Tömkörningsgjord från Globus
Har hittat en tömkörningsgjord i läder från Globus på annons till bra pris. Är det någon som har erfarenhet av sådan på russ? Den har även en kort bukgjord för ponny, men jag är lite osäker på om däckeln passar russen. Kan vara bra att fråga runt lite, innan jag åker och tittar på den.
(Ville köpa Agge-gjorden som fanns här på fokus igår, men jag var för sent ute. Skulle ju kunna göra en egen gjord, men tiden finns inte riktigt till allt.)
Jag har en tömkörningsgjord från Chetak, ser lika dan ut tycker jag som den från Globus. Den har en extra liten gjord, eller gjord…(?) i alla fall så passar den på russen. Har haft den på alla mina och de ser ju olika ut så det är nog inga problem att köpa den tror jag. Jag är jättenöjd med min i alla fall.

#0. Men du, det tar inte så lång tid att göra en sådan gjord, som SABA sålde. Du kan använda en mjukdäckel som du redan har och bygga på med lite remmar och ringar. Det fixar du lätt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Vad bra, då ska jag i alla fall åka och titta på den. Jag jobbar mina hästar mycket i töm, så då behöver man kunna variera anspänningen bättre än vad jag kan med travdäcklarna.

Jag vet, egentligen är det bara ta en vävbandsgjord jag har och sätta dit en rem, låna spännena från Kanons nackrem (tills jag köper fler spännen av dig), men då måste jag ju sy nya långa tömmar också… Usch, nu fick du mig att känna att jag borde göra det istället. Blev väldigt tveksam
men egentligen får jag den ju som jag vill ha den då. Bekvämt men tråkigt att köpa färdigt.