Andra intressen?
Allt är ju inte bara hästar, eller?
Vad gör ni när ni inte grejar med russen, direkt eller indirekt?
Jag är handarbetsnörd, i vågor är nog bäst att tillägga.. Gillar att arbeta med ull, väver också ibland, alltför sällan…, stickar, osv.
Är också road att åka veteranbil under sommarhalvåret. Spånar nu tillsammans med familjen, om ett veteranbilsrally som vi skall ha i maj.
Sambon har en DKW från -39 med 18 hästkrafter, annars är det mest pappas SAAB 96, 2-taktare som vi har kört.
Vad gör ni?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Gillar amerikanska bilar (V8)….Har en GMC Van som dessvärre inte är besiktigad!
Läser allt jag kommer över, alla slags böcker!
Trädgårdsfreak, planterar massor huller om buller…..brukar bli ganska fint till slut!
Gillar vikingar, har tillverkat massor av dryckeshorn till hugade vikingar förr innan BSE…..
+ allt annat!

Jag har inte tid, ork eller för den delen råd med andra intressen. Lite ledsamt egentligen. Men det är jobbet som tar musten ur mig. Barnen håller en trots allt igång och det vet vem som helst att barnen tar mycket tid (därmed inte sagt att det är något negativt). Och sedan är det hästarna som tar sin tid. Urskönt att komma ut till dem och "vila" huvudet. Och sedan är det kompisars liv och leverne som kräver mycket engagemang, utöver mitt eget liv.
Men, jag drömmer om att en dag ha möjlighet att ta upp mitt intresse för smide (har gått en utbildning en gång i tiden), att gå på bio och konserter ofta, att ha en riktig köksträdgård och vara självförsörjande på grönsaker, ha ett par fjällkor, att lära mig att mecka med bilar, att bli duktig på att köra motorsåg och att engagera mig i ett givande föreningsliv. Det där lilla extra i vardagen liksom.

Mina andra intressen är hundar och läser mycket just nu är det juridik och deckare Handarbete har jag nästan slutat med och USA bilar kan jag inte ha eter skilsmässan då jag inte lärt mig meka saknar min LILA GMC Sprint som jag hade i 14- år Men med djuren i huset så saknas det bara tid
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Hundar och Böcker!
Tyvärr saknas tom tiden att läsa, så jag har gått över till att lyssna på böcker. Det kan jag göra tom när jag mockar, städar och allt annat. Gillar kriminalare. På kvällen då jag kommer in från alla göromål ute så brukar jag se på vetenskapliga program på tv. Gillar att lösa korsord också, så det gör jag innan jag somnar på kvällen.
Jösses, så präktigt det verkar…hmmm. Låter som värsta torrbollen
Det mesta som jag sysslar med är hästrelaterat…….textar boxskyltar, stallskyltar mm, syr i läder, löser korsord-bra för hjärnan-, tidvis läser jag mycket men den gnistan har inte innfunnit sig på länge tyvärr så det ligger massor av olästa böcker i bokhyllan nu…….
Musik är klart mitt största intresse, även större än hästintresset. Sjunger professionelt minst 2-3 gånger i veckan, ofta mer. Lära mig främmande språk tycker jag mycket om, resa nångång ibland, fotografera, rita, skriva….. Och så får jag läsa en del, men det är plikt mer än intresse

Musik, helt klart mitt största intresse efter hästarna. Inte att utöva själv, tyvärr. Hade gärna gjort det men har inte haft tålamodet att lära mig spela något instrument. Sjunga har jag försökt mig på men jag har aldeles för bra gehör för att stå ut med min egen sångteknik….
Så det blir till att lysna på andra, såväl live som på CD och Vinyl. Lysnar på i stort sätt all typ av musik med undantag för dansband…. Men allt från Visa till Hårdrock via såväl klasisk som modern konstmusik.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Körsång - är med i Lerbäcks kyrkokör, korsord, läser en del böcker, digitalfoto, dataspel och sadelmakeri. Så det finns en hel del att lägga tid på… 

Hantverk! Såsom tovning och vävning.
Tyvärr så finns varken tiden eller orken… Med tre barn, en gård, heltidsstudier och en hög med djur…. och därtill en make med eget företag, så tar orken liksom slut!
Men jag hoppas den återkommer… vävstolen står uppställd på övervåningen - utan innehåll.
Älskar att läsa, dock tillåter jag mig inte det nu under studierna… annars älskar jag deckare!

Bilar, både veteran, sport, amerikanska och hotrod. Sambon har flera Triump TR7 och håller på bygger T23 hotrod. Vi försöker komma iväg på lite träffar på somrarna.
Jag har tyvärr inte tid att skruva så mycket själv nu för tiden. Hästar och kameler tar upp det mesta av dygnet.
Jag pluggar på universitet så det blir ju mycket plugg. Även ibland en "vanlig" bok när jag har tid. Annars är det mycket jobb med hundarna oxå. Utsällning, agility och även lite lydnad.
Hm…..verkar bara vara Agge och jag som har tid till annat…..nästan övervuxna 

Tjaa, vad ska man säga, som glad pensionär och utan hästar hemma, borde man ju ha tid att odla allehanda intressen. Bilar, ja det har vi och snart är väl alla veteranbilar. Ibland TVINGAS man skruva och reparera. Handarbete, nja det är klart om man menar läderarbetena så sysslar jag väl en hel del med det. Läsa klarar jag inte längre, ser för dåligt, men lyssnar en del på böcker. Tittar lite på TV, men enligt gubben sitter jag vid datorn HELA TIDEN. Det stämmer nog, det är ju hemsidor som skall skötas, och så är det ju så roligt att leka med bilder.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Allt som har med textilt hantverk att göra har även det som arbete. Tyvärr räcker inte tiden till här hemma längre för att utöva det, blir lite stickning i bland och ett och annat fleecetäcke till hästarna. Tidigare var det speciellt fårskinnsömnad som jag höll på med. Läser gärna blir lite varje kväll innan jag somnar.
Datorn och detta forum får också en del av min tid.
#13 Våra gubbar kan väl inte vara släkt???????

Andra intressen? Jag har ju en massa andra djur också, gillar att pyssla med ull, stickar och sånt, läser drivor med böcker, leker med datorn,fotar och åker varje år på medeltidsveckan så inför det sys det ett och annat plagg. Sedan är väl tiden slut…
Jag är intresserad av hundar och lantbruk (vi har mjölkkor).
Jag tycker också om att läsa böcker och att resa (Israel är favoritlandet), men det blir inte mycket med det nu, med 5 barn i huset är det ingen risk att få långtråkigt……..
Jag skriver i olika debattforum på nätet, pysslar med några hemsidor jag har hand om, fotograferar ibland, stickar eller virkar i soffan framför tv:n, umgås med mina kompisar (det blir ju mest hästfolk, men ändå!), läser mycket periodvis - och både löser korsord och gör egna.
Ibland ägnar jag mig också åt hobbyn "dejta underliga män som jag hittar på internet" men de senaste åren har jag inte riktigt orkat hålla den hobbyn vid liv …

Tränar en del.. Gym och box. Simtränade och tävlade under hela min uppväxt, så jag är lite hjärntvättad på det där med att träna i tid och otid 

Själv håller jag på med musik, närmare skrivet sjunger en del.
Min morbror har dessutom lagt ut mig när jag uppträder på youtube ^^
Humm på fritiden.. Festar, umgås me polarna, shoppar.. ja lite allt möjligt =)

#20 kan du inte länka till den så man får kika? 

#20 länka!! :D:D
//Mickan
- Jag gillar att umgås med min familj.
- Mitt stora intresse har alltid varit hästar.
- Men via min hund när jag var 14 år så blev jag Blå Stjärna och där har jag genom mitt djurintresse vartit mycket aktiv både i föreningslivet, och både som kursledare och kursdeltagare. Jag är fortfarande medlem och det blir lite kurser då och då.
- Genom Svenska Blå Stjärnan väcktes mitt intresse för ull och läderhanverk. Så får jag en stund över så händer det att jag tovar och syr i läder.
- Sen älskar jag att vara i naturen både på sjön och i skogen. Så det blir mycket fisk, svamp och bär i frysen. Jag njuter mycket av naturen, så ibland är jag bara där och kollar in växtligheten och fåglar. Skogen blev en favorit redan tidigt när jag red omkring på min tonårshäst.
- Till sist har jag upptäckt att jag gillar trädgården, vissa år odlar jag mycket och vissa år njuter jag bara.

Jag är typen som älskar att ha femtielva bollar i luften samtidigt! =)
- Hästarna tar självklart majoriteten av min tid. Om inte direkt med träningen så indirekt med planering och tex. såna här sidor! Jag är ju Medarbetare både här på Gotlandsruss och på Ponnytrav. iFokus.
- Hundar har vart en stor del av min uppväxt. Just nu har jag en blandrastik som jag tränar mycket med. vi har tävlat och tränat lydnad, freestyle och agillity.
- Inresset för fotografering växer mer och mer. Kameran följer min väg. och Retushering är jättekul!
- Pojkvännen är tyvärr den som blir lidande, men jag försöker kombinera så min bättre hälft får vara en del av både hästar, hund och fotograferingen!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
# 25 Vilken fin bild!

#22 & 23
Ok :P
Vad duktig du är Josefina!
#27 Jag kunde inte se den? Är nyfiken annars 

#28 Tack ^^
#29 Vad synd… Undrar vilken orsak, youtube används ju runt om i världen. ^^

När jag tryckte på länken kom jag inte heller direkt till "din" sida. Signe, sök på Josefina Kviegård så får du upp det direkt.

#30 Men oj, vad duktig du är!!! Bugar och bockar och applåderar!!!

#32 Tack :D
En annan, den andra är utbytt, det är därför.
http://www.youtube.com/watch?v=suJeH5AII_I
Nu såg jag den! WOW JOSEFINA! Vad duktig du är! Vilken vacker röst. och vad bra du ser ut, säker och fokuserad. Verkligen flott!!! Jag röstade omedelbart "awesome"
Vill höra mer! 
Om du skulle sjunga något av Whitney Houston? Tror att det kanske skulle passa din röst. Det finns några riktigt bra låtar från början av hennes karriär…tex. "Saving all my love for you" och "All the man that I need".

När man har djur och liten gård med skog tycker jag att man inte hinner med så mycket mer… olika sysslor varje dag och till kvällen är det skönt att sitta vid datorn eller tv-n.

#34 Tack så mycket! 
Jan Johansen rekommenderade 'I can't make you love me' när jag pratade med honom :) Men Whitney Houston har jag tänkt på, dock ligger 'Du måste finnas-Helen Sjöholm' längre upp på listan ^^

#33 Men oj vad jag blir imponerad! Jättebra Jossan!
Jag vet hur svårt det är att sjunga så, det kräver en hel del träning. Jag sjunger i Lerbäcks kyrkokör och får en del övning men är inte på långa vägar i närheten av dig. Det skulle vara jätteroligt att få "köra" bakom en så duktig solist.

# 36 oj så duktig Jag blev djupt imponerad av din röst

#37 Kanske är möjligt på Råsbodagen då? Ni får fria händer…

Spelar Bandy :)

#37 & 38 Tackar ^^
#39 Klart! om Solveig vill så :)

Jag dansar :) Ska börja på en ny dans jag inte dansat innan på onsdag, Reggeaton :) Ska bli jätteroligt :D
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#41 Oj, du sjunger så man blir helt betagen! Vilken röst….hoppas du kan ha nytta av den i framtiden! Helt fantastiskt!

#34 Ja visst är hon HELT oslagbar!
Det är bara det att man kan aldrig sjunga med i en låt när man är i närheten av henne, min röst är lika dålig som hennes är bra^^
Jag är nog helt otrolig, men faktum är att i stort sett ALLT jag gör är hästrelaterat…! Och så har det varit sen jag var väldigt liten, höll ett kort tag på med fridrott när jag var 9 eller nått sånt, sen har det varit hästar,hästar,hästar. Något som jag ångrar att jag inte gjort tidigare är dansa, för det verkar så kul, men tiden räcker inte till nu heller.
Jag går ju såklart i skolan, som inte handlar om hästar faktiskt, samhällsvetenskapliga programmet med ekonominriktning. (Och ni kan aldrig gissa hur många gånger jag har fått sett förvånade ansikten när jag säger att jag inte går någon häst-linje, alla liksom antar det av någon konstig anledning
)
Sen är jag väldigt duktig på att läsa, väldigt många hästböcker har det blivit, men väldigt många andra också… Men för att hinna med att läsa så måste jag ta tid som jag inte har, dvs nätterna, jag somnar ALDRIG när jag har en bok framför mig (förutom skolböcker) och jag är hopplös på att sträckläsa, en bok på 800 sidor eller så läser jag på ett par nätter utan problem…(problemen kommer senare…)
Jag är inne på några få forum på internet som inte handlar om hästar, men det är mest hästar här oxå. Lyssnar på musik gör jag, mest punkrock, men även många heelt andra musikstilar, är lite av en allätare.
Jaa, det var ungefär mitt liv utanför hästvärlden det

# 41 du kanske skulle anmäla dig till idol 2008

#41 Visst r hon otrolig! Vare sig Peter eller jag har nåon direkt sångröst, men jag har jungit mycket för dem och destackars hästar som inte kunnat komma undan, dvs hellre än bra…Lillasyster har istället dansen i blodet. Vet inte hur mkt de blir influerade av vad man gör under tiden man väntar dem, men jag har alltid sjungit och dansat med dem i magen, och vad jag än gjort med dem så är det hellre än bra! Soenen har också fin sångröst, men han är mkt blygare, och vågar inte (och har heller inte intresset) att sjunga.

Tack alla, igen ^^
#45 Nej, Idol är fel grej att börja med. Du är en "vanlig" människa innan du går in på audition. När du kommer ut med ett guldpapper har du genast kommit en nivår högre, och all media följer dina misstag mm.
Det skulle gå för fort och man få inte växa sig in i rollen som en "kändis", om man någonsin blir det.
Det går inte heller lika bra för de från Idol på samma sätt som de som vuxit in i rollen. Det är iallafall inte vinnarna av Idol som kommer längst, det är de som kommer 2.a - 5:e plats.
Sedan vill jag ha en annan utbildning först också om det skulle gå åt skogen med sångkarriären.
Men jag har tänkt på idol med ^^
Klokt val Josefina, du begränsar dina möjligheter också om du går in i en sådan tävling. Du förplikter dig flera år fram och TV stationen har alla rättigheter över ditt namn och vad du gör. De bestämmer vad du ska sjunga osv. Det är sjukt dåliga avtal som deltagarna får underskriva. Nej, du, tro på det och kör själv i stället! 
Jättevacker röst, verkligen…
Mina intressen på sidan om hästarna:
- Kompisar - har en massa kompisar och det är alltid någon som vill umgås :) Ger mina kära vänner minst en hel kväll i veckan då vi hittar på något skoj :)
- Datorn - jag är aktiv på några ifokus-sajter (Ponnytrav, Gotlandsruss och Trav). Har blogg, Pixbox och Bilddagboken som jag håller uppdraterad. Ja, sitter väldigt mycket vid datorn!
- Chill - bara ta det lungt! Ligga i sängen och lyssna på musik är helt okej för mig ;)
- Bakning - jag älskar att baka (och att äta…), så det gör jag någon gång i veckan! Mina kompisar älskar mina bakverk, så jag brukar bjuda ganska mycket ;)
- Skola - alla som gått i skolan vet att man får en hel del plugg hemma, och jag ger skolan den tid den behöver hemma med. Har jag plugg så pluggar jag, that's it! Jag vill göra någonting bra av mitt liv, och ha bra utbildning.
- Läsa - jag älskar att läsa! Just nu läser jag väl inget speciellt, eller jo! Jag läser "Skärvor av ett liv" i skolan, men den har jag nästan läst ut (jag ligger sådär 60 sidor före alla andra ;P).
Det är väl typ mitt liv nu :) Pojkar orkar jag inte med, dom bara gnäller på att man är med "hamburgarna" hela tiden! Och så länge dom gör det kan dom ta sig………..
Det har du rätt i!

Tack Signe, det hjälper med besluten :)
Jo tack där Impulz!! Jag vet nog att du bara lever för hästarna, så är det här hemma med när du är här -.-'
Det blir ju ett fasligt liv om vi inte gjort så mycket som vi pratat om innan du åkt med mera ;) Men innan du börjat förklara dig med mera så ska jag säga att Andromeda har blivit riden flera gånger efter att du åkte, så det så! Hon ska få börja trava på mitt kommando nu, går inte att hålla ner henne i skritt… xD
Tjiwi och MagganS-B, tack ^^

Jag har inte mycket mer tid för annat än hästarna:D hehe… Men utom det så Älskar jag musik och att sjunga=)… Har provat på både att spela piano, gå på solosång och lite annat.. men det har inte blivit i ngn längre tid då jag är VÄLDIGT glömt och stressar upp mig ganska lätt=) så tider är jag allt annat än duktig på att hålla!! hehe..

Väldigt vacker sång Jossa!!! Helt betagen.
Själv så tar förutom hästarna, familjen tid. Leta jobb har oxå lite utrymme just nu. Läsa böcker och lösa suduko är avkopplande. En dag i veckan går jag på buggkurs, är inne på 4:e terminen nu och det är så himla kul. På sistone har jag även upptäckt att det är väldigt roligt att fota så jag ska önska mig en bättre kamera framöver. Sen sitter man ju här vid datorn en del förståss.
Tid är det enda vi har, så det gäller att planera och prioritera!

Just nu är det inte mycket annat än stallet.. Vet inte vart tiden tar vägen, någon som har svaret? :P Kanske sitter man och dricker kaffe för länge :) Annars tycker jag om att va med vänner.. dra en krogrunda eller bara vara hemma :)
//Mickan

#55 Tack så mycket ^^
# 58 Åh, vilka fina! Nu fick jag habegär!

#58 Var kan man få köpa såna små arbetshästar…???

#Helt underbara som arbetare! Var har du köpt dom??
# 58 Tillverkar du såna?????? Jättefina!!!!!!!

#58 Gud vad fina!
Jag har inte köpt hästarna, jag gör dom. Tack för ni tycker de är fina. De är gjorda i lera sen gör jag all utrustning också. Riktigt pyssel och mkt jobb är det, men roligt.

#64 Vad kostar dom ? Eller tar du beställningar?
#66 ohhh va dom är fina =) Skulle gärna vilja köpa en sådan :D
#66 Vilka fina lerhästar. Dom som fått dom i present måste ha blivit jätteglada 
Du kan nog börja massproducera nu, vill också köpa, en som ser ut som våran vackra ardenner Ull, till gubben i present………vore skitkul!

ja när inte hästarna tar upp min tid, vilket inte är så många timmar/ dygn har jag rätt så många andra intressen. Även jag älskar musik precis som pappa, jag spelade fiol från åtta år till 14? dum som man är slutade jag då har en viss dröm att ta upp det igen. Sjunga i kör och sjunga solo har jag också ägnat mycket tid åt något jag tycker är skitkul, även detta ligger tyvärr vilande för tillfället.
Derämot är jag aktiv medlem i biståndsorganisationerna BLLF och Youth Against Slavery har informerat på skolor och hållt utställningar mm om dagens slaveriformer. Jag läser allt jag kommer över från Oddysén till Harry Potter. Skriver mkt gjör jag också, både dikter och berättelse. ihop med en kompis sammanställer jag en bok (evighetsprojekt, hållt på sedan 2004) vilket är hemskt roligt. Målar gjör jag också, främst akryl, kol och blyerts, Har haft några verk utställda på UKM eller liknande tillställningar.
Blev visst en hel del trots allt, Men allra mest går min tid till dessa underbara hästar som jag nu kan ägna massor av tid då jag slutat skolan och istället har halvtid som hästskötare

mina intressen är att vara med mina djur jag rider western på mitt russ hugo jag har tävlat allsvenskan på honom. jag har oxå blivit KM mästare i western på honom jag har tävlat clear round hopning. jag har oxå en liten mini shettis som heter "grynet" hon rider jag western jag ska tävla henne i april. sen går jag i skolan. sen tar jag hand om mina hundar och min katt
Tid som hästarna eller skolan tar upp existerar knappt, men jag gillar att teckna och måla, skriva, sitta framför datorn (fast det blir oftast hästrelaterat), läsa (just nu The grass is singing av Doris Lessing) och göra olika saker med kompisarna. Men som sagt, det är inte mycket fritid som går till annat än hästarna.
Förutom heltidsarbete och det dagliga med hästarna och i huset så ägnar jag tiden åt att:
* Jobba ideellt åt Svenska Welshponny och Cobföreningen (registrator)
* Fotografera (främst hästar och natur)
* Laga och sy nya saker i läder
* Vara id-kontrollant och chipmärkare för häst
* Roa mig framför dator och tv
* Läsa böcker (deckare eller tjocka släktkrönikor).
Mycket mer hinner man inte med..

#66 Måste också få säga vad jättefina dina modeller är! Jag blir imponerad! Som både brukskörare och sadelmakare ser man att allt ser ut som på riktigt.

# 75 Tjusig! Ni är allt lite konstnärliga i er familj!

Tack!!

#75 Den ska föreställa Komet 338, den är ju såå lik! ^^
Jag såg direkt att det var Komet, utan att scrolla ner! Vackert Anna!

Såg också att det var Komet! Jättefint.

Kan förstå det ^^

#82 Oj! Och jag som är glad om jag står på skidorna en hel minut i fart 

#75 Oj, vad fin! Vilken talang du är!!! Det där borde du satsa på!!

Va häftigt! Då finns det kanske en slalomframtid för den här 2-åringen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#84 Jag kunde tänka mig det ^^ Sedan har inte jag det som ett stort intresse heller, då håller man inte på med det så mycket att man tränar in hur man gör :P
Men jag kan inte förstå hur du vågar kasta dig ut över dessa backar!
Men jag hejar på dig, lycka till på VM!!

#88 Det e ju skillnaden där;) jag åker skidor varje dag eftersom at jag går på en sån skola, men jag tror nog att om du skulle vilja så o lägger ner tid (som aldrig finns) haha så kan vem som helst åka skidor:P
Tack för ditt stöd!
Eftersom det kommit till rätt många nya på sidan, tyckte jag det vore kul att skrämma liv i den här tråden igen.
Eller är det någon som hittat något nytt kul som sysselsätter?
Jag har en sållväv i vävstolen. Det ska bli badhanddukar och det är lininslag, så det ska bli spännande att se hur de kommer att funka.
Hästarna tar ju nästan all tid som ni vet. Men förutom dem och skolan håller jag på med agility med mina två Flatcoatedretrievertikar, Irma och Akita. På vinterhalvåret kan det även bli några slalomutflykter. (även fast jag skulle önska att jag kunde åka mera så finns inte tiden till det just nu) Sen jag slutade med fotbollen får jag sköta träningen på egen hand och brukar ta några joggingturer i veckan.
Kommer hem halv 5 varje ´dag från skolan så det finns inte mkt tid över..
Leka med barnbarn
!
Jossa, du sjunger så vackert att man ryser ! Helt underbar röst !
Andra intressen är att träna, resa. Jobbar med förståndshandikappade. 

#94 Tack så himlans mycket! :D Fast det är över året nu, utvecklingen går framåt. Och nya uppträdanden har blivit av.
Tack tack igen!