Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2030 ggr
Mixie
0

Föl efter ikke godkänd hingst!

Ett föl som har två russ till föräldrar, diplomsto till mor men en ikke godkänd (eller ens visad) hingst till far, vad innebär det? Kan man registrera den och starta den på travet? Får man visa den på utställningar?
Är intresserad av all möjlig info, kanske bör tillägga att fölet föds i norge… :)

//Mickan

Tusen
0

Du kan både registrera den och starta den i travet. Däremot får den inte ställas ut (utom på utställningar där alla är välkomna men då kommer den bara bedömas och blir inte heller placerad).
Den kan registreras men kommer inte in i grundstamboken (tror den heter så) utan i bilagsdelen,

Mixie
0

Okej, för jag vet ju att man kan stambokföra en hingst även om den inte är godkänd, men det behövs inte alls eller något för att stammen ska vara godtagbar på travet? Kan hända att jag är ute och cyklar med det jag skrivit ovan men allt det där känns lite luddigt just nu :P

//Mickan

ryttarn
0

#2 Enda kravet för travregistrering är att det finns tre kända led och att dessa inte inehåller varm- eller kallblodstravare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kristina-
0

Är det Oddny som ska föla ?

PernillaJ
0

#2 Det är endast hingstar som är avelsvärderade och godkända enligt rasvisa krav som kan riksstambokföras. Läs artikel om hingstregler, där det även står om avkommornas status, på SvRAFs hemsida så kanske det klarnar.

Saiop
0

Jag har en fråga, min pojkvän har en häst (inte russ) Hans pappa är inte visad och han står därför inte som ardenner i passet utan som okänd på rasen. Om vi säger att pappan till hästen blir visad och blir godkänd. Kan man då ändra i passet för min pojkväns häst eller förblir hans ras okänd.?

Tittut
0

# 6 Det får du nog fråga respektive rasförening.

Hade det varit ett russ hade det kunna göras, men inte utan att man måste härstamningskontrollera gentemot den uppgivna fadern, samt betala licens och stoavgifter inklusive straffavgifter i efterhand.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Avelsvärdera menade jag ju såklart Cool Blandar ihop alla orden!
#4 Joo, hon är dräktig.. Jag har ju gett upp hoppet på att kunna köpa tillbaka henne så därför vore det så himla kul att så småningom ha en liten efter henne men samtidigt bär det emot rejält att pappan inte kommer vara godkänd.. Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur i hela friden man kan betäcka ett diplomsto med en hingst som inte är godkänd.. Borde inte vara tillåtet :P

//Mickan

Linnea
0

renrasiga föl (eller deras föl) efter ikke godkänd hingst kan ju i framtiden bli viktiga som "genbank" om hingstlinjen som hingsten representerar skulle dö ut eller liknande. för att en viss hingstlinje inte ska försvinna (om alla godkända hingstar i linjen dör eller kastreras) är det ju en fördel att kunna få en ikke godkänd hingst eller dennes föl i avel för att säkra generna, även om den aktuelle hingsten i sig inte når upp till kraven för godkännande. därför kanske det inte gör något om man får några föl efter ikke godkänd hingst såvida stammen är eller förväntas bli ovanlig.

Skynda långsamt så går det fortare.

MagganS-B
0

Många hingstlinjer har dött ut utan att det kommit in "hermeliner" i stamboken. Ingen hingst kommer in utan att ha stambokförda föräldrar, och det enda stoet som finns i stamboken med icke godkänd pappa är Fanny 2474 e. Pablo (Rollohingst) u. Katinka 1641, vad jag vet. Fanny var guldbelönad på utställningar och fick flera föl som gått under 2.00. Hon stod med "fel" far i stamboken, därför detta undantag när allt utretts!

ryttarn
0

#10 Vilket iof skulle kunna ge argument till att även avkommor till icke godkänd hingst borde kunna stamboksföras…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
0

Mios morfar, Brynjar, är inte heller stamboksförd. Mormors far till Granit, Granat och Grus är inte hller stamboksförd. Det har alltid gjort mig förbryllad. Det har tydligen gått bra i alla fall.

Pernille-G
0

#11 Håller med. Det kan i alla fall diskuteras. De är ju lika renrasiga gotlandsruss som alla andra . . .

MagganS-B
0

# 11 Icke sa Nicke! Fanny uppgavs vara e. Figaro, men efter många år uppdagades att hon i själva verket var e. Pablo. Då var hon ju redan stambokförd. Stamboken är sluten!

Vad gäller de andra hingstarna så hände det här för länge sen, nya regler har skapats sen dess. Bland annat så hänger det nog ihop med att russen inte var premieringsberättigade på fastlandet.

ryttarn
0

#14 Vad jag menar Maggan är att Fanny är ett uppenbart bevis på att det kan bli ett fantastiskt fint russ trots att Pablo inte var godkänd. Du räknar själv upp alla hennes förtjänster i #10. Det var precis det jag menade med argument, intre att Fanny var ett preudikat.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 15 Tack!

[Tjiwi]
0

Granits och Grus mormorsfar Putte var väl inte stamboksförd pg av att han fanns på fastlandet, eller???

MagganS-B
0

# 17 Ja, det var nog så…….det fanns fler som bara var reggade i SPR och som finns med i en del stammar, fast väldigt långt ner. Kurre Graaf vet…..