Russdag 21 feb 2009
Välkomna till russdag den 21 feb på Allmogegården i Tolarp, utanför Jönköping. Vi träffas kl 10 för skogskörning med russ, korvgrillning och russprat. Ni får gärna ta med egen häst annars finns häst att låna. Kolla in vår hemsida för vägbeskrivning, mail, och telefonnummer. www.allmogegarden.se
Anmäl er senast den 18 feb.
Med vänliga hälsningar
Maria och Bengt

putt
Det låter jättekul! Synd att det är så långt att åka. Jag har lovat mina barn att försöka hålla mig hemma med framöver, och då kan det vara svårt med långa utflykter för nöjes skull.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag kommer och jag tror nog att mamma hänger med oxå 
Ska bli jätteskoj!

Signe och jag ska försöka komma, fast utan hästar.
Ett tips till dem som försöker gå in på hemsidan: Det ska vara www.allmogegarden.se
Hälsningar från Charlotte på Toarp

Jag skall också försöka komma - utan häst - men ev. kan en Indienresa komma emellan.
Det skulle vara helt underbart att komma, men är så himla långt att åka för mig =(

Vad roligt att det kommer så många. Ni är hjärligt välkomna! 

Det där verkar kul! Det blir alltså brukskörning i skogen?

Japp! Vi kör ut allt vårt virke med häst så vi tyckte det kunde vara kul att kombinera russdag med skogskörning för att visa hur mycket nytta och roligt man kan ha med sina russ även i skogsarbete.
Vi har egna hästar som är vana att dra kälkar och vagnar med virke som ni kan få prova på att köra ut lite virke med, eller kanske ni har en egen häst. Vi kan hjälpa er lite med tips och råd. Har man en yngre häst kan man ju alltid prova att dra ut någon ved bit med linor. Eller kanske man bara vill vara med och titta på Jag tror det kan bli en riktigt rolig dag tillsammans med hästarna med massa russprat, fika och nya ideér

Jag är intresserad av att köpa en del grejer bl a draglinor (och kanske en liten timmersax). Det vore kul om de som kommer och har grejer över ville ta med dem till försäljning. Ni själva, Maria och Bengt, har kanske också körprylar som ni vill bli av med?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni kommer som en räddande ängel på det viset att jag fått förfrågningar om att ha kurs eller skogsdag. Vi har ingen gård, utan ett litet torp så det är inte praktiskt möjligt att ta emot så mycket folk eller hästar. Det finns inget stall och bara plats för högst tre bilar utan släp.
Vi har lite nya grejor till skogskörning. Egen tillverkning av en vagn som man kan göra om till kälke med släpa, plus ett tillbehör som gör den till en tippvagn för löst material som t.ex. vedkubbar eller gödsel. Vi har också sax för lättare arbete.
Jag ska tipsa dem som frågat mig om er skogsdag.
Lägger ut lite bilder på våra grejor och hur vi kör. Det är Hingsten Qveiars Leil Gaist nu 5 år, e. Komet 338, på de flesta bilderna. Videon nedan är ett annat jobb med samma vagn.

#10 Då får vi nog försöka få dit Floby Börje Överskottslager http://www.flobyoverskottslager.nu/ , det är han som säljer sånt. Jag köpte min sax och linor av honom. Ett utmärkt redskap för inkörning och framdragning i besvärligare terräng. På bilden Qveiars Leil Blixt två år drar fram sin första vedpinne.
Jag hoppas någon tar med kamera och dokumenterar till Gotlandsrusset!

#10. Det har varit bekymmer för oss också att få tag på grejor till russ. Det finns ju mycket till större hästar. Men vi har gjort om en del tex har vi kortat in skaklor och svänglar och gjort egna par stänger. Linor kan man lätt göra av kedjor som man kortar av i lagom längd och sätter kabinhakar i ändarna. Tex kedjor man har till gungor är bra. Men man får vara uppmärksam så att de inte skaver hästen på benen, då kan man skära i tu en gammal trädgårdsslang och trä på. Kanske inte så fint men det funkar. Jag har också kortat in gamla draglinor till stora hästar så att de passar russ. I stället för sax kan man använda en snar kedja. Det är inte så dumt till russen. Det tar ju lite längre tid att sätta fast träbiten men vi kör ju inte på accord.

#13 Tack för länken till Floby. Jag har hört talas om honom, men inte haft någon adress. Tänk om vi kunde få honom att komma och visa utrustning avpassad för russ! Man vill ju gärna se grejerna innan man handlar. Det kan också vara svårt att beskriva dem på telefon när man inte riktigt vet vad allt heter.
#15 Det är skönt att kunna köpa färdiga grejer, gärna begagnade om de är i bra skick, för oss som inte har tid eller kunskap att göra om från stor häst till ponny. Men det blir intressant att se hur ni har gjort om och anpassat utrustningen till russ!

Nu tycker jag det är dags att putta upp denna tråd.
Vi tänker försöka komma. Kan vi, så tar vi med både häst och timmerdoningen på bilden. Kör det ihop sig så tar vi med bara kör-sakerna. Vi har även hjul med till den om det skulle behövas. Och så tar jag med kör-sax, svängel och linor om någon vill låna och prova.

Det hade varit jätteroligt att åka dit men det är ju som sagt en bra bit och sen är det ju samtidigt som vi ska på shetlandsutställning.
Men jag hoppas ju att man får ser en del trevliga bilder därifrån sen ;-)

Jag funderar på att ta med 4-årshingsten. Bra miljöträning! Om det löser sig med uppstallning och inte är snöstorm den dagen tar jag nog med honom.
Det är ju inte mer än ca 30 mil, större delen på E4:an. Ungefär så långt som vi hade till Umåker när jag bodde i Luleå.
Återkommer längre fram med besked till er, Maria och Bengt!
Åker vi dit så kan jag gärna göra en artikel om dagen til Gotlandsrusset!

Vad roligt att det är så många som kommer. 
För er som har med sig hästar så finns det möjlighet att ställa in dem i spiltor i stallet och det finns oxå möjlighet för er som åker långt att natta över i vårt gästhus.

#17 Det ska bli himla kul att få se din timmerdonig. Den har jag varit inne och spanat mycket på på din sida
Jag funderar på att komma, har lite över 4 timmars körväg, men eftersom min pojkvän är intresserad utav timmerkörning och kör med sin 5 åriga ardenner och har även ett föl nu som han skall köra in. Kan det nog vara intressant för honom också. Kanske vi åker tillsammans och då tar jag självklart med kameran i högsta hugg.
Har ingen bild när han drar stock med sin ardenner, men har när han tömkör och drar timmerkälke bakom.

#21 Jag har pm:at dig! Hälsn Charlotte

Kan berätta att jag för ett par veckor sen hjälpte grannen få ner lite småved med Leil Gaist. Kälken var inte hopmonterad då och backen i brantaste laget (nerför), saxen griper inte tag i så små vedpinnar. Han hade en bit vajer med ögla i var ände, den snarade vi runt varje knippe och sen satte ena öglan i svängeln. Det fungerade förvånansvärt bra, några få pinnar tappade vi, men det mest hängde med.
Kan vara ett tips att prova på skogsdagen? Jag har ingen egen sån vajer, men någon annan kanske har eller vill fixa en så kan vi testa. Kätting använd på samma sätt kan vi också prova.
Nu är det snart dax,vi kommer i alla fall Emil och jag. För en gångs skull har vi nära. Vad bör man ha med sig linor i så fall vilken längd är lagom? Ska i alla fall bli skoj. Lena

Nu har jag bokat hästtrailer till den 21:a. Om bilen funkar som den ska så ska vi väl dyka upp då.
Eftersom jag anar att Leil Gaist kommer att vara lite gapig och stirrig när han är på ny plats och med nya russkompisar, så visar jag här en liten videofilm från idag när han jobbar som han ska.
Lägg märke till vad som händer när jag snubblar..!
#28 Jösses vilken duktig häst du har, mycket imponerande :)

Vilken rar häst du har. Han stannade och kollade hur det gick med dig!
Vi har börjat förbereda för russdagen. Det ska bli jätteskoj. Hoppas att den fina snön ligger kvar! Vi kommer att göra i ordning lite olika åk som ni som har egna hästar med, kan låna, någon kälke för att lunna och någon dubbelkälke för att köra uppläst, och några uppsättningar linor och svänglar. Men om ni har får ni gärna ta med i fall det inte räcker. Våra linor är ca 1,5 m och svänglarna 50-60 cm.

Vi tänkte ta med doningen som syns i filmerna. Jag hoppas med spänning på att Leil Gaist ska vara lika lugn när vi kommer som här i filmen nedan. Från 14:e feb.
När vi först kör fram för att vända, tar ett par grenar i och följer med upp i skaklarna och verkligan petar upp mellan benen på honom. Jag får stanna och dra bort dem innan vi kan köra vidare.

Sista chansen att påminna om denna russdag!
Vi är inställda på att åka med Leil Gaist. Det som skulle kunna hindra nu är väl snöstorm… för det har Lennart sagt, att blir det snöoväder då åker vi inte. Den risken tar han inte!
Jag har varit väldigt sjuk i influensa den här veckan, huvudet dunkar fortfarande, men jag är bättre.
Så väl mött!

Vi ses!

Tänkte bara säga att ni behöver inte tänka på att ta med någon mat. Vi fixar fika och lunch.
Det var snällt, vi syns i morgon!

Måste bara berätta att när trailern kom hit i eftermiddags, kom Leil Gaist till grinden och såg väldigt förväntansfull ut. Medans vi stod och lastade in ved-doningen gnäggar han sakta mot oss.
Han tycker det ska bli så kul att komma ut och se andra hästar och marker.
Ha en trevlig dag alla som ska dit, och glöm inte kameran!

Ha en bra RUSSdag hoppas på fina kort
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Nu kunde jag se filmerna också.
Jätteroligt att se hur lugn och avspänd han är i de situationerna. Jag har sagt det förr, men det måste vara en verklig tillfredsställelse att kunna använda sin häst att göra ett verkligt arbete. Att veta att det som blev gjort verkligen också är av nytta.
Det uppskattar jag!

Det blir tyvärr ingen russdag för mig denna gången! Jag ligger hemma med influensa. Trist! Hoppas också på fina kort och berättelser om allt som hände, och om de intressante russämnen som säkert kommer upp på en sådan dag. Ha en trevlig dag!
Hoppas ni får en riktigt fin dag!
Jag vill tacka Maria och Bengt för en jättetrevlig
dag. Hoppas att det blir en fortsättning som vi
prata om. Och tur med vädret hade vi! Lena och Emil
Tack för en jätte trevlig dag! hoppas det blir någon mer gång! Mikael Rudolfsson

Tack alla som var med på russdagen. Det var så roligt att träffa er alla entusiastiska russmänniskor. Jag har lagt in lite bilder från dagen på vår blogg: http://www.allmogegarden.se/blogg.asp

Tack så mycket för igår! Det var jättetrevligt trots att jag inte var så kry. Jag skickar några bilder som jag tog genom fönstret inifrån stugvärmen efter att ha vilat i er sköna soffa.
En stund orkade jag i alla fall vara med ute och träffa alla positiva människor med sina duktiga arbetande russ.
Hemresan gick bra. Signe kom iväg med färjan till Danmark och själv var jag hemma i Skåne lagom till kvällsfodringen.

Jag vill också tacka Bengt och Maria för en jättetrevlig dag, för er gästfrihet och hjälpsamhet i allt vad vi tog oss för.
Det var så kul att träffa er alla som var med.
Jag skriver mer i min blogg lite senare. Och bilder kommer naturligvis också!
En av de två videoklippen som blev visar jag här.

Ett stort tack till värdar och deltagare från mig också. Åkte hem med mycket inspiration.
Tack för kaffe och lunchen som satt fint i magen efter all den friska luften!

Tack härifrån med. För trevligt sällskap och god mat.
Det var verkligen en trevlig dag och så lärorikt för en som aldrig varit med på skogskörning förut. Tack Maria och Bengt och ni som var med!
Fina bilder Solveig. Skriver du något till Gotlandsrusset? Har du epost, så kan jag skicka några bilder till dig, jag kan ev. skriva ihop något också om du vill, om den delen jag var med på :)
Tack Maria och Bengt för en väldigt givande dag med russprat, körning och inspiration . Lena.S