3-årstest!
Jag har tänkt att göra 3-årstest i år med Sigurd och Solstråle. En liten uppfriskning hur det går till behövs….
Hur förbereder ni era 3-åringar för 3-årstest??

Vi ska också på treårstest. Dem körs 2-3 ggr i veckan (tränas för ponnytrav och så är det bra att få bort lite mage
), sedan blir det löshoppning 3-4 ggr innan dagen D. Vi siktar in oss på 3-årstestet i Riala den 16 maj, fler som ska dit?
Jag löshoppade Njord ganska mycket innan, eller rättare sagt inte bara precis innan utan under hela våren förra året. Dels löshoppade jag honom hemma i paddocken, dels åkte jag till ridhus och gjorde det så fick han bekanta sig med det också. Det optimala hade varit att åkt till fler olika rihus om man kan för de blir "vana" vid sitt ridhus och det är nytt ridhus för dom på testet. Jag löshoppade nog i alla fall två ggr/vecka. Korta stunder så han visste vad han skulle göra och inte så högt. Att bara löshoppa 3-4 ggr innan låter väldigt lite i mina öron.

Vi hade samma upplägg förra året med våra tre åringar. En fick dubbeldiplom med 8-8 på hoppningen och en fick 7-8 på hoppningen. Den tredje hade inte hoppat bättre om vi så löshoppat honom flera gånger i veckan, han är ingen hopphäst.
en liten fråga måste dom löshoppa på 3års test? för jag har hört lite olika om detta, en del är helt imot att dom ska hoppa som 3åring medans vissa ser att det e en bra övning.
Dom löshoppas och visas för hand på treårstestet.

Glöm inte bort att även galoppen bedöms.
Vi satsar också på att visa våran 3-åring i vår, började löshoppa idag och det var verkligen roligt tyckte han.
Måtten som gäller för kat B är hinderhöjder på 60-80 cm och maxbredd på 70 cm. Avståndet mellan hjälphinder och oxer är 5,70 för B.
Råd och anvisningar ska finnas på SPAF´s hemsida men jag tror inte att årets aktuella ligger ute än.
Ja, glöm inte att även träna galopp, Vi missade kanske gångartsdiplomet pga att vi inte tränat galoppen något. Vi var så inriktade på att träna löshoppningen så vi missade att träna galoppen. Vår dåvarande treåring fick bara en 6.a på galoppen, annars hade hon fått diplom. Inte för att vi hade ens hoppats på det men när man är så nära så önskar man att man hade tränat även galoppen.

Och där kommer ju konditionsträningen in, så att dem orkar hålla och bära galoppen.
Och visst ska man träna galopp så dem får en rättvis chans, men vissa är ju hopplösa.
#6 Vi hann bara se när Kanon hoppa, vilken rulle han hade!
//Cecilia
Vadå träna galopp…
Min exmoor som här hemma bara hoppar jämfota i galopp varje gång vi löshoppar han kunde galoppera hyffsat på 3 årstesten men han hoppar fortfarande jämfota. Vet inte om det går att träna bort
, ett hopplöst fall alltså
.
Åh lilla Kanon, det hade jag velat se…

#9 Det var svårt att hinna med att se när lilleman hoppade, full rulle från start till mål liksom. Jag försökte hinna fota eftersom ingen drivning behövdes men jag fick bara med hindret och bakdelen på honom varje gång. Ska försöka nästa gång vi löshoppar eller så funderar jag på att filma istället 
Linnea var i alla fall stolt över sin lilla duktiga hoppare, synd bara att hon är förstor för att rida honom numera.
Själv var jag riktigt imponerad av VG "Turbo" som för första gången löshoppade i ridhus, även han hade full fart och bjöd riktigt bra även om det var lite mer unghästhoppning för hans del.
Ser fram mot nästa gång om två veckor.

Det var en härligt glad Kanon som släpptes lös i ridhuset. De första varven var han mer koncentrerad på bocksprången, och så kom det ibland lite hinder ivägen…
När han lugnat ner sig efter några varv (han stannade dock snällt varje varv när vi bad honom) hoppade han som en liten katt över hindren och höjden bekom honom inte. Tyvärr var inte Helena lika snabb med kameran, men lyckades få med svansen på ett kort
Hoppas hon lyckas bättre nästa gång.
Eftersom han tyckte det var så kul, får han nog åka med nästa gång också, om två veckor. Det är bra med moraliskt stöd till Turbo, även om han är lugn och skötsam.
#10 film vore kul att se, för oss som aldrig löshoppat en häst tidiage så man fick se hur det gick till..
Själv ska jag visa mina 3åringar i Örebro 17/5 Sk börja löshoppa dom nu så dom hinner smälta allt nytt i god tid..
Jag tänkte också åka till Örebro.

#12 Det finns ingen som hinner med att filma den lille kononen
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag lovar att vi ska försöka filma nästa vecka, men jag kan inte garantera kvalitén på filmen. Det brukar kunna vara svårt med ljuset i ridhuset, åtminstone med vanlig kamera.

Igår kväll var det löshoppning igen och hästarna tyckte det var lika kul som förra gången, även om Kanon tog det lite lugnare igår. Linnea filmade våra hästar, och när jag senare tittade i kameran såg det riktigt bra ut. Ska försöka få sambon att spara ner några filmsnuttar digitalt, men problemet är att de blir så stora datamässigt.