Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1558 ggr
StuteriQveiar
0

Annorlunda hagaktiviteter!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag höll på att skratta ihjäl mig då jag tittade ut igår i hagen och såg vad Östman hade för sig! Han har då hållit på en stund (en halvtimme) har jag hört, och jag tänkte att han var törstig, men det visade sig att han var leksugen! Vi filmade dock ingen längre stund, men han fortsatte med denna lek i ytterligare en timme…

Skrattande

Stallmima
0

Ha ha vilken buse, vårat sto brukar sabba för de andra i hagen när man fyller på vatten. Först så dricker hon sen välter hon ut vattenhon och går därifrån säkert leende  Skrattande Sicka busfrön till hästar

TorpetsAxa
0

Men gud va söt! =)

C-Ainerud
0

#0 vad gulligt, han verkar ha jätte kul! och ni också :o) Visst är det härligt att kunna titta på sina älsklingar genom fönstret, bättre än TV!!

Russtoka
0

Ha ha ha !!! Han är för underbar!

Du ska veta att när Östman var här försökte han till och med köra med borrmaskinen! Han var in i garaget och ville hjälpa Lennart fixa med grejor. Han klev upp i tippvagnen som stod nerfälld och klev lugnt omkring i plastbaljan nyfiken som få. Lennart har haft hjärtligt roligt åt honom.

Jag har sett samma tendenser hos Hauk. Ska testa om han gör så med en balja också. Jag kom på Hauk igår med att plocka ner plastkrubban från trästaketet och köra och banka på den. En gång fick han fatt i en pressenning som låg utanför hagen. När han fick in den till sig bet och slet och stampade han på den så det blev en massa hål. Hösilagebalsplasten är också en favvoleksak om han får fatt i en bit. "Happy-horse"-bollen däremot är intresset ganska svalt för…

[baffinbay]
0

Hhahahah :D:D Vilken SKÖNING :D

CarinaA
0

hehe

MagganS-B
0

Man kan fylla en kraftig plastäck med hö eller halm och knyta till, det är jättefin leksak åt hästar…..

Tittut
0

Har han ingen lekkamrat?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ragnhild49
0

Jag ser inget annat än en ensam unghingst i en väldigt liten hage…. som sagt han behöver en kompis!

Jossa
0

Nej, han har ingen lekkamrat. Det är för att han är skodd med brådd då han tränas, dessutom har han gått för länge utan några kompisar. Det får bli längre fram när vi kan ta av honom skorna så han inte råkar skada någon om han slår med benen.

Så liten hage är det faktiskt inte egentligen, ser bra mycket mindre ut på videon.

murkla
0

Ja, de var skoj att se. Gott skratt….

MagganS-B
0

Jag håller med Jossa….när han är broddad så kan han inte gå med nån, det kan bli ruskiga skador av brodden…..Han har ju kompis i hagen bredvid, så han är ju inte ensam ändå!

Mixie
0

Han ser ju ut att ha roligt =))

//Mickan

PernillaJ
0

Är det bara jag som ser en understimulerad unghingst som ägnar sig åt ett stressbeteende?

[Tjiwi]
0

#14 Det var faktiskt min första tanke med men jag tänkte att skriver jag det så får jag nog på näsan…….

MartinaFrick
0

#1 En sån har jag också! Inte jätteschjysst tycker jag personligen, men men, alla individer har sina små saditiska tankar..!

Hagelberg
0

#14 Nej, det är inte bara du som ser det.

StuteriQveiar
0

Tja! Nog för att han tycker att det är jättetrist att gå ensam och i en mindre hage, men då det är väldigt svårt att få ner långa stolpar i marken för tillfället, och han inte kan gå ihop med andra så får man väl ta på sig kritiken från andra som har helt andra möjligheter och väljer att kritisera…

Man kan se väldigt mycket som andra gör fel om man vill, men ibland kan man försöka att inte leta efter felen…

Vi är som sagt var medvetna om att han går i en något liten hage (liksom många andra hästar som tränas). Nu är det som det är, och jag lade inte ut videon för att få negativ kritik, men, som sagt var, det är bra att andra har andra möjligheter. Det främjar den goda andan…

Russtoka
0

#14 Stressbeteende?

Östman är en väldigt social och aktiv kille som hittar på grejor själv. Om läget är så att han inte kan gå med andra p.g.a. brodd. Hur hade NI gjort för att stimulera honom då?

crazycattiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om hästar inte skulle kunna gå med varandra eller släppas ihop med brodd, så skulle alla norrlandshästar alltså gå ensamma hela vintern?

StuteriQveiar
0

Hagen är förresten ungefär 15x30 m, vilket inte framgår av vinkeln det är filmat från. Förrutom hagen körs han c:a 1 timme per dag.

Tack Maggan och Solveig för att ni förstår.

StuteriQveiar
0

#20 Nu är det ju också så att har man inom familjen förlorat en häst med söndertrasat bakknä utav brodd så gör man nog inte om samma misstag igen skulle jag tro!

Det är inte så himla roligt att behöva döma ut en häst med krossat knä… Jag vet…! Om andra vill riskera sina hästar får dem göra det!

alpros
0

Vad är detta för konstig debatt på vårat annars så sansade fokus. En frisk unghingst leker med sin vattenho och det ser himla roligt ut. Tack för titten och ett gott skratt!

Russtoka
0

Var går gränsen mellan leklust och stressbeteende?

Om jag ser mina unghästar hålla på och leka på ett konstigt sätt, fast de verkligen har allt man kan önska sig i en hästhage. Blir det samma sak då?

MagganS-B
0

Då menar ni att Mack Lobell var stressad när han sparkade fotboll med en hink i sin hage…..Det hände faktiskt när vi var där (Blädingeås) för många år sen!Ursäkta men jag har sett både stressade hästar och hästar som långleds och ingen har betett sig som lille Östman! Sluta klanka på Anna, på det stället finns inga stressade hästar!

StuteriQveiar
0

Tänk… Om man inte kan få klaga så vill man inte prata alls… Obestämd

Nu var jag elak, men det känns lite trist faktiskt. Tack för att det finns lite människor i alla fall som kan ge lite glada kommentarer i alla fall! Flört

ragnhild49
0

Då menar ni att Mack Lobell var stressad när han sparkade fotboll med en hink i sin hage…..Det hände faktiskt när vi var där (Blädingeås)

Förmodligen, eller hade frukansvärt tråkigt. Det är inte ett normalt beteende för hästar att spela fotboll…..

Jag klankar inte på någon, jag skrev bara vad jag tycker att jag ser, och jag såg inget lustigt i hans "annorlunda hagaktivitet".

Dessutom så tycker jag att, lägger man ut en film så måste man kunna räkna med blandade reaktioner. Alla KAN inte tycka lika. Vill man bara ha medhåll, så varför publicera filmen alls?

StuteriQveiar
0

Ett till kort på vår "stressade" hingst. Samma hage, och samma hagkompis (i hagen bredvid).

StuteriQveiar
0

Och ytterligare en bild.

MagganS-B
0

# 27 Jag tror i alla fall inte att man förväntar sig att få negativ respons på en sån film som man lägger in…..om det inte är nåt alldeles extra galet. Mitt gamla russ Leilu 3489 lekte med sitt kraftfodermått från det hon var föl, hon var i Skåne i 1,5 år, utlånad, det första hon högg tag i när hon kom hem i stallet och fick se det, jo det var "hennes" kraftfodermått, en avskuren plastdunk. Hon var verkligen inte stressad…."Macken" var heller inte stressad!

entill
0

Inte behöver väl hästen vara stressad för att den hittar leksaker att leka med. Jag kan inte avgöra om den här hästen är stressad, men jag vet att unghästar kan roa sig med att släpa runt saker även tillsammans med kompisar. Minns ett gäng unghingstar som kom springande fyra i bredd bärande på samma pinne, det såg verkligen roligt ut.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Russtoka
0

#31 Ja, bär pinnar har vi sett att de gör här också. Det har huggits ner en hel del asp och sälg så det är populär sysselsättning att gnaga på pinnar och även leka med dem.

Tittut
0

# 32 Det gjorde Karens när jag hade honom. Han släpade med en hängande vid sidan. Tyvärr glömde han bort att han var bakrädd, och blev döskraj när pinnen jagade honom. Det tog en stund innan han kom på att den slutade jaga om han släppte taget med tänderna….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

[Croneld]
0

Titta på den här!  Kanske kan han bli hund när han blir stor?

Jag kan inte avgöra om någon häst är stressad på en kort film. Man måste nog se till helheten för att kunna avgöra det. Han ser ju lugn och avslappnad ut på de andra bilderna.

RC71
0

Men jösses så söt! : )

Här bärs det också på pinnar mellan varven och ett av mina stoföl älskar att köra runt med en IKEA-kasse ungefär som hästen på filmen. Hon har tre jämngamla kompisar i hagen, så i hennes fall är jag övertygad om att det bara är vanligt bus! : )

[Tjiwi]
0

Alla har rätt att göra som de vill med sina hästar, även du Anna. Det jag inte förstår är att ni skriver att "han kan inte gå med andra hästar för han är skodd med skor med brodd", om det är enda anledningen till att han inte kan vara med någon kompis så förstår då inte jag i alla fall att ni inte väljer att sko med skor där ni kan ta ur brodden då ni inte kör, vore en enkel lösning om ni vill att han ska gå med kompisar.

Sedan har vi inte klagat på Anna, vi är fyra stycken som tycker att det ser ut som hästen har tråkigt, ensam i en hage.

alpros
0

#36 Man har de fakto anklagat hästägaren för att hålla hästen på ett sådant sätt att han skulle ha utvecklat ett stressbetéende och att han är understimulerad. Det tycker åtminstone jag, är en mycket grov anklagelse, som helt uppenbart är svagt underbyggd, efter att ha sett en filmsnutt på en hingst som leker med en vattenho.

Jag vet i alla fall att jag hade blivit mycket ledsen om jag hade blivit anklagad på detta sätt.

Jag undrar hur många som gärna hade delat med sig av bilder och film, som väljer att avstå efter detta, för att man är rädd att någon ska ha åsikter om stängsel, utrustning, om hästen ser oborstad ut, eller vad som helst. Och det är mycket synd.

[Tjiwi]
0

#37???? Nu tycker jag att du "hoppar" på oss som inte tycker som ni andra!

Det är väl ingen av oss som anklagat Anna för något…?? Vi tycker att det ser ut som han är understimulerad, drar man omkring på en vatten ho i 1 1/2 timme så känns det för mig som den har tråkigt i sin hage och försöker hitta på något att göra?

Detta är faktiskt ett diskussionsforum och då får man räkna med att åsikterna är olika, tål man inte det får man låta bli att skriva! Tycker att det funnits många fler debatter som varit betydligt hårdare här inne än detta att vi är fyra(?) st som inte tycker som ni, att det är "kul" med att se en häst dra runt på en ho en lång stund!

Jossa
0

Är Östman understimulerad när han får arbeta psykiskt eller fysiskt en timme varje dag? Jag vet inte om ni sett bilderna som jag lagt ut på honom. Gör inte vi saker med honom då? Jag tycker att ni måste se hästen innan ni säger att han ser stressad ut! Han borde inte ha det hull han faktiskt har om han varit stressad. Han är fet, även om det inte ser så ut. Han är bara uppdragen, för att jag KÖR honom, han ska tävla i ponnytrav iår. Han har en till häst bredvid sig, två unghingstar i en hage fem meter bort som han kan se hela tiden, ibland kan han även se stona när de är nedanför Peymans hage (hingsten i hagen bredvid). Han är aldrig ensam.

Vi räknade med åsikter, men kanske inte att man skulle haka upp sig på att han är understimulerad, när han absolut inte är det.

Jag känner mig förolämpad när folk säger så, jag lägger ned så j*vla mycket jobb med honom. Och som jag skrev förut: Det finns bilder att se! Det har bara inte kommit nya bilder för att mina polare som är fotograf inte kunnat tagit några på grund av att skolan tar upp lite tid.

Och anledningen till att han inte får gå med någon annan har att göra med att han inte gått ihop med någon annan häst på över ett halvår innan vi fick hem honom. När vi fick hem honom skulle han och Peyman utmana varandra, men vadå? Det är faktiskt två hingstar, varav Östman utvecklade sin hingstighet när han var borta. Därför vågar vi inte släppa ihop honom med småpojkarna, han kan råka skada dem på grund av brodden och skorna.
Vi vill inte betala onödiga räkningar till veterinär när vi kan slippa…

Ni får faktiskt ursäkta, men om någon fortsätter och säger att Östman är understimulerad efter vad jag skrivit nu, lås då tråden. För jag klarar inte av det psykiskt.

[Tjiwi]
0

I inlägg nr 10 säger du att han inte har en kompis för han har brodd på sig! Det jag tycte då är att det är lätt avhjälpt genom att ta av brodden!

Sedan tycker jag faktiskt det är VÄL stara reaktioner…det är inga grova anklagelser, vi alla måste få tycka olika! Jag tror i alla fall att han inte skulle gjort samma sak med en vattenho om han haft en kompis att leka med på större yta, understimulerad eller ej…..

Har sagt mitt nu i detta inlägg!

Jossa
0

Nej, det var för att jag skrivit det förut, att han inte gått ihop med någon och vi då inte vågade släppa ihop honom med någon annan. Samt att han hade skor med brodd. Men det var i en annan tråd, inte i denna som jag skrev så. Nu nämde jag bara skorna.
Dessutom går det inte att släppa ut honom utan broddarna i hagen, då har vi en skadad häst av den anledningen att det är glashalt.

Alla får ha egna åsikter, jag säger inget om det. Men jag måste också få försvara mig och min familj.

Som mamma skrev förut, vi kan inte få ned någon stolp i marken, då får han tyvärr gå i den hage han har tillgång till. Det är den hagen eller ingen, vad ska vi göra? Hästen måste få komma ut på dagarna.
Sedan har faktiskt vi pratat om att han ska få en stor hage, men som sagt. Det är lite svårt att göra något åt saken just nu. Och det är egentligen inget jag behöver skriva för alla här, men nu vet ni det.

Sedan har vi stona i en egen hage. Conelia brukade ta hinkarna och bära iväg med dem, kasta lite då och då. Då är dem faktiskt 6 stycken i den hagen, kompisar allihopa. Så jag kan inte direkt säga om Östman gjort så eller inte med en polare i hagen.
Inte heller leker han på det viset nu eller har gjort under hela dagen eller någon dag före. Han har stått och ätit mat hela tiden och sovit under ett träd när jag inte pysslat med honom.

karisma
0

Jag låser tråden då Jossan bad om det i inlägg 39

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer