrarna är ca 10 år gamla. Årligen kommer det (i genomsnitt) in 10 nya hingstar i avel och 81 ston.

Den effektiva populationsstorleken är ca 60 djur.

ryttarn
0

#9 Vad menas med den effektiva poppulationsstorleken?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Linda-A
0

#10 det är det antal indivder som krävs för att ge upphov till samma nivå av inavel som i den riktiga populationen, enkelt förklarat! Glad

MartinaFrick
0

Vad spännande det låter! Hoppas arbetet skrider på bra!

Linda-A
0

# 12 Ja det är spännande och arbetet flyter på relativt bra! De flesta beräkningarna är utförda och nu ska jag bara skriva om det hela. Och sen har jag ju förstås en "enorm" mängd artiklar och böcker att gå igenom…

Hovgarden
0

10% är ju ganska högt, har du kommit fram till något negativt/positivt? hur många generationer har du räknar på?

Ska bli super kul att se resultatet!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Linda-A
0

Jo det är ju en ganska hög siffra, över 10 %. Det har dock legat reativt stabilt de senaste decennierna, ökningen är ju ungefär bara 0,5 % per år. Eftersom jag ännu inte har några andra data att jämföra mot vet jag bara att inavelsgraden är så hög. Jag hoppas dock att kunna få ut exteriördata från SH för att kunna se där om inavel påverkar någon egenskap. Jag hade hoppats på att kunna jämföra med travresultat men har fått berättat för mig att det skulle vara för krångligt då hästarna har olika databas-id. Jag har ju lite begränsat med tid på mig för det här arbetet.

Jag har använt alla hästar som finns i SH:s databas. Dock är endast hästar med kända föräldrar med i beräkningen, totalt 14941 st. De äldsta i datat var födda 1900.

Frida-E
0

#15 Kul att du kommit en bit på väg med "forskningen"! Ser fram emot att läsa allt när du är klar! Skrattande