Hur få en hingst att kissa??
Ni som har god erfenhet av hingstar - vad gör man om man förstår att han är nödig, men kan inte kissa?
När Q L Gaist var ute senast där andra hästar fanns med så var han till en början acceptabelt lugn och jobbade som han skulle. Men allt längre dagen gick blev han mer och mer stressad. Han hade inte urinerat varken i transporten dit eller i stallet och inte heller när vi var ute med honom. Han hade s.k. pissestånd och hade krampat ihop.
Det är inte svårt att föreställa sig hur ONT det måste göra!
Av krampen blev han stressad och virrade omkring med blicken, upptäckte fler hästar och blev ännu mera spänd. Att jag försökte skritta honom på lugn plats hjälpte inte.
Till sist när det var sen eftermiddag och vi avslutade aktiviteterna ställdes han in i stallet och fick täcke på sig.
Att bli varm av täcket hjälpte då - eller om det var att han börjat bli hemtam och vågade - och han hade gjort ifrån sig när vi kom tillbaka och skulle åka hem. Då var han betydligt lugnare också…
Är det någon mer som uppmärksammat detta händelseförlopp hos hästar?
Finns det några tips och tricks att ta till när man ser att det är akut?
Våra grannar rider distans och berättade att det är ett vanligt problem där. Pulsen går inte ner förrän hästen fått kissa, därmed kan de inte förtsätta tävlingen innan, eller blir t.o.m. diskade.
Det är ju självklart att man inte kan prestera något bra resultat om man är jättekissnödig. varken häst eller människa.
Tänk er att vara på travtävling och detta inträffar - huga!
SigneK - hoppas det gick bra att jag använde din bild här, men det var just då det var som värst och visar det väldigt bra.

Det inträffar oftare än man tror på travtävlingar. Själv kan jag inte förstå varför man ställer hästen på gången ibland 20-30 min istället för i boxen efter värmning. Det tar inte många minuter att sela på igen men hästen får en chans att pinka. Ännu värre, de som skall ut i två lopp och inte selar av där imellan heller. Det kan bli lång tid i vagn och kan tråka ut den bästa, är den dessutom pinknödig lär den knappast förknippa vagn med något positivt.
Vi släpper alltid in våra ponnyer/hästar i boxen efter värmingarna, just för att de ska få kissa. Ofta är de det första de gör när de kommer in i boxen. Har man ont om tid, ta av vagnen, spänn upp gjorden & släpp in hästen…
En annan sak jag brukar göra är att släppa min ponny i fel box här hemma innan vi ska iväg på tävling. Då pissar han mer än gärna in nytt revir ;) Fast det spelar ju inte så stor roll om man ska resa långt i och för sig. Ponnyn är dock inte hingst, utan valack…
Brukar låta mina valacker stå kvar ett tag i transporten innan vi lastar ur, oftast kissar dom då. Annars är det som sagt bra att låta dom gå in i en box ett tag. Har ju turen att ha en pålle som kissar om han är nödig oavsett om han har ryttare på ryggen eller vagn bakom sig, bara det är mjukt underlag så det inte stänker
. En gång på tävling ställde han sig och kissa precis när domaren gett startsignal
.

Det viktigaste tror jag är att de får något mjukt att gå i/på. Platt väg eller stengolv kissar de inte på, de ska vara så mjukt att kisset inte stänker på benen.
då jag är på tävling med luddan så selar jag aldrig av efter värmningen utan hon får stå med vagn på tills jag ska ut i loppet.. eftersom hon är bråkig att få på vagnen sen.. (reser sig och lägger sig ner om man ska sela på igen).. så hon får stå i minst 1 timme i boxen innan jag ska ut och värma. och sedan 1 timme i boxen efter loppet :)

#6 Varför gör ditt sto på det viset (reser sig och lägger sig ner när du ska sela)?

#7 ingen aning om varför :) har provat flera gånger att sela av och sen på igen.. men det går verkligen inte :P
Men hon tror väl att hon har ju redan varit ute och motionera.. så varför ska man ut igen?? :P

Jag tror problemet är ganska likartat vare sig det är hingst, valack eller sto efter jag läst era inlägg.
Så man kan komma fram till att det är viktigt för hästens välbefinnade och prestationsförmåga att den får en ströad box att vara i, att den får vara ifred, en lugn plats och att den har det lite varmt, gärna täcke på sig vilket jag tror underlättar för att kunna slappna av. Allt detta är kanske inte så lätt att få när man är ute på tävling eller annan sammankomst.
Om man inte har hästar som är så oblyga så de ställer sig och pinkar mitt framför domaren… 
Kom gärna med fler synpunkter ni som vet mer.

Vi brukar se till att hästarna får komma in i box före, mellan och efter lopp för att kissa av sig. Om man inte har tillgång till box (hade vi inte en gång med Lasius på Östanåkra) så lastade vi in honom i transporten, och så fick han kissa där.
De gånger vi har tagit dopingprov, och de inte kissar på en gång, så brukar vi spola lite vatten. Det har hjälpt till att få dem att kissa.