Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 6442 ggr
alskadeida
0

Tråkig ras

Jag tycker att det är tråkigt att man inte har kunnat bevara dena ras så pass bra att den är viktbärande.

Den klarar ju inte alls av en vuxen.

En ganska så tråkig ponny.

Även om den är kraftigt byggd så har de inte en stark rygg tyvärr.

En stor shettis orkar bära mer än ett russ.

Men det finns andra saker man kan göra, trav mm.

Enligt mig är detta en ras som är tråkig eftersom barnen växer ur den så fort, en av de raserna som flyttar oftast till nytt hem.

Förr var dem starkare i kroppen, men idag är de flesta hä'starna smalare och lkenare byggd eftersom vi alla vill ha smidiga tävlingshästar

UllisT
0

Finns många russ kvar som är av den äldre sorten "lite kraftigare". Jag kan inte hålla med om att dom flyttar runt mer än andra.

Jag har många inhyrda ponny´s i mitt stall av alla olika sorter och av min erfarenhet så bytar man häst om man inte får den framgången man vill ha i tävlings sammanhang.

Russet har många kvar för att man har känslor för det och inte har hjärta att göra sig av med dom.

PernillaJ
0

#0 Det finns ett grundfel i ditt resonemang: russen har aldrig varit viktbärande. Det har alltid varit en liten nätt häst av varmblodig typ.

Jag håller med dig om att t ex islandshäst och shetlandsponny i förhållande till sin mankhöjd är betydligt mer viktbärande än ett rastypiskt gotlandsruss. Däremot håller jag inte med dig om det skulle göra vår ras "tråkig"…

alskadeida
0

Tråkig i meningen med att bara barn eller extremt små vuxne kan rida, maxvikt på ca 55 kg.

Var ett russ som väninnan skulle rida,hon vägde 65 kg.

Hästen gick framåt men det var tungt.

Kraftigt russ.

Men inte viktbärande.

Alla hästraser var ju bättre förr eftersom man inte hade lika hård avel.

Tittut
0

Hej och välkommen till den här sidan. Det var tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av just russ, men att vi är många som väljer att se fördelarna med vår inhemska ponny, är väl detta forum ett bra bevis för?

Jag tror nog inte du har riktigt kläm på russens historia. Ser man tillbaka så var russet en lätt och ganska ädel ponny, och det är nog snarare så att russen de senaste åren tenderat att bli grövre och tyngre i skelettet än de var om man ser tillbaka 100 år.

Trots att de var ädla, har de allid lovprisats för sin härdighet, styrka och uthållighet.

Det är många vuxna ryttare som rider russ, men det beror väldigt mycket på storlek på såväl ryttare som häst, men framför allt också hur man har tränat sin häst för uppgiften. Ett musklad och vältränat russ brukar inte ha problem att bära vuxna, inte alltför stora ryttare.

Här på forumet finns det många som använder sina russ på alla möjliga sätt, och är du intresserad att veta mer om vad de gör, och kanske få lite nya erfarenheter om rasen än de du redan har, finns det nog många som mer än gärna berättar om vad de gör och hur de ser på sina russ.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

#3 Seriöst - förväntar du dig att en B-ponny ska vara en lämplig ridhäst för vuxna?

Tusen
0

Nu måste jag lägga mig i lite igen. Russen är visst viktbärande men inte hur mycket som helst. I monté tävlar den i mycket höga hastigheter med en maxvikt på 65 kg. Många russ klarar betydligt mer. Allt beroende på om den är tränad för det och hur den är byggd.
Mina barn kallar jag för vuxna (109 och 23 år i år) De rider fortfarande sina russ i tävling och hemma varav det ena russet har haft svenskt rekord i monté med dottern(då 20 år gammal) på ryggen. Hästens montérekord är endast halvsekunden långsammare än hennes travrekord. Så hon är nog inte nämvärt påverkad av ryttarens tyngd. Alla våra hästar går  lika fort med ryttare på ryggen som de gör i trav.Så detta är inget undantag.
 Nog finns det fler på den här sidan som är vuxna och rider sina russ. Det vet jag redan från andra trådar.

Tusen
0

Sen kan jag heller inte hålla med om att aveln inte är så hård längre. Tack och lov så vet de flesta russägare att Gotlandsrusset klassas som en hästras i fara för utrotning. Detta gör att man i allmänhet vill bevara de typiska russdragen vilket också gör att avelsbedömningarna är rätt så noggranna skulle jag vilja påstå.
Håller mer med om att rasen tenderar att bli grövre och större än förr.

karisma
1

Jag känner nog mig vuxen alltid Inte har jag några problem att rida RUSS

Vänd på det hela människorna tänderar att bara bli större och störreFlört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Grabbarna-A]
0

Jag är oxå vuxen och rider b-ponny…Flört Dock inte russ längre eftersom jag köpt en b-ponny av annan ras.

#0 Det finns många trådar här inne som handlar om storleken vikt och längd på ryttarna som rider sin russ.

sus-sharon
0

#8 där träffade du nog huvet på spiken!!Glad

medarbetare på djurskydd.ifokus

Stallmima
0

#0 Håller inte med att det är en tråkig ras bara för att en vuxen inte kan rida den. Det finns ju större hästar för vuxna att rida. Jag är inte mycket för ridning nu för tiden som när jag var yngre, jag kör våra russ, det är det vi har dom till. Då får du nog gå och köpa en stor häst om du vill rida. Jag håller mig till min favoritras RUSS  Skrattande

Hovgarden
0

#0 Håller heller inte med. Jag är visserligen en lyckligt lottad liten vuxen 158 så jag kan både rida och köra. Men inte bara så. jag tycker de är underbara i temperamentet!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

MagganS-B
0

Du som startat den här tråden! Hur stor erfarenhet har du av russ? Av vilken anledning skriver du det här? Är det för att du är seriöst intresserad av att köpa ett russ? Har du egna barn som har tänkt börja med russ? Har du själv ägt russ?

Bara några enkla frågor……

alskadeida
0

Har erfarenhet av russ.

De jag stött på är inte viktbärande.

Jag tycker att typen är lite klen i sig själv.

Annars en bra och trevlig häst, lugn och snäll.

Men ska vi köpa russ blir det till körning.

Russ är tråkiga som inte klarar av lika mycket vikt som många andra b-ponnys.

Mitt barn rider inte, men skall hon börja sen blir det en mer viktbärande häst.

En kraftig häst skall iaf bära 65 kg tycker jag.

Mixie
0

#14 Menar du att en welshmountain eller en importerad b-ponny är mer viktbärande än ett russ?

//Mickan

alskadeida
0

Welshpony av den grövre typen sektion c

En sådan och en russ i samma storlek och allt.

russen bär mindre.

Men det är ju så dem är, man ka ju inte ändra det.

Men inget fel på dem mer än att man fort växer ur dem i ridning.

Mille
0

Växer fort ur dem? Ungar är väl ändå rätt så stora innan de väger 55-60 kg?

// Mille, 20 år, rider sina russ

alskadeida
0

Jo men den del väger ju mer än så vid en viss ålder.

Men det är en jättebra häst, ingen kan ju säga mot det inte ens jag.

Men man vill ju att dem skall vara lite starkare.

Min åsikt bara

Blokaruss
0

Det stora problemet här är väl att så fort en unge är tillräckligt erfaren för att kunna tävla på russet så är de samtidigt för gamla för B-ponny??? Mina ungar var just lagom duktiga för att kunna börja tävla när de inte fick tävla på de hästar vi hade tyvärr. De väger ca 50 kg nu och är 14  - 19 år och skulle mycket väl kunna tävla på alla mina russ. Det har gjort att de ledsnat tyvärr eftersom de gillade hoppning och russen var bra på det. Men den diskussionen kanske ska ske i en annan tråd.

Viktbärande kan de visst vara, men det beror som sagt på hur de är byggda.

isla
0

Hm, det finns ju en anledning till varför vi har a-d-ponnyer samt stora hästar, för att alla har vi olika ändamål med vårt hästhållande.

Jag vill inte ha en chihuahua. Jag vill ha stora, arbetande hundar, hundar som jag kan gå långa promenader med, som kan följa med mig när jag är hos mina hästar. Inte en liten bjäbb som måste ha täcke bara den går utanför dörren och som av någon anledning bärs omkring på. Men hoppsan, det finns folk som vill ha små hundar med täcke och ser charmen i det.

Du förstår, smaken är som baken!

Alla har vi olika mål med vårt hästägande och du får helt enkelt acceptera att russet tydligen inte är rätt ras för dig. Köp en welsh istället om du anser att den uppfyller dina krav bättre. Alla kan ju inte vilja ha russ.

Russet är en av de mest allrounda ponnyer som finns. Då är welshponnyerna betydligt mer begränasade i sitt användande.

Själv är jag 165 cm och väger 50 kg, men med full utrustning väger jag betydligt mer och de russ vi haft har då rakt inte haft några problem med att bära mig. Kanske de ponnyer du träffat inte haft muskler för att bära sin ryttare helt enkelt?!

alskadeida
0

Kan ju vara så.

Men de jag sa att de jag stött på är klena, men inte alla.

alla inte dragen över en kamm.

Ledin
0

det var ett roligt inlägg ^^ jag håller inte med inlägg #0 alls. Jag anser russen är en bra ras finns väl tråkhästar i alla raser men jag som är en liten kvinna på 156 ca 50kg är trogen ponnyryttare o tycker russen jag har ridit har vart i regel roliga pigga o busiga på bra sätt, helt enkelt glad ponny.

MagganS-B
0

# 18 Jag tror nog inte att du skall köpa ett russ! Finns nog andra raser som passar dig bättre!

RC71
0

#23 Håller med. Det låter som trådskaparen skulle passa bättre ihop med en ras denne uppskattar. Det är ju det som är tjusningen med alla våra ponnyraser-det finns en ras för alla Glad

Mille
0

Jag håller med blokaruss, problemet är inte vikten, utan ridsportens lustiga åldersgränser. Vi har ju en 25-årsgräns inom monté, varför kan man inte rida dressyr när man är äldre än 14 (13?) då?

Visst är det skillnad på en liten speta på 117 och en stor mastig på 130, men vill man rida så kan man ju köpa den större typen. Om man inte vill tävla i ponnytrav eller avla kan man ju till och med köpa ett överväxt, grovt russ.

Mille
0

Kan TS nämna en ras som är mer allsidig än russet?

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Voran starka russ ( 128 cm ) bär vuxna upp til 60 kg + sadel - inget problem, hvis russet er tränet ordentligt. bj

isla
0

Fast personligen tycker jag att man bör skaffa sig en större häst om man vill rida regelbundet och ofta. Inte för att vikten kanske är något problem, men längden. Ofta är det ju faktiskt inte så att barnen växer ur sina ponnyer viktmässigt, utan längdmässigt. Det är väl därför man inte tävlar hoppning och dressyr längre än till 13-14 års ålder, just för att ryttarna blir för långa!

amandahandersson
0

Är man en normalväxt vuxen eller något äldre (15 år och uppåt) och vill ha en ridhäst skulle jag aldrig rekommendera russ som ridhäst, nej. Anledningen?
De är ju för sjutton b-ponnyer, och en vuxen människa på 1.70 m och 60 kilo (kanske längre och tyngre) bör inte rida en b-ponny, oavsett ras! Möjligtvis islänningar, men de brukar väl inte direkt anses som ponnyer? Visst, det finns b-ponnyer som bär 60 kilo - men 1.70 m ser tamejfan inte bra ut på en b-ponny och jag tycker att om man är så lång, ja då får man se sig om efter en större häst och helt enkelt ursäkta att små ponnyer inte direkt är gjorda för att ha vuxna, långa, tunga människor på ryggen! Det gör dom inte tråkiga, det gör dom inte svaga, utan snarare normala!?

Men som sagt - russ bär vikt! Men väger man för mycket får man väl ta det, och det är väl egentligen inga konstigheter med det? Det är ju små hästar ändå….

Personligen tror jag faktisk att russ bär mer än welsh också…

Och btw, russ som är så "himla tråkiga" råkar vara den mest populära rasen inom ponnytravet. Och det är både äldre och tyngre personer som kör trav, än som hopptävlar B-ponnyer. Hur kan det vara så, när russen är såååå svaga!? :S (ironi)

isla
0

#29 Håller med dig till 110% även om det faktiskt är ganska kul att rida russ lite då och då. Kan ibland sakna ett russ att ta en barbacka tur i skogen på. :-D

Mille
0

Visst stämmer det som amanda skriver, kan man inte rida ett russ kan man inte rida någon annan i samma storlek heller, inte ens en islänning. Tycker det är hemskt med små islänningar som får gå med jättestora ryttare, men det är en annan diskussion.

Det jag ställer mig frågande till är att barnen skulle växa ifrån russen så himla fort, nog kan barn rida russ ganska länge.

Är du 170cm+ och 60kg+ så passar inte ett russ, men det gör inte heller en welsh eller någon annan B-ponny. Ska vi gå efter ridsportens mått är ju alla under 148 tråkiga, eftersom vuxna inte kan rida ponnyer…

Belindaa
0

#14 och ett russ kan bära 65 kg (naturligtvis inte alla, det måste ju vara "byggda" för det och vara tränade). Maxvikten inom montén är 65 kg, och jag tror inte att just den gränsen skulle vara satt om det bara var välldigt få som orkade bära det, och i monté så springer ju hästen full fart i trav också (eller ja, förhoppningsvis).

Mixie
0

#0 Varför skriver du ett inlägg på en sajt som heter Gotlandsruss.ifokus om det enda du vill göra är att påpeka nackdelarna (som för övrigt inte ens stämmer) med rasen? Det är väl förhoppningsvis inte helt obekant för dig att vi som skriver här tycker om rasen och våra hästar och egentligen inte vill höra vad du har att säga om du bara ska hitta på dåliga saker?
Nää! Troll kallar man såna som dig på andra sajter!

//Mickan

Jennie_A
0

Inom ridsporten ser man oftast på längden snarare än vikten. När vi sysslade med hoppning tidigare (början på 90-talet) så var problemet  inte vikten utan längden. Annelie som red och tävlade mycket blev ofta utpekad som "för stor" (urvuxen) för sitt russ, se nedan bild på hur det såg ut. Jag är övertygad om att det inte har blivit bättre. Detta gjorde till slut att det inte var speciellt roligt att fortsätta så det blev monté och trav istället.

[bsmx]
0

#33 eller hur!!

alskadeida
0

Jag skrev bara vad jag uppfattar russen enligt min åsikt.

Inte vad alla andra tycker.

Men självklart är det en av det finaste häst raser som finns.

Men jag skrev att Jag tycker si och så.

Inte vad ni skall tycka.

Russ är väldigt bra annars skulle inte så många ha dem.

Men tråkigt det med att dem inte har lika stark rygg som många andra men är en av få små ponnyn som bär mycket iaf.

Men är man vuxen och lång rider man iaf en passande ponny.

Slut för mig.

Ville bara skirva min åsikt =)

Detta är ett mycket fint forum, den som startade detta skall ha berömm.

MagganS-B
0

Ibland kan man vända kappan efter vinden ja…….

Om ett russ får chansen att växa klart och blir tränad för det, så kan dom bära en vuxen människa, förutsett att den människan inte väger uppåt 75-80 kg (fast jag red mitt gamla russ när jag vägde så mycket….). Förresten, vem har sagt att russet är en ponny? Russet är en liten varmblodshäst! "Ponny" är senare tiders påfund, och hör samman med höjden, inte rasen!

alskadeida
0

Ja,

Men det jag skrev var min åsikt om de jag träffat på.

Alla kan tränas upp om dem får en chans.

Jag tycker ni som tränar och tävlar dessa hästar är super duktiga.

Ni skall ha berömm för det.

Utan er som tog er tid för denna ras skulle den inte finnas kvar.

Men jag skrev bara att den var tråkig iochmed den är klenare vid ryggen än vanliga, dvs dem jag träffat sam dem jag känner som har russ eller deras bekanta och dem säger att det inte är en häst för mer än 55-60 kg på ryggen max.

Jag säger det som jag fått höra.

Men eftersom ni verkar vara många som tycker dem har fel, så ger jag mig.

Ni vet ju bäst.

isla
0

#38 Fast jag förstår ändå inte. Hur mycket bär en welshponny på 125-128 cm upp? Kan de bära så mycket mer än ett russ verkligen? Dessutom, ni får säga vad ni vill, men russet är en B-ponny, en häst för barn! Vill man som vuxen rida, då köper man en häst som i storlek är avsedd för vuxna!

alskadeida
0

Sektion c och kraftig typ bär upp till ca 65-68 kg.

Men håller med.

Detta är en barnras, russet och vuxna ska rida större.

Vad jag hört och så, så är dem klena i ryggen varav barnponny och maxvikt på ca 55 kg.

Men ingen forskare eller person vet exakt en maxvikt på en häst.

Man kan bara gå efter hur den verkar när man rider.

mallan-nog
0

#40 Är inte säker, men brukar inte de flesta sektion C welshponnyer vara kat. C?

65-68kg bär ju många russ oxå. som ett litet tex bara så är ju som sagt tävlingsvikten i monté 65 kg. Många har då lättare sadlar och övrig utrustning… Skulle inte tro att alla rider med det hemma… och på vintern, då har vi ju ännu mer kläder på oss…

Tycker det känns lite ogenomtänkt att gå in på ett russforum & säga "jag tycker att russ är en tråkig ras"…? Ok att du tycker det, men att gå in här och skriva känns väldigt bakvänt…

Dessutom går det att göra så himla mycket mer än att bara rida russen… De är ofta fantastiska allroundponnyer. Vet flera russ som tävlar både körning, trav, dressyr, hoppning, galopp & falttävlan…

isla
0

Hm, en welshponny sektion C står det på welshponnyföreningens hemsida att den får vara max 137,2 cm. Något högre än ett russ med andra ord. Tittar man på hastannonser.se så är alla welshponnyer av cobtyp som är till salu C-ponnyer utom en som är B-ponny, så de flesta är nog större än B-ponnyer.

Blandande man inte in Welsh cob i welshponnyerna för att få en robustare C-ponny? Welshponnyerna och Welshponny av cobtyp har ju samma maxmankhöjd i rasbeskrivningen.

[Grabbarna-A]
0

En barnponny, men ej för vuxna Oskyldig? Jag stör mig lite på det här barn/vuxen grejen Flört, ok att man diskuterar längd/vikt. Det är alltså helt ok att vara barn och tex vara 160cm och väga 65 kg och rida russ men inte att vara vuxen och ha samma vikt/längd Förvånad???  Jag har ridit russ sen jag var barn och tänker inte sluta med det bara för att jag blivit vuxen. Så fort man fyllt 18 år så verkar många tycka att man vuxit ur sin ponny även fast man inte vuxit på längden på kanske 5 år, märkligt Obestämd. En fd arbetskamrat till mig, vi är nästan lika långa, har en isis på 133 cm och jag hade ett russ på 129 cm, ingen större skillnad tycker jag. Mitt russ, smal var hon men med otroligt stark rygg, bar mig utan problem Glad.

Russtoka
0

#0. Man har väl inte tråkigare än man gör sig! Se bilden, vi har i alla fall kul och nytta av våra russ. Alla i vår familj är vuxna.

Mest kör vi på flera olika sätt och vi har KUL! Ridning är inte allt, vet du…

I julas, istället för att titta på Kalle Anka och jäsa på julmaten, spände vi för vårt russ, åkte in till tätorten och tittade på allt julpynt, lyssnade till bjällrorna och njöt till fullo i julmörkret. Det är livskvalitet det!

Det är väl inte så att du själv behöver gå ner i vikt så mycket att du kan rida russ, lite avundsjuk?

Och så rekommenderar jag att rida på andra platser än runt på en volt. Då lovar jag att det inte blir tråkigt.

Titta gärna in i mitt fotoalbum så får du se hur trevligt vi har det med våra russ.

Blokaruss
0

Mina döttrar och jag har ung samma längd dvs 158 -161 cm. Vi kan alla rida våra russ och t o m Blomlina på 117 cm har burit mig utan problem. Jag väger ju mer än döttrarna men korta är vi allihop och tjejerna hade gärna tävlat på dem. De började ju i 10-11 års åldern så vid 13 hade de just kommit igång ordentligt och fick inte fortsätta. Det tror jag är en mycket stor nackdel för russen! Något som styrelsen kanske borde arbeta med!

Vi russälskare bör dessutom lyssna på kritik som den "alskadeida" framför tycker jag. Även om man kan bli lite ledsen eller irriterad - det finns ett korn av sanning i det d v s det finns personer som faktiskt tycker så här och det borde vi också arbeta med. Jag har hört detta förut nämligen och får höra ibland av folk att de tror att russen är svaga, envisa mm. Det är en utmaning att lyfta fram vår ras och visa på hur bra den faktiskt är!

MagganS-B
0

# 45 Bry dej inte…..dom kritiker vi har känner inte till rasen, och är dom inte intresserade av att få veta fakta så är det som jag skrev ovan, lämpligt att dom skaffar en annan ras!

[Croneld]
0

Detta kan man kalla en brännbart ord-tråd, kanske viktigt att diskutera också.
Att vi som har gotlandsruss vet vad vi står, tycker och har kunskap om och kan förvalta vår ras på allra bästa sätt. Ett viktigt ställningstagande för rasens för och nackdelar som appceptans för att kunna gå vidare att bruka, avla och älska.

Tänk på att det finns en ras som passar  alla!

Jag och Dorina på bild, när vi tog oss en liten tur i skogen i somras. Hon växte flera decimeter och var så pigg att jag fick hålla denna pensionär ordentligt på stigarna. Notera att när man växer ur sin ponny, kan man vidarutveckla sig och börja med körning.

Fiffilura
0

Håller med #45!

Vi bör ta till oss kritiken, inte för att tS har rätt, men för att detta är spridda åsikter. Vi bör verka för att få fram russets mångsidighet. Jag som är relativt ny inom russ tycker att vi ska slå ett slag för annat än trav och avel. Visa vad russet kan även i andra sammanhang. Vi måste visa vad russsen kan. Alltför många kopplar ihop russet med trav (inget fel med det, men russet har fler sidor).

Jag har SÅ många hört saker som : ska du skaffa dig en nordsvensk då jag berättar hur kul det är att köra min Arvak i skogen. Eller: skaffa en riktig ponny till barnen. Eller: de ser lite för spinkiga ut de där för att duga i skogen….

Däremot tycker jag det är helt galet att ha en ÅLDER i tävlingssammanhang. Precis som andra blir jag lite stressad över det….. Mina barn kommer vara reda för tävlingar när de uppnåt åldern för c-ponny….. Verklgien tråkigt!

Nä, fram för russets mångsidighet..  Detta är något som vi bör diskutera och arbeta på….

alskadeida
0

Jag säger så här.

Så länge man inte är för tung eller är jättelång på sin häst ska man rida den.

Jag är lite mot detta att sälja pga åldern mm.

Jag köper en häst man kan rida struntar i alla om ålder mm.

Men jag tycker som andra, och sett många överbevis nu på att de fakta om att russen är klena INTE stämmer alls.

Tycker man ska ta bort det ur rasfakta.

Russen verkar ju vara en Stark häst.

Så jag hade fel.

entill
0

#49. Det finns inget att ta bort ur rasfakta, eftersom det inte står något i rasbeskrivningen om att russen är klena. Däremot kan man väl tycka att det är beklagligt att det står en massa dumheter i olika hästböcker och andra media.

Det var nog bra att du skapade den här tråden, om inte annat så har du i alla fall lärt dig lite mer om vad ett russ är, och kan hjälpa till att sprida kunskapen vidare till andra som inte förstått det.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

#40 Welsh SeK C är oftast högre än Kat B , de får vara upp till 137,2 cm .

Vi har själva ponnyer från Kat A upp till Kat C just nu , rasernar är Shetland, Russ och wesh Sek B.

Hästarna blir ju efter vad man tränar dem till och en välriden/körd musklad häst klarar lätt av att bära 65 kg , allt beror ju hur man själv har tränat sin häst för uppgiften.

Russ är en kanon trevlig och rolig ras .

Sen blir alla hästar vad man själv gör dem till , tycker man att de är tråkiga så är det ju klart att de blir tråkiga :-)

Tusen
0

Varför jämföra ett russ med en C-ponny? Det är väl att jämföra äpplen och päron i alla fall.

Om du gör en jämförelse mellan En B-ponny av welchtyp eller svensk ridponnytyp kan jag lov att ruset är betydligt med viktbärande än dessa raser.
Men som någon skrev. Välj en annan ras istället om du nu inte gillar russet. Det är nog det allra bästa men gå inte omkring och sprid osanningar om att russet är vekt. Tyvärr finns det folk som tror sig "veta" en massa om russ och sprider dessa osanningar.

Jossa
0

Beror inte viktbärigheten på russen även mycket på hur pass tränade dem är?

Jag har ridit min Imma ibland på 120 cm, och jag är 175 cm och vägde då 60 kg. Hon har aldrig haft problem med min vikt eller längd. Lika lätt och smidig ändå.
Fast visst, jag gör det inte ofta, hon är trots allt inte så stor på någon bredd förutom magen för studen.

Men jag kommer rida Östman sedan i sommar, han är 126 cm, så det blir inga problem. Han är ganska maffig. :)

alskadeida
0

Nu blir man ju jätte sugen på att skaffa ett russ.

Ni har helt vänt mig om allt jag trodde om denna ras.

Trodde det bara va små som red

dvs under 150 cm.

Men då kan även jag rida =)

Vad roligt.

Kanske ska prova iaf rida en större typ.

=)

Jossa
0

Fast jag använder sågott som aldrig sadel på ponnierna. Då känner jag mig stor och tung. Fördelar vikten med benen istället… Men har fått ganska god balans då jag alltid rider barbacka, även på halvblodet.

Men det är kul att du ändrat tycke om russen!

MagganS-B
0

# 55 "Förr i tiden" när nästan bara russen fanns på Gotland, så red man alltid barbacka. Jag tror faktiskt aldrig att jag har ridit ett russ med sadel…..Man får jättebra balans av det, och man lär sig sitta kvar, även om det kunde bli en och annan hastig "vänstersväng" ibland……man "känner" hästen på ett helt annat sätt, jag red ofta utan tyglar, bara med en grimma på hästen och la händerna på halsen, Divina 654! Skulle inte våga det i dag…..inte på barnbarnet i alla fall!Cool Möjligen på en snäll nordis eller nåt!

Jossa
0

#56 Oja! Ruskig balans får man. Även om man tycker att den är bra så är den fortfarande inte tillräcklig.

Har faktiskt testat på att rida utan någonting jag med, men ja. Det slutade med att jag fick hoppa av och dra Imma från grästuvan på åkern, sedan var det hoppa upp och då blev jag avkastad som 13-åring. Haha, har inte provat det med henne lös någon gång mer efter det.
Det är en konst som du då antagligen klarade av! Glad

Fiffilura
0

Apropå barbacka… Funderar jag en del… Jag har normal kroppsbyggnad mot modell mindre… Jag undrar hur bekvämt det är för hästen, jag känner ju ibland att mina sittben trycker mot hästens tygg…

Jossa
0

#58 Jag har också sådan typ av sittben. Men kan aldrig tänka mig att det ska kännas särskilt mycket… Mitt halvblod är väldigt känslig i sin rygg efter att hon hade ett ryggproblem som jag glömt för stunden. Hon har aldrig reagerat på mina sittben.

MagganS-B
0

# 58 Tror nog att det är mera bekvämt för hästen än en sadel som kanske inte ligger perfekt och en gjord som stramar runt maggen…..

VeronicaP
0

Dottern rider ju sina russ ofta barbacka både nyttigt för dem och bra för hästarna och nu denna årstiden så passar de även på att rida på stranden nu när man får göra det.

MagganS-B
0

# 61 Det ser jättemysigt ut! Antar att det finns lite choklad och mackor i ryggsäcken! Kanske nån morot också!

alskadeida
0

Skulle vilja rida russ men finns inga nära oss.

Så det blir väl längre fram.

Skall först gå ner lite kilon sedan bebisen.

Annars blir det för tungt åt dem.

Pernille-G
0

Jag säger också, vilken jättemysig bild! Lite större ryttare och mysig ridtur vid stranden. Det brukar var islandshästar på sådana bilder, men här är det två pigga och typiska russ. Den sortens bilder borde spridas som reklam för russet.  Med russ har man mysigt, och man kan använda dem till det mesta!

VeronicaP
0

#62 Ja det fanns fika med både till ryttare och hästar de brukar ge sig av på sådana turer , nu har vi ju turen att bo närma stranden och den är ju lång och härlig så de kan vara iväg länge och det är bra träning.

#64 Ja visst är det en härlig bild

VeronicaP
0

Sådan här härlig strand har vi här hemma ..

Långa härliga sträckor att gallopera på :-)

Mille
0

Man kanske skulle rida ner till vår badstrand… den är ca 4 meter lång den

*Avundsjuk på  de som kan galoppera vid havskanten när de vill*

entill
0

Härliga bilder! Tycker också att vi skall sprida fler sådana bilder för att visa att att russen trivs bra med sina ryttare, som många anser för stora för russen.

Här en bild från i höstas. Visserligen är det även en gammal connemara med på bilden, men han passar in.

www.vikingponnycenter.se

VeronicaP
0

#67 Ja du hinner kanske starta och sen vände igen ;-) . Det är en fördel att bo på västkusten , man har ju det gratis om man säger så

#68 Precis , jättefin bild , med glada ryttare och hästar även Connemaran ;-)

UllisT
0

#63 vart bor du i vårat avlånga land?

Vi här på GIF kan säkert låna ut ngt russ för att du ska få prova och ändra uppfattning om våra härliga russ.

alskadeida
0

Hej.

Tycker ni att bilden ovan nr #68 att dem ser bra ut på sina hästa eller för stora?

Hur pass mycket väger ni som rider på dem och hur lång samt stor är ponnyn?

Jag är ca 166 cm.

Men vet ej vikt.

men över 70 kg.

Så tyvärr kan jag nog inte rida dem.

hade en korsningsponny förr som jag sålde eftersom jag fick så mkt skit för att jag var för lång.

Såg ut som en av ryttaren på bilden nr 68 med gröna byxor.

Det var annars en trevlig häst.

Men har även hört att exmoor ponnyn passar mig bättre.

Men skulle vara roligt med ett russ men svårt att hitta stora russ som klara av över 70 kg med lätthet i alla gångarter.

entill
1

Jag vet inte exakt vad ryttarna på bilden väger, (ingen av russryttarna väger nog över 70 kg) men jag kan lova att hästarna inte på något sätt är besvärade av att bära dem i alla gångarter. Det är inget hästarna tvingas till mot sin vilja, utan de är alltid med på noterna. Vi har inte för vana att "väga in" ryttarna innan de ger sig ut på tur. Betänk också att en ryttare med säkerhetsväst under jackan "ser" större ut än om man bara har tröja på sig.

www.vikingponnycenter.se

alskadeida
0

Mmm.

Men vet som sagt inte om dem orkar mig nu vilken man vill när man rider.

Så inget russ på ett tag försän man hör eller ser någon över 70 kg som rider russ utan problem =)

Blir nog kallblod för mig.

Tusen
0

Ni har väl sett bilderna på Malena och Montró? Båda barbacka och endast iklädd grimma stack de ut på en 4,5 km lång tur. Enbart vikthjälper och röst som styrmedel.Skrattande

Har du tappat tränset

Pernille-G
0

# 68 Också det en härlig bild med pigga och glada russ med sina större ryttare. Kan man inte ha med sådana bilder på olika hästevenemang för att få bort den efterhängsna felstämpeln att gotlandsruss är klena och inte klarar mera än 50 kg?

alskadeida
0

Men vi säger ett kraftig och välmusklat russ på över 130 cm.

Vad skulle den kunna bära i maxvikt då?

Vad tror ni?

nu talar vi om tränat russ.

Tusen
0

#75 Absolut! Vi ska minnsan vis dom!!!!Flört

#76 Skulle säkert gå men även ett övervuxet russ är inte så tokigt om du bara skulle ha den för att rida på hemma. I hoppning och dressyr (om något barn skulle vilja psova på det) klarar sig ofta övervuxna russ sig ganska bra ändå mot de maxade C-ponnysarna.

alskadeida
0

Jag vill ha en ponny som är mindre då jag inte vill och tycker om at rida större hästar pga upprepade olyckor.

Så vad tror ni skulle russ passa mig?

Russtoka
0

Ge inte upp alskadeida!

Du skriver själv att du är lite överviktig. Det har jag också varit - vägde 78 kg som mest - men då hade jag inte häst. Sen hände det saker i mitt liv och jag fick en annan motivation och det gick väldigt lätt att gå ner. Så mycket livskvalité det kom in som inte fanns förut när russen inte var med.

Nu har vi ju nästan fått dig på russens sida, snubbla inte på mållinjen. Heja!

Jag är också rädd för olyckor (jag har ett skadat knä) som är större risk för med stooora hästar - jag har haft Nordisar bl.a.

Sen får man mindre skit för hur det ut beroende på vilka man umgås med, Är du bland russ-, shetlands- och islandsfolk så skulle nog garanterat ingen säga något om längd eller vikt.

Du skriver att du har fått bebis - Grattis! - då har du dubbel motivation och glädje av ett russ i framtiden! Så mycket roligt ni kan ha tillsammans när h*n växer upp!

För glädje, det behöver du, det ser jag av din text.

alskadeida
0

Hon är idag 13 månader och vi letar häst först och främst till mig.

Men vet ännu inte vad vi ska ha, utan skall prova oss fram.

men blir ingen stor häst iaf.

VeronicaP
0

Ryttarna på mina russ är ju Amanda inte så himla lång eg  tror hon är runt 162 cm väger runt 50-55 kr kan jag tro.

Emilia är lite längre kanske 168 cm och hon väger väl runt 60-65  kg (tror jag  har ingen aning alls *S*)

[Grabbarna-A]
0

Vilka härliga bilder ni visar Glad.

alskadeia, fallhöjden från ett russ är lagom högt Flört. Och tänk vad mkt du kan göra med ett russ, dom är ju så allround. Man håller sig hyffsat bra i form oxå om man ibland är ute och tömkör och promenerar Glad. Här där jag bor så finns det massor av hästar och ryttare och dom flesta är såna som tycker att en b-ponny är till för barn under 10 år och bör ha max 40kg på ryggen. Vi är två vuxna i området som som rider våra ponnier. Den andra hon har en exmoor precis som jag. Nu efter alla dessa år så bryr sig dom flesta inte men så fort nån ny ser mig så händer det att man får en kommentar. Men det är inget att bry sig om, jag vågar iallafall ha kul med mina hästar det gör inte dom Tyst.

entill
0

Här finns lite bilder från uppvisningarna med Gotlandsruss, på ELMIA häst 2007: http://www.gotlandsruss.se/ShowELMIA.htm

Alla russryttarna skulle nog anses för stora, med det var jättefina uppvisningar och inget av russen verkade ansträngd.

www.vikingponnycenter.se

ElinLilja
0

Ursch aldrig att jag kommer att bli vuxen om russet ska klassas som en barn ponny! =)

Mitt underbara russ på 128 rider jag 2-3 ggr i veckan i alla gångarter är 169 lång och väger 59 kilo och är 21 år gammal, har aldrig fått några protester från henne utan hon har alltid örona spetsade framåt och trippar på. Jag tror att hon struntar fullt i att jag är enligt "regelboken" förgammal, lång och tung för henne hon älskar att jag ger henne en varierande träning och rida är lättare än att köra i detta snöiga och halkiga väder =)

Idag var vi ute i strax över en timme och knatade runt ute i skogen, galopprejsade så snön yrde på ett gärde, hoppade över ett litet dike och bara njöt i solen! Har ridit många olika raser men aldrig att jag skulle överge russen för någon annan ras.

Jag är lite lång några kilo för tung för att kunna rida rikigt riktigt hårda pass men jag kan lätt rida henne på det viset jag vill utan att skämmas!

Gotlandsruss den underbara rasen för alla

[Grabbarna-A]
0

#68 Vem är det brevid Dino på bilden?

entill
0

#85. Det är Ripadals Ramona med sig ägare Mickis Palm.

www.vikingponnycenter.se

palomia
0

#78 Det finns islänningar eller fjordingar som är mer lämpliga kanske… Dom är ju inte så stora heller, shettis däremot är alldeles för litet.

Jossa
0

#84 Ursäkta, men tycker du att du är för tung för ditt (som det verkar) tränade russ när du väger 59 kg? Så lång kan jag inte tänka mig att du ser ut på din häst om hon är 128 cm när du "bara" är 169 cm…
Jag håller inte riktigt med dig om att det ska vara något problem med ett litet hårdare pass med dig på ryggen om hon är så pass tränad som jag förstått det som.
Men jag kan ju ha fel. :)

alpros
0

#88 Vad grundar du detta på?

amandahandersson
0

#88, 59 kilo och 169 cm - många ryttare i den storleken tävlar monté!

Tusen
0

#90 Det är helt riktigt det du skriver men man måste också titta på hur hästen är byggd. Är den grovt byggd, som många russ är, så kan man t.o.m. se mindre ut på ett russ på 128cm än en C- eller D-ponny av smäckrare typ. Ett smäckrare russ av samma höjd kan kännas för litet. Det är väldigt olika hur de bär upp sig själva och ryttaren.

Kan nämna att dotterns pojkvän på 186cm red på ett litet russ på 121cm. Det kanske inte såg så vackert ut men nog orkade russet honom. (Nu är pojkvännen väldigt smal och lätt för sin läng men nog vägde han 65-66 kg alltid)

amandahandersson
0

#91, jag skrev ju ingenting om någon speciell typ av ponny, bara att det förekom ryttare i den storleken i monté.

StuteriQveiar
0

#89, 90 Vad jag vet menar Josefina att hon inte tycker att tjejen verkar för tung. Hon kan utan dåligt samvete fortsätta att träna sin ponny med den vikten och längden om hon har balansen. Det viktigaste är ju att ryttaren kan sitta balanserat och följsamt. En sådan ryttare stör inte hästen så mycket, och vikten blir inte lika kännbar. Om man däremot är obalanserad så kan man väga (eller vara kortare) och störa hästen och förorsaka ryggproblem mycket mer än en lite tyngre ryttare med balans och följsamhet.

alpros
0

#93 Aha, då fattar jag.

ErikaJ83
0

Jag tycker inte att de som är kritiska mot russen och oss som ÄLSKAR vår ponny ska vara i detta forum.

Jag är 26år, knappt 1.70 och väger 50kg.

Jag red russ förra sommaren!

Det gick jättebra! ! !

Även russen är olika individer och har olika kroppsformer, så vissa tål mer än andra.

Det hänger ju hur de tränas, man kan gärna varva ridningen med körningen.

Om det nu är så att "barnen" har växt ur russet så kan man tävla i dressyr, precition och maratonkörning.

DÄR FINNS DET INGEN VIKTGRÄNS, bara en minimiålder du man ska ha fyllt 12 för att få köra och 15år för att få grooma.

Dyblygiad
0

Jag tror inte att russ är mindre viktbärande än någon annan ponnyras i samma storlek. Däremot så kanske TS skulle fundera på hur en 13 åring som väger 65kg mår i sin kropp om denne inte är för lång för en B ponnyOskyldig

Min 14 åring som nu är för lång för sin maxade B ponny väger 40kg, jag som liten vuxen, 158 väger runt 60kg och jag har  ett BMI på 25= övervikt…….de russ jag ridit har inte haft några problem att bära mig. Visserligen brukar russ lägga sig ner för mig Tungan ute men det har snarare andra anledningar.

Det finns inga tråkiga ponnyraser, bara icke ponnymänniskor som inte förstår sig på ponnyers charm.

Själv funderar jag på att starta allsvenskan dressyr bland stor häst på vår ena c ponny, 133cm hög// welshuppfödare som älskar ponnier Cool

(på bilden väger jag nog mer ändå då jag är dräktig Förvånad, Celmah är 5 år och bär upp mig bra i en låg ungponnyform)

Tiiger
0

Lite sorgligt är det ju att den är så pass liten, fast samtidigt så är livet inte värt att leva om det inte fanns B-ponnyer!<3^^

Invisible
0

#0 Jag tycker att du har en väldigt tråkig uppfattning av russen. Självklart växer ju många ur sina russ, den är ju endast en B-ponny. Även om russet hade varit väldigt viktbärande, så hade man ju vuxit ur ponnyn till slut, vilket endå inte skulle se propotionellt ut.

Russtoka
0

Jag läser inlägg efter inlägg om vikter och längder hit och dit.

Jag tycker det är en massa människor som är tråkiga - det bara rida, rida, rida så fort det nämns något om häst - inte bara här i forumet, här i byn också.

Får jag föreslå en resa i min blogg? Den har många berättelser.

http://russtoka.medlemmar.ifokus.se/Blogs/

Där är ridningen mest en parantes när det händelsevis kommer några barn på besök, någon gång ibland rider jag själv.

Men vi har mest körning som aktivitet här. Och vi har kul!

Dyblygiad
0

Min 12 åriga dotter som lever för sin hopponny kommenterade häromdagen en av sina stallkompisar.

Kompisen(15år) hade sagt att hon inte fattade hur man kunde avla och ta föl, då fick man ju inte rida……

Min dotter svarade bara tillbaka att kompisen skulle vara tacksam att det finns riktiga hästmänniskor som älskade hästar mer än ridningen, annar så hade inte kompisens häst funnits idag.

Visst är ridningen en stor anledning till att vi har hästar, men i ponnyvärlden kan man göra så mkt mer! Körning, trav, utställningar osv

När jag tänker på allt roligt vi gör med våra ponnier så tycker jag synd om alla halvblodsmänniskor…..

Russtoka
0

#100 Bra sagt av din dotter!

[Tjiwi]
0

#101 Instämmer!

Jag har ju "alltid" haft russ, ända sedan jag var liten och skötte häst, Grane 253 i Valla. Jag har fått höra genom livet de som undrar "när jag ska bli vuxen" och skaffa ridhäst…..

Nej, russen är för mig det bästa som finns, skulle aldrig byta bort dom om än så mot den finaste ridhäst!

[Grabbarna-A]
0

#99 Oftast handlar trådfrågan om vikt/längd för att rida och då svarar man, men utan att tala om allt annat man oxå gör med sitt russ. Så visst kan man göra mer med sitt russ än att rida, det är ju en allroundponny Glad. Vi variera med de flesta grenar, tyvärr har vi inte haft chansen att prova på allt ännu, som tex skogskörning. När vi stod inakorderade i ett stall nära en skog så fick mitt förra russ ibland dra hem granar som vi la ute i hagen. P.s Dom har det underbart dina pållar Flört.

#102 Tyvärr en ständigt återkommande kommenterar från många håll… Tänker heller aldrig byta bort dom.

[Tjiwi]
0

#103 Javisst kan man ha otroligt roligt med dom. Jag har i stort sätt haft dom(främst GRUS) till det mesta. Jag körde ponnytrav från början med honom och några till, sedan när jag föll för åldern så har jag haft turen att hitta ryttare som tävlat honom i alla disipliner nästan….jag har ju inga egna barn men det har varit jättekul att vara ute på ridtävlingar med honom, även till Mystik och Wilda hade jag en duktig tjej som red dom och det var jättekul att åka på ridtävlingar parallellt med att jag tävlade dom i körning. Så tråkigt har man aldrig med de underbara russen……

Grus harvade även paddocken förr……skulle gärna prova att köra i skogen med russ oxå men har inte kommit dit ännu….får ta rygg på Ull någongång!!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.