Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1297 ggr
Polenta
0

Vad tycker ni ..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.. angående "oönskade" ungar som springer runt i stallet?

Jag fick besök i stallet av en unge som bodde i närheten av stallet, hon ställde en massa frågor om mig och Polenta, om jag hade en ponny .. om de var roligt osv. Jag svarade på dom och tänkte att det gjorde väl inget, men grejen var de att hon fortsatte svansa runt efter mig i stallet, hon var i vägen hela tiden och stod för de mesta bara tittade på vad jag gjorde.

När jag skulle hämta Polenta i hagen, tog jag grimskaftet och gick mot hagen .. ungen kutar före mig TILL Polentas hage FÖRE mig, då sa jag "men halå där .. har du brådis lr?" hon ba "nej" .. så gick hon bredvid mig, jag får känslan av att hon har varit där förut och spanat, när ingen har varit där för jag har aldrig sett henne förut. Hon visste i vilken hage Polenta går i, hon sa även att Polenta hade blivit rädd förut när en skoter hade kört förbi .. Polenta är inte skoterrädd, hon är van. Har hon varit i hagen och jagat upp hästarna?

Jag sa till henne att stanna utanför hagen när jag hämtade henne .. vilket hon även gjorde. Jag körde även Polenta idag, ca 1 timme var jag borta .. knappt. När jag kom tillbaka såg jag henne i hingstens hage!! Men han var inne såg jag ..

Kom tillbaka senare på kvällen och hon var inte kvar då, hon drog när jag åkte därifrån. Men jag känner mig inte så säker på att hon håller sig borta när det inte är någon i stallet. Jag är rätt säker på att ingen av oss som har häst i stallet vill ha henne springandes där. Det är trots allt starthästar som finns i stallet .. vi har även en hingst i stallet med som är jordens snällaste, men han kan ju ändra sig.

Ungen i sig har knappt någon erfarenhet av hästar heller, hon hade ridit ca 2-3 gånger på en kusins häst. Helt ärligt så vill inte jag ha henne springandes där, det är absolut inget fel på att hon vill lära sig mer om hästar och skaffa sig ett intresse, en hobby! Men jag vill inte ha henne just precis hos oss ..

Vad säger man till en liten tjej som vill ha en liten skötponny?

sus-sharon
0

hon måste väl ha föräldrar i närheten?

det kanske är svårt att förklara för ungen att det inte är så lämpligt att hon springer runt som en "vilde" i stall och bland hästar (ffa själv!!), men föräldrarna måste väl ändå värna om sin dotters hälsa? för det är ju i slutänden det det handlar om.

att höra folk ursäkta sig med att "min hund/häst/katt/anka/whatever är så snäll, så det är ingen fara" tycker inte jag är okej. det är fortfarande djur, i fallet med hästar är det dessutom flyktdjur och man vet aldrig när något händer…

alltså; nej, jag skulle inte tillåta främmande ungar i stallet. jag skulle inte ens tillåta min systers unge att vara i stallet utan någon av föräldrarna närvarande (hästen = mitt ansvar, ungen = deras). därmed basta. (som det så fint heterTungan ute)

medarbetare på djurskydd.ifokus

MagganS-B
0

Det är ok om ett barn/ungdom kommer direkt och frågar om det finns nån möjlighet att dom får hjälpa till eller lära sig, men såna som smyger i stallet och är i hagarna olovandes, det är inte bra! Du får försöka prata med henne…..

Hovgarden
0

Håller med om att det är okej sålänge de frågar o bland får man ju helt enkelt kansek tom erbjuda sig för endel tror att det kostar pengar och att de kanske ska få ett nej. Minns själv när jag var barn (kommer ju från stan) och man var vid travbanan, visst vi frågade om vi fick hjälpa till att borsta o det fick vi osåhjälpte vi till lite.men alla är vi ju olika även barn…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

PernillaJ
0

Vill du och de andra hästägarna i stallet inte ha henne där, säg ifrån - eventuellt även till föräldrarna.

Annars, och om det är OK med stallägaren och de andra hästägarna: sätt henne i arbete! Men kolla först att det är OK med hennes föräldrar. Jag har en god vän som alltid kräver skriftligt medgivande från förälder/föräldrar innan omyndiga personer får vistas i stallet.

Du har kanske en chans att värva en russentusiast. Skicka henne till bibblan med en läslista (t ex Vitnos, Lojsta hed - russens rike, hästfackböcker) eller låna henne dina Gotlandsrusset-tidningar.

palomia
0

Som sagt det är inte lätt att vilja men kanske inte våga fråga. Alla har vi varit små utan erfarenhet. Sätt gränser och prata med föräldrarna och tjejen vad som gäller i erat stall, för oavsett om hon kan bli en potentiell hästskötare så måste man ha regler för vad som är tillåtet i ett stall. Själv har jag saknat stalltjejer där jag bott och hade tyckt det var kul om någon skulle vilja pyssla lite i stallet och med hästarna. Det förutsätter iof att det är en genuin djurmänniska och inte en som gör som h-n vill trots tillrättavisningar.

entill
0

Stackars unge, hur gammal är hon? Låter på beskrivningen som en "äkta" hästtjej. Hon kanske inte har några hästintresserade vuxna omkring sig, men vill gärna syssla med hästar. Om inte du själv kan eller vill ta hand om henne kanske någon annan i stallet kan förbarma sig, och lära upp henne. Var rädd om alla små presumtiva hästtjejer!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Polenta
0

Jag svarar till er alla här då ni har svarat ungefär lika dom flesta av er :)

Jag tycker själv lite synd om henne med, då jag förstår henne precis! Mina föräldrar var inte hästintresserade när jag fick upp intresset för hästar, jag läste hur mkt tidningar och böcker som helst, men dom förstod inte att jag ville hålla på med hästar - lr dom förstod säkert, men dels så sa inte jag nånting  osv. Till slut fick jag iaf börja på ridskola och följde med kompisar till deras ponnyer (gotlands russ ;).

Men, som jag sagt tidigare, så har jag fått känslan av att hon varit där förr, iom att hon verkade ha sådan koll liksom - grejen som att hon sprang före mig till Polentas hage! Då måste hon ha lite koll iaf. Men hon vågade ju ställa en massa andra frågor om mig och Polenta, varför vågar hon då inte fråga om hon får vara med mig i stallet och hjälpa till lite?

Hon nämnde att hennes kusin hade en ponny som hon fick rida på, i början fick jag känslan av att det var som hennes egna ponny nästan, men sedan kröp de ju fram att hon bara hade ridit 2 gånger i hela sitt liv.

Jag skulle ju kunna låta henne vara där när jag är där, och låta henne hjälpa till oh så, men jag känner mig osäker på om jag verkligen vill det. Får sätta upp diverse regler osv som ni sa :)

Det är lite lustigt det här, då den här tjejen är kusin med en tjej som var min fadder när jag gick i lågstadiet. Och den här lilla tjejens mormor och morfar bodde i närheten av vårat stall, så det var där hon hade varit. Mamma har ganska stor koll på alla öbor då hon har bott här i hela sitt liv, och hon har sina aningar om vem som kan vara hennes föräldrar, men vi vet inte riktigt.

hannibal-roll
0

Eftersom jag bor nära en mindre byhåla på landet har jag haft en del små tjejer som varit intresserade av ponnyerna. Tyvärr har ingen av dem blivit intresserade när verkligheten inte riktigt stämmer överens med deras fantasier om hästar och hästliv. Några värstingar har jag dock träffat på som olovandes varit i hage och tom stall (vårt stall ligger en bit bakom boningshuset, ungarna gick över åkrarna och in från baksidan). Bland annat en flock små tjejer som en hel sommar smög runt i stall och hagar, när jag en kväll sprang på dem sa jag till på skarpen att det inte är ok att mata ponnyerna och absolut inte vara i hagen. Det fanns ofta spår i hagen av saker ungarna matat hästarna med som dom inte ätit, diverse kakor och fikabröd tex. Efter det fick jag ett surt samtal från en förälder som tyckte att jag skulle låta ungarna hållas och att jag kunde erbjuda dom att rida (för dom hade minnsan sett att jag aldrig red, bara körde), då blev jag sur på riktigt. Har även råkat ut för sommargäster som tycker att hästar på landet är allmänn egendom som man får mata och rida på.

Självklart är det trevligt att människor uppmärksammar hästarna och kommer in till mig och frågar om dom får klappa osv. Dom allra flesta lyssnar på uppmaningen att bara mata ponnyerna med någon handfull gräs från dikeskanten och att det är förbjudet att gå in i hagen. Jag har haft små stallhjälpredor och skulle gärna ha en igen, men barn nuförtiden har väl så mycket annat att välja på så stalljobb ligger väl inte så bra till kan jag tänka Glad Jag var väl själv en "stall-smygare" som liten men det var på traktens ridskola där jag red en gång i veckan och var "ivägen" för personalen resten av tiden.

Polenta
0

#8 Men herregud! Det lät ju helt fruktansvärt, att du sedan fick skäll av föräldrarna med :S Det var de värsta!

Jag såg inte till den här ungen i stallet idag, men nästa gång jag ser henne ska jag prata med henne iaf, så jag får ut ngn rätsida på de här.

Ledin
0

Jag har egna barn o deras vänner är ridskolebarn det vill säga de kan ALLT o mycket mer :O. Och eftersom ena är inte barnsäker så han jag sakt till om vad du än gör gå inte till honom för då biter han dig, kan sparka osv osv. Detta har småbarn lyssnat på bra o vart inga problem alls. Men sonen vän skulle itne lyssna på mig utna hon var så van hon med tjuriga hästar så han var väl en sån, så gick hon fram o han nöp till henne itne hårt utan mer i jackan som tur var. Jag sa: ska du vara här i stallet är det du som lär dig att du gör igent med honom du står inte vid hans box utan du är med Kiwi som nu är guda snäll dam. Så fick det bli :) Nu är jag rätt van vid frågvisa barn o lite klonkare frågor med ;) men som jag säger till dom är man i stallet måste man lära sig vanligt hästvett med. Och ingen får vara i stallet utan att jag är med ingen går i hagen heller förden delen det är för att grannen har koll på att ingen okänd person ska traska om kring i hagen. Jag vet inte hur jag var när jag var liten tjej o skötte om privatponnys o fjordsto men frågvis viss men jag var lugn o skötte mig, slarva aldrig o var pedant redan då. Det saknar jag lite medbarnen idag det slarvas för mycket med allt… Ofta ser jag de som har egen ponny är ute o slarvrider o galoperar o hoppar o vänder igen samma tur flera gg.

Polenta
0

#10 Det där med slarv känner jag igen .. jag vet av en unge som är sådan, jättesynd att det ska vara så.

hermitage
0

har okså problem med folk.vi hyr en hage av en och hela tiden går folk in där med sina hundar fast vi har stängt och knytit grinden .det är stort galler staket runt för hagen är brevid en fotbolls plan,men dom går in där endå, dom har tillomed begravt en hund där upptäkte vi idag då det låg skelett efter en hund där.jag blir galen så idag satte jag upp hänglås.

jag tycker du ska säga till ungen.

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Polenta
0

#12 VA!? :O Begravt en hund? :S Det låter ju helt sjukt, ser dom inte att det är en hage lr? Ja jag hade tänkt prata med henne.

alpros
0

Ta det försiktigt med barnet, tycker jag. Men du måste själv känna efter om du VILL ha barnet på besök hos dig. Det innebär ju i så fall ett ansvar från din sida. Men förutom den glädje som din kontakt med barnet kan ge dig, kan du också få stor nytta av henne, när hon är "upplärd och klar". Det kryllar inte av hästtokiga barn i mina hemtrakter. Jag har faktiskt tänkt att det skulle vara kul om det dök upp en tjej eller kille från grannskapet och stod och pratade med hästarna och visade intresse att vara med och hjälpa till. Hur som helst får du nog tänka allt eller inget. Antingen "släpper du in" barnet, eller så avvisar du henne på något sätt (jag vet inte hur…). För det värsta man kan göra med kontaktsökande ungar är att först bjuda in och sedan avvisa dem.

Polenta
0

#14 Det är just de jag inte vet hur jag vill göra. Som jag känner nu så klarar jag allting bra med Polenta, kännr inte att jag vill ha någon hjälp med henne. Behöver jag någon form av hjälp, brukar jag höra med en kompis som kan rida henne. Jag vågar verkligen inte slänga upp den här ungen på Polenta, och jag vågar inte låta henne köra, jag har inte ens plats i vagnen för de då jag har en speedcart. Jag ska prata med henne så fort jag får chansen och så fort jag ser henne igen.