Vatten i sommarhagen?
Jag har ett nytt bete i sommar som inte är använt på många år innan gick det kor där.
Nu är det så att det går en å igenom hagen. jag undrar om detta är något som jag ska täppa igen om vattnet skulle vara skitigt så inte hästarna blir sjuka. (ågarna kan leda om vattnet)Är det någon som har erfarenhet av vatten i hagarna?
Jag kommer ha ett badkar med färsk vatten så ingen tror att jag funderar på att ha detta som dricksvatten till dom..
Är det så att det är rinnande vatten brukar det inte vara några problem (här i Sverige) om det inte är så att vattnet kommer från besprutade åkrar. Det farligaste är stillastående vatten. Detta bör man vara försiktig med. Ta vatenprov och gör en analys. Den kostar inte så mycket, 2 -300 kr tror jag priset är.
Vi har två s.k. "bryor" (på gotländska), vattenhål, i vår sommarhage, dessutom badkar med friskt vatten. Har aldrig varit med om att nån blivit sjuk…..

Kolla uppströms var vattnet kommer ifrån. Det kan vara ok om där inte finns besprutade och gödslade åkrar, eller fastigheter med avlopp. Är det mycket bebyggelse skulle jag vara försiktig, det händer att folk slarvar.
Vi har en sån liten å rinner genom hagarna, hästarna får välja själva om de vill ha vattnet i baljan som jag fyllt eller om de vill dricka ur ån. De dricker ur båda.
Detta vatten kommer från skogen och bergen häromkring.
Det får nog blir ett vatten prov så jag är säker så det inte blir något dumt med dom små liven 

det går ett djupt dräneringsdike utanför min sommarhage, vattnet är klart och där lever både fisk och kräftor. detta vatten dricker mina hästar utan problem och har inte blivit sjuka. men jag måste byta vattnet oftare än hemma då där är mer organismer och sånt i det vattnet.
Skynda långsamt så går det fortare.