Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 5131 ggr
Christina-Lundberg
0

Avelsdata för g-russ.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på Er alla!
Eftersom jag har haft hund (collie) och är intresserad av avel, så har jag suftat runt på svenska kennelklubbens hemsida. Där kan man "provpara" hundar och se hur mycket det blir i inavelsgrad det blir på valparna, förutsatt att man har ett lösenord. Hoppas Ni förstår vad jag menar… har man riktigt otur med sin tänkta avel ser stamtavlan ut som en färgpalett - men det ger då en hög inavelsgrad.

Detta skulle man kunna även på g-russ… men jag vet att det tar tid att göra ett sådant register och få detta till att fungera.
Så den som känner att dagen är tråkigt och trist och man inget har att göra… tja, det är bara att starta.

så här ser det ut på skk´s hemsida. Hoppas att Ni som bestämmer har överseende med denna bild:))

//Christina

[Croneld]
0

Gå in på http://www.allbreedpedigree.com/ och sök på en häst, då kan du se om en häst förekommer flera ggr i stamtavlan genom färgkodning.

StuteriQveiar
0

#1 Problemet här är att det endast går att titta på redan existerande individer, inte provparningar…

MagganS-B
0

# 2 Är väl inget problem, skriv ut hingstens och stoets data så är det lätt att kolla hur många gånger samma individ finns och sen räkna ut "för hand"……eller? Är det rätt?

[Croneld]
0

# 3 Så gjorde jag på Toffifee och Kommando, för att kolla hur det såg ut innan jag betäckte, som senare blev lilla Arrak.

ryttarn
0

I betaltjänsten kan du även matcha ston och hingstar…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

Då är det problemet ur världen……Oskyldig

Christina-Lundberg
0

Jaha…..
då var det ett problem mindre i världen…

Betaltjänsten visste jag inte om.

//Christina

ryttarn
0

Så här står det på deras startsida:

Subscription Service
· $9.99 (1 month), $19.99 (4 months), $49.99 (year)
· 5-9 Generation Pedigrees (full information)
· Linebreeding Reports
· Hypothetical Matings
· Female Family
· Improved Features
· Full access

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
0

Fast man kan göra provparning gratis också på ABP. Lägg in en ny häst (under Maintenance, Add a horse) som du döper till t ex XXX eller Test, med de tilltänkta föräldrarna. Då får du upp härstamningen i fem led, med färgmarkering på de individer som förekommer flera ggr. Printa ut, och gå sedan in och ta bort din testparning (under Maintenance, Delete a horse).

Helt överlägsen funktion är det dock på Blodbanken, för varm- och kallblodiga travhästar. Där finns nog allt man kan önska, möjlighet till testparningar, uträkning av inavelskoefficient, far-morfarskorsning, etc.

Är det någon som begriper hur man räknar ut inavelskoefficient och kan förklara det för mig?

crazycattiz
0

Och på svenska? Räcka ut tungan

Jarhultdenyngre
0

#9 för att kunna räkna ut det någorlunda så är släktskapet mellan föräldrar och avkomman 50% (hälften från far/mor) Helsyskon 50% Halvsyskon 25% kusiner 12,5%. Om det är det här du tänker på..

Så man får sätta sig ner med papper och penna och klura och rita lite sen kan man nog få det någorlunda förståligt.. det står lite mer om inavel och linje avel i inlägget "avelshingst utlånas 2008"..

PernillaJ
0

#11 Fast så enkelt kan det inte vara. Det du pratar om är inavelsgraden från en enstaka individ. Inavelskoefficienten måste snarare ha att göra med ackumulerade inavelsinslag i en individs stamtavla (eller?)? En och samma häst kan ju vara inavlad på fler än en förfader.

Så här står det i Blodbankens FAQ: Inavelskoefficienten anger andelen genpar hos en individ där båda generna i paret kommer från samma anförälder. /---/ En vanlig rekommendation från andra djurslag om hur hög inavelsgrad man kan acceptera är fem procent. Varenne ligger på tolv procent.

Jarhultdenyngre
0

#12 Ne okej. Det var ett förslag.. Fast är det ändå inte samma..?För inavels graden ökar ju desto fler gånger en viss häst återkommer i en stamtavla.. Jag är inte alls säker på denna punkt jag bara spekulerar..

StuteriQveiar
0

avelsprogrammet jag använder är en Australiensisk avelsbas, så allt står på engelska, förutom att jag har överatt min till Svenska, vilket man kan göra själv, och sedan kan man utveckla den väldigt mycket efte eget tycke och smak.

här kommer länken:

http://www.breedmate.com/

Anna

MagganS-B
0

# 12 Var ligger Lissi Ess??????Skrattande

PernillaJ
0

#13 Jag har kollat runt olika härstamningar i Blodbanken och försökt begripa det där med inavelskoefficient, men det snurrar bara i min hjärna. När en förfader anges med "7 + (6x+7x+7+8+8+8)" svindlar det för mig…

#14 Det såg spännande ut, har favorit-markerat länken och ska kika närmare på den vid tillfälle. 

#15 Lissi är en kusinparning, så hon har 2 x Ponte och 2 x Linett i tredje led. Om jag bara hade begripit hur man räknar fram inavelskoefficienten skulle jag gärna ha gjort det åt dig…

StuteriQveiar
0

#15 Kan kolla upp det åt dig…Glad Här är förresten en bild på vackre Dumle…Han visar upp sig i trav Räcka ut tungan

Reko
0

#16 Jag har också lurat på det! En gemensam förfader är ju enkelt men när det blir flera, då fattar jag inget längre.

Om första generation ger 50%, andra generation 25%, tredje 12,5%, fjärde 6,25%, femte 3,125, sjätte 1,5625, sjunde 0,78125 och åttonde 0,390625. I ditt exempel skulle det väl bli 0,78125+1,5625+0,78125+078125+0,390625+0,390625+0,390625= 5, 078125?

Fast egentligen tycker jag man lurar sig själv lite. Att föl består av 50% från vardera föräldern är inga tveksamheter om men jag kan aldrig säga med säkerhet att den består av 25% från vardera mor- och farföräldern. Men då rör jag kanske till det lite till?

StuteriQveiar
0

Här kommer siffrorna. Var problem att lägga in det som txt dokument så jag fick skriva ut och skanna in dem istället.

Varsågod, Lissi Ess…sida 1

StuteriQveiar
0

Sida 2

StuteriQveiar
0

Sista sidan (3)

Reko
0

#19, 20 och 21 Det blev sådär…

[Croneld]
0

Det går inte att läsa alls för mig!

entill
0

Om man förstorar bilden går det att läsa. Det hjälper dock inte mig, för jag begriper ingenting av det. Vad innebär det? Hur använder man det?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

# 19 20 21 22 Det var inte så farligt……värre finns det!

StuteriQveiar
0

Procentsatserna visar på hur besläktade individerna i Lissis stamtavla är med varandra, och alltså hur mycket risk/chans det finns att de är genetiskt släkt med varandra sinsemellan. Ju högre procentsats, desto fler gånger har individen återfunnits i stamtavlan under 10 generationer. På sidan 3 är beräkningen gjord till 5 generationer, och ingen hänsyn har då tagits till de gener som finns bakom dessa individer.

Klarnar det med den förklaringen?

Hovgarden
0

Hmm… Jag håller på med de där med anavelsprocent/koefficient.. O jag trodde jag hadde lärt mig. men så fattar jag åter igen inte… På några ställen står det att det beror på hur släkt stoet o hingsten är inte på hur inavlade de är själva…O det kan jag inte förstå eftresom man går ju flera gen bakåt o man kan väl inte bara hoppa över de namn som är dubbla tex på hingstens sida…

Är med på det som nr 18 skrev alltså med första 50% andra 25% 3 e 12,5 osv o sen delar man det på två. Suck, jag vill ju förstå o den där formeln begrep jag inte alls… Hade ett annat exempel på en travhingst på STC sida men jag fattade ändå inte…. Hjälp mig gärna!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

ninam
0

Det är inte lätt att förklara inavelskoefficient på ett enkelt sätt.

Jag gör ett försök.

Inavel ökar andelen homozygota genpar hos en individ och minskar andelen heterozygota.

Inavelskoefficient är sannolikheten att två alleler i ett genpar är identiska hos en individ genom att de härstammar från en speciell allel hos individens förfader (som den är inavlad på). Om förfadern tex har allelerna Aa i en gen och avkomman får aa och båda a kommer från samma individ.

Inavelskoefficienten anger också hur många dubblerade genpar individen sannolikt har pga inavel. 

Tex vid en halvsyskonparning. Farmor och mormor är samma individ B mamman är X och pappan Y avkomman Z.

B har genotypen Aa för en speciell egenskap. För att Z skall ha dubblerat generna pga inavel måste Z ha genotypen AA eller aa och båda A eller a måste komma från B. Sannolikheten att A nedärvs från B till X är 0,5 (50%) att den sedan nedärvs från X till Z är också 0,5. Sannolikheten att båda dessa händelser inträffar samtidigt är 0,5 x 0,5 = 0,25, dvs 25%. På samma sätt är det 25% chans att A nedärvs från B till Z via Y. Sannolikheten att Z får A från både X och Y är alltså 0,25 x 0,25 = 0,0625 (6,25%). Sedan är ju chansen lika stor att Z får aa från B via X och Y 6,25%. Sammanlagda sannolikheten att Z har fått ett dubblerat genpar pga inavel är 0,0625+ 0,0625= 0,125 dvs inavelskoefficienten är i detta fall 0,125 eller 12,5 %.

Inavelskoefficienten anger alltså både sannolikheten att ett visst genpar är dubblerat och även hur många genpar hos en individ som sannolikt är dubblerade pga inavel.

Finns flera gemensamma förfäder får man räkna på dem en och en och sedan lägga ihop resultaten på slutet.

Detta visar ju samtidigt att inavel INTE är ett bra sätt att försöka återskapa en bra individ. Det man gör med inavel är att man förlorar många egenskaper genom att homozygotin ökar.

Hovgarden
0

tack för din förklaring du tror inte att du skulle kunna göra en förklring på en stamtavle tex. För ibland händer det ju att om vi säger att morfarn till min häst är samma som farfarsfar och sen så som heter bertil säger vi om bertilpappa då finns på ytterligare ett ställe ska man då bara räkna från Betil på de där han är främst alltså morfar och farfarsfar och sen han pappa för sig, gud vilken kronglig förklaring.. Om någon kunde tänka sig att förklara på en befintlig stamtavla spelar ingen roll om det är häst, hund elelr katt utan jag vill bara ha fram inavelskoffecienten inte för en specifik gen om du förstår :D Ursäkta kronglet men jag vill verkliegn lära mig..

Tusen tack!

/Katja

ninam
0

#29 Skriv en stamtavla så kan jag se om jag klarar det, det var några år sedan jag läste om inavelskoefficienter, men det är intressant och roligt.

Jag kan testa med Lissi Ess som nämns här ovan 

Lissi Ess

Ernst Rasken                                   Leilu

Hero           Regatta                Vagabond         Loella

Ponte Linett Garribaldi Rebecka    Signal Bettan    Ponte Linett

Detta blir en inavelskoefficient för 3 generationer. Ponte och Linett är de gemensamma förfäderna.

Enligt inlägg 28 är det 50% chansatt en allal i ett genpar nedärvs från Ponte till Hero, vidare 50% från Hero till Ernst Raken, 50% från Ernst Rasken till Lissi Ess. Dvs totalt 0.5 x 0.5 x 0.5 = 0.125 (12,5%) att dessa händelser inträffar samtidigt.

På samma sätt är det 12,5% chans att det nedärvs från Ponte via Loella och Leilu till Lissi Ess.

Att detta sker samtidigt både via Loella och Leilu och via Hero och Ernst Rasken är 0.125x 0.125 dvs 0,015625 (Det finns ju alltid 2 anlag i ett genpar som kan dubbleras, Aa kan dubbleras antingen till AA eller aa, därför skall detta tas x 2)

0,015625x2= 0,03125 dvs 3,125% gendubblering pga inavel på Ponte.

Linett ligger ju i precis samma led som Ponte därför är det även 3,125% gendubblering hos Lissi Ess pga inavel på Linett.

Totala inavelskoefficienten för Lissi Ess i 3 generationer är

3,125 + 3,125, dvs 6,25%, precis som läroboken säger vid en kusinparning:)

Reko
0

På hur många generationer brukar inavelskoefficienten räknas på? Jag menar, om räknar på fler generationer är risken större att hitta samma namn i en sådan liten population som russ.

Rolla
0

#31 Jag har för mig att kennelkklubben räknar på 5 generationer.

ninam
0

#31 Ju längre bak de gemensamma förfäderna finns desto mindre påverkar de inavelsgraden. Det är rätt jobbigt att räkna för hand på mer än 4 generationer. Någon som vill försöka på 5 generationer på exemplet Lissi Ess?

Vad jag ser som snabbast finns Raketen i 4e led efter Signal på Leilus sida och Raketen finns i 5e led på pappans sida. Kanske det finns någon till i 5e led.

Att ta hänsyn till Raketen ökar inavelsgraden med 0,0625x0,03125x2 = 0,00390625, dvs knappt 0,4% om jag har räknat rätt. En gemensam förfader i 5e led ökar inavelsgraden med knappt 0,2% . Så jag anser att 3 eller 4 gernerationer borde räcka bra för att få en bra uppskattning av släktskapet.

Rolla
0

#33 Ja, i kennelklubbens avelsdata behöver man inte räkna självCool. Räknar man för hand blir det liiite mer jobbigt, man ser som sagt bra efter tre fyra generationer.

PernillaJ
0

Genetik är intressant! Inavelskoefficienten för exempel-hästen Lissi Ess är alltså…

• i tre leds härstamning = 6,25% (enligt #30)
  • i fem leds härstamning = 9,00879% (enligt #19)
  • i tio leds härstamning = 21,1345% (enligt #21)

Husdjursgenetiker avråder från en inavelskoefficient över 6%, vid över 10% ser man negativa effekter. Enligt en undersökning i den norska kallblodstravarpopulationen (där inavel är ett problem) ger hög inavelsgrad signifikativt negativa effekter på bl a karpit, fertilitet och prestationer.

Frågan är hur många leds härstamning man ska räkna med? Att inavelskoefficienten dubbleras när man utökar från fem till tio generationer i exemplet antar jag beror på att russen har en så liten avelsbas, smal genetisk variation.

En föredragshållare jag lyssnade på tyckte inte man behövde kolla längre tillbaka än fem generationer, "går man längre tillbaka är det inte genetik, det är släktforskning…"

den australiensiska sidan som Anna tipsar om i #14 finns läsning (på engelska) om inavel, och länkar.

Hovgarden
0

#35 Tack för fin förklaring, men hur vet man om man har räknat rätt? Tror jag har lärt mig som man sk men hela tiden dyker nya/fel sätt uppså jag blir bara förrvirrad… Jag har ju räknat ut inavelsgraden i% (tror man säger så/inavelskoefficient) på mina hästar. Du tror inte att du skulle kunna kontroll räkna på någon av mina russ? Jag har alla hästarna inlaggda på all breed. så du hittar dom där. Jag har räknat på fem generationer. Se % under varje hästs stamtavla på [www.freewebs.com/hovgardensgotlandsruss](Russens sida)

Super tack. Vill bara dubbel kolla så man inte gör fel. Men siffrorna känns inte fel och jag har fått för mig att jag gjort rätt Skäms

/Katja

ninam
0

#35 Siffrorna för 5 och 10 led verkar inte stämma…..inavelskoefficienten kan inte öka så mycket, något är det som är konstigt.

Hovgarden
0

#37 varför skulle den inte kunna vara så hög? Russen är ju väldigt inavlade speciellt så många generationer bak, det var ju därför man valde att ta in welsh.  Ju fler generationer som kommer in i beräkningen desto högre blir %

/Katja

ninam
0

#38 för att gemensamma förfäder så långt bak knappt höjer inavelsgraden alls. Det skulle vara roligt att se uträkningen för 5 (och 10) led. Tex Raketen som finns i 4e o 5e led höjer inavelskoefficienten med endast 0.4%, en gemensam förfader i 10e led kan man i princip bortse ifrån.

Hovgarden
0

#39 Jo det har du rätt i men är det många vilket det blir på russ så tror jag inte det är så konstigt. Men det skulle vara intressant o se uträkningen så klart :)

/Katja