Transportskydd eller inte??
Ja, hur gör ni när ni transporterar era pållar? Har ni transportskydd eller inte? Det finns ju med det som med allt annat både för och nackdelar. Skriv hur du gör och motivera varför. Ni som åker mellan Gotland och fastlandet, tar ni av dom under båtresan(om ni har några då förstås)?
Själv åker jag i stort sett alltid med transportskydd, slarvar dock när jag åker kort, tio minuter till ridhus. Njord har åkt utan hitills, har inte vant honom och då kan det kanske ställa till det i stället för skydda.
En del säger att det kan bränna dom på benen om man har dom på en längre tid, själv har jag aldrig råkat ut för det, har någon?? Då kan det väl vara värre med den saken om man lindar benen vid transport kan man tycka?

Oskodda hästar har jag aldrig skydd på. Har man brodd tycker jag man ska använda skydd. Men det är svårt att få dem att sitta bra, åker de snett eller halkar av gör de mer skada än nytta.
Men det var länge sen jag fraktade skodd häst, så jag har faktiskt glömt… 
En gång har jag åkt till Gotland. Där fick man inte ta ut hästen ur transporten, det var inte ens tillåtet att gå ner och titta till under resan. Bilden är från 2006, när vi precis lastat på, innan båten lämnat kaj.

Hej Ia
Jag har heller aldrig haft skydd på oskodda hästar, men har dom skor så är det väl bra med skydd. Har aldrig hört talas om att det skulle bränna på benen, möjligtvis om det finns linimentrester kvar i vaddstyckena eller dylikt.
Linda in din "stjärna" du.
Nuförtiden får man iaf gå ner och titta till hästarna på båten, även om båtresan är betydligt kortare än förr (3.15)

Ja brukar linda på väg bort å sätta på transportskydd hem :) Snyggt när man kommer fram och enkelt när man ska hem ;) Har aldrig hört att det ska bränna på benen…
//Mickan
Jag har alltid transportskydd på mina ponnysar .
Både sommare och vinter , broddad eller obroddad .
Vi va med om en olycka där transporten hamnade på sidan . Ena hästen som blev kvar där inne trampade igenom fönstret . Det blev inte en enda skada på nått av benen och det var nog mycket tack vare skydden . Fönstren är ju gjorda av ganska hård plast och man kan nog lätt skära sönder benen .
Nu händer det väl förhoppningsvis inte sånna olyckor speciellt ofta men jag vill helst ha utifall . Sätter man dit dom som dom ska så skadar dom ju inte hästen på något vis . Då kan man ju lika gärna ta de säkra före de osäkra och gardera upp sej :)

Medan jag hade en eller två ponnyer hade de alltid skydd, men med utökat antal ponnyer så blev det inga skydd. Nu har vi kört utan skydd sedan 1988, utan skador. Däremot har det inte hänt något med transporten så vad som händer om den t.ex går i diket vet jag ju inte. 

Transportskydd har jag bara haft en gång, då halkade fem av åtta ben av, så de jag hade funkade inte på smala russben. (Kanske med vinterpäls..!!) Däremot lindar jag nästan alltid. Ska vi långt till tävling är det lindor på, har aldrig upplevt att det bränt. Ska vi bara in till Jägers (10 min) gör jag det bara bak, i fall ett ben skulle slinka ner vid urlastning.

# 1 Jag har åkt till Gotland i många år och alltid fått gå ner och titta till hästarna Nu får man gå ner vid gämna timmar och titta till Har alldrig åkt en resa utan att titta till hästarna och det är många resor Att man inte får ta ut dem under resa är väl förståligt bland alla bilar. Har även varit med när de tagit ut hästar för att behandla dem när de skadat sig i transporten (inte mina ) och jagat små föl på deck då inte bakre lämmen varit stängd Måste säga att personalen alltid ställt upp
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Beror lite på om vi har transporskydd, lindor eller ingenting alls. På oskodda hästar har vi inte skydd. Ska vi inte åka så långt har vi inte heller skydd på även fast de har skodd och är broddade. När vi ska på tävling/träning och de är skodda och ev broddade brukar vi ha skydd på när vi åker till tävling men inte alltid på vägen hem.
Har inte varit med om att skydden bränt men däremot kan skydden om det är varmt ute bidra till att hästarna blir "överhettade". Då det blir svårare för hästarna att få bort överskottsvärmen.

Oj jag glömde svar frågan om transportskydd Jag änvänder det när jag åker långt annars använder jag bots med kardborr fäste för kortare resor har alldrig varit med om att det skadar
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Hej!
Vi brukar ha på boots i stället för stora transportskydd, om de har skor.
Helt självklart att man inte får lasta ur hästar på bildäck på en färja…..Vi lever med det, och hästarna också! Har dock hänt att hästar kommit loss, gått ut genom framdörren i transporten, och traskat omkring bland bilarna…..
Vad det gäller tillsynen så får man visst lov att gå ner med en besättningsman med sig, inget problem. Dessutom finns folk på bildäck mesta tiden som kollar till djuren, t.o.m. har dom gett vatten när dom sett att det behövts. Personalen är mycket tillmötesgående, och dom flesta har i alla fall lite hum om djur.
Vad det gäller transportskydd, så har jag upplevt att dom trampar sig mera med än utan. Vi har åkt många gånger till fastlandet och tävlat med 10-12 hästar i lastbil, alla har haft transportskydd på ditresan och dom är avtrampade och ligger i skiten, på hemresan, inga skydd! Har dock satt på skydd nån gång när hästen varit broddad.

Alltid transportskydd eller lindor.
Har i stort sett alltid lindor, och boots fram om dom är skodda. Ska vi bara åka en 10-15 minuter brukar jag dock skippa lindorna och bara ta bootsen. Anledningen till att jag valt lindor och inte transportskydd är, som många andra redan sagt, att transportskydden aldrig passar klokt. Har haft ponnyerna lindade vid många långa resor och aldrig märkt något negativt med det. Lindar alltid med padd och fleecelinda, som ett vanligt stallbandage i princip. Lindar sällan över framknäet (ser ofta andra som gör det), i så fall på vägen hem från tävling för att linimentet ska väma/kyla bättre.
Lindar med paddar och fleecelindor om de har skor, inte annars.
Många skriver att deras skydd åker av . Va har ni för transportskydd egentligen ? Våra sitter som en smäck på alla ben . Vi har aldrig haft några problem med att skydden snurrat , åkt ner eller åkt av .
Våra skydd kostade iofs x antal hundra till varje häst . Men så har dom även hållt utan några som helst repor eller hål i över 5 år . Jag hoppas att dom håller många år till :) Då är det lätt värt pengarna istället för att köpa billiga 199:- / 4pack och köpa nya efter bara ett eller två år .
Inga skydd på oskodda hästar.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Vi har inga skydd på oskodda, men har skydd på skodda, eller ibland benlindor och boots.

Har alltid skydd eller lindor på skoddade hästar. Är man noga när man lindar så åker lindorna aldrig av, benskydd kan vara lite si och så med så jag föredrar att linda.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Användre alltid bandage + "tygboots" när de åker längre. Vid kortare resor (10-15 min) har jag bara tygbootsen. På både skodda & oskodda hästar. Upplever oxå att transportskydden inte sitter kvar.

Jag har inga transsportskydd, så jag brukar linda Polentas ben om vi ska iväg på en längre sträcka, samt att jag tycker det ger lite stöd åt benen med. Då lindar jag från ovansida knä och ner runt kronranden .. så hon är skyddad hela vägen :)
Är det dock en kort sträcka ids jag inte linda på benen.
Ska igentligen alltid linda då ponnyn gärna vill gå ut innan vi vill det och slänger sig ofta. Tycker att lindning är bättre då det sitter bra och ger hästen stöd. Den enda nackdelen är att det tar lite lång tid bara ;) Hon har även ett par tygboots där fram för att minska risken att hon trampar sig.
#1 Jag vet inte om du missuppfattade mitt inlägg, att man inte får lasta ur häst på båten vet jag. Har åkt till Gotland flera ggr med häst. Har varit nere flera ggr och tittat till utan någon besättning med…
Jag ville bara höra lite hur ni andra gör, jag är helt på det klara med hur jag gör, tyckte bara det var kul med en liten diskussion om detta och höra av er andra hur ni gör. Däremot sitter mina transportskydd jättebra, alla tre uppsättningarna, om de åker av som det gör för några av er så är det nog ingen bra passform på dom, där kan man nog tjäna på att lägga lite mer pengar på saker som funkar. En uppsättning har jag sytt själv och dom är(skryt) jättebra!
Har alltid transportskydd på mina då dom är skodda, men inte om dom är oskodda. Då det är sommar och varmt åker dom bara i boots, för att slippa bli överhettade. Har aldrig haft några problem med att transportskydden har glidit ner, ramlat av eller ngt sånt. Har skydd som passar små ponnyben och ser till att alltid knäppa och spänna dom ordentligt.

#22 Jo, det var nog så att jag missförstod frågan. Var väl nyvaken eller nåt… 

Lindar benen, tycker att det skyddar bättre. Är det sommar så kan jag låta dem vara "nakna" på grund av värmen.

Alltid bandage+tofflor på hästarna när vi åker någonstans. Vet av egen erfarenhet att det är lika lätt hänt att dom kliver om fel och trampar sig när man åker 10 min som när man åker 3 timmar.
#26 Har du helt rätt i, här är det nog lite så att jag tycker det känns "onödigt" för en färd på 10 minuter men visst kan det hända lik väl då som någon annan gång. Min Tjibus trampade snett vid avlastning en gång när jag kom från ridhuset och trampade sig, dock ingen större fara men jag fick en tankeställare och hade alltid transportskydd på under en lång tid tills jag började fuska igen…..
Hej Ia, transportskydd på, alltid på våra tävlingsponnyer (då de var skodda) 
# 27 Våra kunde ju stå på bilen i många timmar, dessutom lastade varannan med rumpan åt höger och varannan åt vänster. Lastning 1/2 timme, resan till Nynäs då, 4,5 timme, till Romme eller Färjestad 4-5 timmar. Inte konstigt att bandagen låg i skiten då…..Fast det hände aldrig att nån var skadad konstigt nog. Den enda incident som hände en gång var att Bond tyckte att han kunde hoppa över 2 andra hästar för att komma till ett brunstigt sto. Kjell lyfte ner honom…..oskadad! Tror säkert nån dalmas, värmlänning eller östgöte minns när vi ibland kom från Gotland med två stora lastbilar med russ…..

Bästa sättet att undvika skador i samband med transport är att ta det lugnt vid i och urlastning samt köra försiktigt. Hästar som inte upplever färden som obehaglig står stilla. Det är alltför ofta man hör dunkanden i transporter i svängar och rondeller med en dragbil som håller alltför hög hastighet. 

Jag använder transportskydd om de har skor. Annars åker de"nakna". Mina skydd sitter bra.
#30 Instämmer helt o hållet !! Men som sagt allting kan ju hända, laddade tävlingshästar el russin som inte åker släp så ofta kan ju ändå råka illa ut om något oförutsett händer i trafiken ! Jag slarvar själv vid kortare sträckor men visst borde man alltid använda lindor el transportskydd !
Ni som använder transportskydd som sitter som "smäck" kan ni visa bilder på dem när de sitter på samt skriva vad det är för märke ?
#32 Ska ta kort på mina då!!

Skodda hästar åker alltid med skydd. Har även skydd el lindor på alla när vi åker till utställning.
Våra skydd sitter bra.