Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 782 ggr
EwaAngantyr
0

Hur bra bete till russ??

Jag är ganska ny russägare och har en hingst född -08. Jag vill ha honom på hingstbete i sommar men är rädd för fång. Hur bra bete tål de unga russen normalt??
Hur gör ni släpper ni dem på bete i maj? Då är ju gräset riktigt kraftigt överallt.

mallan-nog
0

Våra ponnyer går på fullt bete hela sommaren, unghästar, tävlingshästar & gamla. Har inga problem med fång. Släpper dem i början på maj. De har då oftast börja växa en hel del redan i deras vinterhage & de har redan börjat äta gräs. Men trots att de går på bete brukar vi lägga ut hö till dem i början. De varvar gärna & verkar känna att de behöver ta det lite lugnt med gräset…

En så pass ung häst som du har borde inte vara några problem, han behöver mat.

CarolaG
0

Våra russin går på bra bete hela sommaren.  Ännu har ingen av dem haft fång *Peppar-Peppar*

Teja-Bea
0

Unga hästar har sällan eller aldrig problem med fång och det borde inte vara några problem att släppa honom på fullt bete i sommar. Helst med jämnåriga hingstkompisar!

Men det är bra det som #1 skriver. Det är bra om de fått börja gnaga lite på gräs innan betet och att dessutom varva med hö första dagarna på betet.

Det är det allra snällaste mot hästarnas mage som har en väldigt känslig tarmflora!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

EwaAngantyr
0

Vad bra då behöver jag inte vara så orolig. Han går nu med sin jämnåriga kompis på en gammal vall så han kommer nog peta i sig gräs så fort det kommer upp. Till sommaren ska han gå med flera andra åringar i ponnystorlek.