Så sorgligt det blev.......
Igår hittades lilla WILLEMO förolyckad i hagen. Lilla WILLEMO var en liten fölunge u Wirka och Ursus och var hela sommaren här hos mig och Ove på Vässentorp. Vi kom att bli goda kompisar WILLEMO och jag då hon var mycket tillgiven liten dam. Det kändes i hjärtat när hennes matte idag berättade vad som hänt henne, hon hittades död, troligtvis hade hon fastnat med grimman i staketet och fallit och brutit nacken.
Jag tänker på dig Desireé. Kram från oss här på Vässentorp
Vad tråkigt för dig Desireé, tänker på dig och sänder många kramar!

Usch och fy…
Beklagar sorgen…

Så oerhört tragiskt….. blir ytterligare stärkt i tron att inte ha grimma på hästarna i hagen…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det är inte första gången jag hör talas om att en häst förolyckas p.g.a. grimma. Ett tips till alla som måste ha grimma på sina hästar i hagen är att på nackstycket byta ut spännet mot kardborreband i stället. Det lossar vid ett kraftigt ryck.
Beklagar verkligen förlusten. Är alltid hårt att förlora någon.
Nej vad tråkigt Desirée. Tänker på dig!
Amor vincit omnia 

Usch, det var ledsamt att höra.
(Jag har förstås ingen aning om vad fölet hade för grimma på sig, men:) Vanliga nylongrimmor är för starka för hagbruk, de brister inte. Om hästen måste ha grimma på i hagen kan man byta ut nackstycket på "haggrimmorna" mot en enkel läderrem (se bild). Är man inte själv händig går det säkert att få gjort hos en sadelmakare för en rimlig peng.
Det brittiska företaget Shires säljer en Fly Free Link, se nedan, som man sätter på grimman och som löser ut om hästen fastnar (samma princip som #4 föreslår).

Har PM:at dig Desireé. Sörjer med er!
Jättetråkigt…….det bästa är faktiskt att hästar inte har grimma i hagen, om det går! Jag beklagar verkligen!
Desiree och Marita vi tänker på er i denna svåra stund
blev jätte ledsen
när pappa berättade vad som hänt med söta lilla Willemo.Vet precis hur det är att förlora en fölunge som man har gått och väntat nästan ett helt år på, men tänk på alla härliga stunder ni har haft ihop med Willemo.Jag vet att det är svårt nu men det kommer bli lättare.
Många kramar från oss
Mvh Maria

Vad hemsk och beklagar verkligen.
Det går även att sätta en nyckelring i knäppet så släpper det också lätt om de skulle fastna om man måste ha grimma på dem.

Jag beklagar från mitt håll också. Så fruktansvärt tråkigt när unghästar avlider.

Fy så ledsamt! Beklagar verkligen.
Nej man ska inte ha grimma på i hagen.

Urs va hemskt! Beklagar verkligen sorgen. Och som så många andra sagt - är nu ännu mer stärkt att inte ha grimma på hästarna i hagen!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Usch vad hemskt, beklagar sorgen.
Nej så forfärligt! Hon såg verkligen så fin och rar ut 

Väldigt tråkigt :(
ang grimmor såg jag en mkt fiffig sak i helgen, på ena sidan vanligt spänne, och den andra hade panikhake. Köpt för en dyrare slant i ridsportbutik men tydligen mycket praktisk!

#16 Men det är väl inte till någon hjälp om inte det står en människa bredvid och öppnar panikhaken? En panikhake går att öppna även om bindslet är spänt, men är inte konstruerad för att lösa ut automatiskt vid viss belastning. Jag har bara sett de där grimmorna på bild, det kanske är någon special-panikhake på dem? I och för sig är grimman i läder och därmed kanske säkrare än nylongrimmor - fast den ser dubbelsydd och rätt bastant ut.

Ursch det finns verkligen inte hemskare än att mista sin vän, förlorade min 4 åring på samma sätt så vet hur det känns, trots att det varken är till tröst eller hjälp.
Har aldrig grimmor på mina hästar inte ens 2 sekunder i hagen och aldrig i box heller, det är inte värt det!
Beklagar sorgen!
Tack för alla fina tankar. Det är verkligen svårt. Många tårar är det. Nu har ingen häst grimma på sig i hagen.

Usch va hemskt
Sänder tröstkramar till dig
Har även jag hört flera som råkat ut för hästar som hängt sig i grimman. Så vi har bara grimmor på när vi hanterar dom.
Tänker på dig som förlorat ditt fina russ. Finns nog ett liv efter detta, man kan ju inte bara försvinna.

Beklagar verkligen….
Beklagar verkligen och vet hur det känns då jag själv miste en fölunge, Talento, i somras. Han busade med kompisen, trillade hårt på en sten och bröt bäckenbenet… Nu kanske han leker med din Willemo istället….
Kan någon tala om för mig VARFÖR man ska grimma på i hagen????
Javisst kan jag det!
Ponnyer som är rädda om huvudet och kastar sig undan har hos mig grimma i hagen.
Om ponnyerna mot förmodan skulle komma ut ur hagen och ut på vägen som går precis förbi, är det enkelt för förbipasserande att hugga tag i grimman.
Har man som jag ett sto, som är mycket svårfångad utan grimma, är det inget att fundera på.
Grimmor på i hagen vintertid. Även på sommaren på dem som är svårfångade.
Grimmorna är väl inpassade och hänger inte och fladdrar. I hagen finns inget som de lätt fastnar i.
Har man som jag en "skrälldus" med ponnyer som skall in, är det lätt när grimman sitter på ponnyn. Skall jag stå där i hagen med fem olika grimmor, i kolmörkret, och hoppas att rätt ponny kommer till rätt grimma.

#24 Vi har tio ponnyer och ingen har grimma. Vissa har varit "rädda" om huvud och öron när dom kommit hit, men efter några månaders träning (företrädesvis av mina dötrar skall erkännas) är det sällan som det är problem med att få på en grimma.
Jag har sett för många tråkiga olyckor för att riskera att ha grimma på i hagen, sedan må det vara föl, unghäst, sto eller hingst. Hittils har vi aldrig råkat ut för någon som inte gått att lära detta, sedan var iof Mercan och Jubla II en riktig utmaning……
Jerker Klang,
# 24 Precis så har jag det också, en som är "vildhäst" utan grimma! Träning hjälper föga på henne som fått stryk i sitt föregående liv! För att inte tala om ifall dom skulle "ta sig en promenad på byn"…….Peppar peppar, ingen har på snart 45 år skadat sig p.g.a att dom haft grimma på!

Gud så tråkigt jag beklagar verkligen

Usch vad hemskt! Beklagar sorgen…

Fy, vad tråkigt.. Beklagar sorgen.
Usch vad hemskt :(
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

Beklagar verkligen, fy vad hemskt…
~Jag tror på ödet~
Jättetråkigt! Jag har haft en grimma med kardborrband på ena sidan på min Connemara. Det skulle vara intressant om någon vet var man kan få tag på sådana? Jag fick den med hästen och den jag köpte av hade ingen aning var hon fått tag på grimman, inte ens märkt att det var kardborrband på den. Jag märkte det då hon slet sig i stallet och jag trodde grimman gått sönder! En sådan skulle vara perfekt så att men kan slippa oron om man måste ha grimma på.

#32, jag tror Bole säljer sånna säkerhetsgrimmor!

Beklagar sorgen…
Med träning går det att få alla hästar lätta att sätta på grimma. Jag har oxå haft hästar som haft det svårt i ett tidigare liv. (fd travare tex) men med träning så går det att åtgärda.
Har man dessutom staket med bra ström på så går de inte igenom det. Man kanske inte ska ha fler hästar än att man hinner med att träna dem och umgås med dem = få det förtroendet som behövs för att sätta på grimma?? Det är väl ganska basic???

#35 Kan bara hålla med…..
Jerker Klang,

#23 min russhingst måste ha grimma i hegen. hade gärna haft han utan har försökt också. med grimma är han hur lätt som helst att fånga men utan är han som en vildhäst (såvida du kommer med grimma eller grimskaft) han vet precis vad som gäller.. har man inget med sig så kommer han fram. han är en riktig rackare..
Skynda långsamt så går det fortare.