Vinnande Russbild Februari 2009
Tuff konkurrens enda in i slutet, men Russtokas härliga bilder står sig ändå oslagbara när det väl gäller!
Vi fick se många fina exempel på russ i vardagsarbete. Russtokas underbara russbilder har väckt mycket uppmärksamhet och många skratt tidigare, och denna bild är inte annorluda.
Dock är Russtoka själv inte fotograf till månadens vinnarbild, men hon är i högsta grad delaktig. Russtoka, heter egentligen Solveig Axelsson och bor i Åsbro söder om Örebro. Solveig och hennes festman Lennart Rudolfsson är båda fotointresserade sedan många år tillbaka. När de arbetar med russen turas de om att fota och denna gång var det Lennart som höll i kameran.
Solveig kom i kontakt med russen redan som barn då hon på ridskola lärde sig tillsammans med russ. Och hon drömde som flicka om att ha ett snällt russ hemma istället för föräldrarnas stora nordsvensk.
Men det gick flera år innan Solveig köpte sitt första russ. Efter att ha hjälpt till att visa Qveiars Leil Gaist som föl på skansen var hon fast och denna härliga lilla krabat bodde snart hemma på gården.
Tanken var först att Gaist skulle bli godkänd och att en mindre avelsverksamhet skulle påbörjas. Men domarnas 39p räckte inte hela vägen och Solveig och Lennart la om planerna. Fler hingstar togs hem till gården som sällskap till Gaist och de har nu börjat arbeta för att köra in pojkarna och sälja dem som färigutbildade läromästare.
Men Gasit säljer de aldrig. Drömmen om att få honom godkänd lever fortfarande kvar och om han kan få den enda meritpoäng han saknar för att bli godkänd så ska han få chansen. Därför kommer han i sommar att tränas för trav av familjen Klang i Värmland. På hemmaplan arbetas Gaist i bruskörning och det är ett exempel på detta vi får se i månadens vinnarbild.
Bilden togs i början av februari hemma på gården. Familjen hjälptes åt att hugga ner träd och på eftermiddagen fick Gaist hjälpa till att dra hem virket. Han är ett mycket klokt och snabblärt russ och han visar här upp hur han lärt sig att stå helt stilla och vänta medans vagnen lastas.
Lennart backade några steg och satte sig på huk för att fota arbetet. Och det är klart att Gaist blir nyfiken på vad som är görningen. Hans glada nyfikna blick ger en härlig känsla i vinnarbilden och kommer passa bra i Russkalendern 2010
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Grattis, en jättefin bild 
Grattis :D jättefin bild:)
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
Stort grattis!

Jättefin bild!! Bra att russen visas som så mångsidiga de är! Sen att Russtoka är en god förebild gör inte saken sämre! Grattis!
Grattis! Håller med en jättefin bild :)

Grattis!

ett stort grattis
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

GRATTIS till en jättefin bild!
Ett stort Grattis till en jättefin bild, en duktig kusk/fotograf, och en duktig häst!
Stort grattis! Är underbart att följa ert arbete! Mycket bra reklam för vår underbara ras!

#0 Lite ur tråd, men jag tycker, jag måste föra fram detta. I intervjun står det att Leil Geist skall tränas i trav for att försöka få det extrapoäng som behövs för premiering. Jag bara undrar varför en så duktig brukshäst som han behöver detta. Gotlandsrussets styrka är att det traditionellt är en liten, urstark allroundhäst. Om man vill bevara detta bör väl inte bara travet, men också bruksegenskapar vara meriterande för en framtida avelshingst?
#11 Jag är osäker, men det är tävlingsmeriter de går på, men jag vet inte om det bara räknas in trav eller om det kan räknas hopp, dressyr och körning etc. också.
Men jag håller fullständigt med dig!

#11. Jag håller absolut med dig, men problemet är att man för att få extrapoäng måste ha mycket goda tävlingmeriter. Det betyder nog att han måste gå en bra bit under 2 min. för att få den där extrapoängen. Om han istället tävlade i brukskörning alt. skogskörning vet jag inte vad man skulle räkna som goda tävlingsmeriter.
Jättefin bild på en jättefin häst i alla fall!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Tack alla ni för gratulationerna!
Ja, det känns fint att få vara med och presentera russet med en bild som denna.
entill har svarat precis det jag tänkte svara dig Pernille-G. Det krävs mycket goda tävlingsmeriter i officiella tävlingar för att det ska uppmärksammas hos premieringsnämnden.
Det spelar ingen roll hur många kubik ved han dragit hem här, men väl hur långt under 2 min han travar. Och den kapaciteten har vi sett att han har förutsättningar för. Så det är bara att se framtiden an och träna på. det kan bara bli bättre!
Min favoritbild segrade igen, kul!
En jättefin bild och ett stort grattis!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ännu en gång ett stort grattis till en underbar bild och en fantastisk bra representant för russet. Önskar er allt bra för framtiden!
Fin bild!

Grattis! :D
Men måste bara tillägga att det var lite festligt med stavningen "festman" istället för "fästman"…
Jättegrattis! väldigt fin bild.
Grattis! :)

Grattis! :)

Grattis! jätte härlig bild
Jag hade för mig att när en hingst travar under 2 min så får han ett poäng och under 1.50 två poäng stämmer det inte?

#23. Njae, så enkelt är det nog inte. Det beror ju på hur gammal hingsten är när han går under 2 min eller 1.50, men jag tror inte det räcker med att bara gå under 2 min.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Grattis, min favvobild!

Jag skulle tro att det behövs ganska stora framgångar, ett flertal segrar med tider under 2 min.
Han komme få försöka en säsong så får vi se hur det går. Jag har själv inte så stor glädje av trav eftersom jag inte är aktiv eller har de möjligheterna att träna, för gammal osv.
Jag kommer aldrig att förstöra hästen med en kastration ändå, vi är så nöjda med honom som han är. Blir det ingen avel så blir det inte, det är bara att finna sig i det.

Åh, tack! Vad gulligt! 
# 26 Du har inte möjlighet att träna säger du, men dra ut stockar ur skogen är väl hur bra träning som helst! Han får ju grundkondition, det är jätteviktigt!

#29 Jo, det är sant. Han har jättefin kondition.
Men jag menade själva träningen på banan och tävlandet, är inget för mig. Jag måste lämna bort honom långa tider för att han ska kunna tävla.
De som ska låna honom är jättebra, duktiga och ansvarsfulla på alla sätt.
Det jag vill ha sagt är nog att jag kommer att sakna honom och hans förnämliga arbetsförmåga när han är där under hela sommaren.
Men om man ser det positivt så motiverar det ju desto mer att utbilda Leil Blixt nu så jag har någon arbetshäst - i mindre omfattning då eftersom han bara är två år. Vi drog fram ett par pinnar till idag… se bild.
Den taskiga kameravinkeln beror på att jag är fotograf själv - stativ och självutlösare - och det är inte så enkelt när man håller på med inkörning.