Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1874 ggr
murkla
0

Vaccinera!?

Ska man vaccinera ston nu när de är dräktiga eller ska man göra de sedan, När ska man vaccinera föl???

PernillaJ
0

Vaccinera stoet mot hästinfluensa och stelkramp cirka en månad före beräknad fölning. Påbörja sedan fölets grundvaccinering när det är cirka 6 månader gammalt; hästinfluensa och stelkramp.

ryttarn
0

Vi har precis vaccinerat hela gänget här, 10 hästar. Fölen är nu nästan 10 resp 7 månader gamla, men dom skall ju ha om en 4-6 veckor igen, resten var ju årsvaccinering så det var bara att ta den datum det skulle vara. Jubla väntar föl i Juni men hon fick nu oxå vilket inte skulle ha någon betydelse enligt veterinären.

Det vore intressant och veta hur mycket ni betalar för vaccinationer. Har förstått att det är ganska stor skillnad mellan olika landsändar och olika veterinärer.

För vaccination, inkl vaccin för A2 och Stelkramp, av 10 russ och en dräktighetskontroll betalade jag 3100:- inkl moms. Tycker det är väldigt överkomligt……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

murkla
0

Tack då vet jag !

MagganS-B
0

# 2 Det verkar röra sig om ca. 300-350,- per häst i alla fall här på Gotland!

TorpetsAxa
0

Jag betalade 750kr för första sprutan i grund vacc. Förvånad

[cancan]
0

jag vaccinerade 4 hästar..

3 för a2 och stelkramp och en för a2 och botulism det gick på 1900kr..

Ylva_87
0

Oj, ja betalade 800 för en häst. Stelkramp pluss A2.

MartinaFrick
0

Jag betalar 300 kr per häst för A2 och 400 kr per häst för A2 och stelkramp. Tycker det är en okej summa för att få ett skydd på sina hästar!!

#7 800 kr var mycket..!

ryttarn
0

Ser ut som det diffar väldigt mycket mellan olika veterinärer. På min faktura från veterinren så är vaccinet upptaget till 170:-+moms/häst vilket blir 212,50 inkl moms.

#7 Låter som en distriktsveterinär som åkt ut för en häst…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Ylva_87
0

# 9 Inte distriksveterinär, men för en häst. Rätt schyst timpenning:P hon va nog där ungefäer 15 minuter.

ryttarn
0

#10 Jo…. men då är det ju restid och milersättning oxå, sådant blir ju mycket mindre när man kan slå ut det på 10 hästar som för min del…..

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Vet flera som har betalat 800 kr per häst här nere också och då är det inte distriktsveterinärerna som gör det.

Här har jag haft en gammal bra veterinär som i stortsett bar har tagit jätte lite i provision. 150 kr för A2+Tetanus och 100 kr för Tetanus.

Nu har vi gjort så att vi bara A2 vaccinerar de som tävlar och de andra får bara tetanus.

För helt ärligt så tycker jag det är för dyrt med 500-800 per häst för att vaccinera dem.

PernillaJ
0

Intressant att se hur prisnivån varierar för vaccinationer.

En förpackning med 10 ampuller av t ex vaccinet Equip FT (hästinfluensa och stelkramp) kostar 1308,50 (131 kr/dos). Equip F (hästinfluensa) kostar 100,40 kr/dos och Equip T (stelkramp) kostar 49,70 kr/dos, även de säljs i kartong om 10. Det finns förstås andra fabrikat av vaccin.

Utöver själva vaccinet kan man tänka sig att veterinären vill ha betalt för resan, ersättning för själva arbetet, litet marginal (så h*n kan betala av sina studielån och lagerhålla mediciner och materiel, osv), påslag för moms och andra skatter.