Melodifestivalen 2009
Nej, håller inte med!x'D

JJAAAAA!! Mina favoriter kom 1:a och 2:a. HELT OTROLIGT!!

Ojj vad du var snabb =) Jag hade ingen speciell favorit i år men tycker det var trist att man kände igen melodin i refrängen på vinnarlåten så väl… Alla som sett Göra Kanal 2 vet vad jag menar =)
//Mickan
Gillar den inte alls.. jag gillar heller inte låten, Snälla snälla.. usch
Stackars Måns…Han var klar etta..Det här blir förmodligen ännu en skandal för Sverige..usch gillade inte alls låten som vann och inte sättet röstningen för folket är utförd..De kan skita i o ha juryns röstning med såna småpoäng när folkets röster ger sån stor skillnad..
Vad har melodifestivalandan tagit vägen???
Caroline af Ugglas var klart bäst.
En fantastiskt bra låt som ger mig vibbar av Janis Joplin.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Rätt låt?!! Jag kan bara konstatera för jag vet inte vilket år i ordningen att det här landet är på väg rakt åt pipsvängen! Och nu blir det precis som dom senaste åren, när finalen är och Sveriges bidrag ska visas så får jag gå på toa eller nått… I år var jag faktiskt hyffsat överens med juryn men det hjälpte ju inte och så har vi ju Mede som inte kan sluta med sina "roligheter" om homosexuella
Fast man måste ju säga att folket verkar gilla trakterna i min närhet, Ugglas kom ju 2a oxå…

Den duger väl om man säger så , bättre än Carolinas i allafall.
Men jag hade ju gärna sett Sarah Dawn finer Moskva , säger jag som eg inte gillar balader men denna var riktigt bra tycker jag .
Tyckte det var ett starkt startfält i år. Hade ingen speciell favorit, men ska bli spännande och se hur det går för Sverige kan ju inte bli sämre än förra året plac mässigt.

#8 Instämmer med dig och det har nog aldrig varit så jämnt bland låtarna som det var i år heller tror jag .
JAA! Abselut som Elisabeth i Madicken säger. Jag älskar opera. Det vackraste som finns!

#6 visst var hennes låt bra Bara man slapp se
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

#0. Håller med du!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#3 Håller med, den var sjukt lik!
Tycker i alla fall den var bätte än Ugglas låt. Hade den vunnit hade jag aldrig kollat på melodifestivalen igen! :P
Måste bara säga att den som vann och tvåan va helt klart sämst! anser jag!

#6 Jag tror Carolian blev Janis influenserad efter att hon har gjort skivan med Janis låtar ( var det förra året hon gjorde det eller förr förra ) Hon sjunger ju Janis Joplins låtar jäv…t bra om man säger så ;-) , men själv tycker jag att snälla snälla hade alldeles för dålig text den lilla som det var ;-)
Håller med #3! Göta Kanal 2 var det första som dök upp i skallen när refrängen komxD
# 16 Jo, hon är jättebra på att tolka Janis, och visst är de lite lika.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Gillade inte alls låten som vann :( tyckte att Sarah dawn Finer var klart bäst!

Jag tycker att vinnarlåten var riktigt bra faktiskt! Men jag vet inte om jag kan påstå att den passar bra i detta sammanhang … :P Annars tycker jag att Måns, grabbarna boys i E.M.D, Alcazar och H.E.A.T var bra, iaf dom jag kommer ihåg nu :P

måns kulle vinna:(
# 6 visst var hon
!!!

Melodifestivalen = fiasko!!! Låt Lasse Holm ta över så vi slipper å ens utsättas för såna bidrag som Ugglas, Ehrnman och Sofia… Gillade H.E.A.T å Måns men det gick ju inget vidare :(
Inte helt rätt låt… men heller den än carolin af ugglas! hejade framförallt på EMD & Måns, därefter Alcasar. Hoppades på EMD.
Tyckte däremot lite synd om Molly. Hon är så himla duktig, men tråkig låt. Kändes som om hon blev lite bortglömd…

Carolina har varit min favorit rakt igenom, höll tummarna så hårt för att hon skulle vinna… men 2:a är inte illa 
Hemma hos oss höll vi på de tre killarna i frack. Mest för dotterns skull. Jag tyckte också att det var flera bra låtar, som inte hade hört alla innan.
Men vinnarbidraget är ju maffigt.
Melodifestivalen, lika dåligt som vanligt sen ABBA var med! Skicka Lars-Kristers till Moskva, det är "dansband all the way, baby"! Då blir det i alla fall lite kul!

Har slutat kolla, man blir bara förbannad i alla fall och långdraget har det blivit, fast man kan ju välja att bara se finalen så kanske det blir uthärdligt åtminstone.
Kollade igenom på nätet lite snabbt och tyckte inte någon låt stack ut direkt. Snälla, snälla tyckte jag var rätt bra, men människan borde göra något åt sitt scenframträdande och ta av sig städrocken och gummistövlarna, man hör ju inte låten bara för att man irriterar sig på människan.

Har inte sett något av den alls - än. Eftersom här inte finns TV så…
Får se om jag kollar in dem på nätet. Har för länge sen tappat intresset för melodifestivaler.
#0 Ja , de var rätt bra vinnar låten..

Vinnar låten var kanske inte den bästa, men ärligt talat. Hur tror ni tex. det hade gått för Måns utomlands?
Måns låt har man redan hört förut. Agnes med. EMDs också.
Det är något annorlunda som behövs för att göra sig utomlands, och våran vinnarlåt är väll lite annorlunda, eller? Hur många kommer med opera till melodifestivalen?
Kollar aldrig på detta, inget för mig! Här var det Italiensk fotboll som gällde……..

Som slagernörd känner jag mig väldigt tveksam till vinnarlåten. Mina favoriter var Carolina af Ugglas och Alcazar.
Däremot kan säkert Malena få en ganska framskjuten placering i Eurovision, detta då hon knappast kommer ha någon konkurens i genren.
#16 Carolina af Ugglas har alltid varit väldigt influerad av Jannis Jopplin, det var därför hon gjorde skivan med svenska tolkningar av jopplins låtar, inte tvärtom……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har inte tittat på melodifestivalen på många år, har blivit tråkigt tycker jag. Jag gjorde nytta och var ute och körde häst istället i går 

Rätt låt vann, en klar favorit! Tittade däremot på film i går kväll i stället.
Rätt låt vann och rätt låt tvåa, tycker jag. Jag är sååå glad att inde den smilande, smöriga Måns vann.
Helt klart rätt etta och tvåa! Röstade på Caroline. Älskar den låten! Caroline är en underbar sångpedagog, precis som sin mor! Hon vet hur man ska sjunga och med sin underbara stil så blir det helt enkelt kanon! Är så trött på alla söta och populära artister som lever på "bra" låtar och sitt utseende, men sjunga, nej det kan de inte!
Om Malena kan slå i ESC återstår att se, men för en gångs skull kommer Sverige med något annat än ballad eller schlager! Kanon! Heja heja heja! :-D
jag hade inte direkt något favorit iår faktiskt, tyckte de flesta låtarna var bra. Men hade nog gärna sett Sarah som vinnare.
Vad besviken Måns blev när han fick så låga poäng av folket :O
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
Gillar Malenas låt men tycker också synd om Molly Sandén som har en så underbar röst. Låten var trist tyvärr men hoppas hon kommer igen något annat år. Där har Sverige nämligen nästa stora stjärna.
#28 Underbart uttryckt - gummistövlar och städrock -Ha, ha! Det var verkligen på pricken! Nä Måns, Alcazar och EMD var alla bättre tycker jag och mina döttrar. De flög i taket av ilska när resultatet kom! Jag tycker nog att operan med Göra Kanalstuket är lite spännade - men inte min favorit…

Haha kul att höra att det inte bara va ja som hörde Götakanal i den ;)
//Mickan

Har sett melodifestivalsfinalen på nätet nu. Vilket meningslöst skräp…
Jag som tyckte det var så bra och spännande med melodifestival förr. Har jag blivit gammal och mossig eller nåt?

#42 För mig är det precis tvärtom… Jag förundras över vad som hänt med mig.. Jag tycker det är superbra nu.. för 15 år sen föraktade jag eländet… Jag tror jag har blivit vuxen vid 38 år ålder…. Dessutom gillar jag rosa och har pärlor i öronen, vilket var totalt otänkbart under min punkperiod….. Så det kan bli??

Jag tycker att det var bra låtar i finalen. Min familj är inga slagernördar men vi tittar gärna på melodifestivalen och tycker det är underhållande.
Det jag inte gillar med melodifestivalen är allt röstande som vi tittare ska göra men det är ju inget tvång.

Jag höll stenhårt på Sarah Dawn Finer med Moving On, sjukt duktig sångerska! Jag tyckte även att Malena Ernmans låt var bra. :) Det hördes att Fredrik Kempe varit med och skrivit mm. Tänkte på hans remix av Vincero.
Jag tyckte inte rått låt vann men den är okej. Är ju en klassisk schlagernörd som vill höra vad dom sjunger och refrängen vet jag är på franska men jag kan inte franska och inte heller grekiska som var ett annat bidrag.
Tyckte att Alcazar skulle vinna eller Måns. Det var synd att folket inte gav Måns fler röster då han ju faktiskt ledde länge. (Men Hope And Glory var ju inget mot Cara Mia :)
Tyckte att röstningen var spännande när det var så jämt, man kunde ju inte förutse vinnaren.
Var på återträff med klassen från högstadiet så jag missade finalen men spelade in den och kollade igår. Lyckades faktiskt att inte få reda på vinnaren innan :)

Kul hur ett tv-program kan engagera hela svenska folket. Sällan har väl folk så mycket åsikter eller blir så upprörda som över Melodifestivalen
.
Tycker att programmet var mycket bra i år! Äntligen en otippad vinnare, och inte en på förhand klar som drar iväg med poäng… Spännande!

#42 Man blir väl äldre och klokare och uppskattar kvalitet…fniss. Tycker också att det är skräp.

Bestämde mig i år för att inte kolla på deltävlingarna utan bara finalen och det kändes som jag gjorde rätt. Nu hörde jag "de bästa" låtarna, även om jag inte gillade alla. Röstningen var spännande och jag tippade vinnarlåten när jag hörde den. Den var ju sist, men när hon sjöng den sa jag, den vinner. Kan vara första gången jag tippat rätt 

Jag gillade vinnar låten, kanske inte första gången men den växte. Hoppas bara att sverige kvalar in nu!
Usch! Gillar inte den låten alls! Inte heller Snälla, Snälla! :S Uscha! Måns skulle ha vunnit! Eller H.E.A.T, dom var grym! ;) :D
Problemet med E.M.D, Måns och Alcazar är att deras låtar bara skulle smälta in i mängden i Eurovision och jag tror knappast att det skulle gå bra där. Det krävs det lite extra för att sticka ut där - vilket vi faktistk har i vinnarlåten!
Tycker personligen att E.M.D och Måns låtar var tråkiga, precis som vilken dänga som rullar 24/7 på Rix FM nu förtiden… Alcazar var inne på samma linje men var snäppet bättre.