Förstor för russ??
Heejj jag är en 12 årig tjej som är ca. 170cm & väger 47kg. Har ridit russ i flera år. Älskar rubusta.. är jag förstor för russ?
ps. om jag är förstor kan jag alltid köra ;P
Hejsan :)
Jag är 165cm och väger 53kg och rider mitt russ utan problem och han är 120cm. Men jag rider honom ungefär bara en gång i veckan som variation.
Men tror nog ditt russ ska klara av att bära dig ;)
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

Absolut kan han bära dig! Jag väger 55 men är kort så jag komemr alltid kunna rida så länge jag inte lägger ut för mycket :D Russen får ju tävla monte med upp till 65 kg
Vikten är inga problem, men du är ganska lång. Det är ju sitsen och balans man måste tänka på. Och att ekipaget är harmonierat. Ett robust och maxat russ är nog inga problem med tanke på din längd.
tycker du har fått bra svar där från alla och #3 svarar bra :)

Måste kolla, jag väger ca 63-64 kg, kan jag då rida ett russ?
kissmekate.blogg.se

Snälla, är det inte bättre att ni frågar någon IRL vars omdöme ni litar på istället för ett internetforum?
För det första är det svårt att svara på utan att ha sett en bild, bilden kan dessutom vara ganska missvisande mot verkligheten. dessutom kan russ variera oerhört i storlek, allt från små späda saker på 1.15 till grova, överväxta russ på närmare 1.35.
Börjar man själv oroa sig för att man är för stor kanske det är ett varningstecken? Oavsett hur stor man är ska man känna sig bekväm när man rider. Någon kanske känner sig stor när de är 1.50, nästa när de är 1.60 på samma häst.

#6 Men snälla du, jag ville bara veta om det gick i huvutaget, har ingen aning om vad maxvikt är på russ, trodde att den var ganska låg.
kissmekate.blogg.se

#7 Som sagt, är det ett litet russ, ett stort russ, ett ungt russ, ett gammalt russ, ett vältränat russ? jag känner mig lite stor för mitt ena russ, men lagom till ett annat.
Maxvikten för monté, 65 kg, kan väl vara en bra riktlinje men stämmer givetvis inte för alla russ.
Jag har sett folk rida shettisar där fötterna släpar i marken, för "nån" har minsann sagt att shettisar kan bära 100 kilo och jobbade i kolgruvor förr.

Så teoretiskt sätt så finns det russ som jag kan rida.
Om jag får för mig att rida på russ får det bli vältränade runt 130-135 cm. Inte för att det är akktuellt i dagens läge men monté kanske vore roligt att prova, inte för att jag vet direkt något om det.
kissmekate.blogg.se

#9 Om du ska rida monté måste du klara dig under maxvikten 65kg inklusive alla kläder + utrustning… Ponnyer över 130,0 får inte tävla monté eller trav i sverige =)
//Mickan
Det viktigaste är nog hur man sitter och att man kan följa sin häst med bra balans. En dålig sits kan få stora hästar ur balans oxå.