Visa hingst
Har en liten fråga ang. att visa hingst. MÅSTE jag visa hingsten på föruttagning eller kan jag anmäla till den centrala avelsvärderingen direkt?
Om du har tänkt att vara med på den centrala avelsvärderingen i Tranås, måste hingsten visas på föruttagning. Däremot kan du anmäla direkt om hingsten blivit rekommenderad året innan.
Det krävs inte föruttagning till Gotland, Boden eller Wången.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Sigurd som blev rekommenderad förra året måste också visas på föruttagningen eller?
# 2 Inte såsom jag tolkar reglementet, men jag vet att det diskuterats förr. Jag skall kolla med SH.
Jag har för säkerhets skull kollat med avelsvärderingsnämnden, och Sigurd får visas utan att visas på ny föruttagning.
Hingstar som rekommenderas året innan, får visas utan ny föruttagning.

Det står även i propositionen:
Befriad från föruttagning (regional uttagning) är: /---/
• hingst som rekommenderats, tidigast under föregående kalenderår, till central avelsvärdering
# 5 Jag vet, men ville dubbelkolla, då det var diskussioner om att det enbart skulle gälla hingstar som inte deltagit vid den centrala avelsvärderingen.
Reglementen kan tolkas på olika vis, därav ville jag vara på den säkra sidan, så jag inte tolkade det på annat sätt än AVN.
Så de har i realiteten två ggr på sig att bli godkända? Jag hade nog också tolkat det som att blir han inte godkänd första året så har han försatt sin chans.
# 7 Det stämmer. Men det gäller alltså bara hingstar som rekommenderats, inte dem som är anmälda till central avelvärdering utan att vara rekommenderade.