Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2514 ggr
[Ella2007]
0

att avla eller inte

Jag har ett sto (Månskära) som jag haft i många år, vi har tävlat en del i ponnytrav och avslutade karriären med en hyfsad tid (2.05). En del utställningar har vi hunnit med också, och där har det gått mycket bra tycker jag 43p som mest. Tanken var att jag skulle börja hobby avla på henne efter travkariärren men jag börjar känna att det kanske är bättre att överlåta avelsverksamhet till stuterierna då det verkar väldigt svårt att sälja fölen. Antingen har jag "fel" sto eller så väljer jag "fel" hingst. Hon har fått 2 st föl en efter trofé (som såldes som treåring) och nu ett efter Micklas som ännu inte är såld och det verkar inte finnas något intresse för henne på marknaden nu, visst kan det vara att det är dåliga tider och många inte vill köpa häst.

Är det fler som känner som jag?

Tusen
0

Jag kan inte annat än hålla med dig. Det är ett evigt tjat på utställningar att man ska betäcka alla fina ston (och jag räknar Månskära som ett riktigt fint sto). Sen betäcks dom men ingen köper avkomman. Hur tänker man då?
Tror att folk (förrutom att det är många som inte har råd just nu) hellre väntar tills avkommorna är äldre, tyvärr.
Själva har vi endast fött upp två stycken varav vi behållt en. Har nu planer på att ta ytterligare en avkomma. Vet ännu inte om vi ska behålla den eller om den säljs.
Men visst blir man fundersam.Obestämd

PROS
0

Här är en till som håller med, det är inte lätt att sälja föl/unghäsar då de flesta väntar med att köpa till 2-3års åldern om man inte dumpar priset rejält. Alla uppfödare har ju inte möjlighet/plats att spara sina uppfödningar i ett par år.

Marknaden för att sälja verkar ha stannat av nästan helt!

Hur gör man om man som Ella2007 har ett fint sto men bra meriter ändå finns det ett svagt intresse för avkommorna???

Vad är det köpare letar efter förutom en klonad ponny av Gumino och Tyson II för 15 000kr?

förslag emotages tacksamt då avelsbiten på våra(Mina) russ är  hotad.

Tittut
0

Jag håller med er andra. Jag har haft runt 25 föl tror jag varav tre är sålda som föl, alla andra som äldre.

Jag har absolut inget patentrecept, utan tror man som russuppfödare, om man inte har ston som gått 1,45 och betäckt med en snabbhingst, får leva med att avkommorna måste bli lite äldre för att vara intressanta för en köpare.

Det viktiga är dock att vi inte ger upp och tappar lusten att avla russ. Det är otroligt viktigt att så många ston som möjligt används i avel och att man inte bara för dem till hingstar som är poppis för dagen, utan tänker ett steg till. Men jag förstår absolut era tankegångar, och står i samma situation själv, men osålda unghästar och tre dräktiga ston och en ständig undran om hur många man skall våga betäcka till våren.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriSolo
0

Så har det väl "alltid" varit, vi har oftast inte fått våra föl sålda, utan det har varit när de är två-tre år gamla, eller ännu äldre. Man får helt enkelt låta bli att betäcka när det börjar bli fullt i stallet, sorgligt men sant. 

Alla vill ha klara hästar, och så ska de helst vara gratis och med full utrustning.

MagganS-B
0

Jag tycker nog att det är både-och, ibland är det jättelätt att sälja, ibland lite svårare, allrahelst hingstfölen, och ändå har jag aldrig betäckt mina ston med vare sig Gumino eller Tyson II…..Ser med spänning fram emot årets föl e. Vick's Extra och Trofé!

palomia
0

Det är nog inget "fel" varken på ditt sto eller ditt val av hingst, tvärt om, snarare fel tidpunkt. Tror att det är många som tänker som du. Själva har vi 5 st. (1-2-åringar) som vi skulle vilja placera. 5 st. till väntas i vår… Här blir det nog inte så många betäckningar iår iaf, boxarna är slut…Oskyldig

MarcusJohansson
0

Det största problemet är väl det faktum att ponnytravet (Som är bland dom största användarna av russ) Krymper. Det är ett stort problem och samma sakt sker ju inom stor travet. Betäckta varmblodston har ju nästan halverats och avel är mycket hotad.

Sedan har vi nästa problem och det är att priserna på ALLT skenar iväg, utom då på hästarna för då går det inte att sälja. Hur i all världen kan tex kutterspån kosta över 80 kr balen? Vad hände med allt trä som Gudrun och Per välte? Eller Hö? Behöver bönderna inte låta marken ligga i träda mer?

Jag och min flickvän har ju jobbat hårt med att bygga upp ett ponnytravstall och vi måste ju leta efterhästar med stam för det är alldeles på tok för dyrt att chansa på något stamlöst.

Men nu låter det som jag deppar, och det gör jag inte! Jag tror att i samband med att ekonomin vänder om 1-2 år så kommer hästsporten nya guldår komma. Allt som behövs är att man tar i och verkligen lägger manken till. Se på Kinesiska muren!

Tusen
0

Tror tyvärr att travets guldår är över. Och sedan tror jag att då det gäller russen så är det väl inte någon som inte har stam i sig (antar att du menar travstam då. För stam har ju allaFlört)

Jag undrar om det inte är dags att göra som islandsfolket och starta fler tävlingar för enbart russ i andra grenar än trav. De är så allround så de behöver visa att de är duktiga i hoppning, dressyr, galopp osv. Men till russ behövs i allmänhet lite äldre och större ryttare. Precis som Isisarna.

mariaTolarp
0

Jag tycker också det börjar kännas rätt surt! Det är inte lätt att sälja de vuxna russen heller även om de är inkörda och inridna. Jag vet inte om vi bor i fel ände av landet men i jönköpingstrakten verkar det vara någon efterfrågan. Här tror dom bara russ är barn hästar och då ett andra handsval efter shettland. Jag tycker också att pratas för mycket om att det avlas för lite istället för hur vi ska göra för att marknadsföra våra fantastiska hästar bättre. Tänk va många som skulle ha mycket roligare med sina hästar om de skaffade russ i stället för nordsvenskar, halvblod och korkade och hispiga hamburgare.Cool

MagganS-B
0

# 7 Vet inte om du minns för många år sen när skattereglerna gjordes om för oss företagare och man tog bort "kvittningen". Många travarston slaktades då, liksom unghästar som inte gick att sälja. Det vände ju uppåt igen, och jag tror att det just nu kanske är en svacka när det gäller travet, men att det kommer igen…trots allt är ju intresset stort fast pengarna inte finns (?)…..

UllisT
0

Tycker som er andra men jag tycker att det är inte bara svårt att sälja utan lika svårt att låna ut unghästar.

Känns nästan som man ska böna och be för att ngn ska ta emot en häst. Klart att ekonomikrisen sätter käppar i hjulen men det känns oxå som att folk inte är lika hästtokiga längre.

Hovgarden
0

Jag är ny inom så väl russ som ponnytrav (håller på att ta licens nu) och har blivit med hingst som kommer stå här på station. Till honom har jag lånat tre super fina ston 43p och 2 ELIT ston. Visst är det tungt nu och ponnyer/hästar över lag tror jag är svårt att sälja som unghästar.

Som jag ser det och det jag gör för att påverka är att få så många som möjligt (barn i min omgivning) att få prova att hålla på med hästar och informera föräldrarna om ponnytrav. Bea som värvat mig till så väl russ som ponnytrav är glad att fått in en ny :D Och jag känner samma ju fler man är dessto roligare.

deppa inte ihop kära vänner! Det är tufft nu men bättre tider kommer.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

MarcusJohansson
0

Det vänder! Det är min övertygelse och så länge folk inte kollektivt ger upp blir det alltid en nya uppgång.

[Ella2007]
0

Vi får väl hoppas att det vänder snart och att folk börjar köpa unghästar. Hade jag haft ett eget stall och lösdrift hade det nog inte känts lika tungt att ha kvar avkomman ett par år, när jag har vant av mitt föl har jag hyrt in det på lösdrift med full skötsel vilket kostar en del. Att avla blir en ganska dyr affär för mig. Troligtvis kommer Månskära få ett föl till sommaren efter Ernst Rasken och efter det tar jag nog en paus ifrån russavel om det inte skulle bokas en fölunge efter specifik hingst.

Tusen
0

#14 Jag har tänkt på just det du skrev på slutet. Man skulle kanske börja avla på beställning. Intresserade anmäler sig, väljer den hingst de vill ha och betalar sedan en handpenning på det blivande fölet. Skulle det inte bli något föl får man väl se till att ha något skrivet kring det och blir det sedan ett föl säljs fölet enligt överenskommen summa. Bryts kontraktet av köparen förverkas handpenningen. Korkat? eller något för framtidens avel?

MagganS-B
0

# 15 Idén är inte dum……

isla
0

#15 Vi har försökt hitta ett sto på detta sätt, genom att sätta ut en annons om att "russmage lånas". Dels var intresset för att låna ut en russmage svalt, dels hittade vi tyvärr inte just "det" stoet. Men hittar vi just "det" stoet så tycker i alla fall jag att det är en kanonaffär både för oss som fölköpare och för uppfödaren. Stoägaren kanske inte tjänar multum på detta, då vi enbart i så fall skulle stå för omkostnader, betäckning etc. (inte köpa fölet för x antal tusen) men samtidigt har uppfödaren en garanti att h*n "blir av med" fölungen vid avskiljningen och stoet får en avkomma som förhoppningsvis ger meriter och det till en mycket låg kostnad (det är ju inte direkt gratis att betäcka och sedan föda upp en fölunge till vuxen ålder och sedan köra och rida in den för att, om man har tur, få 20-25 tusen för den).

Russtoka
0

Att vara en mellanlänk som vår russhällning är nu är väl inte så dumt? Köpa hingstföl, föda upp, köra in, börja rida, visa på utställning/premiering, ev. kastrera och sen när de är mogna sälja till yngre kuskar/ryttare som vill ha en häst färdig att börja köra/rida på en gång.

Det är enkelt att ha enbart hingstar i flocken som får växa upp och vara ute med varandra jämt. Att köra in dem går fint eftersom de rasar av sig i hagen med varandra.

Passar mig som är lite äldre och inte är det minsta sugen på att  tävla längre. Och har hunnit skaffa lite erfarenhet av inkörning och unghästhantering och tycker det är roligt att följa dem genom uppväxten och fostra dem.

Jag skulle ha fler om jag hade mer mark och liggplats. Har tre nu.

Om fler gjorde som oss skulle det väl bli lite snurr och omsätting på uppfödningarna?

Tittut
0

# 18 Den tanken har jag haft många gånger. Det brukar finnas bra russunghästar att köpa för ganska billig peng, för att folk inte kan ha dem. Istället för att de skall gå iväg till någon som inte tar tillvara dem, så skulle man göra precis så du gör och föreslår här. Jag tror inte man skulle bli förmögen på det, men man skulle göra en investering på att ge hästen en bra chans.

Tyvärr har det bara slutat med en tanke för min del, men jag önskar att det fanns fler "Russtokar" som anammade  idén.

karisma
0

#17 Om jag förstår dig rätt när du skriver så ska stoägaren få alla omkostnader betalade dvs i 17 månader  för att låna ut en mage. Så lång tid tar det från betäkning till avskiljning Den fölungen blir dyrare än vad priset på marknaden är  Skulle gärna låna ut en mage om du sod för kostnaderna för stoet (inte arbetet) under tiden för det skulle bli en stålande affär för mig. Flört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

UllisT
0

Tycker det låter som en bra idé. Vi skulle nog kunna tänka oss att låna ut Winnica´s mage.

Vi har inte velat betäcka henne än, för det första för att hon ska få lite resultat från alla grenar på tävlingsfronten och sedan har vi velat bli av med lite häst först innan vi betäcker om vi just blir stående med en fölunge.

savrarpstuteri
0

#14 o 15 kanonbra ide´!
Jag har länge haft de funderingarna när jag har ett par finfina ston men inte tid o ork att ta fram unghästar nu.
Visste man att fölen var förbeställda o flyttade när de är halvåret skulle jag mer än gärna "göra" föl varje år.

Hemma hos oss finns det massor av plats o möjlighet  att ha russuppfödning och stora ytor för fölisar att springa på.

Jag har sedan lång tid tillbaka rid/körundervisning o där jobbar det mest russ samt ett par shettisar. Undervisningen är riktad mot små barn o nybörjare men även fortsättningskurser finns i mån av plats. Det har även visat sej vara ett bra sätt att sälja russ! Lektionsponnyerna är det ständig efterfrågan på o jag har även sålt många  russ,  både egna o andras till mina kunder o deras familjer.

Russtoka
0

#19 Nej, förmögen blir man inte av en sån hobby. Skrattande

Det var min tanke, jag ville så gärna göra nåt som hjälper russaveln framåt, vi är ju inte alltför många. Så det är enbart hobby och intresse. Det kostar mer än man kan få i försäljningen, men vi har alla i familjen mycket roligt under tiden också.

[Croneld]
0

# 14
Javisst, har också tänkt på det. Det var ett shetlandsstuteri som gjorde något liknande förra året. Välj sto och kombinera med hingst, välj namn på en viss bokstav och hämta fölet på hösten. Fast då beställde man fölets föräldrar och ska betala det vid hämtning i år.

Jag kan tänka mig låna ut magar, jag med. Men inte min egen!

Hagelberg
0

#24 Nä, käre tid, inte lånar man ut sin egen :)

Jag har ett fint sto, Lill Nina, som jag inte tänkt att betäcka i år, hennes mage finns för utlåning.

Cara-Mia
0

Ja detta är ett bekymmer med att sälja unghästar. Jag själv sa en gång i tiden "aldrig mera  unghäst", men sedan har det i princip bara blivit unghästar. Varför då då?? Jo man kan forma hästen som man vill ha, går ju visseligen med en äldre med. Men jag får se den växa upp och formas och utvecklas. Det betyder mycket för mig. Klart att det är smidigt med en "färdig" häst också, men…..

Jag som nu har stuteri och hyr in mina hästar har ju inte heller möjlighet att ha kvar dom hur länge som helst. Trots låga priser känns det svårt. Nu har jag bra avelsston och har köpt in min första hingst och har unghästar som kommer. Men som sagt man måste kunna sälja för att avla, så nu börjar det bli fullt…

När jag började med avel trodde jag väll att det skulle vara lättare att sälja hästar.

isla
0

#20 Kostnaderna för stoet har man ju oavsett om det är dräktigt eller ej. Betäckningskostnaderna skulle ju vi stå för, liksom resa mm. Vi skulle inte stå som uppfödare på fölungen, utan det skulle ägaren göra. Sen hade vi tänkt betala försäkringen för stoet också, eftersom det tillkommer ganska mycket risker i och med en betäckning som inte hade funnits där om stoet inte varit betäckt.

Personligen tycker jag att det är en riktigt bra deal, även som stoägare. Hade lätt kunnat tänka mig att låna ut magen på vårt sto och därigenom vara säker på att få fölungen "såld". Stoet får ju då en avkomma som ger henne meriter, en avkomma som kanske inte hade funnits om inte "maglånaren" hade varit intresserad, OM det inte är så att jag hade tänkt betäcka henne ändå och jag slipper tänka tanken om huruvida jag har möjlighet att hålla en till häst i x antal år om jag inte får den såld. Nu har jag dock istället lånat ut hela stoet. :-)

UllisT
0

Jag tycker det låter som en väldigt bra deal. Skulle inte ha ngt emot det om intresse fanns.

Jag har haft en beställning med hingst på mitt gamla sto för ett antal år sedan och jag tyckte det funkade alldeles utmärkt.

karisma
0

# 27 Hur kan det vara en bra deal för stoägaren att låna ut en mage på stoet om låntagren bara står för språng resa till hingst och försäkring Det är ju en lång väg kvar innan den fölugen kan ge sin mor meriter om den kommer så långt för mycket kan hända på vägen. Sedan skulle stoägren kalla det såld och inte fått in en krona för underhåll på stoet

Fölpriserna ligger mellan ca. 5000 - 15000 det finns även billigre och dyrare föl

Varför ska stoägare jobba och betala för att föda upp RUSS när de forfarande är så pass billiga

Visst är det dyrt att hålla och utbilda hästen tills den är 3-4 år men det skulle ju inte skada att vi lär oss ta betalt

Planerad uppfödning så man slipper se dessa rea annonser på hösten när priserna kanske börjar med 10 000  efter några månader är samma föllunge ner i 4000 eller bytes mot badkar el.dylikt Betäcker man ett sto så måste man ha utrymme för fölet  om den inte blir såld

Vi behöver få lite status på våra RUSS

Blokaruss
0

Håller med dig # 27!

ninam
0

Jag tycker att det verkar konstigt att låna ut magen på stoet, då får ju köparen ett i princip gratis föl. Det gynnar väl inte marknaden för russ? För att det skall vara vettigt tycker jag att man borde komma överens om ett pris på fölet som köparen skall betala när fölet hämtas.

MagganS-B
0

När jag skrev att idén inte är dum, så menade jag att jag kan gärna betäcka mitt sto med valfri hingst inom rimligt avstånd, men jag vill ha betalt för fölet! Inget tjafsande med försäkringar, bet. avgift m.m. utan helt klart ett fast pris! Så några "gratisföl" blir det inte här!

Tusen
0

#32 Håller med dig Maggan. Varför skänka bort ett föl? Bara att hålla stoet vid liv under dräktigheten kostar både tid och pengar. Dessutom kräver ett dräktigt sto både mer mat och omsorg. (förrutom vacineringar och dyl.) Det är ju inte enbart maten hästen ätit som man betalar för vid köp av häst. Det är ju också allt arbete man lagt ner på hästen (i det här fallet både sto och föl). Hästar går ju inte direkt och hämtar sitt eget hö hos bonden och dessutom betalar det själv.Flört

isla
0

Hm, alla tänker vi olika och att föda upp hästar är oftast ingen direkt vinstaffär och de flesta går nog också faktiskt back på det. Man gör det ju inte för att tjäna pengar, utan för att man tycker det är roligt. Att då kunna föda upp hästar och faktiskt veta att fölungarna "försvinner" när de är avvanda, man behöver inte tänka på stallplats, foder, unghästhantering, meritering etc., det tycker i alla fall jag är värt mycket. Sen att jag inte tjänar multum på det vad gör det? Det skulle jag ju inte gjort ändå.

#29 Visst vore det bra om vi fick upp statusen på russen, men med tanke på vad ett föl från heden kostar, så får vi nog vara glada om vi får bra betalt för våra.

karisma
0

# 34 Jag har beställt ett föl till hösten från heden. innan det är hemma så kostar det mig

Om det blir ett stoföl (2008 år pris vet ej om de har höjt i år )

5000kr registrering och chippning 350 måste avmaskas och verkas direkt 400 båtbiljett 2001 kr samt övernattning

Summa innan den är hemma ca. 8000 + att den är helt ohanterad

Inte blir man rik på att föda upp russ men just därför vill jag inte skänka bort skattade pengar och arbete

Tusen
0

Kanske dags för hedenrussen att också minska i antal nya föl? Vaför inte låta de infertila stona gå kvar och endast ha en mindre flock med fertila ston.

MagganS-B
0

# 35 Jag föder inte upp ett russföl för 8000,- Det är billigt! Eftersom dom är så billiga så försvinner också många föl från heden ut i tomma intet……."vem som helst" kan köpa! Finns faktiskt folk som har sagt "dom är så billiga, så vi tar hem ett par tre stycken". Men dom fölen kommer garanterat inte att bli vare sig barnhästar eller synas på premiering eller utställning…..Nej, vet jag att jag har ett föl med bra stam och att mamman har fått bästa möjliga chans att bära fram fölet på ett bra sätt, så vill jag också ha betalt för mitt (stoets) jobb!

isla
0

#35 Så eftersom jag bor på Gotland, så ska mina hästar kosta mindre än de hästar som föds på fastlandet, eftersom det kostar mer att ta hem dem? Avmaska och verka måste man ju göra oavsett var man köper hästen ifrån, allra helst föl behöver ju god omvårdnad av sina hovar.

Om inte rätt hingst finns på ön då? Då kostar det ju mig MASSOR av pengar att åka och betäcka på fastlandet, OM jag inte ska ta hem en hingst på station dvs. men vad kostar inte det då? Bara själva båtresan och bensinen för att köra för att antingen lämna stoet på betäckning eller ta hem hingsten skulle gå på över 5000:-. Oavsett måste jag fortfarande konkurera med de billiga priserna på heden för säga vad man vill, men det kostar att ta hem en häst från ön, oavsett om den är född på heden eller hos någon annan uppfödare. Det rimmar riktigt illa!

Nej, ska vi få upp priserna på våra ponnyer, MÅSTE det till en prisutveckling på heden. Eller är inte värdet på hedenhästarna mer än så?

karisma
0

# 37 det gör inte jag heller men vad jag menade med detta inlägg var att svara #34  Fast det finns många uppfödare med flera russföl per år som även de går ut med heden priser Jag får bara inte in i min blonda skalle varför jag ska betala för att föda upp en bra ponny dessutom skattar jag för min pengar Jag kan ju inte föda mina hästar på att det är roligt eller en hobbySkrikandes

Jo de jag har köpt från heden får samma hantering som de övriga Tex Qurry 42p och diplom samt 42 på skansen och tre-års test

foto Liselotte Erixon

isla
0

#39 Men vad är det då om det inte är en hobby? Du menar alltså att du tjänar pengar på att föda upp russ? Det har tyvärr vi aldrig gjort, även om vi visst önskat det. För oss har det varit ren förlustaffär att föda upp hästar (även om man vissa år med viss tur gått +/-0) och vi har gjort det just för att vi tyckt det varit roligt, en hobby helt enkelt. Att då föda upp ett föl där någon anna betalar omkostnaderna, det skulle vara en ren vinstaffär när det i vanliga fall bara går med minus.

Fidelia
0

Jag tog upp en beställning på ett av mina föl. "Köparen" betalade språng, stoavgift, ultraljud och vaccination. När sedan fölungen kom ut var hon och hälsade på och pysslade med sitt föl ganska ofta. Hon stod för alla kostnader på fölungen när den var ute eftersom det var hennes.

Min vinst i detta var att jag slapp stå med en tom mage på ett äldre sto och kunde på så sätt behålla en av avkommorna som hon fick.

[Croneld]
0

Jag tycker och tror att bara man är nöjd med sitt eget val hur man gör så är det bra. Sen kan man tycka hit eller dit, men det viktigaste är att man tar ställning själv och handlar efter detta.

Vill man ha något bra får man ofta betala för det, har varit min egen erfarenhet.

MagganS-B
0

# 40 Nej du, som hobby betraktar jag i alla fall inte min/vår russuppfödning. Jag skattar för varenda krona som kommer in, betalar moms m.m. En kulturgärning gör jag, det gör alla vi som föder upp russ, men hobby, icke! Menar du att det är fult att tjäna pengar på att föda upp russ????????

Tittut
0

# 36 Jag misstänker att du formulerat frågan tokigt, och din andemening var en annan än det som står.

De infertila stona blir inte kvar särskilt länge. Har de inte fölat på flera år, tas de bort. Undantaget är 28-åriga Linnea 2566, som har lite av en kultstatus i flocken. Jag skulle tro att hon får vara kvar så länge hon är så fin som hon är, trots sina år och 19 fölungar.

Så det är inte så att det går flera ston som inte fölar i Lojstaflocken. Däremot är det självklart så att inte alla fölar varje år, men de slås inte ut om de tar sig ett mellanår.

MagganS-B
0

Jag tycker inte att hedenhästarna hör hemma i en sån här diskussion, eftersom dom har en alldeles speciell status.

Tittut
0

# 45 Håller med!

Tusen
0

Jo, jag menar precis det som står. Någon tyckte att det kändes hårt att avla och ta ut rätt pris på sina föl då Lojstafölen säljs så billigt. Det kan ju också vara en orsak till att det blir svårt för andra uppfödare at ta ut ett rimligt pris på sina föl och unghästar.  Jag vet att i november står man varje år med en massa föl som måste bort. Detta är säkert en stor del i att dessa föl blir så billiga. Det är därför jag undrade om man inte kunde låta infertila ston gå kvar så det inte föds så många föl på heden varje år. Man måste ju kunna ta hand om dem också.
Sen förstår jag inte varför inte hedenfölen passar in i denna diskusion. De är väl lika mycket föl och russ som alla andra. Även om det är ett kulturminne så kan väl även den aveln regleras mer efter efterfrågan. Eller…? Varför tänker jag fel????

Tittut
0

# 47 Det var jag som läste fel och misstolkade det du skrev, förlåt! Skäms

Tittut
0

# 47 En anledning kan jag tycka är att ägarna till Losjtahästarna inte är aktiva här, och kan förklara hur de resonerar och ser på saken.

Men det kanske finns andra som har andra meningar om det.

Tusen
0

#48 Sån´t händerGlad

#49 Då förstår jag hur du tänker och kan hålla med dig om detta. Hoppades kanske på att någon med kontakter till dessa hästägare visste hur de resonerade.

isla
0

#49 Men vem är det som styr aveln på heden då? Alla hästägare eller är det tillsynsmannen eller liknande som styr den? Verkar jobbigt att kalla alla hästägare till möte varje gång något ska hända, med tanke på att alla hästägare inte är aktiva och inte ens bor på Gotland.

För övrigt håller jag med "Tusen" till 110% i hennes inlägg #47 men har en fundering till. OM nu hästarna från heden är så speciella, så borde ju folk vilja betala för fölen också?! I vanliga fall säger ju de flesta att man får vad man betalar för. Jag tycker man borde höja prisen på fölen från heden = höja statusen och de föl som INTE säljs, borde man då kunna släppa i en (två) flock (-ar) hos någon som får en slant för att föda upp dessa överblivna hästar. Det är alltid ett väldigt tjat om att uppfödare måste ta ut högre priser för sina avkommor för att höja statusen på vår ponny. Men hur lätt är det när det inte ens tycks gå att sälja godkända hingstar för underpris?

Reko
0

#51 Din sista fråga kan jag svara på. Godkända hingstar finns det alltid färre köpare till än andra russ. Därför kan det vara svårt att få ut något. En fråga om tillgång och efterfrågan.

Tittut
0

# 51 Det är sambetesföreningen, dvs hästägarna som beslutar om Lojstaflocken. Numera är det så vitt jag vet bara människor som bor på ön som äger hästar på Lojsta.

[Tjiwi]
0

#51 Godkända hingstar är nog det svåraste att sälja. Där är det väldigt begränsat med köpare. Det är få som KAN ha hingst, vill ha det med allt vad det innebär. Har man inte eget stall utan hyr in sig är det ofta omöjligt att ha hingst.

Torpets
0

Jag är en sån som har det som hobby och för att det är "roligt" och tar ett par föl och säljer dom"för billigt"…..Glad

Men för att citera ur nya numret Gotlandsrusset/A.Zackrisson:

"Russavel ägnar man sig knappast åt för att tjäna stora pengar utan snarare av intresse för att bevara en gammal lantras och kärlek till vår enda ponnyras av svenskt ursprung."

Att trissa upp priserna är nog fel väg att gå utan försöka skapa större intresse för russet först genom mera möjligheter/tillgänglighet för folk att använda russet,vuxna som barn.Mera körtävlingar,bruksvarianter osv,hopp/dressyr på "russnivå"skapa större intresse för ponnytravet.Det måste vara roligt och enkelt för folk och inte för dyrt.

Det är väl inte så att vi vill att endast "familjen von knopp"på Djursholm som ska ha råd att köpa ett russ för att en fölunge kostar 20,000kr utan att det är väl bredden vi är ute efter??

Och att man kan betala/sälja för stora pengar är inte en garanti att det är rätt köpare.

Titta på Welsh Mountain/shetlandsföl så skiljer inte priserna så mkt från russen.

isla
0

#54 Ja, visst är det ett problem med att ha hingst, men de går ju att kastrera. Har själv funderingar på kastrering av vår hingst, så vi får lättare att stalla upp honom.

Om jag letade efter en tävlingshäst skulle jag personligen hellre köpa en godkänd hingst än en valack eller ett sto. Går ju inte att få bättre (tycker jag) och som sagt, man kan kastrera. :-)

isla
0

#55 Är inte heller intresserad av att tjäna stora pengar på det, men det vore ju roligt om man kunde gå runt och få någon liten summa över istället för att behöva skjuta till pengar varje år. Finns säkert dem som tjänar en slant på att föda upp russ, men vi har då rakt inte gjort det.

Reko
0

#56 Jag glömde att lägga till att inom russen är det gott om hingstar, vilket gör att det finns ett stort utbud. Kastreras de går de inte använda i aveln, vilket är synd tycker jag. Det stora utbudet av hingstar är till stor nytta för att motverka inavel, under förutsättning att de används förstås.

Blokaruss
0

# 56 Får jag fråga om det verkligen stämmer att det är gott om russhingstar? Jag har fått den uppfattningen att det finns massor av fler hingstar bland andra raser t ex shetland, men jag har kanske fel? Det kanske beror på att det finns väldigt många shettisar totalt sett?

Torpets
0

#57 håller med,då ska man ju ha det optimala egen gård,eget foder,osv,osv.

Tjänar pengar på att sälja gör man ju men om det blir + i slutändan är det ngn ingen ponnyuppfödare som har tror jag eller kan leva på ponnyuppfödning.Jag vet då ingen som inte har en inkomst ngn annanstans i från.

MagganS-B
0

Visst kan man tjäna pengar, men inte så att man bara kan föda upp russ……men till omkostnaderna kan det visst räcka och lite till…..kanske!

isla
0

#58 Kanske dags att folk börjar använda sig av hingstarna då?!

Själv är jag medveten om att min hingst inte är en populär hingst och pga detta överväger jag att kastrera honom. Han har lämnat en dotter som jag hoppas kommer kunna föra hans gener vidare och det är jag nöjd med. Vill ingen använda honom, så vill de inte och varför stå och hålla honom som hingst enbart för om någon enstaka mot förmodan skulle få för sig att betäcka med honom någon gång? Nä, då mår både jag och hingsten bättre om han får bli valack!

isla
0

#35 Bara en fundering. Är inte hedenfölen registrerade när de säljs? Det är ju förbjudet att sälja hästar utan pass. Förvånad

Tittut
0

# 63 Jodå, de är registrerade när de säljs. Däremot så fick köparna tidigare betala för registreringen, men from 2008 betalas kostnaden för grundstambokföringen av säljarna.

Det är däremot inte helt ovanligt att uppfödare överlåter till dem som köper deras föl och andra hästar att fixa pass. Olagligt eller inte verkar inte spela någon roll. Många har kanske inte vetskap om att det skall finnas pass heller, men det finns nog också de som inte bryr sig.

isla
0

#64 Okej. Tänkte väl. Skrattande

MagganS-B
0

# 65 Tycker att du skall öppna din presentation igen, eftersom inte alla vet vem du är…….trodde också att du visste mer om Lojsta Hed-russen än så, du har ju faktiskt bott i närheten…..

isla
0

#66 Vet nästan ingenting om hedenrussen mer än att jag åker förbi där ibland och tittar på dem. Jag är shettismänniska i grund och botten och har aldrig intresserat mig för heden mer än att jag tycker det är jättesynd att de säljer sina föl så billigt. Ja, jag bor en dryg mil därifrån.

Va då öppna min presentation igen? Hur gör man det då? Visste inte ens att den var "stängd"?!

Reko
0

#59 På rak arm kan inte jag säga hur mycket shetlandshingstar det finns och om det är gott om dem men om jag slår ut antalet betäckningar inom russen på alla hingstar blir det 5-6 ston per hingst. Så nog hade vi rent tekniskt klarat oss på färre hingstar.

Tittut
0

# 68 Fast det är bra att det är många hingstar, eller hur?

Bättre med få ston på många hingstar, än många ston på få hingstar!

Alla godkända hingstar skulle ha ett 2-3 ston, det vore inte så dumt!

Pernille-G
0

# 69 Håller helt med!

Hovgarden
0

#69 jag håller oxå med

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

MagganS-B
0

# 69 Jag håller också med, vi behåller ju förhoppningsvis en viss bredd då!