Övervakningskamera
Nu har jag precis installerat en övervakningskamera så jag slipper springa ut och in i flera veckor
. Någon annan som har erfarenhet av kamera i "väntans tider"?
Nej har ingen erfarenhet av övervakningskamera, men skulle gärna vilja ha en nu när vi väntar vår första egna uppfödning. Var finns det bra att köpa och hur mycket kostar dom ungefär ? Och hur lång räckvidd har dom ?

När Idunn skulle föla 2007 fick jag låna en övervakningskamera av en vän. Det är inte så många meter mellan stall och hus så sladden räckte in. Jag satte monitorn bredvid sängen och eftersom det var hennes första föl började jag hålla koll ett par gånger per natt redan ca 2 veckor före uträknat datum, jag visste ju inte om hon skulle visa några tecken innan. Lite längre fram kollade jag varannan timme. Nu hör det till saken att hon gick 21 dagar över tiden så jag fick ingen riktig sömn på nästan 5 veckor, kände mig till slut som en zombi! När hon slutligen sist fölade gjorde hon det kl 21 på kvällen och visade tydliga tecken under dagen! Men jag är glad att jag hade kameran ändå så jag slapp springa ut och kolla så många nätter innan. Fast iår har jag ingen kamera men jag litar på att hon visar när det börjar bli dags!

#1 Jag köpte min från alarmbutiken.com, den ser precis ut som en "horse cam" men hälften av priset (2185:-). Det skall vara upp till 600 m räckvidd. Jag tror vi har ungefär 100 m till stallet och kalasbra bild.
# 3 Jag har 3 km…. inget bra i sådana här fall.
Finns det kanske som man koppla upp mot en server?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#3 Tack så jättemycket för svar !

#4 koppla in en dator i stallet och sätt på en webcam! 
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

vi köpte våran på Klas Olsson, den kostar ca tusen kronor, en kamera o en monitor, funkar kanonbra, den sitter uppe för andra året i rad nu, hoppas få vara med i år, förra året fäölade den ena ute på dagen 9 dagar före utsatt tid, den andra missade vi med en timma, och det gick dessvärre inte så bra…
men jag vakar lite till o från nu, 2 av dem har ca 2 veckor kvar.. så jag har börja kolla på kvällarna fram till 12 o sen vid halv 3 sen går vi upp halv 5 så… men snart blir det vaka varje timme..sover i soffan !

#4 finns kameror med inbtggd webserver som man kan koppla direkt på nätet eller via en mobiltelefon beroende på vad man har för anslutningsmöjligheter. billigaste varienten jag sett ligger väll på ca 2000:-
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 8 Det låter intressant. Jag som är fullständigt rudis på teknik undrar om du kan komma med något bra tips vad de heter och vad jag skall leta?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#8 En artikel om såna vore väl smaskens nu inför fölningssäsongen! För egen skull vore jag tacksam om du i så fall uttrycker dig på basnivå, rent tekniskt. Annars fattar jag noll.
Tänk vilka möjligheter om någon vill ha hjälp med fölvak. Någon som t ex ändå jobbar natt erbjuder sig att titta på webkameran varje kvart medan matte/husse slaggar.

#10 Ingen dum idé, skall se om jag får lite tid över så att jag kan fixa detta.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Här är en till som gärna vill ha mer info angående kameror med inbyggd webserver! 

Jag bor ihop med en IT-tekniker, men inte ens jag har en webkamera i stallet. Har dock övervakning i trailern, vilket är helt suveränt.

Vi har övervakningskameror på våra minishettisar och även våra russ. Vi tycker det är jätte bra , bara man hittar en övervakningskamera som sänder bra så man får in bra bilder. Finns i de stora elektronik affärerna :)