Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 10980 ggr
murkla
1/26/09, 4:11 PM

Föl aktivetet i stomage.?!

Ursäkta rubriken kom inte på nå bättre!

Stog o kände på hennes mage, men kände ingen föl aktivetet där. När börjar man känna de på ston o deras magar? Om hon ska föla i Maj tycker man att man borde känna något snart El? 

Hur e de dära???

En som undrar

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
SigneK
1/26/09, 4:46 PM
#1

Var inte orolig, jag har aldrig känt fölen sparka i magarna på mina ston och det har kommit föl ändå.

Lite konstigt: Den enda gången jag var övertygad om att jag sett fölet sparka var faktisk den enda gången det visade sig att mitt sto inte alls var dräktigt! Förvånad

Jag har hört någon säga att man ofta kan se fölet sparka om man tittar på magen efter att stoet har druckit vatten, men som sagt, jag har aldrig sett det………

PernillaJ
1/26/09, 5:37 PM
#2

Jag har samma erfarenhet som Signe.

crazycattiz
1/26/09, 5:47 PM
#3

Jösses, Solklar körde fullt rejs från mars (föddes i slutet av maj)

[Croneld]
1/26/09, 7:47 PM
#4

Ibland undrar man om det faktiskt finns något där inne.

MagganS-B
1/26/09, 7:48 PM
#5

Det är nog väldigt olika. På en del ston kan man känna att fölungen rör sig och att det buktar ut mycket mer på en sida. Ibland ser man bara en stor mage. För det mesta så känner eller ser man inget förrän på slutet.

murkla
1/27/09, 1:06 AM
#6

ok. då kan man andas ut … Tack…. Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
murkla
1/27/09, 11:09 AM
#7

Glömde säga. #2 intressant bild du hade lagt in!

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

MagganS-B
1/27/09, 4:03 PM
#8

Ja, bilden var jättebra, tack Pernilla!

Jossa
1/27/09, 4:07 PM
#9

Vårat föredetta travarsto gick dräktig med ett korsningsföl -04, har jag för mig. När Tara som stoet hette stod inne i boxen kunde man höra henne flämta till imellanåt. Såg man på hennes mage kunde det komma en hov rätt i jumsken på stackars mamma, sedan såg man en annan, eller samma hov på ett annat ställe av Taras mage. Jag förstår inte hur den fölungen fick plats, och att Tara ens stod ut! Det var verkligen så att magen hennes blev bulig av en massa fötter hit och dit…

Det var häftigt att se, har inte sett det igen. Vet inte om jag önskar det heller för stoets skull… Obestämd Såg ut att göra fruktansvärt ont i alla fall.

Cara-Mia
1/28/09, 1:41 PM
#10

När mina Ymp avkommor väntades så kände jag faktiskt alla tre. Det var jätte spännande! Kommer i håg att Cara Mia var väldigt aktiv när det inte var så långt kvar. Jag brukar ofta gå och känna på magarna men i år har jag inte kännt något. Börjar känna efter kanske 6 månader.

Ledin
1/28/09, 5:41 PM
#11

#9 haha ja du det känns det kan jag säga då mina barn har vart mycket aktiva i magen under gravd. :) fast det e ju rätt skönt o veta att dom lever o frodas i magen oxå. Jag själv har inte sett nån gån ett dräcktigt sto haft fosterrölerser Obestämd. Men sett att vissa haft det som du säger att dom flåsar o tycker det e lite jobbigt.

palomia
1/28/09, 8:57 PM
#12

På Mareld hoppar hela magen när hon kommit in och ätit kvällsmat, på Molleja ser det ut som små "vågor", Hilde syns det inte något på. Så jag har alla varianter. Det är iallafall hur fridfullt som helst att stå i stallet och höra hästarna mumsa hö och bara titta på magarna. Glad

hermitage
1/29/09, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

orras mage rör sig för fullt:)

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Annons:
murkla
1/30/09, 12:04 PM
#14

Funderra på hur de var när min kompis shettis fick föl i sommras. Har för mig att man kunder se lite rörelsen månaden innan fölning eller några veckor innaan i allafall!.. Ser inget på Murkla alls! Får väl fortsätta o känna på henne ända till Maj då!  :)

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

PernillaJ
1/30/09, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Teckningen i #2 och i det här inlägget är scannade ur ett trevligt litet häfte som heter "The Foal in the Womb", av A. W. Marrable.

Fidelia
1/31/09, 1:21 AM
#16

Som bäst aktivitet har "mina" magar haft runt 8e månaden och då oftast om stoet druckit kallt vatten eller blivit upprörd eller busig. Senare i dräktigheten ser man rörelser men inte lika mycket. Troligtvis för att utrymmet minskat. De ston jag har kvar hemma ska föla i maj. Så jag har börjat kolla magarna. Fiesta däremot ser man aldrig några fosterrörelser på. Hon ser heller aldrig riktigt dräktig ut. Trots flera föl.

Hagelberg
1/31/09, 10:31 AM
#17

De tre fölen jag tagit på Lill Nina e: Effekt har jag sett hoppa där inne. Hon ser inte ut att trivas när fölen lever rövare där inne och rycker till. Hon brukar även parkera sig med rumpan upp mot ett träd.

De andra två har jag inte sett några fosterrörelser på.

murkla
2/2/09, 8:26 PM
#18

#15 Intressant bild Tack Pernilla Cool

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Invisible
3/14/09, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här hemma sparkade det för fullt tills för lite mindra än en månad sedan. Jag kunde både se och känna tydliga sparkar, men nu har det avtagit, kanske pga brist av plats ?

Kan ju även lägga till att Ella väntas föla i början av maj! :)

murkla
3/14/09, 4:15 PM
#20

#19 vad kul.. att kunna se de o känna..

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
Invisible
3/14/09, 7:56 PM
#21

#20 Ja, det är superkul. Men jag vill hellre ha en RIKTIG liten fölis att kunna känna och peta på!  Flört hahah..

Upp till toppen
Annons: