Vad är det som skall premieras?
Så var då 2009 års hingstpremiering på Gotland över…..
Som vanligt var det ingen av dom hingstarna jag (vi) trodde på som gick in, klassen för äldre hingstar innehöll ju faktiskt russ med en del intressant blod, men premiering är ju premiering, och hänsyn tas ju inte till bevarande i så stor utsträckning. Vem är det som säger att inte ex.-vis Mawerik skulle kunna lämna fina avkommor med rätt ston? Bara ett exempel…. Min åsikt är att man fortfarande stirrar sig blind på petitesser i stället för att bevara gamla fina stammar! Vilket skall vi tänka på när det gäller russen? Bevara och premiera bra stam, eller göra om rasen till perfekta små hästar? Är det inte bättre att hästarna kan användas till någonting än att dom går i en hage och dammas av en gång om året, sprayas med pälsglans och får över 40p?
Nu har jag varit riktigt elak…….men nog skulle fler hingstar kunnat godkännas i dag!
Givetvis håller jag med dig Maggan, och det kan ju bero på att det är svårt att inte vara opartisk när man har egen häst med, men som jag ser det så bakåt strävar man russaveln när man inte tar hänsyn till tex Mawerik, Petro och Fantoms blod som faktiskt ligger risigt till. De är dessutom 3 hingstar som visat bra tävlingsresultat och bra temperament.
Måste även erkänna att jag är besviken när de säger att Zlatan inte tillför något för aveln, hur f..n kan det veta det
Att avla på tidiga, talangfulla russ borde väl föra aveln framåt
, eller tänker jag fel?
Ja ja, nog för mig, men visst känns det surt när INGEN travhingst godkändes.

Det skulle vara kul att läsa kritiken innan man komenterar inlägget Bara ett foto från sidan så kan man ju inte utala sig
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag håller fullständigt med Maggan.
Jag var säker på att någon fin prestationshingst skulle gå igenom idag.Jag är inte intresserad av att föda upp exteriört perfekta russ för att visa på utställning. Marknaden visar ju att i princip ingen vill köpa dessa perfekta russ oavsett hur många poäng de har fått på utställning. Däremot är marknaden bättre för välstammade prestationshästar (det gör inget om de har höga exteriöra poäng men det är inte det viktigaste). Prestationshästarna har ju visat att de har ett bra psyke, jag gissar att det inte krävs så bra temperament för att vara en utställningsstjärna?!?
Synd att inte Zlatan kan tillföra aveln något, hade han blivit godkänd hade jag mer än gärna betäckt mina ston med honom!
Jag äger Zlatans mormor Vienetta. Då kanske jag inte borde avla på henne, hon tillför väl inte heller aveln något? I mitt tycke är hon ett perfekt russ, hon är vacker (stbf med 39 p), välstammad, har bra egna prestationer och framförallt ett underbart temperament. Vem som helst kan hantera och rida henne, hon visar aldrig en sur min mot någon. Är inte det ett russ som borde vara värd att avlas på? Om inte hur skall de då vara?
Mycket tråkigt att ingen prestationshingst gick igenom idag, Zlatan och Fantom var mina favoriter!!

Ett exempel på kritik var att Zlatan har gedigen fin "travstam" och har egna lysande prestationer på travbanan och gör jättebra reklam för rasen men tillför inte aveln något. Nä fy tusan!
Han och de andra i klassen borde blivit godkända. Skall vi med "travintresse" inte ha något och välja mellan. År efter år går "icke attraktiva" (i mina ögon sett) igenom men jag vill inte betäcka med dom hur "fina" nämnden än tycker att de är. Och då menar jag inte att dom inte är fina men dom passar inte mitt avelsmål bara. Var finns bredden. Är det då konstigt att det blir många avkommor efter t.ex Tyson, Gumino ? Självklart inte.
Man lär väl få börja betäcka med avelsvärderade icke godkända hingstar istället men det är väl inte dit vi strävar eller?

Ja håller med #0 det finns många hingstar som är godkännda som inte gör någo ex trav och dyl. Jag betäcker mina ston med hingstar som har presterat något på travet för jag vill ha avkommor efter travhingstar, det som vi i familjen håller på med. Visserligen blev det ett undantag för många år sedan men det visade ju sig bli bra till 50% iallafall.

Snälla ni alla uppretade russ trav mäniskor, vill ni att vår lilla ras ska bli som nordisarna, travare och bruks? (Själv är jag ej insatt i travet men gillar att kika på era lopp då o då.) Ta en titt lite längre bak på en del andra hingstars led i stamtavlorna så hittar ni lite här o där som tex. Pascal 239, Rollo 143 osv. Många hingstar kan ju ej hjälpa att deras ägare inte är intreserade av travet, men för de har de kanske bra blod längre bak, som är bra att ta tillvara på.
Jag hoppas att vi alla värnar om rasen, sedan ära det svårt för oss alla att få sitt hopp/drömm upfyllt. Det kommer nya hings premieringar i höst och vem vet vad som blir godkänt då!
Lycka till med Hingst valet till era undrbara ston!

#6 Jag skulle inte ha något emot det…
Ett tillägg bara. I dagsläget kan man väl iof säga att "travarna" är mer bruks än en som inte visat sig i någon annan diciplin eller? Då blir det ju "pluspoäng" till travarna iaf.

#7 Det är sorgligt, tycker jag och då skulle ju aveln inte bli särkilt bred. Men det är upp till var o en. Lycka till!

#8 Hur menar du att den skulle bli smalare än den är idag?
# 6 Jag nämnde inte ett enda ord om trav i mitt första inlägg, och jag tänker inte göra det heller, jag pratar INTE om prestationshästar, som nån dum fastlänning hittat på att kalla dem, utan hästar som har VISAT ATT DOM GÅR ATT ANVÄNDA!!!!! Om det sen är trav, ridning, körning eller vad, spelar ingen roll! Jag vill också att vi skall backa lite när det gäller aveln, i många fall så tror jag att vi gått för fort fram! Det här är ingen ko-ras som skall förädlas för att vi skall få mera mjölk, utan en ras som vi skall behålla så naturlig och ursprunglig som möjligt. Sen att russen av naturen kan röra på sig snabbt är väl bara en bonus? Vi får hoppas att vissa av dom som visade i dag inte tappat förtroendet för premieringssystemet fullkomligt, utan kommer igen med sina hingstar med om möjligt bättre prestationer!
Bevara alla hingstlinjer var det…..

#6 *Tack Maggan !
Jag är jätte nöjd glad över ditt svar!
Kram från Marita
Jag hade också önskat att vi delade upp bedömningen i trav och bruks, det känns som vi lever i skilda världar!
En sak till som jag kom att tänka på nu i kväll som irreterar mig, vad jag kunde höra så sa de att Zlatan sprungit in drygt 14.000 kr vilket INTE stämmer. Han har sprungit in 22.510 kr.
Vi har skickat in papper med hans statistik, meriter härstamning osv och ändå läser de fel. 14.000 kr sprang han in under 2008. Vad jag kunde höra så nämde de inte en enda storloppsseger han har och heller inte Svenska rekord han tagit i både volt och auto. Tråkigt tycker jag, hans "dåliga" sidor var det som fokus hamnade på kändes det som
#3 Kul att höra att du gärna hade valt vår Zlatan till dina ston. Kul att läsa om Vienetta, det låter precis som sin dotterson (Zlatan), även han är jättetrevlig att hålla på med, har jättefint temperament och framför allt är han ALLTID positiv till allt man ber han om! I mina ögon är det en kastastrof om hon inte används i aveln!
#6 Nej gudbevars, vi får inte hamna i samma sits som nordisarna!
En uppdelning av rasen skulle vara en katastrof, den är ju vårt kulturarv här på Gotland, som vi delat med oss till er alla fastlänningar! Och trav med russ har vi hållit på med sen urminnes tider, finns resultatlistor från början av 1900-talet! I såna fall får vi väl dela upp dom i Gotlandsruss och Fastlandsruss……

Vad fick hingstarna för poäng? Zlatan borde väl ha fått något prestationspoäng för sina travmeriter, kanske även de andra också, jag vet inte vad gränsen går. Men Zlatan Nick har väl bland annat vunnit derbyt och har ett svenskt rekord, det borde väl vara värt ganska mycket.
Att dela upp rasen i två vore en stor försämring! Dessutom tycker jag att det är fel att säga att det finns travruss och utställningsruss. För det första kan russen hävda sig inom många fler grenar och för det andra finns det många hingstar som lyckas vara både snygga och snabba.
Kanske borde vi höja kraven på bruksprovet för hingstarna?

Nu är jag varken från Gotland eller speciellt intresserad av utställningsdjur över huvudtaget (varken häst, hund, katt, eller råttor) sedan är jag ju en syndare med trav som huvudintresse men jag tycker precis som Maggan. Visst ska man kunna ha sin häst till något!
Om det är trav eller dressyr eller körning kan väl kvitta. Dom regler jag sett likna i stor utsträckning samma regler som är för Engelska ponnyraser och jag tycker inte dom passar till våra vackra russ.
Personligen tänker jag använda Zlatan ändå om jag får Johanna. Stamboken struntar jag i. För idag har jag tappat förtoendet för den!
( Ja, jag är lite småsur och måste skriva av mig!)
Fast ni som vill använda de icke godkända hingstarna får ju göra det nu för tiden. De kan lösa avlesintyg eller avelsbevis och då är det helt okej att betäcka stona.
Är man bara intresserad av trav som #16 är det ju bara att köra på.

Det finns en hel del inlägg i denna tråd som jag tycker är direkt kränkande mot er avelsvärderingsnämd. Vill man inte ha nämdens åsikt om sin hingst är det bättre att stanna hemma. Nämden jobbar på uppdrag av resp.rasförening och naturligtvis har dessa personer mkt stor erfarenhet av detta arbete. Att som en del här, fullständigt respektlöst göra ner dessa personer tycker jag är lågt, och tyder på bristande självkritik. 

#19 Besvikelse är en helt naturlig reaktion. Men saker och ting blir inte bättre av att man låter den gå ut över andra. Det bästa man kan göra är att verkligen ta till sej utlåtandet och sätta sej in i varför ens häst fick resp.poäng och kritik. Det är så man kommer framåt i sitt avelsarbete.

#18 och 20 instämmer helt med dig och väldigt bra skrivet.
Jag litar helt på avelsvärderningsnämden de vet vad de håller på med och kan sina stammar väldigt bra , testa bara att fråga Morgan tex om stam han kan nog varenda en känns det som, han är väldigt duktig och trevlig och svara så gott han kan på alla ens frågor om han har tid om man frågar honom .
Jag tycker inte att en hingst ska bli godkänd bara för att den har bra travmerier , de ska vara bra extriört och ha minst 8 på typ tycker jag.
Sen ska man se direkt att det är en hingst och inte som ibland tro att det är en valack tex.
Besviken har vi väl alla blivit någongång när man har visat fram , men om man läser kritiken och tar sig en ordentligt koll på sin häst så inser man ju att de faktiskt har rätt , man får se med andra ögon än sina egna ibland :-) . Sen så är det ju faktistk så att det är ju samma häst som man har med sig hem som man åkte dit med man gillar den lika mycket för det ;-)
# 18-20 Jag har inte slagit ner på premieringsnämnden, utan jag ifrågasätter reglerna för godkännande av gotlandsrusshingstar! Det är en speciell, inhemsk ras som skall bevaras och jag står helt och hållet för mina åsikter att ju fler hingstar i aveln desto bättre, sen om dom får 1 betäckt sto per år eller 50 spelar ingen roll, valfriheten finns! Och bredden!
Ni som nu ev betäcker med icke gdk hingstar måste tänka fram oxå. De personer som ev köper er "icke gdk hingstavkomma" eller avkommans avkomma kommer aldrig att kunna premiera, stamboksföra elr ställa ut hästarna i framtiden. Det kan bli en besvikelse längre fram för köparna. Alla känner ju inte till hur det hänger ihop. Nu behöver det ju givetvis inte bli så då alla inte sysslar med stamboksföring MEN jag säger bara att det har hänt förr att folk som är ovetande med stamboksföring köpt russ och blivit väldigt besvikna när dom ej kunnat stamboksföra bara för att hästen har en icke gdk pappa.
Fick även höra en hel del elaka och hårda ord på premieringen idag. Säger inga namn men jag tycker att det kan man hålla för sig själv. Det låter precis som om vissa tycker att dom är mer utsatta än andra men då har jag en nyhet för er, det är lika för alla. Det var många som blev besvikna idag men somsagt livet är inte alltid rättvist. Vi blev jättebesvikna när våran Bravo Ess fick 36p för några år sedan men jag satt inte inne på internet och ifrågasatte hans poäng och kritik för det. Det är lixom ingen idé. Det är inte för intet som premiering som det kallas att "passera nålsögat".
Jag vill ge beröm till alla presoner som tagit med hingstar idag. Ni har gjort ett kanonjobb med dom.
Nu jag skriva mitt sista inlägg här….
Som jag har tolkat det har INGEN ifrågasatt premieringsnämdens poängsättning, snarare har besvikelse uppkommit på att vissa blodslinjer inte tillvara tagits och heller inte välpresterande meriter.
Som det känns nu så kommer Zlatan inte att visas igen, han är en ren och skär travhäst och det är på travbanan han skall vara. Tyvärr platsar han inte i utställningsringen, det är bara att inse.
Grattis till alla i kretsarna kring de godkända hingstarna och även till er andra som visade upp hingstar i mkt gott skick!
# 23 Rebecca, jag tycker att du skall läsa mitt sista inlägg, # 22!
# 24 Och Johanna och Julia! Ge inte upp, Zlatan ÄR en fin hingst, han kommer att gå in om ni visar honom om några år, det är jag övertygad om! Dessutom skall han väl i första hand tävla nu några år framåt, och vilket är viktigast för Julia? Tävling eller avel?
Äh jag ger upp. Det är lika dant varje år.
Håller helt med #21 att det ska synas att det är en HINGST till utstrålningen.Tyvärr var det många idag som man kunde tro de var valacker.
Tråkigt att Zlatan inte blev gdk, men tyvärr är det ofta så att travindividerna får sämre poäng på bl.a traven då de inte får till steget klokt som domaren vill ha det.Jag har själv varit ute för detta problem.. Zlatan är väldigt storväxt och nästan lite C-ponny-inspirerad enligt min åsikt.Men han har hingstuttryck iaf!
Hoppas på bättre tur nästa gång Johanna! Ni har gjort ett kanonjobb med att få honom at komma så långt på travet!
oj vilken tur jag inte åkte över och visade våra "travhingstar"….de verkar vara extremt hårda mot travarna.
tycker de som dömer får bredda sitt synsätt på russar och vad som är eftertraktat i russuppfödarnas ögon och inte stirra sig blind enbart på exteriören.
johanna, om jag hade fått döma så hade Zlatan fått 45 poäng
tror Zlatan kommer få mycket fler ston ändå än vissa hingstar som är godkända.

#22 Då förstår jag inte varför du startat denna tråd samma dag som nämnden sagt sitt om hingstarna.
# 29 Därför att det var många där, gamla russmänniskor (äldre än mig), som undrade lite över varför det inte ex.-vis tas hänsyn till stam m.m. vid godkännandet av russhingstar, dessutom tyckte jag att det kunde vara lite intressant att vädra åsikterna här eftersom det var ett aktuellt ämne! Men ursäkta om jag trampat på nåns tår…..

jag tkr mest det är synd att Maweriks blod inte förs vidare, menar Manfred har inte en enda godkänd son 
sedan så blir ju alltid besvikelsen större när man slängt ut 4000kr för att åka över till gotland men that is life

#30 Jag är totalt oinblandad och kanske just därför så reagerar jag som jag gör när jag läser vissa inlägg.
# 32 Och vi gotlänningar reagerar på vårt sätt!
Som Sajtvärd vill jag påminna att följa skrivreglerna och försöka diskutera med god ton. Detta har precis tagits upp i tråden och jag tror att alla vet vad det innebär.
Man kan skriva att man är besviken, det är ok och att undra om reglerna.
Som hingstägare blir man beskviken om hingsten inte går igenom, det förstår jag.
Vi ses på forumet!
Jag måste bara få yttra mig lite i denna disskusion.
Har hört hur alla inbitna "bruks"russ folk resonerar; "Att det inte skulle vara bra för russet att avla på trav" "Rasen förstörs" osv.
Varför är ni inom russaveln inte så kloka att ni gör två stamböcker som dom gjorde på 60-talet åt den kallblodiga rasen. Jág fattar ingenting.
Vad det låter som är att ni som är emot travet verkar vara mer avundsjuka på de som får fram travare än att ägna er åt erat eget.
Ni som nu inte blev godkända i söndags ge inte upp. Jag håller på er.
MVH
Cilla

Instämmer med #0.
Hingsten jag visade fick 38p 8 8 8 7 7, vi var nöjda men det är svårt att få fram dem bra i gången när de är i ridhuset för första gången med en massa folk och högtalarljud!
Jag skulle vilja försöka mig på en summering eller generell kommentar av vad som sagts i tråden ovan:
Avelsvärderingsnämnden arbetar på uppdrag av Svenska Russavelsföreningen (SvRAF) , en förening som jag hoppas och tror att ni alla är med i. SvRAF arbetar fram ett förslag på hingstreglemente som senare Svenska Hästavelsförbundet fastställer, och det är det reglemente som avelsvärderingsnämnden arbetar efter. I "Hingstregemente 2009" framgår att russhingst skall komma upp i 40 poäng exteriört för godkännande, men om särskilda skäl föreligger, så kan hingst tilldelas upp till 2 extra poäng för meriter, härstamning eller färg.
Det innebär i praktiken att en hingst kan gå igenom på 38 poäng om nämnden anser att de skall kunna erhålla två extra poäng.
Det är den skrivning som finns. Det finns alltså i gällande regelverk ingen möjlighet att få godkänt en hingst med mindre än att den får 38 poäng, oavsett meriter eller härstamning.
Vad kan man då göra?
Som medlem i SvRAF har man rätt att motionera till årsmötet.
Att skriva och inkomma med en väl understödd och formulerad motion, är ett sätt att göra sin röst hörd. En motion till årsmötet måste behandlas av styrelse och tas upp på årsmötet.
Har man möjlighet att själv infinna sig på årsmötet för att försvara och kunna förklara sin motion, finns en mycket större möjlighet att göra sig förstådd, än om man väljer att inte komma dit.
Som moderland för russet har SvRAF rätt att sätta sina egna regler för både grundstambokföring som riksstambokföring, en möjlighet som gör oss väldigt starka om man jämför med många andra föreningar som måste arbeta efter regler som är fastställda i andra länder.
Det finns idag möjlighet att använda de hingstar som inte godkänts enligt rasvisa krav. Det viktiga är att hingstägaren ser till att göra det som krävs av dem, innan de börjar betäcka med hingsten.
Härstamningskontroll via DNA måste göras. Innan dess kan man inte lösa betäckningsbevis eller betäckningsintyg, vilket är ett krav innan hingsten börjar betäcka.
Språngrulla skall också redovisas, och stoavgifter betalas enligt gängse regler.
Om hingsten är innehar betäckningsbevis- eller intyg, och övrig redovisning sker som det skall, blir avkommorna berättigade att införas i bilaga till grundstambok , får ett giltigt pass och får också tävla i de flesta grenar. Den är dock inte riksstamboksberättigad och kan utestängas från vissa evenemang arrangerade av rasföreningen eller andra föreningar anslutna till Svenska Ponnyavelsförbundet.
En avelsvärdering inte är en utställning!
Att likställa en avelsvärdering med utställning tyder på okunskap, även om det är en vanlig missuppfattning att det är detsamma.
Hästarna exteriörbedöms på en avelsvärdering, men det är ingen tävlan i hur vacker hästen är. En utställning är en bedömning för dagen, som går ut på att hitta den häst som för dagen bäst motsvarar rasbeskrivningen.
Till sist vill jag också passa på att gratulera ägarna till de hingstar som gick in i går. Två torra, fina, rörliga hingstar av gammal gotlänsk stam, som har alla förutsättningar att visa att de är användbara. Av naturliga skäl har inte 3-åringen några meriter att falla tillbaka på själv, men har generationer av bussiga och bevisligen duktiga bruksruss bakom sig. 4-åringen har börjat sin tävlingskarriär inom körning, och kommer troligtvis även han kunna visa att russ är användbara och allsidiga hästar.
Jag förstår att många är upprörda, men man måste också sätta sig in i systemet och se sina hingstar med öppna ögon.
Det är inte enkelt att få igenom en hingst, och inser man att 38 poäng är ett väldigt bra resultat som kräver en rastypisk, välbyggd hingst med korrekta ben och god rörelsemekanik, och att det anses vara ett bra resultat om man kommer upp i 38 poäng eller över på en avelsvärdering, kanske man också mer förstår hur svårt det är att få godkänt en hingst.
Om systemet skevar och missgynnar fel hästar , vilket är den fråga som Maggan S-B var ute efter, det är en viktig fråga som är befogad. Men man behöver också kunskap och kännedom om gällande regler, för att få ökad försteålse för det utfall som blir.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
# 36 Jag håller med! Det är på gångarterna man kan plocka poäng, det var hingstar med som man vet har jättebra steg, men som inte fick fram dom ordentligt….det är det jag menar, vissa av dom måste ha ett hyfsat bra steg eftersom dom går under 2.00, men det är ju dagsformen som avgör. Tycker fortfarande att antalet godkända hingstar skulle bli större för att öka valfriheten och bredden. Det sades att det skulle bli bättre när man godkände 2,5-åringar, men jag tycker inte det gett nämnvärt resultat.
#37 Jättebra Liselotte med en fullständig förklaring. Det låter som många inte riktigt förstår hur en avelsvärdering går till.
Även om det finns många duktiga och fina hingstar så är det trots allt så att långt ifrån alla passar som avelshingstar, så är det och det måste accepteras. Att kasta "skit" över vår premieringsnämnd för att man inte får igenom sin hingst tycker jag är väldigt dålig stil. Det är mycket kunniga människor med stor erfarenhet som finns där!
#31 Ok, Manfred har inga söner men han finns i härstamningen i åtminstone två hingstar.
#38 Det finns i dagsläget runt 140 godkända hingstar men i realiteten används bara runt 100. Bland 140 hingstar borde det väl gå att hitta något liknande som du vill ha?
Ingen skugga över premieringsnämnden men jag hoppas de är så pass "neutrala" så att det inte är till nackdel att hingstarna har gått på travet.
Ni som inte klarade er denna gång - försök igen! Det kan ju kanske vara dagsform som avgör - ngn gångart kanske kan ge bättre p. nästa gång. Era hingstar är fina!
Någon skrev att det blir hingstpremiering i höst (på fastlandet antar jag?). Var finns info om den? Har sökt på Russavelsföreningens hemsida men det står bara om 2008……..
/Mimmi
# 40 Du har inte förstått att det här inte är någon personlig fråga, vare sig för mig eller någon annan, utan en ren reflektion över reglerna för godkännande av russhingstar! Det här har inget med mitt eget avelsarbete att göra!
# 37 Tack Liselotte! Bra skrivet!
# 38 Vad som menades var att det skulle komma fram fler hingstar till föruttagning, och det har också blivit resultatet.
# 41 Avelsvärderingen 2009 kommer att vara i Tranås den 11 oktober.

#38 Om det är som du säger att dom blir bedömda för dagen så gick ju en av 3-åringarna igenom p.g.a att som Morgan sa: "Om några år kommer ni förstå vad vi pratade om". Det är absolut inget negativt med mina ord för det var en jättefin liten hingst som visade upp dagens finaste/lättaste trav enligt mig och en av dom jag själv tyckte om, men som sagt, för dagen något outvecklad.
Jag hade sett fram emot större valmöjlighet/utbud efter i söndags men gratulerar givetvis de som blev godkända. Vi som inte är riktigt överens måste ju kunna få vädra våra åsikter också utan att bli halshuggna eller?
# 44 Vid en avelsvärdering ska man kunna se igenom dagsformen, dvs om hästen visas tunn eller överfet, måste man kunna bedöma dem som de är byggda, och inte hur dagsskicket är. Däremot är det ju väldigt svårt att bedöma annat än det man ser när man bedömer gångarter. Att de är snabba som attans på travet, betyder inte undantagslöst att de har en bra rörelsemekanik.
# 45 Men på något sätt tar dom sig ju fram……

#44 På premiering så blir inte hingstarna döma på samma sätt som på utställning där de bedöms för dagen. Men en unghingst så får de ju vara outvecklade bara de är normalt utvecklade för sin ålder, vad Morgan menade kan jag tänka mig att när den här hingsten är färdig så kommer han att bli en riktigt super pärla och det är ju sådant som de ska kunna se på en premiering, men på en utställning kan den få lite sämre pga hur den ser ut för dagen.
Men en hingst som inte visar sin trav kan man ju inte ge bättre än vad den är värd.
#35 Jag är absolut inte mot trav , dottern tävlar själv men jag tycker fortfarande att ett russ ska se ut som ett russ sen om den tävlar trav eller ej spelar ingen roll.
#28 De är inte hårdare mot *travhingstar* än andra hingstar de bedöms på samma kriterirer.
Själv har vi som avelsmål att de ska ha bra extriör och även kunna användas inom bruks trav, ridning eller annat.

#45 Gäller detsamma på en stopremiering? Att man ska kunna se igenom dagsformen?
//Mickan

#48 Ja, för när det är premiering så är det inte *skönheten* utan avlesvärdering som gäller

#49 När jag kommer hem ska jag skriva in kritiken jag fick på mitt sto på premieringen i somras.. Det var enligt min tolkning en bedömning för dagen…
//Mickan

Hmmm. Det har väl hänt att man har varit fundersam över ett godkännande och sedan fått på skallen efter några år och ser hur hingsten utvecklats. Talade med pappa om detta en gång och mycket riktigt påpekade han att det är därför inte du ska ta beslutet. Låter hårt, men var ju sagt med glimten i ögat. Och visst är det så, att det är väldigt få som kan förutse en hingsts utveckling.

Innan premieringen så tänkte jag att ifall inte Zlatan går igenom så kan jag ju alltid prova igen eftersom han bara är fem år men nu känns det helt hopplöst! Dom tyckte att vi kunde kastrera honom, det var ingen idé att visa honom igen för han kommer aldrig att bli godkänd. Tänk om han skulle utveckla sig mer? Det är ju såklart inte så troligt men man kan väl ändå inte döma en hingst efter bara en gång? Visst jag vet att han ser ut som en riktig travare inte en snygg hingst enligt dom men troligen skulle bara travfolk välja att betäcka med honom för att man vill ha en fin travstam på avkomman.
Om ni tror att jag bara är besviken bara för att min häst inte gick igenom så är det fel! Jag trodde att åtminstonde en travhingst skulle gå igenom men dom tycker att det finns för många godkända travhingstar men det gör det väl inte? Man vill väl ha så många linjer som möjligt så att det inte blir inavel eller har jag fel?
Men vi kommer absolut inte kastrera Zlatan! Han ska få betäcka Zabine och jag hoppas verkligen att den avkomman blir bra så att man kan visa att Zlatan har något att tillföra aveln.
Men grattis till ni som fick godkända hingstar och tack Marianne som visade upp Zlatan helt perfekt!

Här kommer två bedömningar på samma häst.. Den ena från en utställning och den andra en premiering.. Lite drygt två månader imellan dessa..
Typ: God rastyp.
Huvud, hals, bål och kors: Rastypiskt huvud, ngt lågt ansatt hals, lång mankebra djup, långt musklat kors.
Extrimeteter och deras korrekthet: Ngt tåvid mest åt höger.
Skritt: Avspänd
Trav: Bra framåtgripande, marknära bak.
Typ: Outvecklad, högställd, tillfredställande rastyp.
Huvud, hals, bål och kors: Lång, rak hals, kort bog, ngt grund bål, muskelfattig underarm och skank.
Extrimeteter och deras korrekthet: Ngt gracil m. långa skenor, ngt tät fram.
Skritt: Vägvinnande svag mekanik.
Trav: Kort och stel.
Skriver inga poäng, inte heller vilken bedömning som är från när men ni som vill kan ju gissa…
//Mickan

#53 Nu är det ju så att avelsvärdering och utställning inte är riktigt samma sak. På ett sätt är det djupt olyckligt att vi använder samma bedömningsform, dvs 50p skalan, på bägge. Detta bidrar till förvirringen…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 54 Det finns de som förespåkar att poängen på utställning skall tas bort. Ingen dum idé tycker jag!

#54 Jag är fullt medveten om att det inte är samma sak. Som jag har förstått det är så att på en utställning bedöms hästen för dagen, och på en premiering ska man kunna bortse från hästens dagsform och utöver denna kunna se för/nackdelarna med hästen? Har jag fel? Det jag vill få fram med kritiken är att om man läser rakt av får jag känslan av att bedömmningen från utställningen inte är en bedömning för dagen utan i princip en allmän poängsättning på hur min häst faktiskt ser ut, medans bedömningen från premieringen ger en känsla hur hästen är för dagen.. Ber om ursäkt för kommande feltolkningar och förklarar gärna hur jag menar om någon inte förstår..
//Mickan
Flera av er tycker att utbudet på hingstar är litet bara för att inte fler hingstar som kan trava fort godkänns. Som någon skrev, alla har inte möjlighet eller vilja att få ut sin hingst på travet men vi vet ju att även hingstar som inte gått på travet kan lämna snabbtravande avkommor. Man får inte heller glömma att stona är viktiga, så även träningen. Det finns en bredd, prova den och vi kanske får ännu fler snabbtravande russ som även får kalasbra poäng i utställningsringen
.
# 52 Kanske det var bara för att han är fem år som det inte gick så bra, vänta några år och visa honom igen när han är lite äldre så kanske det går bättre! Jag hörde hans kritik och inte hörde jag att Morgan sa att han skulle kastreras eller att dom inte ville se honom igen, däremot var det synd att dom inte nämnde hans svenska rekord eller rätt prissumma…..Deppa inte Julia, du har ett jättebra travruss, huvudsaken är att han är den allra finaste i dina egna ögon!
Bättre lycka nästa gång!

Det är väl inte så många som inte har bra resultat på travet av hingstarna som har lämnat bra på travet. Det tar fyra år att få en startbar avkomma så då kanske man vill ha en hingst som kanske lämnar de egenskaper man är ute efter.de travpoäng som man visar på tex utställning eller premiering är inte avgörande om ponnyn kan springa på travet det finns de med höga poäng som inte kan springa fort utan en som får låga poäng kan sprimga mycket fortare, man skulle kollat lite mera på dem under ett körprov på en travbana och därefter poängbedömt deras trav, det kan vara svårt att få fram traven på vissa hingstar för hand.
V i måste få utöva den diciplinen som vi är intreserad av och eftersom man växer ur den för ridning ganska fort så är ju körning och trav de som man kan syssla med fast man är äldre och utan ponnytravet hade det inte funnits så många russ

En häst som travar rätt och använder sina rörelser rätt och har bra skalle kan hos rätt ägare blir en utmärkt travare men hos en helt ointrisserad bli en utställningponny ;-)
#53 2 månader på en unghäst kan det hända hur mycket som helst på, ibland när jag anmälern en häst till utställning ca 1 månadd innan det är dags kan den se skitfin ut , när så väl utställningen kommer så är den *ful* som stryk ;-)
Trav hingstar eller inte? Jag är av den åsikten att alla russ kan trava fort om dåm får rätt förutsättningra oavsett om dom har "travstam" eller inte.
Har visat många hingstar på premiering genom åren, det ska inte vara lätt att få sin hingst godkänd. Hingsten måste fylla ett syfte i aveln. Man ska inte kunna avla på hästar med exteriöra avvikelser.
Självklart vill vi ha en så bred ras som möjligt men man kan inte godkänna en hingst bara för att den är efter en speciell hingst om den inte håller måttet. Som sagts tidigare så kan en hingst få upp till 2tilläggspoäng om den anses tillräckligt värdefull för aveln. Skulle nog aldrig ens komma på tanken att betäcka mina ston med hingst som inte gått igenom hos avelsvärderingsnämnden, även om man inte alltid håller med så måste man nog erkänna att dom är där för att dom kan sin sak då får vi väl helt enkelt lita på dom eller?
Jag tror inte dom är emot travhingstar på något sätt, deras jobb är ju att se till så vi kan fortsätta avla på våran fina ras.
# 61 Dom allra flesta russ har "travstam" i botten, men ibland har den egenskapen fått stå tillbaka för att russet skulle bli en vackrare ponny.
#61 Om jag då får säga vad jag tycker så skulle jag aldrig betäcka mitt toppprestrerande sto med en hingst som bara är vacker, så det är bara att inse att vi har olika avelsmål med våra russ.

Travstam, hoppstam, dressyrstam osv. I slutändan är det vi människor som skapar dessa indelningar helt efter våra egna intressen och förutsättningar. Håller med #61 där.
Sen undrar jag hur russet skulle sett ut i dag om mindre hänsyn tagits till russets exteriör.
En god tävlingsindivid behöver inte vara samma sak som en god förärvare. Det är ingen nedärvning i träningsprodukter.
Håller fullständigt med #61 och #64
# 64 " God förärvare" Naturligtvis inte, men en god tävlingsindivid måste ha ett bra psyke och vilja, annars blir det ju ingenting…..

#64. Du är så klok… Håller med till fullo.
Samtidigt kan jag förstå den besvikelse och frustration de känner som fått sina hingstar kasserade. Har ju själv varit i den situationen många gånger, även om jag inte visat någon "prestationshingst", men känslan är den samma oavsett vilken hingst man visar. Självklart tycker man att man har en hingst som skulle göra stor nytta i rasen.
Premieringsnämnden gör naturligtvis ett bra jobb utifrån sina direktiv. På det stora hela har de väl också lyckats bra med sitt arbete genom åren. Självklart har de gjort misstag (erkänner de ju själva också), och tagit in hingstar som inte blivit vad man förväntat sig. Säkert har man även kasserat hingstar som kunnat göra nytta, men det får vi aldrig veta, och varför gråta över spilld mjölk?
Jag tycker ändå inte att man skall avända sina kasserade hingstar i aveln. Skulle alla göra det, skulle vi ju inte behöva ha något premieringsystem, och var hamnar vi då?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag tycker att hingst oavsett trav/bruksinriktning skall ha "åstadkommit" och nedärvt något på x antal år eller x antal ston. Som det var tal om i tidigare inlägg så skulle möjligheten att låta unghingstarna gå igenom föregås av en utvärdering och "tas ur aveln" om det inte "gick åt rätt håll". Det skulle ge alla hingstar (utan veterinära anmärkningar/defekter så klart) en chans att få visa hur de nedärver. Dom slet i många år för att få t.ex Niklas II godkänd och han har väl inte på något vis varit en avelsflopp. Om jag inte kommer ihåg fel så blev han väl godkänd tillslut delvis just pga sina avkommor.

#64 _Det är ingen nedärvning i träningsprodukter.
_Det ligger mycket i ovanstående mening, det är skillnad på talang och träning.
För att återgå till ursprungsinlägget, varför ställer vi inte högre krav på att hingstarna faktiskt ska vsa att de kan någonting? Jag tror att toppoängshingstarna skulle kunna prestera jättebra om de fick chansen, se bara hur det gick för snygge Marlon S när han fick visa upp sig på travbanan.
Nu kommer vi in på lite svårare diskusioner. Talang och träningsprodukt. Utan någon som helst talang blir hästen inte bra alls. Däremot kan en talang hamna hos en orutinerad och därför inte kan visa sin talang förrän kusken lärt sig mer eller popnnyn bytt ägare. Det finns många exempel på detta. Därför tror jag vi ska vara väldigt försiktiga med att diskutera vad som är talang och vad som är träningsprodukt.
Sen får vi aldrig glömma stoets betydelse.

#70. Ja, det är ett svårt ämne. Vad jag vänder mig mot är att man inte ens vill prova russ utan etablerad "travstam". (Sedan tror jag att det faktiskt finns vissa linjer som inte lämpar sig för trav, trots bra rörelser och trevligt temperament) Viskar, för det där får man väl inte säga högt, så nu får jag väl på skallen. Men som sagt, man måste prova lite mer förutsättningslöst innan man sortera bort någon.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Men ta Tyson som exempel, som är mycket populär när folk vill köpa unghästar. Lämnar han snabba avkommor för att han själv är snabb? För att han har fått bra ston? För att avkommorna har hamnat hos duktiga tränare? Har han lämnat bra om man ser det procentuellt?
Hade han lämnat lika bra avkommor om han hade blivit skadad som treåring och aldrig fått chansen att trava? Det är ju samma häst, men utan meriterna.
Jag håller med tusen, många glömmer bort stoet. Man kan betäcka med en superhingst, men är stoet dåligt behöver inte bli bra. Det finns ston som har lämnat bra oavsett vilken hingst som varit pappan.
Jag tror att "problemet" är att hästarna med "travstam" oftare hamnar hos duktiga tränare än hästarna utan sk. "travstam".
#68 Om inte mitt minne sviker mej så var det för att reglerna om -bärare av slingeranlaget- ändrades o att det även av den anledningen gick att söka o få dispens för ston som var "gjorda" innan Niklas blev godkänd för avel. Vill minnas att det var ett par Niklasston som kunde stamboksföras i efterhand. Rätta mej om jag har fel!
# 73 Jo, dom Niklasston som visats på premiering i efterhand har blivit stambokförda eftersom dom har varit exteriört bra!

#73 Jag tror inte att Tyson hade använts så mycket i avlen om han inte hade gått på travet.
Sen så är det ju så att de avkommorna efter Tyson ofta hamnar hos målmedvetna kuskar , ägare som satsar på travet.
Men det finns också en massa hästar efter Tyson som inte heller är så snabba , de kan ha hamnat fel osv ….

#75 Tyson hade inte varit godkänd OM han inte gått på travet och därmed inte haft chansen att betäcka överhuvud taget…
#50 Konstigt att ditt sto fick så låga poäng på premieringen, med sådana föräldrar borde hon ju blivit jättefin. Pappan som är Guldrussvinnare och allt ! Där ser man att bara för att man avlar på fina föräldrar så är det ingen garanti för att avkomman blir fin. Men jag personligen tycker din häst är jättefin oavsett hennes låga poäng!

#76 Eller rättare sagt pga att han startar… Sen är det upp till var och en om man väljer att se glaset halvfullt eller halvtomt.

#78 Du behöver inte skrika…
Det jag menar är att det finns fler faktorer än hingsten som spelar in när man föder upp hästar. En hingst som aldrig fått chansen att trava har ju samma gener som om han hade fått komma ut på banan, men han får antagligen inte samma ston och samma köpare på avkommorna, och det är DET som spelar in.

#80 Alla har samma chans men inte samma intresse…
#81 Huvet på spiken!
Och som sagt, fölen skall inte bara ha pappor, dom skall ha mammor också!

#83 Precis ..
#79 Precis .
#81 , 82 kan bar instämma
Skall vi anse debatten avslutad nu…..Ursäkta om jag trampat nån på tårna, men en bra debatt blev det i alla fall, och till syvende och sist strävar vi alla efter samma mål. Att avla fram russ som blir som vi vill ha dom……
#85 Nja, jag tycker du avslutar debatten lite tidigt. Jag har inte förstått vad du menar med "hänsyn tas ju inte till bevarande i så stor utsträckning." Vilka hingstar gäller det?
# 86 Ex.-vis en sån fin hoppare som Titan…..
#87 Och hur får du ihop det med avelsvärderingen 2009? Jag hittar inga hingstar med Titan i härstamningen.
# 88 Det var just det, han är borta! Men det finns i alla fall några ston efter honom!